Gå til innhold

En jeg kjenner skal gjøre noe straffbart

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en fjern venn, men kjent siden barndommen, som har betrodd meg at han kommer til å bryte seg inn i huset til gamlesjefen sin når han og familien reiser på ferie. Han har koder etc. til alarmer i huset og mener at han kan vite at forsikring etc. dekker alt. Barndomsvennen min er umoden og skjønner nok ikke i utstrakt betydning (fremtid, langsiktige konsekvenser som innreisenekt i visse land, med rulleblad som aldri blir borte osv.) hva som skjer hvis han blir tatt.

Finnes det noen alternativer til å ringe politiet her? Jeg vil nødig ødelegge fremtiden hans, samtidig som jeg vil at han skal skjønne hvor dumt, ulovlig og lite akseptabelt det er å rane noens hjem selv om de er rike.

Skjønner det er kjipt å evt. kontakte foreldrene hans (han er over 18 men som sagt lite moden i hodet) men er det kanskje bedre enn å ta det til politiet? Bør jeg bare la ham gå på en smell og heller holde meg langt unna ham?

Anonymous poster hash: 5ab01...771
Videoannonse
Annonse
Gjest Angry Man
Skrevet

Hmmm. Hvis han ikke har noen annen grunn en økonimisk gevinist og bare har tenkt å bruke det på seg selv så ville jeg for det første brutt all kontakt med han. Videre ville jeg vurdert å kontakte politiet.

Det værste som kunne skjedd ville vel vært at det var noen hjemme når han bryter seg inn og at det ender med dødsfall... liten sjangse men da hadde du virkelig sittet der og kunnet angre.

AnonymBruker
Skrevet

Hm.

Anonymous poster hash: a3569...089

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med foreldrene og/ eller politiet! Det er ikkje greit (og heller ikkje lov?) å vite om planlagt kriminell handling utan å seie ifrå. Han får uansett større problemer om han gjennomfører det enn om han blir tatt no. Du veit aldri om familien plutselig er heime, ein nabo passar på og kjem med balltre, det blir basketak e.l. Du anar ikkje, og DU har faktisk eit ansvar når du veit om det og kan forhindre det. Om han kjem seg inn og ut av huset utan å bli tatt der og då, så kan han bli tatt seinare, eller finne ut at dette kan gjentas. Om ein tråkker over ei slik grense ein gong, kvifor ikkje gjere det igjen? 

Anonymous poster hash: daa8d...0b8
Skrevet

Kontakte sjefen og fortell at han må skifte kode på alarmen før han drar, siden han tydeligvis driver og forteller koden til folk?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en fjern venn, men kjent siden barndommen, som har betrodd meg at han kommer til å bryte seg inn i huset til gamlesjefen sin når han og familien reiser på ferie. Han har koder etc. til alarmer i huset og mener at han kan vite at forsikring etc. dekker alt. Barndomsvennen min er umoden og skjønner nok ikke i utstrakt betydning (fremtid, langsiktige konsekvenser som innreisenekt i visse land, med rulleblad som aldri blir borte osv.) hva som skjer hvis han blir tatt.

Finnes det noen alternativer til å ringe politiet her? Jeg vil nødig ødelegge fremtiden hans, samtidig som jeg vil at han skal skjønne hvor dumt, ulovlig og lite akseptabelt det er å rane noens hjem selv om de er rike.

Skjønner det er kjipt å evt. kontakte foreldrene hans (han er over 18 men som sagt lite moden i hodet) men er det kanskje bedre enn å ta det til politiet? Bør jeg bare la ham gå på en smell og heller holde meg langt unna ham?

Du kan risikere å få straff selv, for ikke å avverge et lovbrudd! Fremtiden hans velger han å ødelegge selv, så fremt du har prøvd å snakke ham til fornuft. Du er ikke mora hans.

Anonymous poster hash: c76c9...042

AnonymBruker
Skrevet

Kontakte sjefen og fortell at han må skifte kode på alarmen før han drar, siden han tydeligvis driver og forteller koden til folk?

Joda, det er jo ikke veldig mistenkelig.

Skrevet

Joda, det er jo ikke veldig mistenkelig.

He-he, ganske mistenkelig, ja. Men det fører kanskje til at din venn ikke gjør noe kriminelt... og først og fremst at ikke noen blir rundstålet. Ganske tåpelig å fortelle koden til folk, egentlig...

• Liker 1
Skrevet

Snakk med han en gang til og gå gjennom ulike worst case scenario med han. Noen kan være i huset og det kan bli slåsskamp. Han kan bli observert og tatt, da er det mange jobber han utelukker seg selv fra. Sjefen får heller ikke igjen så mye på forsikringen om tyveriet kunne finne sted fordi tyven kunne koden, da har sjefen vær uforsiktig og det bryter helt sikkert med forsikringsvilkårene. 

Du kan evt legge en lapp i postkassa om at de må bytte kode fordi noen kan den og vil bryte seg inn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

He-he, ganske mistenkelig, ja. Men det fører kanskje til at din venn ikke gjør noe kriminelt... og først og fremst at ikke noen blir rundstålet. Ganske tåpelig å fortelle koden til folk, egentlig...

Tanken er god, men tenk på hva sjefen kommer til å tro? Er ikke sikkert ts kjenner sjefen en gang, og plutselig får han beskjed ut av det blå om å skifte kode på privathuset sitt? Det er som om ts åpent innrømmer at det er noe er på gang, og vips er ts medansvarlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kontaktet både sjefen og politiet. Og et psykiatrisk sykehus for å varsle om han. Vennskapet og kontakten hadde jeg droppet. Tror ikke det hadde hjulpet å true med at jeg går til politiet om han ikke dropper planene. Derfor: varsle.

Jeg ville brydd meg døyten om hva sjefen hans ville tro om meg.

Anonymous poster hash: 37987...989

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke sjefen hans, vet heller ikke hvor han bor. Jeg vil selvfølgelig ikke være medansvarlig eller ha noe med et evt. lovbrudd å gjøre, og både jeg og vår andre bekjente forsøkte STERKT å snakke ham fra denne syke ideen da han fortalte den. Han prøvde først å slå det bort som en vits, men det er tydelig for oss at han mener at han kan komme unna med det og at han seriøst vurderer dette.

Jeg kommer til å ta kontakt med foreldrene hans, si fra hva han har sagt til oss, og så kommer jeg til å la være å snakke med ham videre. Hvis jeg får høre at det har vært innbrudd i området der jeg bor, tar jeg selv kontakt med politiet og tipser dem om hva han har sagt. Håper han ikke gjennomfører.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...