Gå til innhold

Venter vi for lenge med å få barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I denne artikkelen stiller gynekolog Lina Herstad seg kritisk til at norske kvinner venter lengre og lengre med å få barn:

http://www.dn.no/magasinet/2015/06/19/2117/Intervjuet/advarer-karrierekvinner-mot--vente-med-barn

"- Dette er høyt utdannede kvinner, med gode karrierer og stor følelse av kontroll over livet. Men de blir forskrekket når jeg forteller dem om alderseffekten på det å bli gravid, sier Herstad."

Det blir stadig flere og flere som må ha hjelp av kunstig befruktning her i landet, og snittalderen for førstegangsfødende er økende. Ikke siden 80- tallet har det blitt født færre barn her til lands.

Herstad anbefaler folk å tenke på barn når de runder 30.

Selv er jeg i en alder av 30 den første i venneflokken med barn. Mine venninner har varierende grunner for hvorfor de velger å vente, noen vil reise mer, noen vil ikke gi slipp på vin og gode middager ute, og noen er også single. Jeg ønsker å ha muligheten for å få 3 barn dersom jeg ønsker, og valgte derfor å være førstemann ut. Jeg får bare håpe for deres del at det vil gå fint når de bestemmer seg for å følge etter, og at de ikke møter seg selv i svingdøren ved at det visst var vanskeligere å bli gravid enn de trodde.

Hvorfor venter folk i "det uendelige"? Baby bryr seg vel ikke om den bor i leilighet og ikke enebolig, eller om bilen ikke er nyeste utgave..

Anonymous poster hash: b9e99...059
Videoannonse
Annonse
Gjest Mythic
Skrevet

Jeg tror denne utviklingen har flere årsaker. Folk blir senere "voksne" nå enn før. Mange bor lenger hjemme enn tidligere, de skal studere i mange år, så skal de ha jobb, bolig, realisere seg selv og ha absolutt alt på stell før de begynner å tenke på å få barn. Da er man fort rundt 35 før det er aktuelt å begynne å prøve. Det er selvfølgelig et ubestridt faktum at det da kan være vanskeligere å bli gravid, og det resulterer i at flere må ha hjelp for å få det til. En god del tar det som en selvfølge at de kan bli gravide fram til 40-årsalderen, fordi de har hørt om eller kjenner noen som ble det, og blir overrasket over at de sliter med å bli gravide. 

Selv om samfunnsutviklingen har gått i en sånn retning at folk skal vente lenge med å få barn, så har ikke våre biologiske forutsetninger gått i samme retning. De er temmelig konstante. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk når jeg var 18 år :) (3 mnd nå). Alt går fint, selv om jeg ikke har stort fint hus og bil.

Jeg har alltid ville ha barn i tidlig alder (typ 20). Ser ikke noe negativt i det :)

Anonymous poster hash: e0dd7...d43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kroppen, så fantastisk som den fungerer, er mest fertil mellom  20 til 24 år, så jeg tenker da at det er da det kroppen er skapt til å lage barn. Evolusjonen har ikke nådd dagens kvinner med et par Mastere, + skal realisere seg og reise masse før hun får barn. 

Anonymous poster hash: 37160...7fb
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså det hadde vært direkte uansvarlig for meg å få barn før jeg bar 30. Jeg studerte, bodde i kollektiv, hadde dårlig råd etc. Da får vi heller få to tette, stresset med å få barn før jeg er klar hadde ikke vært verd det for min del....

Anonymous poster hash: dd65b...d2e
  • Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Altså det hadde vært direkte uansvarlig for meg å få barn før jeg bar 30. Jeg studerte, bodde i kollektiv, hadde dårlig råd etc. Da får vi heller få to tette, stresset med å få barn før jeg er klar hadde ikke vært verd det for min del....

Og om man ikke har møtt den rette/ikke møtt noen :)

Anonymous poster hash: e0dd7...d43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man burde i denne sammenhengen også snakke om menns alder når de blir prøvere. Økning i infertile menn med alderen?

Anonymous poster hash: 7e6ca...8cf
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Sukk, er så lei den der "vi". Jeg har ikke venta et sekund, jeg, og var rundt 30 da VI (mannen min var faktisk med på dette, tro det eller ei, og han var også 30) da vi forsøkte. Som anbefalt het. Allikevel fikk vi ikke barn før vi var 36 og 39. Så skulle vi altså begynt å tenke på dette da vi var 24 istedet. Haken var bare at da hadde vi ikke møtt hverandre, det gjorde vi da vi var 28. Jeg er utrolig glad ingen av oss fikk hvert vårt barn eller to med en random fyr/dame vi møtte i studietiden, da ville jeg heller vært barnløs.

Og jeg har ennå tilgode å se den gynekologen eller annen fagperson som til stadighet påpeker dette, faktisk peker på hvir alle disse 20-24-år gamle mennene (og damene) er, som så gjerne vil etablere seg og få barn før ferdige studier. Saken er jo at de ikke finns. De som ønsker barn, får dem. De som ikke, "venter". Og bra er det.

