Gå til innhold

Skal jeg spise like mye på kardiodager som styrkedager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg litt forvirret her så jeg må spørre dere om noe.

Jeg har trent siden jul pg føler jeg Jar kommet godt i gang. Resultater fra styrketreningrn har endelig begynt å gi resultater og motivasjonen er tipp topp.

I tillegg til styrke prøver jg å jogge 2-3 gabger i uka.

Det jeg er usikker på er kostholdet på kardiodager.

På styrkedagene spiser jeg imellom 1700-2000 kcal. Prøver å ikke spise for mye da jg ikke vil legge på meg fett, men vil øke styrke og muskelmasse.

Så da lurer jeg på om det er noen forskjell på kaloriinntaket på kardiodager og styrkedager? Målet er å bygge muskler og da må jeg ligge på et overskudd. Men samtidig har jeg et mål om å minske fettprosenten, og da må jeg jo ligge i underskudd?

Så jg må spise i underskudd på kardiodager og overskudd på styrkedager? Eller hva?

Håper noen kan hjelpe:))

Anonymous poster hash: 9e043...6b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kardio brenner mer kalorier enn styrke.

Men det viktigste blir jo det totale kaloriinntaket over uka for her er det en hårfin balanse med et moderat underskudd så du bygger muskeler, men at du får nok mat så kroppen brenner på fettet og ikke musklene.

Du brenner ca din egen kroppsvekt i kcal per km jogging. Spis iallefall inn de kaloriene slik at kroppen ikke tærer på musklene om målet er høyere muskelmasse.

AnonymBruker
Skrevet

For å bygge muskler må du ligge i kalorioverskudd. Det vanlige når man prøver endre fettprosenten er å ligge i overskudd på styrkedagene, og underskudd de andre dagene. Jeg ligger rundt 1700 på ikke-styrke-dager og 2500 på styrkedager. 

Anonymous poster hash: 5df73...302
AnonymBruker
Skrevet

For å bygge muskler må du ligge i kalorioverskudd. Det vanlige når man prøver endre fettprosenten er å ligge i overskudd på styrkedagene, og underskudd de andre dagene. Jeg ligger rundt 1700 på ikke-styrke-dager og 2500 på styrkedager.

Okei, har du fått resultater? :) Eller har du nettop begynt?

AnonymBruker
Skrevet

Om man snakker om å bygge en del, så er det som regel svært vanskelig å bygge skikkelig over tid, samtidig som man også går ned i fettprosent. Jeg ville ha delt opp disse periodene. Det er en grunn til at kroppsbyggere gjerne kjører perioder med bulking og perioder med deffing. 

At kardio koster mer kalorier enn styrke er en sannhet med modifikasjoner. Selve treningsøkta koster mer når man trener kardio, man bruker nesten aldri like mye på en tilsvarende lang styrkeøkt selv om man trener intensivt. Men proteinsyntesen og oppbygging i etterkant koster jo også litt, det må man ta i betraktning. 

Anonymous poster hash: 9d19e...14c
AnonymBruker
Skrevet

Okei, har du fått resultater? :) Eller har du nettop begynt?

Jeg har holdt på i fem-seks år, og har bra resultater. Har synlig six-pack, og nok muskler til å bli utsatt for slengkommentarer om at jeg ser ut som en mann ;)

AnonymBruker
Skrevet

Om man snakker om å bygge en del, så er det som regel svært vanskelig å bygge skikkelig over tid, samtidig som man også går ned i fettprosent. Jeg ville ha delt opp disse periodene. Det er en grunn til at kroppsbyggere gjerne kjører perioder med bulking og perioder med deffing. 

At kardio koster mer kalorier enn styrke er en sannhet med modifikasjoner. Selve treningsøkta koster mer når man trener kardio, man bruker nesten aldri like mye på en tilsvarende lang styrkeøkt selv om man trener intensivt. Men proteinsyntesen og oppbygging i etterkant koster jo også litt, det må man ta i betraktning. 

Anonymous poster hash: 9d19e...14c

Fettprosent kan man helt fint gå ned i mens man bygger muskler. Fettprosenten er hvor mye av kroppen som består av fett. Om man legger på seg mer muskler enn fett, går fettprosenten ned. Fettmengden kan gå opp, men fettprosenten kan samtidig gå ned. 

Det tar lengre tid å endre fettprosenten når man kjører en såkalt recomp hvor man fokuserer på å legge på seg minst mulig fett samtidig som man skal bygge muskler, enn om man kjører en typisk bulk-og-deff-syklus. Men for mange kan det være psykisk lettere å kjøre en recomp. Lett for å få panikken om man legger på seg for mye fett, og så klarer man ikke gjennomføre bulken og begynner å panikkslanke så man mister musklene man la på seg også.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...