AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #1 Skrevet 23. juni 2015 Jeg har mye. Orker ikke gå inn på sum, men det har blitt alt for mye. Ble ekstra ille etter at datteren var konfirmant og jeg måtte ty til kortet enda vi hadde et lite og "billig" selskap. Luksusfellen er ikke et alternativ, bare så det er sagt. Det jeg lurer på er om det er noen her som har klart å komme ut av kredittkortkrisa, og hvordan dere isåfall klarte det. Kortene er nå klippet i to, og jeg skal IKKE ha nye. Akkurat nå føles det bare så tungt. Man betaler ned 2000,- på ett av de og det øker med 900,- i renter. EN evig runddans som det ikke virker som det er noen ende på. Jeg har ingenting å låne opp på, det er allerede gjort. Håper vel bare på noen historier hvor noen har kommet over kneika, for dette gjør meg deprimert (fått antidepressiva pga. selvmordstanker, men det er en annen historie...) Har mulighet for å få lån i f.eks Bank Norwegian eller Santander, men rentene der er jo like høye (ettersom jeg har forstått det...) Takker på forhånd for råd! Anonymous poster hash: c7d37...12f
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #2 Skrevet 23. juni 2015 Snøballmetoden funket for meg: http://www.daveramsey.com/blog/get-out-of-debt-with-the-debt-snowball-plan/ Anonymous poster hash: e88ea...307 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #3 Skrevet 23. juni 2015 Huff, kjenner på følelsen, det må føles ganske meningsløst. Men betaler du ingen ting så blir det bare verre, sett opp en plan og se at beløpet minker, om så sakte, men sikkert (og for alltid) Anonymous poster hash: 6bbfd...22b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #4 Skrevet 23. juni 2015 Kanskje du kan bruke disse kalkulatorene: http://okonomiguiden.no/finanskalkulatorer/kalkulator-for-nedbetaling-av-gjeld/ Anonymous poster hash: 6bbfd...22b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #5 Skrevet 23. juni 2015 Du eier vel kanskje også noe du kan selge? Det driver de jo med på luksusfellen og sånt. PCer, TV, laptop, ipad, dyre klær? Det kan jo monne litt. Kanskje det er mulig å kvitte seg med bilen, hvis du har det? Anonymous poster hash: 9c5b5...025
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #6 Skrevet 23. juni 2015 Takk for tips! Snøball metoden virker oppløftende. SÅ absolutt noe jeg skal gjøre! Anonymous poster hash: c7d37...12f
Gjest Gjesp Skrevet 23. juni 2015 #7 Skrevet 23. juni 2015 Jeg hadde virkelig valgt å samle de i et lån og få det nedbetalt.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. juni 2015 #8 Skrevet 23. juni 2015 Dersom du ikke har betalingsanmerkninger anbefaler jeg å låne gjennom OppFinans. Riktignok er det høy rente der også, men 14-15 % er veldig mye mindre enn 20-25 %. Selv om du kanskje ikke får låne hele beløpet så lån det du kan slik at du får redusert den aller dyreste gjelden. Det som gjør at det ser tungt ut er at du først må rettvende økonomien din - dvs kjøle den ned og leve på sparebluss til vanen med kredittkortbruk er kommet ut av systemet. Jeg forstår veldig godt at du ikke vil på Luksusfellen, men jeg anbefaler deg sterkt å se programmet og følge med når de setter opp budsjett. Det er viktig å sette av penger månedlig og regelmessig - om så bare et lite beløp - til buffer, slik at du ikke må ty til kredittkort neste gang.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #9 Skrevet 23. juni 2015 Du bør ringe hver enkelt av de, og be om de kan se på dette. Ta ikke refinsanering hos Santander. Du har sikkert sett lyxusfellen og hva som blir sagt om de.Selg ting du kan. Utrolig hva man har som man ikke tenker over. Kan du jobbe ekstra noen dager i mnd og øremerke de kr for lån?Anonymous poster hash: 2fade...d0b
Pengebingen Skrevet 24. juni 2015 #10 Skrevet 24. juni 2015 Jag anbefaler snøballmetoden som nevnt tidligere her, samt å selge unna så mye som mulig for å få en god start på snøballen; og også se etter ekstrajobb for å øke inntekten og få enda mer fart på sakene. Selvsagt må dere også få oversikt over alle utgifter og kutte ut alt unødvendig (inkl ekstra dyrt tv,internett, mobil, unødvendige abonnementer på magasiner/aviser/treningssentre og alt annet "alle" anser som normalt). Og ellers må dere endre holdning til pengebruk. En ting er å klippe kortene, men du må innse at du aldri mer skal låne penger til noen ting. Uansett om det er konfirmasjon, dåp, bryllup, ferie, 60-års lag, what ever! Har du ikke penger, kan du ikke bruke penger. Og frem til gjelden er nedbetalt har du ikke penger. Anbefaler deg sterkt å lese Dave Ramseys "Total money makeover", eller høre den som lydbok. Den har reddet mange ut av kredittgjeld og er en bok som forandrer liv. Ekstremt motiverende! Det er svært lite jeg anbefaler å bruke penger på i en slik situasjon, men den boka kan være en veldig god investering for fremtiden
Gjest Walden Skrevet 24. juni 2015 #11 Skrevet 24. juni 2015 Det er vel og bra å ha gode nedbetalingsplaner osv.. MEN.. Det viktigste er psykologien. HVORFOR tenker du som du gjør? Hvorfor er du irrasjonell? Hvorfor tar du opp gjeld? Hvorfor er ikke kredittkort et praktisk og lurt kort for deg, som det er for andre? Nå hisser du deg kankskje opp, slik som de fleste gjør når man påpeker deres feil og mangler. Men tenk..hvorfor i all verden tar du opp kredittkortgjeld for å betale for en konfirmasjon? Hvorfor tar du opp gjeld for å finansiere strengt tatt luksusting? Å få penger til konfirmasjon er ingen menneskerett, og har ma ikke penger til det så har man ikke penger til det. Hvorfor er det så viktig for deg å "displaye", eller på norsk - vise fram- at du også har penger? Du burde lese om minimalist lifestyle. Å bli gjedsfri, leve nøkternt og ikke være en som faller i slike feller handler om tilnærming til penger, selvinnsikt, personlig utvikling og evne til å tenke langsiktig. 2
Gjest Walden Skrevet 24. juni 2015 #12 Skrevet 24. juni 2015 Jag anbefaler snøballmetoden som nevnt tidligere her, samt å selge unna så mye som mulig for å få en god start på snøballen; og også se etter ekstrajobb for å øke inntekten og få enda mer fart på sakene. Selvsagt må dere også få oversikt over alle utgifter og kutte ut alt unødvendig (inkl ekstra dyrt tv,internett, mobil, unødvendige abonnementer på magasiner/aviser/treningssentre og alt annet "alle" anser som normalt). Og ellers må dere endre holdning til pengebruk. En ting er å klippe kortene, men du må innse at du aldri mer skal låne penger til noen ting. Uansett om det er konfirmasjon, dåp, bryllup, ferie, 60-års lag, what ever! Har du ikke penger, kan du ikke bruke penger. Og frem til gjelden er nedbetalt har du ikke penger. Anbefaler deg sterkt å lese Dave Ramseys "Total money makeover", eller høre den som lydbok. Den har reddet mange ut av kredittgjeld og er en bok som forandrer liv. Ekstremt motiverende! Det er svært lite jeg anbefaler å bruke penger på i en slik situasjon, men den boka kan være en veldig god investering for fremtiden Sant. Det psykologiske er alfa omega. Hjelper ikke nedbetale noe som helst om man ikke har en langsiktig plan og holdningsendring.
Pengebingen Skrevet 24. juni 2015 #13 Skrevet 24. juni 2015 Helt enig Walden! "Hvorfor bruke penger du ikke har på å kjøpe ting du ikke trenger for å imponere folk du ikke kjenner?" Når dette synker inn endrer den økonomiske oppførselen seg gjerne betraktelig.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #14 Skrevet 24. juni 2015 Jeg hadde for litt over et år siden min siste avbetaling på en skyhøy forbruksgjeld. Og jeg er uføretrygdet...! Jeg hadde en hobby (eller et par hobbyer, faktisk) som sugde en del penger. Det, samt en del netthandel, var det som sugde penger av meg. Da jeg gjorde helomvending og bestemte meg for å snu og aldri ha mer forbruksgjeld, sto gjelden på 149.000,- ,,,, ja, det stemmer, nesten hundreogfemtitusen...! Da bestemte jeg meg tvert. IKKE MER! Jeg tok tak, og begynte å betale store avdrag. Kuttet ut hobbyene, de kostet for mye. Jeg betalte ned alltid mer enn hva minsteavdraget fra skyldnerne sa. Sto det at jeg skulle betale 3000,-, så betalte jeg 6000,- ALT av ekstra inntekter som f.eks. skattepenger o.l., gikk rett til å betale ned gjeld. Unnet meg ikke noe for pengene, og droppet alle former for ferie. Pengene gikk til gjeld! Jeg avsto altså fra det mange mener er nærmest en menneskerett, for eksempel ferie, og det monnet en del på gjeldsnedbetalingen. Fikk også f.eks. en etterbetaling pga feil utregning på en trygd, og det var 13.000 som gikk rett til gjeldsnedbetaling, det også. Husker ikke nøyaktig hvor lang tid jeg brukte på å nedbetale denne dyre forbruksgjelden, men det var omkring 2½ år med store avdrag og ekstra innbetalinger, tror jeg. I juni i fjor betalte jeg inn siste rest og var gjeldfri. Er gjeldfri (unntatt bolig) fremdeles, selvfølgelig, og skal fortsatt bli sånn. Har istedet greid å spare en hel del etter at jeg ble gjeldfri, og har spart rundt 100.000,- Å betale ekstra store avdrag forutsetter at det er rom for det i dagliglivet, da selvfølgelig. Noe må man ofre også, som fancy nye klær og ferier. Anonymous poster hash: 4f90a...50e