Anonymous poster hash: c47d9...eda

• Liker 18
Gjest Mythic
Skrevet

Poenget er jo at det ikke er noen selvfølge at man kan få to tette, eller noen i det hele tatt, hvis man venter for lenge. 

Skrevet

Kroppen, så fantastisk som den fungerer, er mest fertil mellom  20 til 24 år, så jeg tenker da at det er da det kroppen er skapt til å lage barn. Evolusjonen har ikke nådd dagens kvinner med et par Mastere, + skal realisere seg og reise masse før hun får barn. 

Anonymous poster hash: 37160...7fb

Dette er ikke bare et kvinneskapt problem.

Veldig mange menn vil også ta utdanning,reise,leve ungkarslivet og realisere seg selv på alle måter før de slår seg til ro.Og enkelte vil ikke slå seg til ro i det hele tatt.Likevel tar slike artikler alltid utgangspunkt i at det er kvinners feil.Dette er en utvikling som skyldes flere faktorer,og det hjelper fint lite å være fertil dersom du ikke finner en egnet partner som attpåtil vil ha barn med deg der og da.Tråder her inne av typen "Han ombestemte seg","Han vil vente 5 år til","Han er i tvil om barn" osv...vitner jo om det.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

I denne artikkelen stiller gynekolog Lina Herstad seg kritisk til at norske kvinner venter lengre og lengre med å få barn:

http://www.dn.no/magasinet/2015/06/19/2117/Intervjuet/advarer-karrierekvinner-mot--vente-med-barn

"- Dette er høyt utdannede kvinner, med gode karrierer og stor følelse av kontroll over livet. Men de blir forskrekket når jeg forteller dem om alderseffekten på det å bli gravid, sier Herstad."

Det blir stadig flere og flere som må ha hjelp av kunstig befruktning her i landet, og snittalderen for førstegangsfødende er økende. Ikke siden 80- tallet har det blitt født færre barn her til lands.

Herstad anbefaler folk å tenke på barn når de runder 30.

Selv er jeg i en alder av 30 den første i venneflokken med barn. Mine venninner har varierende grunner for hvorfor de velger å vente, noen vil reise mer, noen vil ikke gi slipp på vin og gode middager ute, og noen er også single. Jeg ønsker å ha muligheten for å få 3 barn dersom jeg ønsker, og valgte derfor å være førstemann ut. Jeg får bare håpe for deres del at det vil gå fint når de bestemmer seg for å følge etter, og at de ikke møter seg selv i svingdøren ved at det visst var vanskeligere å bli gravid enn de trodde.

Hvorfor venter folk i "det uendelige"? Baby bryr seg vel ikke om den bor i leilighet og ikke enebolig, eller om bilen ikke er nyeste utgave..

Anonymous poster hash: b9e99...059

Hvis man ønsker å bo urbant i "inner city" så er jo normalen at man nettopp bor i: leilighet.

Forskjellene er ikke mellom enebolig og leilighet i storbyen - men mellom de som eier versus leier og mellom øst og vest.

I Oslo vest kan en 3-roms leilighet med peis og balkong fort koste rundt kr 4.900.000/5.500.000,-

Anonymous poster hash: 5c219...8b6

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke bare et kvinneskapt problem.

Veldig mange menn vil også ta utdanning,reise,leve ungkarslivet og realisere seg selv på alle måter før de slår seg til ro.Og enkelte vil ikke slå seg til ro i det hele tatt.Likevel tar slike artikler alltid utgangspunkt i at det er kvinners feil.Dette er en utvikling som skyldes flere faktorer,og det hjelper fint lite å være fertil dersom du ikke finner en egnet partner som attpåtil vil ha barn med deg der og da.Tråder her inne av typen "Han ombestemte seg","Han vil vente 5 år til","Han er i tvil om barn" osv...vitner jo om det.

Enig! Men gynekologer og leger behandler og kontrollerer kvinner, nesten alt knyttet til fertilitetsbehandling dreier seg om manipulering av kvinnens kropp selv der problemet er at mannen er tilnærmet steril. Det er kvinner som søker for prevensjon og abort, svangerskapsomsorg og som har barnet hos sin fastlege. Vi er også mer komplekse hvis det er fertilitetsproblemer, siden mannen bare lager kjønnsceller mens vi har apparatet for alt det andre til å få fram et barn der det kan gå galt i mange trinn.

Menn er ganske usynlige for helsevesenet i alle prosesser rundt å få barn eller utsette å få barn, og de fleste menn kan få barn sent, evt med hjelp.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at ingen nevner at biologisk alder ikke nødvendigvis følger den kronologiske. En 24 åring kan ha en biologisk alder tilnærmet 55 år, og ha vanskeligheter med å bli gravid, en 40 åring kan ha en biologisk alder tilsvarende 25 år og bli gravid på et blunk.

