Gå til innhold

Temaarbeid i barnehagen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Til dere som har jobbet eller jobber i barnehage, eller har barn i en..

Jeg vil gjerne ha noen tips til valg av tema for en småbarnsavdeling 0-4 år. Jeg tenker da på tema som er rimelig åpent og kan gå gjennom hele året med ulike arbeidsmetoder.. Eksempler er f.eks, dyr, bevegelse..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Dyrene i Hakkebakke skogen

*Løvtrær

*Torvald Tu

*Husdyr

*Kunst

*meg selv

*Barnehagen vår

Kan noe av dette giu deg noen ideer? Synes innholdet må bli funnet av deg/dere. Vi kjenner ikke barna :wink:

Skrevet

ikke jeg heller.. må lage årsplan før den i det hele tatt er åpnet.. :) hadde vært lettere om man kjente til interessene i gruppen ja..

takk takk, gitt meg noen ideer nå. Tar gjerne fler..

Skrevet

Er ikke årsplanen ferdig, eller er det temaene som ikke er bestemt?

Har jobbet både med årsplan med der årets tema/er er forhåndsbestemt og der de ikke er det.

Spør assistentene dine om råd underveis, ofte har de mange gode ideer og erfaringer, om div tema. Og om du legger forholdene til rette kan de også planlegge og ha ansvaret for en del av temaet.

Skrevet

forklarte meg litt dårlig. Selve barnehagen er ikke åpnet enda, derfor kjenner jeg naturlig nok ikke barnegruppen enda. Assistentene mine skal selvsagt være med på planleggingen og få mye ansvar for gjennomføringen! :) men vil gjerne ha med noen flere tips til planleggingen. De er helt ferske i barnehagesammenheng.. Vi vil gjerne ha et fast tema vi kan jobbe med hele året med ulike arbeidsmetoder. Har jobbet tidligere med farger, dyr, sanser.. men kunne tenke meg noe annet nå og lurer på om andre kjenner til tema som har vært fint å jobbe med. hva tenker du på når det gjelder "meg selv" for eksempel?

Skrevet

Et selvfølgelig tema er BØKER og BIBLIOTEKET!

Kjempekjekt for barna å bli kjent med biblioteket og det som finnes der, det er ikke alle som har foreldre som tar dem med dit ellers.

Skrevet

*Dyrene i Hakkebakke skogen

hvem er de

skogen

andre Egner bøker

*Løvtrær

hva skjer i løpet av 1 år

farge garn

lese bøker

finne trær

*Torvald Tu

dyr

fugler

tekstskaping (for de med språk)

sanger

dialekter

"i gamle dager"

*Husdyr

hvor bor de

*Kunst

hva er kunst

*meg selv

hvor høy er jeg, hvor høy er du

hvor er hode mitt

hvem er familien min

kroppen

tid/rom

kan jeg hoppe?

hvor bor jeg (grønt hus, Oslo)

*Barnehagen vår

Hvordan ser den ut

Hva er i rommene

Hva er ute

Hva er utenfor barnehagen

hvem er i barnehagen

Og så likte jeg Groo sitt forslag om biblioteket :)

Skrevet

sosial kompentanse og legge vekt på noen av de punktene under det- eks selvhevdelse, lek & glede, empati, etc.. Lamer. Alltid aktuelt!!!

Men 0-4 er det en småbarnsavd....

Skrevet

ja, det er så mange 5-åringer at de er i egen gruppe.. vår 0-4 avdeling blir delt i mesteparten av tiden og da har jeg ansvaret for de minste i den gruppen. Årsplanen vil imidlertid være felles for alle fra 0-4. Sosial kompetanse skriver vi mye om i det som er felles for hele barnehagen. Det jeg er ute etter nå er et konkret tema for avdelingen vår. :)

Takk for gode forslag

Skrevet

Hva med å ta for dere Mummi-dalen? som liten hadde vi et helt år som omhandlet dem.

Skrevet

Du vet at årsplanen skal skrives ETTER at du har sett de menneskelige forutsetningene først?

Det er jo ikke så enkelt å gjøre det i den rekkefølgen du har tenkt...

Vet du foresten alderssammensetningen? Det vil jo være vesentlig i planarbeidet.

En årsplan skal ikke gies ut til foreldrene den dagen de begynner i barnehagen, men etter at du har blitt kjent med ungene...

Synes imidlertid det var mange fine forslag til temaarbeid ovenfor. Meg selv og familien min, sansene våre, farger...

Mvh styrer i bhg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Gidder du å si etpar ord om hva som er poenget med et sånt gjennomgangstema? Jeg har ingen erfaring med "vanlige" kommunale barnehager nemlig, og skjønner ikke helt poenget:)

Skrevet

Årets rytme- årstidene!

Sanger, eventyr, turer, arbeid som gjenspeiler den årstiden som er.

Les pedagogisk plan for steinerbarnehagene.

Skrevet

Hvis ikke barnehagen er åpnet ennå, ville jeg vektlagt trygghet, bli kjent med hverandre og barnehagen, aktiviteter man kan gjøre sammen. Så ville jeg til neste år laget en årsplan med mer slikt innhold som er nevnt over her.

Skrevet

Enig med MrsL! Det viktig er tryggheten til barna, det å få bli kjent med dere, hverandre, rutinene og få et godt forhold til barnehagen. Nettopp derfor er det aktueltmed sosial kompetanse, flott at det er i årsplanen, da har dere mulighet til å konkretisere det mer og gjøre det til deres på egen avdeling!

Man trenger faktisk ikke så mye temaer, det er viktig og nok å gripe fatt i fht sosial kompetanse, skal jo ikke bare være ord i årsplanen. Meg selv er også et bra tema og starte med, ..det helt grunnleggende for å etablere en god avdeling!

- og vips er det desember, og den måneden er vel full av andre ting... :wink:

Skrevet

Hei

Har selv jobbet på småbarnsavdeling hvor vi hadde farger som tema hele året. Dette fungerte veldig bra!! Tok for oss de fire hovedfargene, en om gangen. Da lagde vi en vegg hvor vi rammet inn bilder med malerier, tegninger og annen kunst i den aktuelle fargen! Vi brukte også ulike teknikker som å legge et stort ark på gulvet og barna maling under bena og så spaserte på arket! Ble kjempefint! Det var ikke alle som ville dette - mange synes det er ekkelt å få maling rett på fingre/ben og disse må selvsagt få slippe! Om vinteren tok vi med maling ut og malte i snøen - også veldig moro!! Lagde playdooh i den aktuelle fargen og mye mye mer. Lage røde eller gule vaffler er jo spennende! :hoho:

Synes det er vanskelig med temaer som feks Egner et helt år da de er så små enda.

Lykke til! Spennende å være med på åpne ny barnehage da.....

Skrevet

Takk for tips alle.. og ekstra takk til de som faktisk klarte å svare på selve spørsmålet! Jeg orker ikke forklare mer enn jeg har gjort om hvorfor forutsetningene våre er som de er.

Årsplan er ferdig.. Akkurat så åpen og vid at temaene passer til alle slags menneskelige forutsetninger. Var aldri meningen å låse oss fast i en masse som MÅTTE gjennomføres men å legge noen få og åpne linjer vi kunne følge. Trygghet er selvsagt det viktige, men det er ingen motsetning der. Det kan være trygt og stabilt å ha noe spesielt å "jobbe med".

Nå gleder vi oss bare til å komme i gang!

Skrevet

Klart det kan være trygt og stabilt, men man må legge hovedvekt på sos. komp. og trygghet og det å bli kjent med hverandre og huset

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...