AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #1 Skrevet 23. juni 2015 Bruker å lese om dette på andre forum, men da de ofte er fra utlandet, så vet jeg ikke hvor godt det skalerer til Norsk økonomi. Men er det noen her som sparer opp til tidlig pensjon? Type 30-50 åra. Hva er din strategi? Det er jo svært få av oss som er heldige nok til å enten arve store mengder, eller starte selskap som blir solgt for store summer, så da går det jo på å jobbe hardt, samt leve sparsommelig. Er selv 28 år gammel, har 200k i studielån (Sivilingeniør + ekstra), men dessverre ikke noe merkbart av oppsparte midler. Hadde nylig en eldre slektning som dessverre gikk bort, og jeg har der blitt etterlatt ca. 250k i arv. Nå er ikke alt av papirarbeid unnagjort, men det blir å havne ca. der. Med lønn rundt 550k etter skatt så maxer jeg ut BSU, og setter resten på billige index fond. Prøver å sette av 60% av nettolønn til investeringer. I den jobben jeg er nå, å reiser jeg ekstremt mye, så jeg bare leier akkurat nå. Ser ikke vitsen å kjøpe noen dyr bolig med dagens priser, og spesielt ikke når jeg er borte 60%-70% av tiden. Målet er å ha spart opp 5 millioner til en alder av 40. Nå vet jeg ikke hvordan livssituasjonen er da, men det er nå første målet! Håpentligvis pensjonert før jeg er fylt 50 år. Hva er din plan? Anonymous poster hash: dd283...ecf 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #2 Skrevet 23. juni 2015 Jeg blir bare sånn....phuuuu. ..28 år og fersk i voksenlivet. Så snakker du om å pensjonere deg før du er 50. Du vet vel at man er ikke gammel når man er 50? Hva er drømmen å pensjonere seg før du er 50? De fleste håper de kan jobbe lengst mulig.jeg skal ikke ta fra deg drømmene dine....drøm i vegAnonymous poster hash: 7d4f6...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #3 Skrevet 23. juni 2015 Jeg vil ikke si målet er å "pensjonere" seg tidlig. Målet er vel heller å stå finansielt uavhengig. Dvs. deltidspensjonert, slik at man kan disponere tiden ganske fritt. Det er fullstendig urelatert til hvor "gammel" man er når man er 50 eller 60. Det handler om å ha frihet og kunne nyte livet. Og ikke ha en jobb man "må" pensjonere seg fra, å ikke kun leve for helger og ferier. Jeg dater en fyr en del år eldre enn meg selv - han er 46 og "semi-retired". Han kan jobbe fleksibelt, ca. 3 dager i uken, hvor han vil. Han har to MBA grader og diverse stipend, så han jobbet naturligvis livet av seg i tyveårene samt starten av trettiårene. Nå mottar han godene i neste runde. Han har startet opp to ulike firma, eier nå en mindre prosent samt sitter i styret. I tillegg har han endel investert i eiendom - forretningsbygg, privat og feriebolig. Prinsippet er det samme enten du bor i Norge eller i utlandet - det gjelder å skape passive inntekter. Anonymous poster hash: af000...41b 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #4 Skrevet 23. juni 2015 Hvorfor? For friheten sin skyld. Du TRENGER ikke dra på noen jobb, du er ikke bundet til å gjøre noe fordi du f.eks har gjeld som må nedbetales. Du har større forhandlingsrom fordi du kan si nei, og du får mer tid til å drive på med hobbyer. osv. I stedet for å måtte jobbe 40-50-60 timer i uka, så kan man heller jobbe 10-20 timer, om du føler for det. Trenger selvfølgelig ikke å pensjonere seg fullstendig, men man får rett og slett mer frihet. Man kan være mer kresen på hva man tar. Har du gjeld over pipa, så har du ikke slike friheter. Skal ikke si at jeg hater å jobbe, tvert i mot, men jeg verdsetter fritiden min mer enn jeg gjør jobb og karrière. Folk flest setter seg i dyp gjeld, og har større forbruk enn nødvendig. Selv kjenner jeg folk i midten av 30-åra som har pensjonert seg...den ene laget et ganske stort online bettingfirma, og lever herrens glade dager som deltids entreprenør, og reiser jorda rundt når han føler for det. Den andre begynte å spare som 14-åring, ble Elektrikker, og jobbet på Nordsjøen (Bodde hjemme i kjelleren når han var hjemme). 20 år senere har denne personen pensjonert seg, med hus og hytte. Når det er sommer, så fisker han laks, og på vinter så ferierer han. Tar et par småopprag om noen spør, og får godt betalt for det. Anonymous poster hash: dd283...ecf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå