AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #1 Skrevet 24. juni 2015 Vi har sterkt behov for å oppgradere til ny og større bil, og vi har ca. 200 000 kr. som kan gå i egenkapital til dette. Men det vi kunne tenkt oss blir i prisklassen 400 000. Men da er det jo bare å ta opp lån. Men neida, han mener vi bør vente til neste sommer, hvor vi kanskje har greid å spare opp det vi trenger, slik at vi slipper lån. Han sier bestemt: "Nei, vi kjøper ikke noe på avbetaling eller tar opp lån for sånne ting. Skal vi ha noe, så betaler vi kontant!" Og er veldig prinsippfast på dette. Er det fornuftig? Minner litt om tankegangen til min farmor på 95, men det er nå bare mitt synspunkt.. Ellers ligger boliglånet slik at vi ikke kan ta opp mer uten å komme opp i topplån. Anonymous poster hash: 1a5d6...aa0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #2 Skrevet 24. juni 2015 Sånn er jeg også kjøper ikke noe før jeg har kr.De fleste må låne til bil pga prisen. Jan dere vente og spare. Kjempeflott. Sparing har ikke noe med alder å gjøre. Bare at folk ikke har lært det og ikke skjønner nytten.Anonymous poster hash: 06668...026
Gullik Skrevet 24. juni 2015 #3 Skrevet 24. juni 2015 Sikker på at dere ikke finner en (brukt) bil dere blir fornøyd med til 200k da?
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #4 Skrevet 24. juni 2015 Jeg er enig med din mann. Hvorfor ta opp et dyrt lån (som billån ofte er), om den bilen dere har kan vare et år til? Jeg tar ikke opp lån med mindre jeg MÅ. Jeg sparte opp hele beløpet da jeg kjøpte meg bil i fjor. Kjørte da rundt i en 18 år gammel bil hvor jeg måtte manuellt operere vindusviskerne hver gang jeg skulle viske Anonymous poster hash: 63d6e...9d1 3
Berit Skrevet 24. juni 2015 #5 Skrevet 24. juni 2015 Er fornuftig av mannen din når dere kan det. Dessverre er det ofte dyrt å være fattig. Tar dere opp lån, må dere betale rente på dette, og når det er nedbetalt nar dere betalt mer enn hvis dere ikke hadde tatt opp lån. 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #6 Skrevet 24. juni 2015 Har dere økonomi til å ta opp lån, og virkelig trenger bil, så er det ingenting i veien for å ta opp lån i den størrelsen der. Penger i banken svarer seg nesten ikke på grunn av lav rente. Å innvistere og å låne kan faktisk være en bedre sparing akkurat her. Men spørsmålet er jo hvordan man definerer behov for større bil, og en bil i den prisklassen. Demobiler er og gode prisavslag på. Demobiler har vært på veien under 2 måneder og dere slipper veiavgift som på helt ny bil. Se og på forhandlerforsikring ved nybilkjøp, der er og penger å spare. Hva sier banken om å gi dere lån? Uten innsyn i deres fulle økonomi, kan ingen gi dere annet enn "synse- og mener- svar.Anonymous poster hash: ac89e...85d
Million Skrevet 24. juni 2015 #7 Skrevet 24. juni 2015 (endret) Hvis dere virkelig kan kjøpe en bil cash, uten å ta opp noe lån når bilen er i prisklassen 400.000,- så ja... da venter dere ett år til. Klarer dere virkelig å spare de 200.000,- dere mangler på et år, så er det mest lønnsomt, fremfor å låne penger til bil. Nå er billån som regel ganske billige, så det er ikke den verste typen lån man har, men kan dere vente et år og greie å spare opp restbeløpet, så hadde jeg gjort det. Det beste er jo å greie seg uten lån :-) Skal dere bruke et år på å spare 200.000 så må dere altså spare rundt 16.700,- hver måned. Det er ganske mye, men har dere god råd, så er det helt klart mest lønnsomt å spare fremfor låne. Billån er noe flesteparten av bileiere har, så det er ikke "feil" å ta opp billån, som du spør om i overskriften. Det er helt normalt å ha billån. Endret 24. juni 2015 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #8 Skrevet 24. juni 2015 Mulig jeg tenker kronglete nå, så økonomene her får svare meg: hvis den bilen de har nå skal selges og brukes til egenkapital, bør man ikke veie verditapet på den opp mot rentekostnadene? Altså: et billån på 200 000, med en rente på ca 5% (hvis man her heldig), vil utgjøre ca 10 000 kroner i rentekostnader på ett år. Dersom verditapet på nåværende bil er mer enn 10 000 kroner det neste året, så lønner det seg vel å ta opp lån først som sist? Man kan jo velge å nedbetale lånet raskere enn låneavtalen tilsier uansett, slik at man sitter nærmest uten lån om et år. Anonymous poster hash: 03d72...90f
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #9 Skrevet 24. juni 2015 Mulig jeg tenker kronglete nå, så økonomene her får svare meg: hvis den bilen de har nå skal selges og brukes til egenkapital, bør man ikke veie verditapet på den opp mot rentekostnadene? Altså: et billån på 200 000, med en rente på ca 5% (hvis man her heldig), vil utgjøre ca 10 000 kroner i rentekostnader på ett år. Dersom verditapet på nåværende bil er mer enn 10 000 kroner det neste året, så lønner det seg vel å ta opp lån først som sist? Man kan jo velge å nedbetale lånet raskere enn låneavtalen tilsier uansett, slik at man sitter nærmest uten lån om et år. Anonymous poster hash: 03d72...90f Er det ikke verditap på den nye bilen da mener du? Om det er en helt ny bil som skal kjøpes så er verditapet enormt det første året.Anonymous poster hash: 09aac...128 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #10 Skrevet 24. juni 2015 Er det ikke verditap på den nye bilen da mener du? Om det er en helt ny bil som skal kjøpes så er verditapet enormt det første året.Anonymous poster hash: 09aac...128 Jo, det er det selvsagt, og det vil det være uansett om de kjøper en nybil i år eller om de kjøper en nybil neste år. Det vil også være verditap om de kjøper en ett år gammel bil i år eller om de kjøper en ett år gammel bil neste år osv osv. Det er jo ikke gitt at de skal kjøpe en bil som er ett år eldre neste år enn det de har sett på i år. Det er renteutgifter sett i forhold til verditap på den bilen de allerede har jeg spør etter. Anonymous poster hash: 03d72...90f
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #11 Skrevet 24. juni 2015 Mulig jeg tenker kronglete nå, så økonomene her får svare meg: hvis den bilen de har nå skal selges og brukes til egenkapital, bør man ikke veie verditapet på den opp mot rentekostnadene? Altså: et billån på 200 000, med en rente på ca 5% (hvis man her heldig), vil utgjøre ca 10 000 kroner i rentekostnader på ett år. Dersom verditapet på nåværende bil er mer enn 10 000 kroner det neste året, så lønner det seg vel å ta opp lån først som sist? Man kan jo velge å nedbetale lånet raskere enn låneavtalen tilsier uansett, slik at man sitter nærmest uten lån om et år. Anonymous poster hash: 03d72...90f Takk for interessant svar! Høres fornuftig ut. Anonymous poster hash: 1a5d6...aa0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #12 Skrevet 24. juni 2015 Jo, det er det selvsagt, og det vil det være uansett om de kjøper en nybil i år eller om de kjøper en nybil neste år. Det vil også være verditap om de kjøper en ett år gammel bil i år eller om de kjøper en ett år gammel bil neste år osv osv. Det er jo ikke gitt at de skal kjøpe en bil som er ett år eldre neste år enn det de har sett på i år. Det er renteutgifter sett i forhold til verditap på den bilen de allerede har jeg spør etter. Anonymous poster hash: 03d72...90f Du unngår jo ikke verditapet ved å kjøpe ny bil et år tidligere. Verditapet blir bare på en annen bil det året + du taper rentene hvis du tar opp lån for å kjøpe bil.Anonymous poster hash: 09aac...128 1
Gjest Walden Skrevet 24. juni 2015 #13 Skrevet 24. juni 2015 Vi har sterkt behov for å oppgradere til ny og større bil, og vi har ca. 200 000 kr. som kan gå i egenkapital til dette. Men det vi kunne tenkt oss blir i prisklassen 400 000. Men da er det jo bare å ta opp lån. Men neida, han mener vi bør vente til neste sommer, hvor vi kanskje har greid å spare opp det vi trenger, slik at vi slipper lån. Han sier bestemt: "Nei, vi kjøper ikke noe på avbetaling eller tar opp lån for sånne ting. Skal vi ha noe, så betaler vi kontant!" Og er veldig prinsippfast på dette. Er det fornuftig? Minner litt om tankegangen til min farmor på 95, men det er nå bare mitt synspunkt.. Ellers ligger boliglånet slik at vi ikke kan ta opp mer uten å komme opp i topplån. Anonymous poster hash: 1a5d6...aa0 Selvfølgelig er det fornuftig av ham. Å kjøpe en bil man ikke har råd til er mentalt retardert. Bare fordi du vil ha en fancy bil som koster 400.000, så skal dere altså ende opp med å betale 500.000 (etter 7 år med 4% rente) Makes no sense for the sane. En fornuftig person kjøper ikke noe man ikke har råd til, med mindre det kan være en investering. Et hus er et eksempel på dette. Man tar opp lån, fordi det pga prisoppgang antakelig vil lønne seg. Men selv det vil være en viss risiko involvert. En bil er et tapsprosjekt uansett hvordan du vrir og vender på det. Bilen taper seg antakelig 100.000 bare det første året. Så ja, det er ALLTID feil og ta opp billån, og det er kun overfladiske og feige mennesker som gjør det (med mindre man har en jævlig god grunn...) Trygge, sikre mennesker kjøper bil som de kan betale cash. Sånn 1
Gjest Walden Skrevet 24. juni 2015 #14 Skrevet 24. juni 2015 Hvis dere virkelig kan kjøpe en bil cash, uten å ta opp noe lån når bilen er i prisklassen 400.000,- så ja... da venter dere ett år til. Klarer dere virkelig å spare de 200.000,- dere mangler på et år, så er det mest lønnsomt, fremfor å låne penger til bil. Nå er billån som regel ganske billige, så det er ikke den verste typen lån man har, men kan dere vente et år og greie å spare opp restbeløpet, så hadde jeg gjort det. Det beste er jo å greie seg uten lån :-) Skal dere bruke et år på å spare 200.000 så må dere altså spare rundt 16.700,- hver måned. Det er ganske mye, men har dere god råd, så er det helt klart mest lønnsomt å spare fremfor låne. Billån er noe flesteparten av bileiere har, så det er ikke "feil" å ta opp billån, som du spør om i overskriften. Det er helt normalt å ha billån. Bare fordi det er normalt så gjør det det ikke feil. Det ER feil å ha billån, og det er kun fattige middelklassemennesker som har det. Man betaler ikke unødvendig mye penger for å kjøre rundt.
Gjest Walden Skrevet 24. juni 2015 #15 Skrevet 24. juni 2015 Er fornuftig av mannen din når dere kan det. Dessverre er det ofte dyrt å være fattig. Tar dere opp lån, må dere betale rente på dette, og når det er nedbetalt nar dere betalt mer enn hvis dere ikke hadde tatt opp lån. Riktig. Dyrt å være fattig. Men TS er definitivt ikke fattige i normal forstad. (I mitt vokabulær er de dog fattige, de har et fattig manns mindset). Men det er også dyrt å være dum og forfengelig,som i ts´ tilfelle. Om en bil til 200.000 ikke er flott nok, så burde de spare. Jeg skjønner bare ikke hva som er så fantastisk med en bil til 400.000 heller. Kjøp en til 2mill, så blir vi alle imponert 1
Gjest Walden Skrevet 24. juni 2015 #16 Skrevet 24. juni 2015 Jeg er enig med din mann. Hvorfor ta opp et dyrt lån (som billån ofte er), om den bilen dere har kan vare et år til? Jeg tar ikke opp lån med mindre jeg MÅ. Jeg sparte opp hele beløpet da jeg kjøpte meg bil i fjor. Kjørte da rundt i en 18 år gammel bil hvor jeg måtte manuellt operere vindusviskerne hver gang jeg skulle viske Anonymous poster hash: 63d6e...9d1 Rikt tankesett. Bra for deg
Pengebingen Skrevet 25. juni 2015 #17 Skrevet 25. juni 2015 Det Walden sa Bil er en luksusting. En bil til 400.000 er en "show-off"-luksusting. Oppegående mennesker kjøper ikke ting de ikke har råd til. Å måtte ta opp lån = dere har ikke råd. Bolig som unntak, slik Walden sier, pga sannsynlig prisvekst. Derfor virker mannen din ganske oppegående, men jeg vil allikevel utfordre han på hvordan i all verden 200.000 ikke kan være nok til å kjøpe en mer enn bra nok bil. Vi har bil til 100.000 kroner og er superfornøyde! Kommer trolig aldri til å bruke så mye som 200k på bil en gang, det er totalt unødvendig. Tenk litt på hva annet de neste 200.000 kan brukes til. Investere f.eks. Om 200.000 settes i aksjefond med 20k per år i 10 år, vil de etter 10 år kunne ha vokst til over 300.000 kroner. Altså har dere da tjent 100k på pengene, heller enn å bokstavelig talt kaste bort pengene på nyere interiør og andre lykter på en bil. Heia mannen din! Men han burde skjønne at 200.000 er mer enn nok til bilkjøp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå