Gå til innhold

ATV?


Martine-1337

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en ATV som kan kjøres på T3 førerkort. 

 

Greier ikke å finne ut hva toppfarten skal være.

Den som forhandleren har til salgs går i 70, mens førerkortet mitt gjelder traktor inntil 40 km/t.

Har jeg da lov til å kjøre den i 40 på T3 når den er typegodkjent for det selv om den går fortere?

Forvirret  :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vurderer å kjøpe en ATV som kan kjøres på T3 førerkort. 

 

Greier ikke å finne ut hva toppfarten skal være.

Den som forhandleren har til salgs går i 70, mens førerkortet mitt gjelder traktor inntil 40 km/t.

Har jeg da lov til å kjøre den i 40 på T3 når den er typegodkjent for det selv om den går fortere?

Forvirret  :unsure:

 

 

Litt usikker på hva T3 er, men kun T er jo traktor.

Det du kan kjøre på det førerkortet, er en ATV som går maks 40km/t. De som går fortere er registrert som motorsykkel, men de kan kjøre på B-førerkortet. (maks 70km/t)

Tror ikke en ATV kan registreres som "traktor" når den går over 40 km/t.

Kan man bli forvirret? Ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva T3 er

Det er visst lett traktor/motorredskap.

 

 

 

Det du kan kjøre på det førerkortet, er en ATV som går maks 40km/t.

Er visst det jeg har lov til å kjøre ja. Forhandleren sier nå den kan plomberes til 40, så da er problemet løst.  :)

 

 

 

Kan man bli forvirret? Ja  :)

Og noen (meg) blir tydeligvis lettere forvirret enn andre.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst lett traktor/motorredskap.

 

Er visst det jeg har lov til å kjøre ja. Forhandleren sier nå den kan plomberes til 40, så da er problemet løst.  :)

 

Og noen (meg) blir tydeligvis lettere forvirret enn andre.  :P

 

Visste ikke det var noe het lett traktor/motorredskap :) Men det er i overkant av en mannsalder siden jeg tok lappen på traktor og da :P Haha

Leste litt om de forskjellige klassen i går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lett å bli klok på men intensjonen bak er lett å forstå.

ATV var forbud i Norge i mange år. Regjeringen (AP) var tydelig på at dette vil vi ikke ha.

MEN problemet med et regleverk av firkanter er at trekanter ikke passer. Og etterhvert bli traktor veldig små, gressklippere større, mc fikk 3 og 4 hjul og fikk det norske avgiftsregimet problemer.

 

 

Så løsningen ble at de motvillig tillot ATV, MEN gjorde så kostbart og komplisert som mulig slik at færrest mulig skulle skaffe seg det. Ikke et forbud, men bruke avgifter og regelverk til åholde de borte.

 

SÅ derfor kan man kjøre ATV på billappen. Men da max 15KW (Ca 21 hk.)  Men man betaler MC avgifter på ATV man kjører på billappen!! Fordi ellers ville vekt og hk avgiften blitt veldig lav. Typisk er 200ccm kina ATV med tvilsom kvalitet og toppfart på 80-90 km/t.

 

 

Man kan kjøre kraftigere ATV som f.eks 400ccm Suzuki LTZ på 40 hk. Da blir vektavgiften høy , avgiftene høye og dermed prisen. OG man må ha lappen på motorsykkel.

 

 

Men plombere man en ATV på mer enn 21 HK til en toppfart på maks 40(45?)km/t , dvs typisk fjerne høyserien på Polaris 500 Bigg boss så blir det traktor. men de færreste har bruk for et kjt, som kun kan kjøres i 40 km/t og derfor blir salget lavt.

 

Moro med regler, byråkrati, forbud, formynderi og særnorske reguleringer.

 

Og nå er det el.sykler og el.scootere som regelverket kløner med. El.scooter er derfor forbudt i Norge.

 

Dette tror jeg er en av grunnene til at FRP er i regjering. Folk var lei av AP reguleringsiver og "forbudt eller avgiftsbelagt om det ikke er nødvendig" politikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lett å bli klok på men intensjonen bak er lett å forstå.

