Gå til innhold

Budsjett hjelp Alanya

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen!

Skal på ferie til Alanya(Tyrkia) i juli og lurer på om noen har peiling på hva som kan gå med av penger til div?
Skal være der en uke.
Låner en leilighet med kjøkken osv, flyreisen, transport til/fra er betalt. 
Så har fullt av muligheter til å lage frokost/lunsj der. Er dette det enkleste, med tanke på hva som finnes av ting i butikker?
Hva går med til drikke, mat, spising ute osv? Noe mer vi burde tenke på?
Vi er 4 ungdommer. 
Hva koster eks alkohol på byen og butikken?
En middag ute?
Flere ting?
Noen andre tips til ting å gjøre, utesteder, strender osvosv?

Anonymous poster hash: 4c1f7...b08
AnonymBruker
Skrevet

Alanya er veldig billig. Alt av klær, mat, osv er billig. Pass på hvor dere spiser ute, se alltid om stedet er rent først. Spiser dere i leiligheten så kjøper dere inn mat fra markedet. Husk penger til solsenger på stranda. Anbefaler dere å aldri gå alene som jente ute på kvelden da det har vært en del voldtekstepisoder. Tar dere taxi så avtaler dere med taxisjåføren pris før dere setter dere inn i bilen, de er noen luringer. Kleopatra stranden er den fineste.

Elsker Alanya ! :)

Anonymous poster hash: 67738...41a

Skrevet (endret)

Prisene i Alanya har steget mye de siste årene.

Øl i butikk - 5,5lire - 16kr

Øl på restaurant 8-10 lire - 23-30kr

Middag 36-50 lire - 105-146kr

Drinkene husker ikke nøyaktig men tror det er minimum 20lire - 60kr

Foreldrene mine har hatt leilighet der i snart 10år så jeg har vært der en god del. Ikke like mye de siste 3 årene, så det er godt mulig jeg ikke er helt oppdatert på utelivet lenger, men Panderosa og Queens Garden pleide å være et supert sted å starte kvelden med både mat og drikke før man gikk videre til et av diskotekene i havnen.

Anbefaler en tur opp på borgen, og en tur på marked. Båttur er også kjekt.

Jeg har gått på byn, tatt taxi og også gått hjem fra byn aleine utallige ganger som blond og ung i mange år. Aldri opplevd noe negativt. Folk kommer selvfølgelig med kommentarer, plystrer, vil snakke med meg osv, men så lenge man overser og bare går videre går det stortsett bra. Tror ikke Alanya er noe mer utrygt enn andre byer.

Endret av Miss Lucky
AnonymBruker
Skrevet

Alanya er veldig billig. Alt av klær, mat, osv er billig. Pass på hvor dere spiser ute, se alltid om stedet er rent først. Spiser dere i leiligheten så kjøper dere inn mat fra markedet. Husk penger til solsenger på stranda. Anbefaler dere å aldri gå alene som jente ute på kvelden da det har vært en del voldtekstepisoder. Tar dere taxi så avtaler dere med taxisjåføren pris før dere setter dere inn i bilen, de er noen luringer. Kleopatra stranden er den fineste.

Elsker Alanya ! :)

Hva er veldig billig?.. Hva kan man regne med å bruke på en uke per pers?

AnonymBruker
Skrevet

Prisene i Alanya har steget mye de siste årene.

Øl i butikk - 5,5lire - 16kr

Øl på restaurant 8-10 lire - 23-30kr

Middag 36-50 lire - 105-146kr

Drinkene husker ikke nøyaktig men tror det er minimum 20lire - 60kr

Foreldrene mine har hatt leilighet der i snart 10år så jeg har vært der en god del. Ikke like mye de siste 3 årene, så det er godt mulig jeg ikke er helt oppdatert på utelivet lenger, men Panderosa og Queens Garden pleide å være et supert sted å starte kvelden med både mat og drikke før man gikk videre til et av diskotekene i havnen.

Anbefaler en tur opp på borgen, og en tur på marked. Båttur er også kjekt.

Jeg har gått på byn, tatt taxi og også gått hjem fra byn aleine utallige ganger som blond og ung i mange år. Aldri opplevd noe negativt. Folk kommer selvfølgelig med kommentarer, plystrer, vil snakke med meg osv, men så lenge man overser og bare går videre går det stortsett bra. Tror ikke Alanya er noe mer utrygt enn andre byer.

Takk for svar! Går det bare i lire der nede og ikke euro? Eller bruker man begge dele? Evnt hvor bruker man hva? 

Skrevet

Det går stortsett i lire ja, og det er billigst. Ta ut litt penger i minibanken på flyplassen (like ved utgangen), og seinere i minibanker i byen.

Eneste gang vi bruker euro er til transport til og fra flyplass

AnonymBruker
Skrevet

Det går stortsett i lire ja, og det er billigst. Ta ut litt penger i minibanken på flyplassen (like ved utgangen), og seinere i minibanker i byen.

Eneste gang vi bruker euro er til transport til og fra flyplass

Takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser mye til mange ulike steder rundt i verden og bestiller en uke til Alanya når jeg ønsker en skikkelig billig ferie. Når jeg reiser til Alanya er det altså kun for å ha en uke med sol, sommer, tid til å lese bøker, høre musikk og spise mat. Bor alltid i leilighet med mulighet til å lage mat selv, men spiser minst ett måltid til dagen ute. Går ikke på byen lenger, men drikker en del vin ute. Reiser heller ikke til kjøpesenter og bruker derfor null penger på shopping. Dersom jeg skal shoppe reiser jeg heller til storbyer som London e.l Ser at denne ferien høres ordentlig kjedelig ut når jeg leser hva jeg skriver her, men Alanya er altså min form for "må ha en billig uke til varmere strøk for å slappe ordentlig av".

Jeg kan derfor klare meg med rundt 1000 kroner i lommepenger på en uke i Alanya. Bruker normalt noe mer, dvs rundt 1500 kroner. Regn med mer lommepenger dersom du skal mye ut på byen og drikke alkohol ute. Det er faktisk drikke jeg bruker mest på, lagrer opp med vann og brus på rommet. I tillegg altså noe vin samt gode strawberry daiquiries om kveldene.

Anonymous poster hash: b6b40...eb2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser mye til mange ulike steder rundt i verden og bestiller en uke til Alanya når jeg ønsker en skikkelig billig ferie. Når jeg reiser til Alanya er det altså kun for å ha en uke med sol, sommer, tid til å lese bøker, høre musikk og spise mat. Bor alltid i leilighet med mulighet til å lage mat selv, men spiser minst ett måltid til dagen ute. Går ikke på byen lenger, men drikker en del vin ute. Reiser heller ikke til kjøpesenter og bruker derfor null penger på shopping. Dersom jeg skal shoppe reiser jeg heller til storbyer som London e.l Ser at denne ferien høres ordentlig kjedelig ut når jeg leser hva jeg skriver her, men Alanya er altså min form for "må ha en billig uke til varmere strøk for å slappe ordentlig av".

Jeg kan derfor klare meg med rundt 1000 kroner i lommepenger på en uke i Alanya. Bruker normalt noe mer, dvs rundt 1500 kroner. Regn med mer lommepenger dersom du skal mye ut på byen og drikke alkohol ute. Det er faktisk drikke jeg bruker mest på, lagrer opp med vann og brus på rommet. I tillegg altså noe vin samt gode strawberry daiquiries om kveldene.

Anonymous poster hash: b6b40...eb2

Seriøst? wow... Vi tenkte ca 1000 kr dagen per pers. Er dette aaalt for mye selv om vi skal spise god mat og bare kose oss?

Blir jo en del taxi osv.

Noen som vet prisen på taxi?

Og prisen på en bra middag ute?

Takk for svar alle som har svart!

AnonymBruker
Skrevet

1000kr på en uke hadde ikke jeg klart.

Vi betaler 20 lira på en 10-15 min taxitur.

Pleier å kjøpe brød og pålegg i butikken til frokost og kjøpe lunsj og middag (inkl 1-2 glass vin) ute. Bruker vel 60-80 lira på det. Det går nok ganske mye penger i alkohol for dere hvis dere skal ut å feste å slikt.

Og så hvis dere skal handle litt mens dere er der.

Jeg hadde beregnet 1000kr pr dag, og heller vært glad om jeg hadde penger til overs.

Anonymous poster hash: a8ce8...5d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er veldig billig?.. Hva kan man regne med å bruke på en uke per pers?

Sant at Alanya har steget en del de siste årene, men billig er det. Hvertfall enn i Norge. Gjelder å spise på de riktige stedene, betalte alt ifra 100-150 kroner med drikke for en kjempe god middag og mye mat. Drinker er dyrt. Men husk å prute mye inne i butikker!

Jeg som jente, blondt langt hår kan ikke gå alene om kveldene der noe jeg har kunnet andre steder. Samme med ene venninna mi, og hun er mørkhåret. Blitt dratt med fysisk makt flere ganger. Men lurt å ta forhåndsregler!

:)

Skrevet

Hvis du bruker 1000 kr dagen alene lever du som en konge.  Jeg skulle fint klart meg på 3-4000 på en uke inkl tax-free og taxi.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...