Anonymous poster hash: ea367...2c7

• Liker 7
Skrevet

Enig! Men gynekologer og leger behandler og kontrollerer kvinner, nesten alt knyttet til fertilitetsbehandling dreier seg om manipulering av kvinnens kropp selv der problemet er at mannen er tilnærmet steril. Det er kvinner som søker for prevensjon og abort, svangerskapsomsorg og som har barnet hos sin fastlege. Vi er også mer komplekse hvis det er fertilitetsproblemer, siden mannen bare lager kjønnsceller mens vi har apparatet for alt det andre til å få fram et barn der det kan gå galt i mange trinn.

Menn er ganske usynlige for helsevesenet i alle prosesser rundt å få barn eller utsette å få barn, og de fleste menn kan få barn sent, evt med hjelp.

For all del,jeg synes det er bra at fagpersoner går ut og advarer mot å vente for lenge,og i denne artikkelen tar hun jo også opp menns alder,så det blir litt mer nyansert.Det har lenge vært kjent at eldre fedre gir økt risiko for fosterskader.Ingen tvil om at det biologisk sett er best å få barn når man er relativt ung,enten man er kvinne eller mann.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har tatt lang utdannelse og byttet studieløp, men det avgjørende var at jeg møtte mannen min sent. Vi begynte å prøve å få barn da vi var sikre på forholdet etter 1,5 år. Da var jeg 35. Det har tatt nesten 2 år å bli gravid, med operasjon og ivf. Hos meg er eggreservene gode, men jeg hadde bl.a. pco uten å ha tegn til det. En bør ha litt sikkerhetsmargin når en planlegger prøving. En stor andel på 35 blir gravide ila 3-6 mnd, men hvis en trenger hjelp må en ofte vente på utredning og behandling, og jeg har også sett en del som må utsette behandling pga annen sykdom, de som sliter med aborter og bruker lang tid på flere forsøk osv. Å vente kan lett ha kostet meg et barn nummer to, jeg tror vi er heldige og klarer en nå. En bør tenke seg om hvis en vil utsette lenge etter 30 år.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å ha fast jobb først. Når jeg får det skal jeg seriøst begynne å vurdere barn. Om kjæresten min ønsker det og da, vi har ikke pratet noe særlig om det. Det kan vel være "skummelt" for mannfolka og...

Anonymous poster hash: 3e106...abc
Skrevet

For all del,jeg synes det er bra at fagpersoner går ut og advarer mot å vente for lenge,og i denne artikkelen tar hun jo også opp menns alder,så det blir litt mer nyansert.Det har lenge vært kjent at eldre fedre gir økt risiko for fosterskader.Ingen tvil om at det biologisk sett er best å få barn når man er relativt ung,enten man er kvinne eller mann.

Den økte risikoen for sykdom hos barnet hvis far er over 45 er ikke av samme størrelse som at hos kvinner som er 40 og får assistert befruktning har 80% av embryoer kromosomfeil. Ved 45 blir sjansen for kvinner til å lykkes med ivf så liten at mange land setter aldersgrense for private klinikker der. Den store majoriteten av menn kan bli fedre og vil få friske barn både ved 40 og 50+.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart 30, er i et godt og stabilt forhold, har nettopp fullført utdanning og samboeren min er i full jobb. Vi har leilighet, snakker om bryllup - men jeg er ikke klar for barn. Jeg føler meg rett og slett ikke moden nok, og jeg er ganske skitlei av alle som sier at vi burde "få barn før det er for sent".

Jeg kommer ikke til å sette et barn til verden før jeg vet jeg er klar for det mentalt og emosjonelt, det handler lite om hvor jeg er aldersmessig, karrieremessig, økonomisk sett eller "perfektmessig". Jeg er bare ikke klar.

Anonymous poster hash: eb223...275
  • Liker 13
Skrevet

Er selv 28 år og føler på dette. Men har ikke så mye valg, var tidligere sammen med en som ikke ville ha barn, og det viste seg at det var like greit at vi ikke fikk barn sammen. Min nåværende samboer og jeg vil jo gjerne ha barn, men grunnet samboer kan vi ikke få barn naturlig. Det er veldig leit, og derfor må vi ha hjelp. Så jeg kan nok risikere å være godt over 30 år før jeg får barn. 

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

En bør tenke seg om hvis en vil utsette lenge etter 30 år.

Så bra for deg, men husk at det er faktisk mange som ikke er i et forhold eller som har vært i forhold men det har røket. Så må man da finne seg noen. Skal man da bli fortalt at sorry, men hvis du ikke får deg en mann innen så og så lang tid etter 30 kan du bare gi opp? Ikke alle vil være alene uten mann, og få unge via donor i utlandet.

Hva gjør man når man er i et forhold og man er 33 år og mannen på 34 ikke er klar for å få barn fordi han vil ta mer utdanning? Hva gjør man hvis man selv ikke føler seg klar eller ikke vil bringe et barn inn i det forholdet? Hva gjør man hvis man inderlig ønsker seg en kjæreste og barn men ikke finner noen som passer en - skal man bare ta første og mest uattraktive som kommer ens vei?

Hvilket samfunn vil vi ha hvis vi tilrettelegger for at kvinner over 35 år blir utpekt som for gamle for det ene og det andre? Man har ingen garanti for at man kan få barn i ung alder heller.

Anonymous poster hash: ea367...2c7

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...