ATV var forbud i Norge i mange år. Regjeringen (AP) var tydelig på at dette vil vi ikke ha.

MEN problemet med et regleverk av firkanter er at trekanter ikke passer. Og etterhvert bli traktor veldig små, gressklippere større, mc fikk 3 og 4 hjul og fikk det norske avgiftsregimet problemer.

 

 

Så løsningen ble at de motvillig tillot ATV, MEN gjorde så kostbart og komplisert som mulig slik at færrest mulig skulle skaffe seg det. Ikke et forbud, men bruke avgifter og regelverk til åholde de borte.

 

SÅ derfor kan man kjøre ATV på billappen. Men da max 15KW (Ca 21 hk.)  Men man betaler MC avgifter på ATV man kjører på billappen!! Fordi ellers ville vekt og hk avgiften blitt veldig lav. Typisk er 200ccm kina ATV med tvilsom kvalitet og toppfart på 80-90 km/t.

 

 

Man kan kjøre kraftigere ATV som f.eks 400ccm Suzuki LTZ på 40 hk. Da blir vektavgiften høy , avgiftene høye og dermed prisen. OG man må ha lappen på motorsykkel.

 

 

Men plombere man en ATV på mer enn 21 HK til en toppfart på maks 40(45?)km/t , dvs typisk fjerne høyserien på Polaris 500 Bigg boss så blir det traktor. men de færreste har bruk for et kjt, som kun kan kjøres i 40 km/t og derfor blir salget lavt.

 

Moro med regler, byråkrati, forbud, formynderi og særnorske reguleringer.

 

Og nå er det el.sykler og el.scootere som regelverket kløner med. El.scooter er derfor forbudt i Norge.

 

Dette tror jeg er en av grunnene til at FRP er i regjering. Folk var lei av AP reguleringsiver og "forbudt eller avgiftsbelagt om det ikke er nødvendig" politikk.

 

Det du sier om at man må ha førerkort for mc, for å kjøre ATV som går fortere enn 40 km/t, da er på villspor!

De registreres som mc, men de kjøres på førerkort klasse B. Og det er da i likhet med f.eks CamAm Spyder som er 3-hjuling, og som jeg såvidt vet ikke har noen fartsbegrensning, også kjøres på klasse B.

 

Jeg kom over detter spørsmålet i et anna forum her

Jeg har da en bekjent som har ATV med over 60HK, gjør 70km/t før plombe pelles bort, og jeg veit vedkommende har ikke førerkort for hverken lett eller tung mc.

 

Hvor har du dine påstander fra???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er noe informasjon (fra Statens Vegvesen) om kjøring av ATV:

"Med «høyhastighetstraktor» forstås traktor med konstruktiv hastighet over 40 km/t. Disse traktorene kan ikke kjøres med klasse T som har et «tak» på 40 km/t. Kjøring med høyhastighetstraktor krever klasse B, C1 eller C – alt etter kjøretøyets tillatte totalvekt."

 

"Førerkort i klasse B1 gjelder for føring av 4-hjuls motorsykkel. Etter 3. førerkort-direktiv er det frivillig for EØS-landene om de vil innføre egen opplæring og førerprøve for klasse B1. Blir førerkortklassen ikke innført, må medlemsstatene kreve klasse B for føring av 4-hjuls motorsykkel. Norge har valgt den siste løsningen. Piktogrammet for klasse B1 på det nye norske førerkortet, er tatt med av hensyn til innflyttere fra andre EØS-land som eventuelt bytter sin klasse B1 til norsk førerkort. Den tidligere adgangen til å benytte klasse B kode 73 som alternativ til klasse B1, er fjernet i førerkortdirektivet."

 

"Klasse T gir også førerrettighet for klasse AM 147 (3-/4-hjuls moped). Er mopedens egenvekt over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift), må fører være fylt 18 år."

 

"Person som har ervervet førerrettighet for traktor før 2005, slipper å kontrollere traktorens maksimalhastighet. Avgjørende er kun at kjøretøyet er registrert som traktor."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...