Karianne Skrevet 4. september 2004 #1 Del Skrevet 4. september 2004 Jeg driver og snuser rundt på ulike hunderaser. Kanskje jeg kjøper meg en voksen tispe om ett år. (er foreløpig på rasen Shiba, etter å ha lagt fra meg Jack Russel Terrier og Dansk-svensk gårdshund). En ting som har slått meg mens jeg har lest om hunder og hundeeiere, er at temmelig mange tar med hunden på hundeutstilling. Var ikke klar over at så mange gjorde dette, tenkte at det var fåtallet. Dette vil ikke jeg. Jeg vil bare ha en god venn, og ikke gå på utstilling med den. Men så tenkte jeg at kanskje dette er en basille som man bare blir bitt av? Har du hunden på utstilling? Hvorfor/hvorfor ikke? Ellers, så vil jeg bare si at dere som har hund, er kjempeheldige!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. september 2004 #2 Del Skrevet 4. september 2004 Svært mange har hunden som ren kjeldegge og turkamerat. Det finnes også mange andre måter å konkurrere med hunden på enn rene utstillinger. Min ble opprinnelig kjøpt med tanke på utstillinger, men da det viste seg at han hadde utstillingsfeil (Diskvalifiserende eksteriørfeil) gikk han over til å bli kosehund og turkamerat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 4. september 2004 #3 Del Skrevet 4. september 2004 Vi har hatt han på utstilling en gang. Det gikk bra, han ble BIM. Det var bare for å prøve og få en "dom" på han for morro skyld. Har enda ikke hatt han mer på utstilling pga at vi har gått på kurs med han og lar han være valp og ikke trener FOR mye med han. Kommer nok senere til å prøve oss igjen for skøy skyld. Han er kjempeflink, han er fin og vi er stolte av han. Mulig vi begynner å trene agility med han når han er året også får vi se om vi skal konkurrere med han eller ikke. Han er nå 7 måneder på mandag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulja Skrevet 4. september 2004 #4 Del Skrevet 4. september 2004 Gamle hunden min var på utstilling når hun var valp. Dette fordi oppdretterne ville at vi skulle det, siden hun var veldig fin. Nå står mamma og pappa på liste for å kjøpe hund - oppdretteren ville ikke selge hund til dem hvis de ikke ville dra på utstilling med den. Tror det er sånn en del steder. Så det kan jo være derfor du har inntrykk av at det er mange som drar på utstilling kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 4. september 2004 #5 Del Skrevet 4. september 2004 Drar ikke på utstilling med hunden vi har nå, da hun er altfor gammel og dessuten lite rasetypisk, men vi var en gang med rottweilertispa vi hadde da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine. Det var bare for moro skyld og for å se hvordan hunb ble bedømmet. Ble ikke bitt av noen basille så det var igrunnen nok med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 4. september 2004 #6 Del Skrevet 4. september 2004 Endel oppdrettere vil gjerne ha utstillingskjøpere hvis de stiller selv. Jeg ville ha en hund som jeg kunne stille, og fikk dermed 1. valget på kullet. Om du vil stille eller ikke så bør du nevne det når du kontakter oppdrettere. Det er vanlig at oppdrettere ønsker at valpen skal stilles en gang i livet, kanskje mellom 18-36 mnd. Dette vil jo være en tilbakemelding på oppdrettet dems, at de avler rasetypiske hunder. Vi hadde det i kontrakten, at vi måtte stille 1 gang, men vi hadde jo kjøpt han primært for å stille. Hans avkom har også det i sin avtale, at de skal stilles minimum 1 gang. Dette er kjempefint. Det vil jo gå tilbake på min hund som avlshanne. Jeg har stilt veldig mye. Som valp vant han nesten alt som var, BIR og BIG var en selvfølge, men han ble aldri plassert i BIS. Som voksen (altså fra 9 mnd og eldre) har det gått bra, men i det siste ikke like bra. Han har fått høyden sin men ikke bredden enda. Flere dommere har kommentert at de ønsker å se mer masse på ham, og det er jeg jo enig i. Stiller på det som er her i området, men reiser ikke 50 mil, noe jeg gjorde i fjor uten problemer. Om 6-12 mnd så vil vi nok reise endel igjen. Jeg gleder meg kjempemye!!!!! Hvorfor jeg stiller så mye er fordi jeg syns det er kjempesosialt og hyggelig. Her treffer jeg andre bernereiere, og jeg får vist frem hunden min og på denne måten så ser jo oppdrettere han, og kan vurdere om han er interessant innspill i avlsplanene deres. Hvis du ikke er interessert i utstilling så finnes det veldig mange oppdrettere som ikke bryr seg noe om det. Men dette kommer jo ann på rasen. Det finnes som regel 3 typer oppdrettere slik jeg ser det. De utstillings interesserte, de bruksinteresserte og "kjøkkenoppdrettere" for å sette det VELDIG på spissen. Finn ut hva som er interessant for deg og velg oppdrettere deretter. Er du interessert i bruks bør du heller velge en oppdretter som har avlet bevisst på bruks osv. Det er faktisk stor forskjell i brukslinjer og utstillingslinjer i enkelte raser. Uansett hva du ønsker så anbefaler jeg deg som er på valpejakt, ta kontakt med raseklubben, de har oversikt over godkjente kull! Da får du en valp etter en fornufig kombinasjon. Ikke la deg lure av annonser hvor det står HD/AA fri og registrert i NKK og vaksinert. Det kan ALLE få til!!! Finn ut hva som er avlskravet for den rasen du vil ha, og velg valp fra et kull som er godkjent. Du vil ha mye igjen for dette, og dessuten så støtter du opp om alvsarbeidet til raseklubben. Lykke til! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karianne Skrevet 4. september 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 4. september 2004 Ikke la deg lure av annonser hvor det står HD/AA fri og registrert i NKK og vaksinert. Det kan ALLE få til!!! Finn ut hva som er avlskravet for den rasen du vil ha' date=' og velg valp fra et kull som er godkjent.[/quote'] Takk for tipset! Men den siste setningen, om at jeg bør finne ut avlskravet.. Hva er det? Tenker du på om hundene har riktig høyde, proporsjoner o.l.? Hvordan vet man om et kull er godkjent? Jeg tror jeg kommer til å kjøpe en voksen hund. Hvordan kan jeg finne ut om denne er godkjent? Takker for svar! Og så lurer jeg på BIR, BIS og det der. Sikkert Best In masse ulike ting. Hva betyr de siste bokstavene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 4. september 2004 #8 Del Skrevet 4. september 2004 Hei igjen Et lite eksempel på avlsgodkjente kull. Ta utgangspunkt i min egen rase som jeg kjenner best, berner sennenhund. De har vært plaget med HD og litt AA tidligere. På grunn av dette så har raseklubben bestemt at de dyrene som skal gå videre i avl må være HD og AA frie. Kullsøsken må være 50 % HD fri, og 35% AA fri. Videre så kreves det at tispa er minimum 2 år og ikke pares på mer enn annen hver løpetid, og max 1 kull i året. Tispene får ikke ha mer enn 3 kull, hannhundene får ha 5 kull før avlsgransking. Da sitter det en komite i raseklubben som ser på hva slags avkom hunden har gitt. Hvis resultatene (HD/AA) er gode, så kan hannhunden f.eks slippes opp til 80 avkom. Disse reglene passer også på at avlsdyrene ikke er mer i slekt enn søskenbarn for å hindre innavl. Andre ting som spiller en rolle er jo utstillingsresultater. På berneren kreves det at hunden har en 1. premie i åpen klasse (fra 24 mnd) eller en Hederspremie (HP) i junior eller unghund. Dette er fordi man ønsker å avle på rasetypiske hunder. Man vil jo ha hunder som er en meget god representant for rasen. Altså, hvorfor avle på bernere hvis det ikke ser ut som en berner?! Andre arvelige sykdommer som PNP og meningitt skal ikke avles på. Gemytt og tannfeil er også viktig. Lista er laaang! Kan fortsette i det uendelige her altså. Om en hund kommer fra et godkjent kull kan du kontakte raseklubben for å finne ut. Hunden din trenger ikke være avlsgodkjent, men foreldrene må være det! Hvis du alikevel skal betale for en hund, da er det jo greit at du vet at den kommer fra et oppdrett som har mening med avlen. Når paringen er godkjent så vet du at foreldrene til din hund ikke har noen sykdommer og at de er frie for andre lidelser. Samtidig så vet du at de er en god representant for rasen, både gemyttmessig og eksteriørmessig. Så over til BIR, BIM og slikt. På utstilling så dømmer man først hannhundene, og finner beste hannhund. Så dømmer de tispene og finner beste tispe. Disse to møtes i ringen og de finner den som er best i rasen (BIR) som da vinner. Den andre blir best i motsatt kjønn (BIM). Den som er best i rasen går videre til gruppefinalen (BIG) best i gruppen. Alle rasene er delt opp i 10 grupper etter hva slags type hund. F.eks gjeterhunder i en gruppe osv. Etter at de har funnet alle 10 vinnere i BIG går disse videre i BIS finalen hvor de kårer den som er best in show. Den som blir BIS er den beste av ALLE hundene på utstilling. Noe mer du lurer på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karianne Skrevet 4. september 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 4. september 2004 Noe mer du lurer på? Det er det garantert! Kommer helt sikkert tilbake med mange spørsmål. Tusen hjertelig takk for informativt svar!