Gå til innhold

"Bekreftede" dokumentkopier...hvor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før i tiden kunne man bare gå på posten og få bekreftede dokumentkopier når man trengte det. Men så ble jo posten privatisert, og de ansatte er ikke lenger å regne for "offentlig ansatt tjenestemann". Så nå vet jeg ikke helt hvor man kan gå?

Jeg trenger en bekreftet kopi av vielsesattesten min for jeg skal sende inn søknad om separasjon. Siden vi giftet oss på en av Norges ambassader i utlandet (men vi er norske begge to), ikke i Norge, står det på sep. papirene at det kreves at man legger ved en bekreftet kopi av vielsesattesten (eller originalen).

Hvor kan jeg nå gå for å få det gjort? Det er fryktelig tungvindt hvis jeg må på politistasjonen og få det gjort, de ligger så kronglete til her jeg bor. Men er det andre steder man enkelt kan få ordnet med "bekreftet kopi" av noe?

Anonymous poster hash: f2a37...55c
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har selv opplevd hvor vanskelig det er å få attesterte dokumenter. Mange vil ikke gjøre dette lenger, men du kan prøve Nav, kopisenter, skole, bibliotek. Ring til dem først, så du slipper å dra dit forgjeves.

Anonymous poster hash: 35470...e5d
AnonymBruker
Skrevet

Politi-/lensmannskontor, NAV, skoler, en del bibliotek.

Anonymous poster hash: 01ba5...bf9
AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfellet kan du da vel bare sende orginalen. Er da vel ikke noen grunn til å ta vare på den mer nå.

Anonymous poster hash: 7bd2c...01d

AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor skal den forresten sendes fordi dere giftet dere på en ambassade? Det er jo i prinsippet norsk grunn.

AnonymBruker
Skrevet

Kommunehuset f.eks.

Anonymous poster hash: 0652c...d5e
AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor skal den forresten sendes fordi dere giftet dere på en ambassade? Det er jo i prinsippet norsk grunn.

Du, det står faktisk ikke noen forklaring på hvorfor i separasjonssøknadsskjemaet. Det står bare at man må sende det inn. Jeg bryr meg ikke om hvorfor heller.

Takk for svar, men jeg skjønte ikke helt hva den linken kan hjelpe meg med? Kan man bestille kopier av vielsesattester også fra ambassader der, så skjønner jeg ærlig talt ikke hva Fylkesmannen ber om bekreftet kopi for!? Hadde den kopien ligget inne hos offentlig skatteetat, så hadde de vel bare kunnet hente den derfra selv? Fylkesmannen har vel tilgang til sånt.

Anonymous poster hash: 61a46...40a

AnonymBruker
Skrevet

Understreker igjen at det står spesifikt på skjemeaet (søknad om separasjon) at er man gift i utlandet, så må det legges ved bekreftet kopi av vielsesattesten. Det står ikke noe om hvorfor. Jeg tror derfor ikke Fylkesmannen (som er mottaker av separasjonssøknader) har noen tilgang til ambassade-vielsesattester. Da hadde de vel ikke trengt å be folk om det på søknaden?

AnonymBruker
Skrevet

Kan også legge til at jeg sendte email til Fylkesmannen for å spørre om dette med bekreftet kopi, og fikk en automatisk email-respons om at saksbehandlingstiden var opptil 3 månder....... for noen tungrodde greier det der er. Vi får se da, om de klarer å svare på en enkel email uten å opprette "sak".

TS igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...