Gå til innhold

Utlagt tarm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere her inne med det? Hvordan fungerer du i det daglige?

Anonymous poster hash: 54860...521

Skrevet (endret)

Føler med deg, hadde ei venninne på barneskolen som hadde det. 

Innlegg ryddet for svar på avsporing.

Endret av Marr
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det i 10 år, har fungerthekt strålende. Trenger ikke å ta hensyn til noe i hverdagen :)

Anonymous poster hash: acd0e...98a

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Har møtt mange med stomi, både de som nettopp har fått stomi og de som har hatt det i mange år. For noen er det en lettelse for de har hatt en tarm sykdom el som gjør at de ikke klarer å holde på avføringen. 

For de aller fleste så fungerer det veldig bra. Litt kløning i starten for å finne riktig utstyr og prøve seg frem. Men så går det seg til.

Anonymous poster hash: 53829...0c3

Innlegg ryddet, da det ikke er tillatt å signere som helsepersonell.

Endret av Marr
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke utlagt tarm, men har vært borti det på sykehjemmet der jeg jobber innimellom. Jeg er selv redd for å bli gravid og føde, fordi jeg har hørt om så mange som får alvorlige skader; deriblant må bruke stomipose. Dette er et mareritt for meg, og er nok den eneste grunnen til at jeg ikke tørr å få barn

Anonymous poster hash: db7c4...44d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke utlagt tarm, men har vært borti det på sykehjemmet der jeg jobber innimellom. Jeg er selv redd for å bli gravid og føde, fordi jeg har hørt om så mange som får alvorlige skader; deriblant må bruke stomipose. Dette er et mareritt for meg, og er nok den eneste grunnen til at jeg ikke tørr å få barn

Be om keisersnitt, da?

Anonymous poster hash: f3b71...382

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for avsporinger.

Marr, mod.

Endret av Gaea
AnonymBruker
Skrevet

Har utlagt tarm. Stor forskjell på kolostomi og ileostomi, har hatt begge deler.

Fungerte veldig greit med kolostomi, lite problemer, følte meg veldig fri. Ileostomien er mye verre, konstant avføring, flytende.

Det fører jo med seg sine komplikasjoner som ikke er så hyggelige å leve med. Lyder, oppblåst pose og lekkasje.

Med ileostomi må jeg alltid være oppmerksom på hvor det finnes et toalett, tungvindt å dra på tur, og er ganske stressende å stå i kø, vel vitende om at jeg kan få lekkasje, kan jo ikke holde det inne. 

Anonymous poster hash: 37ded...09f
AnonymBruker
Skrevet

har en mor med Ileostomi. hu hater det. sier hun er konstant redd for lekkasjer og blir stresset av å ikke vite hvor doen er på nye steder. veldig slitsomt. 

Anonymous poster hash: 95643...f00
AnonymBruker
Skrevet

Er det så vanlig å få det ved fødsel? Det var nytt for meg iallefall..

Anonymous poster hash: cf4dc...ccd

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende utsagn og svar til dette.

Marr, mod.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Kan man jobbe med utlagt tarm eller er det vanskelig?

Anonymous poster hash: 6e84a...4f8

Skrevet

Kan man jobbe med utlagt tarm eller er det vanskelig?

Anonymous poster hash: 6e84a...4f8

Selvsagt kan man det

Anonymous poster hash: 32226...41a

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg har det (utlagt tynntarm), har hatt det i 10 år. For meg er det ikke noe problem, jeg lever helt normalt :) Det er masse uvitenhet knyttet til temaet, og mange tror nok det er mye verre enn det er. Jeg vet om mange som meg, som jobber, har barn, trener og reiser og gjør alt det andre gjør uten problemer.

Anonymous poster hash: f85af...ca9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...