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 4. september 2004 #10 Del Skrevet 4. september 2004 Stiller ikke ut, har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det. Det fleste hundeeiere jeg har gjør faktisk ikke det, så jeg vet ikke hvorfor du opplever at alle gjør det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 5. september 2004 #11 Del Skrevet 5. september 2004 Kjenner heller ikke så fryktelig mange som stiller ut hundene sine. Vi har ikke gjort det, men vurderte å dra en gang for moro skyld. Ikke noe vi kommer til å begynne seriøst med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest heksa Skrevet 5. september 2004 #12 Del Skrevet 5. september 2004 hadde en gang en scafer-tispe som vi ikke hadde på utstilling og vi fikk en del kjeft for det siden hun var så nydelig.Hadde ingen feil, kraftig og en utrolig snillhet.Hun ble 12 år gammel, sovna inn om natten etter å ha vekket min far, han måtte sitte med henne da hun døde.(hun ville ikke være alene)Ligger nå gravlagt i hagen med den utrolige fine gravsteinen og barna passer på graven alltid blomster og pynteting på den. Det var litt utenom teamet.Men vi valgte å ikke ha henne på utstilling fordi hun var en familiehund og ikke noe visningsobjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 7. september 2004 #13 Del Skrevet 7. september 2004 Jeg er på noen utstillinger, men det skyldes kun ene og alene at jeg trenger en 1 premie - noe som jeg sliter litt med da hun ikke er helt rasetypisk. Grunnen til at jeg trenger 1 premie er å få henne godkjent innen for den konkurranse grenen jeg driver med ( jakt ). Så for meg er ikke utstilling viktig, jeg synes konkurranser er MYE mer morsomme. Og der er det hva hunden faktisk utfører som teller, ikke hvor "pen" den er. Og konkurranser er like sosialt og morsomt, om ikke mer enn utstillinger. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 8. september 2004 #14 Del Skrevet 8. september 2004 Stiller ikke ut min jeg heller..men så har jeg en blandingshund da...KANSKJE jeg hadde dratt på utstilling dersom jeg hadde en renraset hund! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Esther Skrevet 8. september 2004 #15 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha hunden min på utstillinger - men etter å ha vært å sett på noen utstillinger så ombestemte jeg meg. Hunden min er hele familiens kosehund, jeg tror ikke det utstillingsshowet passer hverken han eller meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litz Skrevet 8. september 2004 #16 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg er heller ikke noe utstillingsmenneske, men har da vært på noen for det. Jeg syns at man kanskje bør stille hunden en gang bare for å få en vurdering på den, om den er rasetypisk osv. Og ikke minst for oppdretterens skyld så han kan få tilbakemelding på oppdrettet sitt. Men dette er jo noe som må være op til hvert enkelt å bestemme selv. Hvis man har tenkt å ha ett kull på en hund så syns jeg man bør stille iallefall en gang også, selv om man bare har lyst på kull for moro skyld. Ser ingen grunn til at man skal drive hobbyavl og kanskje få valper som ikke egner seg som avlshunder videre, som ikke er rasetypiske. (mange som driter i at hundene ikke egner seg som avlshunder og bare parrer vilt, på den måten blir rasen sakte men sikkert ødelagt :-? ) Skal man avle så bør det være en grunn til det, og for meg er den eneste gyldige grunnen at man har lyst til, og ikke minst kan, tilføre noe til rasen. At man kan være med på å holde standarden oppe akkurat hos den rasen. Derfor syns jeg utstilling er viktig, siden man der får en bedømming på hunden og dermed kan finne de beste eksemplarene å parre sin hund med, evt man finner ut om ens egen hund egner seg eller ikke. Men selvfølgelig, skal man ikke bruke hunden til noe så trenger man jo ikke å bry seg om utstillinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lee Skrevet 8. september 2004 #17 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg tror det å ta med hunden på utstilling er noe mange prøver når de er søte små valper. Så blir man vel kanskje litt bitt av bassillen. I hvert fall om hunden din gjør det bra. Det gjorde i alle fall jeg, han fikk veldig bra plasseringer med en gang. Men, synes det tok mye tid, og i utgangspunktet så skaffa jeg meg i hvert fall ikke hund for å drive med utstilling. Han skulle være en turkamerat mer enn noe annet. Det at vi har drevet med utstillinger forandrer jo ingenting, nå er han fortsatt en turkamerat, men med masse pokaler og sløyfer i en eske i kjelleren. (Man kan jo ikke ha de grusomt grelle tingene framme på display!! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå