Gå til innhold

Gjøre ting alene - tips og gode råd mottas med takk!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 30 år, som er singel for første gang på mange år. Jeg er en typisk kjærestejente, som liker tosomhet fremfor alenetid. Jeg begynner fort å kjede meg når jeg er alene, selv om jeg fint kan sitte en kveld alene å se på tv eller noe.

Men jeg har lyst til å utfordre meg selv, og lære meg å kose meg i eget selskap. Jeg misunner de som reiser på ferie alene i flere uker, klarer ikke helt å forestille meg noe sånt!

Jeg har lyst til å kunne reise for eksempel på en langweekend et sted alene, men tør rett og slett ikke, både fordi jeg sliter med angst (blir veldig stresset og usikker når jeg er langt hjemmefra), men også fordi jeg er redd for å bli skikkelig nedfor og ensom av å være så mye for meg selv.

Så jeg vil gjerne ha tips og råd fra dere der ute. Hva skal jeg gjøre for å bli mer komfortabel med å gjøre ting alene? Tips til hva jeg kan tenke eller gjøre når jeg føler meg ensom?

(Jeg er ikke interessert i tips til å treffe nye mennesker når jeg er ute å reiser, ikke fordi det ikke kan være koselig, men litt av greien er å klare meg selv og trives i eget selskap)

Anonymous poster hash: 5f856...a18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt på å gjøre det samme som deg. Reise alene. Har tenkt mye fram og tilbake, og funnet ut at jeg skal gjøre den turen litt ekstra spesiell - jeg skal lage meg ei "aleine-bok", som jeg tar med meg. I den skal jeg lime inn greier... En blomst jeg finner, et postkort, ei kvittering. Ta bilder og lime inn. Skrive notater fra turen. Tanker, utfordringer osv. Tegne, drodle. Så blir det litt en "self exploring"-tur også. :P mulig andre synes det er teit men... :)
Du kan jo også bruke turen til å pleie deg selv litt? Shoppe, dra på spa... klippe håret, eller kanskje bli i bedre form?

Tror også det kan være lurt å se bort i fra at en ferietur = kos. Men at det også kan være mye annet i tillegg, så det ikke føles så meningsløst. Studietur. Kurs. Trening. Research. Andre prosjekter?

• Liker 4
Skrevet

Begynn i det små med utflukter på kino, i parken, konserter osv. Oppsøke det som skjer rundt deg. Etterhvert blir en mer komfortabel, og en blir faktisk kjent med mennesker rundt en.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips!

Kunne absolutt trengt en hårklipp, så DET var en veldig gode idé!

Er ikke så glad i å trene, men kanskje jeg skal ha et mål om gå en tur i ulike parker hver dag?

Og ha med meg en bok jeg kan lese i på kafé eller i parken.

Shopping blir det uansett ;)

AnonymBruker
Skrevet

Utfordre deg selv litt og litt, til gjengjeld kjenner du mestring og blir sterkere.

Jeg skal gå på kino/cafe alene i helgen :)

Anonymous poster hash: e01c1...854

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis du tenker tur-tur (altså gå/sykle e.l.) så anbefaler jeg å se filmen Wild. :) Reese Witherspoon som gjør akkurat det, altså drar på tur alene.

http://www.imdb.com/title/tt2305051/?ref_=nm_knf_i2

Anonymous poster hash: 4ba1b...322

Tenkte det samme som deg :)

Endret av lillemia
Skrevet

Jeg kan ikke reise noe sted fordi jeg har dyr, men tenkte å oppleve litt forskjellig i byene i den landsdelen jeg bor. Stikke innom forskjellige treningssenter for gratis trening, har bestilt manikyr og idrettsmassasje (gjennom lets deal) i to forskjellige byer og skal passe på at jeg får gjort en del andre ting når jeg først er der. Kanskje begynne dagen med svømming/trening/klatring, ta med meg en god lunch til parken hvor jeg setter meg med en bok eller tegnesaker, dra til stedet jeg har en avtale, vandre litt rundt i byen og kanskje shoppe litt, før teater, kino eller konsert på kvelden. Og så kjøre hjem igjen :danse:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har over lengre tid utfordret meg selv på det samme. Jeg dro til utlandet alene, og det gikk mye bedre enn jeg trodde. Bare ta en ting ad gangen, spørre betjening når du lurer på hvor du må dra for å ta lokalbuss, gå på kino etc

Her hjemme går jeg oftere og oftere på kino, kafe, parker, skogen, museum, visekvelder, konserter. Det er så mange andre som også går ut alene at jeg har fått nien jeg er på nikk med og fått noen korte samtaler etterhvert. Det er bare digg.

Anonymous poster hash: e7e37...b22

Skrevet

Tror dette er en viktig ting å gjøre. Det vil hjelpe på selvfølelsen når man finner ut at man fint klarer å gjøre hyggelige ting alene også. Litt deilig å slippe å ta hensyn til en annen også, det er ikke alltid man har lyst til å gå på samme konsert eller se samme film. Jeg tror det er viktig å kunne gjøre dette også når man er par jeg. Må innrømme at jeg ikke har vært flink til det. Men nå er det nye muligheter!

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg syns at du skal reise på langweekend dit du har lyst til. Kanskje sett "målet" ditt som reisested nr 3, sånn at du har to reisesteder å øve deg opp på først. Jeg ble nemlig kvitt min angst i stor grad av å trene på å reise alene på korte turer. Ingen man kjenner som dømmer en, og med tanken om at man aldri ser disse persjonene igjen så får man en mye mer avslappet whatever holdning som tar bort angsten. Etter noen ganger tar man med seg den leksen hjem også :)

Andre ting man kan gjøre alene er jo å melde seg på noe trenings/dansekurs, gitar kurs, løpeseddel hjelper hos dyrebeskyttelsen, gå tur i marka, ta t banen til andre kanten av byen å dra på museum eller kunstutstilling...

Anonymous poster hash: 3d034...406
Skrevet

Jeg fant ut at det å trives i eget selskap er veldig en vanesak. Nå er ikke jeg en typisk kjærestejente, men jeg har aldri trivdes med å ha en hel kveld alene (og iallefall ikke flere på rad). Så jeg har alltid hatt masse venner, noe som endret seg når jeg var i et forhold i 5 år. Da jeg plutselig ble singel var jeg veldig alene. Nå etter 2 år går det greit, jeg gjør det meste alene, trener, drar på byen osv (har fortsatt venner altså, men når de ikke kan). Er også stort sett alene på kveldene på hverdager og synes det er helt greit.

Har ikke reist helt alene før, men besøker ei venninne i utlandet hver sommer. Der er jeg en uke, og må stort sett finne på ting alene på dagtid da hun er på jobb. Da utforsker jeg stedet eller sitter på en kafé med en bok. Har også vært hos frisøren og museer der alene. Egentlig veldig koselig, da jeg kan gjøre det jeg vil uten å ta hensyn til noen andre.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar, veldig oppløftende!

Har sett filmen 'wild', men noe sånt blir nok litt for ekstremt for late meg ;) Tenkte mer å bare rusle en times tid i en park.

Det hjalp veldig å høre om deg som også slet med angst, men som øvde deg og ble friskere. Jeg har nå kvinnet meg opp og bestilt en helgetur til London, helt alene! Veldig stolt av meg selv, men jeg gruer meg også.

Men jeg vet at jeg kommer til å greie meg, og håper det blir en god bli kjent med meg srlv-opplevelse. Skal i hvertfall ta meg en tur hos frisøren, og så blir det nok litt shopping ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...