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #15 Skrevet 24. juni 2015 Jeg har mye. Orker ikke gå inn på sum, men det har blitt alt for mye. Ble ekstra ille etter at datteren var konfirmant og jeg måtte ty til kortet enda vi hadde et lite og "billig" selskap. Luksusfellen er ikke et alternativ, bare så det er sagt. Det jeg lurer på er om det er noen her som har klart å komme ut av kredittkortkrisa, og hvordan dere isåfall klarte det. Kortene er nå klippet i to, og jeg skal IKKE ha nye. Akkurat nå føles det bare så tungt. Man betaler ned 2000,- på ett av de og det øker med 900,- i renter. EN evig runddans som det ikke virker som det er noen ende på. Jeg har ingenting å låne opp på, det er allerede gjort. Håper vel bare på noen historier hvor noen har kommet over kneika, for dette gjør meg deprimert (fått antidepressiva pga. selvmordstanker, men det er en annen historie...) Har mulighet for å få lån i f.eks Bank Norwegian eller Santander, men rentene der er jo like høye (ettersom jeg har forstått det...) Takker på forhånd for råd! Anonymous poster hash: c7d37...12f Du tar ikke opp lån for å betale ned på kredittkortgjeld!! Anonymous poster hash: 19197...b6b
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #16 Skrevet 24. juni 2015 Jag anbefaler snøballmetoden som nevnt tidligere her, samt å selge unna så mye som mulig for å få en god start på snøballen; og også se etter ekstrajobb for å øke inntekten og få enda mer fart på sakene. Selvsagt må dere også få oversikt over alle utgifter og kutte ut alt unødvendig (inkl ekstra dyrt tv,internett, mobil, unødvendige abonnementer på magasiner/aviser/treningssentre og alt annet "alle" anser som normalt). Og ellers må dere endre holdning til pengebruk. En ting er å klippe kortene, men du må innse at du aldri mer skal låne penger til noen ting. Uansett om det er konfirmasjon, dåp, bryllup, ferie, 60-års lag, what ever! Har du ikke penger, kan du ikke bruke penger. Og frem til gjelden er nedbetalt har du ikke penger. Anbefaler deg sterkt å lese Dave Ramseys "Total money makeover", eller høre den som lydbok. Den har reddet mange ut av kredittgjeld og er en bok som forandrer liv. Ekstremt motiverende! Det er svært lite jeg anbefaler å bruke penger på i en slik situasjon, men den boka kan være en veldig god investering for fremtiden Den boka kan TS sikkert låne gratis på biblioteket! Anonymous poster hash: 19197...b6b 1
Million Skrevet 24. juni 2015 #17 Skrevet 24. juni 2015 (endret) Du tar ikke opp lån for å betale ned på kredittkortgjeld!! Anonymous poster hash: 19197...b6b Selvfølgelig kan man gjøre det, det anbefales til og med av økonomer. Dette gjelder spesielt hvis kredittkortgjelden er spredd over flere skyldnere. Et enkelt sammenbakingslån vil gjøre det enklere og raskere å få betalt ned gjelden totalt. Man kan konsentrere seg om å betale inn til EN skyldner. Kontakter man sin egen bank, kan man også være heldig og få en bedre rente sammenbakings-lånet enn hva som er på svindyre kredittkort. For eksempel kan kredittkortet ha 25% rente, mens banken tilbyr kanskje 15%. Er ens egen bank uvillig til å låne bort penger, kan man "shoppe litt rundt" og høre med andre, om de kan tilby en bedre rente på et sammenslåingslån enn hva kredittkortene har. Det er selvsagt ingen vits å ta opp lån i bank hvis renten hadde vært den samme. Poenget er å samle gjelden og få ned renta. Endret 24. juni 2015 av Million 1
Florence Skrevet 24. juni 2015 #18 Skrevet 24. juni 2015 Gode tips over her. Gå gjennom tingene deres, det er sikkert noe dere kan selge. Datteren din kan også kanskje se etter en liten deltidsjobb så hun kan bruke sine egne penger på ting? Dere må leve sparsomt i tiden fremover, ha en fast handledag hver uke/annenhver uke så dere ikke kjøper mer enn nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå