AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #1 Skrevet 24. juni 2015 Har en tibetansk spaniel på 1 år og jeg aner ikke hvor lange turer jeg skal gå med han. Nå går jeg 20 min på morningen, 30-40 min på ettermiddagen og 20 min på kvelden. Jeg kunne tenke meg å ha økt tiden til 30-40 min på morningen, 1 time på ettermiddagen og 30-40 min på kveldstur. Jeg liker veldig godt å gå på tur selv, men hunden min blir så innmari fort sliten av turene vi har nå.. Han puster og peser og legger seg innimellom på bakken. Han er 100% frisk, ikke overvektig og ingen andre sykdommer. Jeg mistenker at han ikke får utløp for nok energi da han til tider "angriper" teppene våre og biter dem i stykker av en grunn. Noen andre med samme rase eller mindre hunder som kan fortelle hvor mange turer dere går? Til høsten får jeg veldig mye fritid så tenker smått å starte å mental trening og ved siden av fysiske turer, noen som har forslag til mentale "leker" med små hunder? Tenkte også å prøve ut hundeparker så han får løpt litt fritt, men vi bor i Oslo og har hørt at hundeparkene som er her kun har veldig store hunder. Noen som vet?Anonymous poster hash: 0bf02...dfc
Gjest Morello Skrevet 24. juni 2015 #2 Skrevet 24. juni 2015 Har en bitteliten valp på et halvt år, han er med meg på lange turer i skogen med godt tempo og mye klatring uten at han blir utslitt av det. ^^ Går dere mest på asfalt? I så fall ville jeg prøvd å gå mer i skogen, på stier så vel som utenfor, så han får bygget seg litt muskler. Ellers er det vel bare å øke på litt og litt og se hvordan hunden reagerer, gjerne varierer turene litt med ulikt tempo og terreng så blir det gøyere også.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #3 Skrevet 24. juni 2015 Har en bitteliten valp på et halvt år, han er med meg på lange turer i skogen med godt tempo og mye klatring uten at han blir utslitt av det. ^^ Går dere mest på asfalt? I så fall ville jeg prøvd å gå mer i skogen, på stier så vel som utenfor, så han får bygget seg litt muskler. Ellers er det vel bare å øke på litt og litt og se hvordan hunden reagerer, gjerne varierer turene litt med ulikt tempo og terreng så blir det gøyere også. Hvor ofte og hvor lenge går du turer med hunden din? Vi går egentlig overalt, i marka, på asfalt og på gress Anonymous poster hash: 0bf02...dfc
Gjest Morello Skrevet 24. juni 2015 #4 Skrevet 24. juni 2015 Hvor ofte og hvor lenge går du turer med hunden din? Vi går egentlig overalt, i marka, på asfalt og på gress Anonymous poster hash: 0bf02...dfc Går to turer om dagen, pluss at jeg slipper han ut en del så han får gått på do. Turene varierer fra en halvtime til flere timer, som oftest blir det en kortere tur og så en lengre hver dag. ^^ Får han klatret litt, gått i ujevnt terreng? Det tror jeg har gjort underverker for min hund, iallefall. Han er knapt 20 cm over bakken men spretter likevel oppover fjellstier som en annen geit. Du kunne jo prøvd å lage hindere av ulike slag også, og dermed gjøre treningen til en lek.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #5 Skrevet 24. juni 2015 Har en bitteliten valp på et halvt år, han er med meg på lange turer i skogen med godt tempo og mye klatring uten at han blir utslitt av det. ^^ Går dere mest på asfalt? I så fall ville jeg prøvd å gå mer i skogen, på stier så vel som utenfor, så han får bygget seg litt muskler. Ellers er det vel bare å øke på litt og litt og se hvordan hunden reagerer, gjerne varierer turene litt med ulikt tempo og terreng så blir det gøyere også. Husk at en valp på 6 måneder fremdels ikke er ferdigutviklet og ikke skal ha så mye mosjon. Hvis man starter for tidlig å mosjonere hunden kan dette gi slitasjeskader senere. Mener å ha let at en valp på 3 mnd skal ha 15 minutter, og så skal man øke med 10 minutter for hver måned valpen blir. Mentaltrening tiil valper er fint for å få de slitne Valper viser ikke at de blir fysisk slitne før det er gått alt for langt, fordi valpens instinkt er å holde følge med flokken for å ikke bli forlatt. Anonymous poster hash: d0a3b...ca0 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #6 Skrevet 24. juni 2015 Jeg vil absolutt anbefale å heller fokusere på mental stimulering fremfor fysisk mosjon i ditt tilfelle. Når hunden viser tydelig at den blir sliten på tur, men viser destruktiv atferd så er det et klart tegn på at den kjeder seg og trenger å bruke hodet litt. Mental stimulering er minst like viktig som fysisk mosjon Øv på triks, la ham snuse frem mat og godbiter, øv på sniffeleker, la ham sosialisere med andre hunder uten bånd som du vet er trygge, dra og besøk nye steder og opplevelser... Rett og slett, stimuler hjernen hans så den blir like sliten som kroppen. Anonymous poster hash: fba6c...01f 2
Jeane Skrevet 24. juni 2015 #7 Skrevet 24. juni 2015 (endret) Hunder kan bli destruktive av overstimulering også, men jeg synes det høres veldig rart ut at ikke hunden tåler turer på under 1 time om gangen når den er ung og frisk. Jeg ville nok tatt den med til veterinær og forklart problemet. Har han alltid vært sånn? Edit: Hvis dette er noe som har oppstått nylig, kan det være at dere har hatt mye sol og varme? Endret 24. juni 2015 av Jeane
Gjest Morello Skrevet 25. juni 2015 #8 Skrevet 25. juni 2015 Husk at en valp på 6 måneder fremdels ikke er ferdigutviklet og ikke skal ha så mye mosjon. Hvis man starter for tidlig å mosjonere hunden kan dette gi slitasjeskader senere. Mener å ha let at en valp på 3 mnd skal ha 15 minutter, og så skal man øke med 10 minutter for hver måned valpen blir. Mentaltrening tiil valper er fint for å få de slitne Valper viser ikke at de blir fysisk slitne før det er gått alt for langt, fordi valpens instinkt er å holde følge med flokken for å ikke bli forlatt. Anonymous poster hash: d0a3b...ca0 Hvor lange turer man går er da nokså individuelt og varierer også etter hvordan turen er lagt opp. Valpen min elsker å tilbringe flere timer ute i skogen, selv om vi ikke går hele tiden reker han rundt på eventyr på egen hånd, og han blir ikke for sliten av det. Så trur nok det skal gå fint, du ^^
Sugerøret Skrevet 25. juni 2015 #9 Skrevet 25. juni 2015 Synes det høres litt rart ut at en ung hund skal bli så sliten.Det er ikke lange turene den får. Høres ut som det er noe i veien med hunden.ELLER at den har veldig dårlig kondis.Jeg ville økt med 10 min pr. uke..+ mental trening selvfølgelig
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #10 Skrevet 25. juni 2015 Hva anbefaler dere av turer? Hvor lange bør de være? Jeg er nokså fleksibel ettersom jeg jobber annenhver uke natt og har annenhver uke fri samt samboer så jeg kan gå lange turer. Anonymous poster hash: 0bf02...dfc
Tabris Skrevet 25. juni 2015 #11 Skrevet 25. juni 2015 Det er vanskelig å gi noe bestemt tid for hvor lang en tur bør være, men en hund bør generelt sett få variasjon - miljøtrening, sosialisering, fysisk mosjon og mental aktivisering. Trenger ikke gjøre alt hver dag, men bør være innom alt dette i løpet av en uke. f.eks. Generelt sett mener jeg at alle hunder, uavhengig av størrelse og rase, bør få gjennomsnittelig minimum en time sammenhengende med aktivisering daglig. 1
bippo Skrevet 25. juni 2015 #12 Skrevet 25. juni 2015 Det er ganske varmt nå, da, du tror ikke det er grunnen til at bikkja puster og peser? Min sliter hvertfall litt med varmen for tiden, så vi kan ikke gå så veldig langt midt på dagen (må da i såfall ha med mye vann til han). 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #13 Skrevet 25. juni 2015 Har du med vann på tur så han får drukket når han er sliten? Ellers kan jo litt mental trening være det som trengs for å slite ham ut. Tips: agility, spor, kong fylt med godis og andre leker med godis i, som han må jobbe en stund med for å få godisen ut.Anonymous poster hash: bc9bd...e4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå