AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #1 Skrevet 23. juni 2015 Er så sinnsykt oppgitt på meg selv. Fatter ikke hvordan jeg klarer å ha så lite kontroll på økonomien min. Det skal ikke være mulig! Jeg jobber så sinnsykt hardt og så mye, bortimot 150%. Har rundt 28.000,- etter skatt, noe som skal holde i massevis! Likevel klarer jeg ikke å ha kontroll. Er så frustrert og oppgitt på meg selv at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Gang på gang roter jeg det til økonomisk. Jeg er impulsiv og kjøper ting jeg ikke trenger. I det siste har jeg prøvd å ta meg sammen og begynt å spare til en buffer, men da dukket det opp en regning på over 3000,- (det jeg hadde spart opp i buffer) som måtte betales. Eier leilighet og betaler veldig mye i lån og jeg har også skyhøyt studielån og jobber som ikke er relevant i forhold til utdannelsen. Per nå har jeg 25.000,- i bsu. 25.000,- i skyldig MasterCard samt rundt 5000,- som jeg også skylder. Studielånet er på 550.000,- og boliglånet ligger på 2,1 millioner. Jeg har sett gjennom kontoutskrift og jeg VET så godt hva som må til. Jeg impulshandler, kjøper mat ute, kjøper vann etc. Problemet er bare at jeg ikke klarer å la være å handle! Hater at jeg må jobbe så mye i jobber jeg egentlig ikke trives i fordi jeg er så dårlig med økonomi at jeg ikke klarer meg med en "vanlig" jobb. Noen som har tips og råd? Anonymous poster hash: 59834...73b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #2 Skrevet 23. juni 2015 Ta ut kontant og legg igjen kortet hjemme. Skriv handleliste og aldri vik fra den. Planlegg alle innkjøp. Ikke gå i butikk for å "titte". Sett på autosparing som trekker feks 10 kr til sparekonto for hvert bruk. Anonymous poster hash: 93b44...29f 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #3 Skrevet 23. juni 2015 Når du vet at det er impulskontroll du sliter med, så kan du jo kanskje prøve en selv-hjelpsbok? Ellers ville jeg nok laget meg noen regler; slutt å ta med visa-kort/kredittkort om du ikke har noe du skal handle, ha kun med førerkort/busskort. Lag en handleliste og hold deg til den, begrens gjerne handlingen til en gang i uken slik at du ikke utsetter deg for flere fristelser enn nødvendig(å titte som AB over her sier er neppe så lurt:P). Det samme gjelder om du ofte farter rundt i byen og impulshandler klær f.eks. Kjøper du my vann; bær med deg en vannflaske hjemmefra. Sett opp fast sparing. Eliminer mest mulig av mulighetene for å impulshandle rett og slett:) Lykke til TS! Anonymous poster hash: b928f...f0e 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #4 Skrevet 23. juni 2015 Er så sinnsykt oppgitt på meg selv. Fatter ikke hvordan jeg klarer å ha så lite kontroll på økonomien min. Det skal ikke være mulig! Jeg jobber så sinnsykt hardt og så mye, bortimot 150%. Har rundt 28.000,- etter skatt, noe som skal holde i massevis! Likevel klarer jeg ikke å ha kontroll. Er så frustrert og oppgitt på meg selv at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Gang på gang roter jeg det til økonomisk. Jeg er impulsiv og kjøper ting jeg ikke trenger. I det siste har jeg prøvd å ta meg sammen og begynt å spare til en buffer, men da dukket det opp en regning på over 3000,- (det jeg hadde spart opp i buffer) som måtte betales. Eier leilighet og betaler veldig mye i lån og jeg har også skyhøyt studielån og jobber som ikke er relevant i forhold til utdannelsen. Per nå har jeg 25.000,- i bsu. 25.000,- i skyldig MasterCard samt rundt 5000,- som jeg også skylder. Studielånet er på 550.000,- og boliglånet ligger på 2,1 millioner. Jeg har sett gjennom kontoutskrift og jeg VET så godt hva som må til. Jeg impulshandler, kjøper mat ute, kjøper vann etc. Problemet er bare at jeg ikke klarer å la være å handle! Hater at jeg må jobbe så mye i jobber jeg egentlig ikke trives i fordi jeg er så dårlig med økonomi at jeg ikke klarer meg med en "vanlig" jobb. Noen som har tips og råd?Anonymous poster hash: 59834...73b Jeg har alltid lurt på spørsmålet som kommer, så håper du kan svare: Hvordan i all verden får man så mye lån som alene? Har du kausjonist eller noe? Anonymous poster hash: 9c94a...abd
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 23. juni 2015 #5 Skrevet 23. juni 2015 Aldri gå på matbutikken når du er sulten er mitt råd! Hvis du har bil bør du handle kun en gang i uka!
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #6 Skrevet 23. juni 2015 Jeg har alltid lurt på spørsmålet som kommer, så håper du kan svare: Hvordan i all verden får man så mye lån som alene? Har du kausjonist eller noe?Anonymous poster hash: 9c94a...abd Jeg har arvet penger som jeg brukte på å kjøpe meg leilighet. Tjener rundt 520.000,- i året med begge jobbene også, har alltid jobbet mye og lagde et realistisk budsjett til bankene før jeg søkte lån med renteøkning etc. Takk til dere andre som har svart. Planen fremover er å la kortet ligge igjen hjemme, handle mat en gang i uken, droppe å bruke bilen når det ikke er nødvendig og bli kvitt MasterCard lånet på 25k. Betalte nettopp de andre restlånene fra "buffer" konto, så nå er jeg i 0,- igjen. Anonymous poster hash: 59834...73b
Rumle Skrevet 23. juni 2015 #7 Skrevet 23. juni 2015 Kanskje www.youneedabudget.com kan være noe for deg?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #8 Skrevet 23. juni 2015 Kanskje www.youneedabudget.com kan være noe for deg? Har hørt om det, har du prøvd det? Anonymous poster hash: 59834...73b
Gjest Blondie65 Skrevet 23. juni 2015 #9 Skrevet 23. juni 2015 Drit i hele bufferkontoen inntil du har kvittet deg med kredittkortene. Disse har du ikke bruk for og er medvirkende til problemet.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #10 Skrevet 23. juni 2015 Jeg har arvet penger som jeg brukte på å kjøpe meg leilighet. Tjener rundt 520.000,- i året med begge jobbene også, har alltid jobbet mye og lagde et realistisk budsjett til bankene før jeg søkte lån med renteøkning etc. Takk til dere andre som har svart. Planen fremover er å la kortet ligge igjen hjemme, handle mat en gang i uken, droppe å bruke bilen når det ikke er nødvendig og bli kvitt MasterCard lånet på 25k. Betalte nettopp de andre restlånene fra "buffer" konto, så nå er jeg i 0,- igjen.Anonymous poster hash: 59834...73b Men du har jo fortsatt lån på nesten 3 millioner alene selv om du har arvet penger? Jeg skjønner ikke at man får så mye i lån, vanligvis er det max 3 x inntekten, du har jo nesten dobbelt så mye i gjeld. Anonymous poster hash: 9c94a...abd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå