AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #1 Skrevet 23. juni 2015 Du trasker i utkanten av byen midt på natten. Kanskje du er alene eller med en venn. Det er stortsett tomt for folk rundt deg eller dere. Du passerer en gate der du ser noen folk, men tenker ikke noe mer over det. I det du nærmer deg ut av synet personene hører du noen løper etter deg og roper at du skal stoppe og hevder de er politi. Personene er kledd i vanlige klær, hva gjør du? A) Du løper det du kan for å prøve å komme deg vekk fra dem. Deretter ringer du politiet når du er i trygghet for å sjekke om det faktisk var politi som løp etter deg. B) Du stopper for dem på kommando og krever at de identifiserer seg. Vell vitende om at du lar deg havne i en potensiell livsfarlig situasjon hvis de ikke er hva de utgir seg for å være. C) (Finn på en bedre løsning selv) For en veldig lang stund siden valgte jeg løsning A og jeg har aldri fått mer kjeft fra en offentlig myndighet noen gang(Noe som absolutt ikke var artig når jeg allerede var vettskremt og viste jeg hadde driti meg ut..). Hva hva som ble sagt var generelt ganske fornuftige ting som at jeg skapte en unødvenig situasjon og at jeg var heldig som ikke ble siktet. Greit nok tenkte jeg, men hva vis det hadde vært en person som ikke var politi som gjorde akkurat det samme. Hvis man hadde stoppet kunne man blitt, drept, ranet eller voldtatt. Jeg mener "Stopp, politi" var antageligvis det siste noen mennesker hørte på utøya før de ble skutt av en med politi uniform. Så hvordan i all verden skal man tørre å stoppe for noen uten uniform. Enhver døgenikt kan forstå at å hevde at man er politi er lurt hvis du jakter på noen. En trenger ikke være store skuespilleren heller, bare det å rope "STOPP, POLITI" høyt med litt selvtillit og innlevelse og det vil være nok til å få de fleste folk til å tenke over det og sakke ned eller til og med stoppe helt. For de fleste vil jo ikke komme på kant med loven. Hva ville dere gjort i samme situasjonen? Jeg mener situasjonen er litt kinking siden når noen løper etter deg så har man heller ikke all verdens tid til å tenke rasjonelt og drøfte over hva som er lurt og ikke. Anonymous poster hash: 4ed31...c41 3
nordpedant Skrevet 24. juni 2015 #2 Skrevet 24. juni 2015 Det er meget uvanlig at folk utgir seg for å være politifolk i Norge. Det straffes ganske alvorlig, og de fleste kriminelle vet også at de havner ganske høyt oppe på politiets prioriteringsliste om de gjør slikt, fordi det undergraver tilliten til politiet. Å dra inn Utøya i denne konteksten blir kunstig, og om du faktisk tenker slik i det daglige synes jeg det er bekymringsfult. Forøvrig var terroristen kledd i uniform, så hvorfor dette er et problem du knytter til sivilkledd politi forstår jeg heller ikke. Jeg ville derfor ha stanset, og bedt dem legitimere seg. Løper du fra politiet gir du dem skjellig grunn til å mistenke at du har gjort noe straffbart, og det kan bortsett fra alt annet bli ganske ukomfortabelt for deg. I prinsipp bryter du også et lovlig pålegg fra politiet ved å løpe, selv om du nok neppe ville blitt dømt, situasjonen tatt i betraktning. 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #3 Skrevet 24. juni 2015 Du trasker i utkanten av byen midt på natten. Kanskje du er alene eller med en venn. Det er stortsett tomt for folk rundt deg eller dere. Du passerer en gate der du ser noen folk, men tenker ikke noe mer over det. I det du nærmer deg ut av synet personene hører du noen løper etter deg og roper at du skal stoppe og hevder de er politi. Personene er kledd i vanlige klær, hva gjør du? A) Du løper det du kan for å prøve å komme deg vekk fra dem. Deretter ringer du politiet når du er i trygghet for å sjekke om det faktisk var politi som løp etter deg. B) Du stopper for dem på kommando og krever at de identifiserer seg. Vell vitende om at du lar deg havne i en potensiell livsfarlig situasjon hvis de ikke er hva de utgir seg for å være. C) (Finn på en bedre løsning selv) For en veldig lang stund siden valgte jeg løsning A og jeg har aldri fått mer kjeft fra en offentlig myndighet noen gang(Noe som absolutt ikke var artig når jeg allerede var vettskremt og viste jeg hadde driti meg ut..). Hva hva som ble sagt var generelt ganske fornuftige ting som at jeg skapte en unødvenig situasjon og at jeg var heldig som ikke ble siktet. Greit nok tenkte jeg, men hva vis det hadde vært en person som ikke var politi som gjorde akkurat det samme. Hvis man hadde stoppet kunne man blitt, drept, ranet eller voldtatt. Jeg mener "Stopp, politi" var antageligvis det siste noen mennesker hørte på utøya før de ble skutt av en med politi uniform. Så hvordan i all verden skal man tørre å stoppe for noen uten uniform. Enhver døgenikt kan forstå at å hevde at man er politi er lurt hvis du jakter på noen. En trenger ikke være store skuespilleren heller, bare det å rope "STOPP, POLITI" høyt med litt selvtillit og innlevelse og det vil være nok til å få de fleste folk til å tenke over det og sakke ned eller til og med stoppe helt. For de fleste vil jo ikke komme på kant med loven.Hva ville dere gjort i samme situasjonen? Jeg mener situasjonen er litt kinking siden når noen løper etter deg så har man heller ikke all verdens tid til å tenke rasjonelt og drøfte over hva som er lurt og ikke. Anonymous poster hash: 4ed31...c41 Jeg hadde naturligvis stoppet. Som nordpedant sier er det ytterst sjelden noen utgir seg for å være politi i Norge. Sannsynligheten for at jeg hadde blitt "drept, ranet eller voldtatt" er så forsvinnende liten at det ikke hadde falt meg inn, og de som dreper og voldtar jager sjelden ofrene sine gjennom gatene først. Ranet har jeg faktisk blitt før, og de holder jo heller ikke på med å løpe etter ransofre først. De vil jo gjerne ikke bli tatt, og da ville det vært grusomt dumt å gjøre noe sånt. Stiller meg også bak nordpedant når det gjelder den Utøya-sammenligningen, etter den logikken kan man aldri stanse for uniformert politi heller. Man stanser for begge deler. Så lenge det ikke er noe helt ekstraordinært om tilsier at vedkommende ikke er politi likevel virker det helt høl i hue å løpe avsted. Synes ikke dette er kinkig i det hele tatt. Norge er så himla trygt (og tryggere og tryggere), og hendelser der noen utgir seg for å være politifolk så uhyre sjeldne, at det ikke er noen grunn til å være i tvil om hva man skal gjøre. Anonymous poster hash: 7250c...60d 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #4 Skrevet 24. juni 2015 Hvorfor skulle de komme løpende mot meg? Har jeg gjort noe kriminelt? Dersom jeg vet jeg har gjort noe, så hadde jeg antatt de hadde funnet ut det var meg. Ellers ser jeg på det som usannsynlig at politiet ville løpt og selvsagt skremt noen på den måten. De ville gått normalt. Anonymous poster hash: 220d1...695 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #5 Skrevet 24. juni 2015 Det er meget uvanlig at folk utgir seg for å være politifolk i Norge. Det straffes ganske alvorlig, og de fleste kriminelle vet også at de havner ganske høyt oppe på politiets prioriteringsliste om de gjør slikt, fordi det undergraver tilliten til politiet. Å dra inn Utøya i denne konteksten blir kunstig, og om du faktisk tenker slik i det daglige synes jeg det er bekymringsfult. Forøvrig var terroristen kledd i uniform, så hvorfor dette er et problem du knytter til sivilkledd politi forstår jeg heller ikke. Jeg ville derfor ha stanset, og bedt dem legitimere seg. Løper du fra politiet gir du dem skjellig grunn til å mistenke at du har gjort noe straffbart, og det kan bortsett fra alt annet bli ganske ukomfortabelt for deg. I prinsipp bryter du også et lovlig pålegg fra politiet ved å løpe, selv om du nok neppe ville blitt dømt, situasjonen tatt i betraktning. Om ts skulle vise seg å være en overlevende etter Utøya vil jeg si at reaksjonen til ts er ganske så forståelig. Men det må bli opp til deg ts hvordan du velger å takle dette. Jeg ville nok stoppet og bedt om å få se legitimasjon. Jeg kan ikke bekymre meg for om det skulle være falsk politi.Anonymous poster hash: 5db1f...566 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #6 Skrevet 24. juni 2015 Jeg og noen venninner ble stoppet av to svære menn i sivil en gang på vei til byen, de viste legitimasjon. Vi delte på en boks øl, så de ba oss helle ut ølen. Greit nok det. Men det er klart det er ubehagelig å bli stoppet av to svære menn kledd i svart som plutselig dukker opp i mørket. Hadde vi ikke båret på den ølboksen så hadde det nok vært mye mer ubehagelig, for da hadde vi faktisk ikke gjort noe. Når det gjelder folk som overlevde Utøya så har vel ikke sivilpoliti noe med det å gjøre, han var jo kledd i 'uniform'? Anonymous poster hash: ba514...ef8 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #7 Skrevet 24. juni 2015 Det er meget uvanlig at folk utgir seg for å være politifolk i Norge. Det straffes ganske alvorlig, og de fleste kriminelle vet også at de havner ganske høyt oppe på politiets prioriteringsliste om de gjør slikt, fordi det undergraver tilliten til politiet. Å dra inn Utøya i denne konteksten blir kunstig, og om du faktisk tenker slik i det daglige synes jeg det er bekymringsfult. Forøvrig var terroristen kledd i uniform, så hvorfor dette er et problem du knytter til sivilkledd politi forstår jeg heller ikke. Jeg ville derfor ha stanset, og bedt dem legitimere seg. Løper du fra politiet gir du dem skjellig grunn til å mistenke at du har gjort noe straffbart, og det kan bortsett fra alt annet bli ganske ukomfortabelt for deg. I prinsipp bryter du også et lovlig pålegg fra politiet ved å løpe, selv om du nok neppe ville blitt dømt, situasjonen tatt i betraktning. Det er ingen statestikk på folk som utgir seg for å være politi i Norge, så man kan anta at det er mørketall på det. Selv om straffen for slikt er relativt høy er det meget vanskelig bevise at noen har gjort det. Jeg er veldig uenig med deg at det å dra inn utøya er kunstig. Hele verden har fått vite hvor effektivt det knepet var den 22 juli. Derfor er det naturlig å anta at noen kriminelle må ha funnet ut at de kan bruke samme trikset selv. Det at noen har vist at de er villige til å skaffe en politi uniform og utgi seg for å være uniformert politi med suksess gjør det bare mer troverdig at noen kan finne på å kle seg som sivilist og utgi seg for å være sivilpoliti. Siden alle mennesker har klær som sivilpoliti potensielt ville kunne kledd seg i krever noe slikt tilnærmet ingen forberedelser. Jeg håper dette gjorde det litt klarere for deg hvorfor "utøyatrikset" er relevant i denne sammenheng. Anonymous poster hash: 8dd68...e36 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #8 Skrevet 24. juni 2015 Jeg hadde naturligvis stoppet. Som nordpedant sier er det ytterst sjelden noen utgir seg for å være politi i Norge. Sannsynligheten for at jeg hadde blitt "drept, ranet eller voldtatt" er så forsvinnende liten at det ikke hadde falt meg inn, og de som dreper og voldtar jager sjelden ofrene sine gjennom gatene først. Ranet har jeg faktisk blitt før, og de holder jo heller ikke på med å løpe etter ransofre først. De vil jo gjerne ikke bli tatt, og da ville det vært grusomt dumt å gjøre noe sånt. Stiller meg også bak nordpedant når det gjelder den Utøya-sammenligningen, etter den logikken kan man aldri stanse for uniformert politi heller. Man stanser for begge deler. Så lenge det ikke er noe helt ekstraordinært om tilsier at vedkommende ikke er politi likevel virker det helt høl i hue å løpe avsted. Synes ikke dette er kinkig i det hele tatt. Norge er så himla trygt (og tryggere og tryggere), og hendelser der noen utgir seg for å være politifolk så uhyre sjeldne, at det ikke er noen grunn til å være i tvil om hva man skal gjøre. Anonymous poster hash: 7250c...60d Det du nevner "etter den logikken kan man aldri stanse for uniformert politi heller" er en feilslutning da den ikke tar i betraktning at tilnærmet 100% av alle mennesker kan kle seg som sivilpoliti, mens kun en liten brøkel av alle mennesker har politiuniform tilgjengelig. Derfor er sjangsen for å møte på falsk-uniformert politi istedet for falsk-sivilpoliti ekstremt mye mindre at det kreves helt forskjellige vurderinger av hva man gjør når man møter potensialer for dem begge. Anonymous poster hash: 8dd68...e36 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #9 Skrevet 24. juni 2015 Hadde løpt. Anonymous poster hash: 2709a...7c8 1
Christiania_Oslo Skrevet 24. juni 2015 #10 Skrevet 24. juni 2015 Problemstilling er jo litt reell i og med at ifjor så ble mange turister robbet for penger av nettopp folk som utga seg for å være politimenn. Artikkelen under er datert 19.06.2015 og omhandler det som skjedde og problemet rundt: http://www.nrk.no/ostlandssendingen/lommetyver-utgir-seg-for-a-vaere-politi-1.12417907 I tillegg har vi andre saker: http://www.tv2.no/a/5166733og http://www.osloby.no/nyheter/krim/Utga-seg-for-a-vare-politi---voldtok-kvinne-i-flere-timer-7061391.html så det å si at dette ikke er et eksisterende problem, viser jo at man ikke vet hva man snakker om. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #11 Skrevet 24. juni 2015 Jeg og noen venninner ble stoppet av to svære menn i sivil en gang på vei til byen, de viste legitimasjon. Vi delte på en boks øl, så de ba oss helle ut ølen. Greit nok det. Men det er klart det er ubehagelig å bli stoppet av to svære menn kledd i svart som plutselig dukker opp i mørket. Hadde vi ikke båret på den ølboksen så hadde det nok vært mye mer ubehagelig, for da hadde vi faktisk ikke gjort noe. Når det gjelder folk som overlevde Utøya så har vel ikke sivilpoliti noe med det å gjøre, han var jo kledd i 'uniform'?Anonymous poster hash: ba514...ef8 Det ble reagert på ropet Stopp! Politi! Og det skjedde med de på Utøya.Anonymous poster hash: 5db1f...566
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå