AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #1 Skrevet 23. juni 2015 Hei! Lurer på om noen kan hjelpe meg. Jeg har fått tilsendt inkassokrav som er fra 2007, dette er ikke noe jeg kan huske, har tidligere hatt inkasso hos et annet selskap men gjort opp for meg for mange år siden. Ved henvendelse til inkassoselskapet ba jeg om kopi av originalfakturaen og evt dokumentasjon på hva jeg hadde kjøpt, da jeg vikelig ikke har kjennskap til firmaet det gjelder, dette er svaret jeg fikk: ----- Viser til din henvendelse.Opprinnelig kreditor i ovennevnte sak er ********. Kravet er registert til ***** i desember 2007. Vi har ingen plikt lenger til å oppbevare fakturaen på sak når det foreligger en rettskraftig dom på saken. Om du ønsker å tviste på kravet så lenge etterpå så vil vi be deg undersøke dine muligheter hos Tingretten. Både vi og du må forholde oss til en dom i sak. ------ Hva ville dere gjort i situasjonen? kan de virkelig kreve penger uten at jeg skal få vite hva det gjelder? det er snakk om 4500 kr, så originalbeløpet kan ikke ha vært stort. Har inkassoselskapet virkelig ikke krav om å kunne dokumentere hva de krever penger for? Anonymous poster hash: 4edfc...56f
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #2 Skrevet 23. juni 2015 Du har tydeligvis en dom på deg. Har du glemt det eller er det en uteblivelsesdom der du ikke har mottatt eller har kastet posten? Du får gjøre som de sier, kontakte Tingretten eller Forliksrådet. For når de kommer nå, så prøver de å inndrive kravet før det er gått ti år. For etter ti år er kravet foreldet om ikke kreditor gjør nye grep, noe de nå tydeligvis har satt i gang med. Anonymous poster hash: b75b8...7eb 2
Bubblizz Skrevet 23. juni 2015 #4 Skrevet 23. juni 2015 (endret) Takk for svar! Hva mener du med "For etter ti år er kravet foreldet om ikke kreditor gjør nye grep, noe de nå tydeligvis har satt i gang med. "?? Rundt dette tidsrommet hadde jeg ingen fast bostedsadresse så mulig det er dette som gjør at jeg ikke har fått tidligere brev... Det er jo ikke det største beløpet men ønsker naturlig nok ikke betale noe som jeg ikke kan huske å ha bestilt, har heller aldri hørt om selskapet. er det verdt å ta dette til tingretten? koster dette isåfall noe? der forsvant anonymiseringen jaja Endret 23. juni 2015 av Bubblizz
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #5 Skrevet 23. juni 2015 Takk for svar! Hva mener du med "For etter ti år er kravet foreldet om ikke kreditor gjør nye grep, noe de nå tydeligvis har satt i gang med. "?? Rundt dette tidsrommet hadde jeg ingen fast bostedsadresse så mulig det er dette som gjør at jeg ikke har fått tidligere brev... Det er jo ikke det største beløpet men ønsker naturlig nok ikke betale noe som jeg ikke kan huske å ha bestilt, har heller aldri hørt om selskapet. er det verdt å ta dette til tingretten? koster dette isåfall noe? der forsvant anonymiseringen jaja Jeg er 99,9 % sikker på at du har fått en uteblivelsesdom, sendt til den adressen du har hatt på det aktuelle tidspunktet, eller til den adressen du hadde registrert hos dem du skylder penger. Da er det vanlig med en uteblivelsesdom. 10 års foreldelsesfrist er vanlig på pådømtekrav. Men alle foreldelsesfrister kan avbrytes, saken kan pådømmes på nytt og nye 10 år løper. Du og alle andre blir aldri kvitt gjeld ved å stikke hodet i sanden og håpe på at den forsvinneer på grunn av foreldelse. Du får søke opp dommen og saksmappen så du får mer klarhet i hva kravet gjelder. Husk på at der løper renter for hver dag som går, og nye gebyrer. Så det opprinnelige kravet her kan ha ligget på mellom 1000 og 1500 kr. Vil jeg tippe. Å prøve å bestride kravet, når du alt nå har informert om at du ikke vet hva dette gjelder, vil bli vanskelig. Da må du i tilfellet ha juridisk hjelp. Anonymous poster hash: b75b8...7eb 2
Gjest O.G. Skrevet 23. juni 2015 #6 Skrevet 23. juni 2015 Jeg synes du bare skal betale og glemme saken.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #7 Skrevet 23. juni 2015 Du har tydeligvis ikke oversikt over økonomien din. Det beste du kan gjøre er å betale den og kontakte inkassoselskapene og sjekke om du har noe utestående så får du ryddet opp. Anonymous poster hash: 37aa4...991 1
Million Skrevet 23. juni 2015 #8 Skrevet 23. juni 2015 Takk for svar! Hva mener du med "For etter ti år er kravet foreldet om ikke kreditor gjør nye grep, noe de nå tydeligvis har satt i gang med. "?? Rundt dette tidsrommet hadde jeg ingen fast bostedsadresse så mulig det er dette som gjør at jeg ikke har fått tidligere brev... Det er jo ikke det største beløpet men ønsker naturlig nok ikke betale noe som jeg ikke kan huske å ha bestilt, har heller aldri hørt om selskapet. er det verdt å ta dette til tingretten? koster dette isåfall noe? der forsvant anonymiseringen jaja Du fikk navnet på firmaet oppgitt, gjorde du ikke? Kan du ikke bare kontakte det firmaet selv, for DE må da ha kopi av kravet sitt liggende? De vet jo hva de har oversendt krav for til inkassoselskapet.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #9 Skrevet 23. juni 2015 Jeg syns det er veldig rart at det kommer en regning etter så mange år. Og etter så mange år skal jo det opprinnelige beløpet ha blitt mangedoblet til et beløp langt langt over de fire tusen. Jeg syns det virker som om noe ikke helt stemmer her, så ville absolutt kontaktet namsmannen og forhørt meg om hva dette gjelder. Jeg har ikke tro på at innkrevingsbyråer ikke har plikt til å ha oversikt over hvor kravet er fra og hva det gjelder. Kontakt derfor namsmannen slik at du i hvertfall vet mer fakta og ikke risikerer å bli svindlet. Det er nok av folk som godtroende betaler regninger som viser seg i ettertid å ha vært ren svindel.Anonymous poster hash: e8786...3bb 3
Gjest Evans Skrevet 23. juni 2015 #10 Skrevet 23. juni 2015 Jeg er 99,9 % sikker på at du har fått en uteblivelsesdom, sendt til den adressen du har hatt på det aktuelle tidspunktet, eller til den adressen du hadde registrert hos dem du skylder penger. Da er det vanlig med en uteblivelsesdom. 10 års foreldelsesfrist er vanlig på pådømtekrav. Men alle foreldelsesfrister kan avbrytes, saken kan pådømmes på nytt og nye 10 år løper. Du og alle andre blir aldri kvitt gjeld ved å stikke hodet i sanden og håpe på at den forsvinneer på grunn av foreldelse. Du får søke opp dommen og saksmappen så du får mer klarhet i hva kravet gjelder. Husk på at der løper renter for hver dag som går, og nye gebyrer. Så det opprinnelige kravet her kan ha ligget på mellom 1000 og 1500 kr. Vil jeg tippe. Å prøve å bestride kravet, når du alt nå har informert om at du ikke vet hva dette gjelder, vil bli vanskelig. Da må du i tilfellet ha juridisk hjelp. Anonymous poster hash: b75b8...7eb Veldig enig i dette, men er ikke foreldelsen for renter 3 år? Bare tenker på utredningen av kravet. Hvis det stemmer er det greit å være obs på det.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #11 Skrevet 23. juni 2015 Veldig enig i dette, men er ikke foreldelsen for renter 3 år? Bare tenker på utredningen av kravet. Hvis det stemmer er det greit å være obs på det. Det jeg har lært er som beskrevet over, ti års foreldelse. Derfor "våkner" krav som ikke er innfridd opp igjen 1 til 2 år før ti årsfristen går ut. Renter og gebyrer løper til siste krone er innfridd. Anonymous poster hash: b75b8...7eb
Gjest Blondie65 Skrevet 23. juni 2015 #12 Skrevet 23. juni 2015 La oss for et øyeblikk late som at inkassobyrået er helt på bærtur, kravet er fullstendig fri diktning og trådstarter har en sak. Hva skjer hvis kravet bestrides? Er det virkelig tilfelle at inkassobyrået kan komme unna med at de, i en aktiv sak, ikke har krav om å dokumentere et fremsatt krav? Hvis noen hadde prøvd dette "trikset" på meg skulle de sannelig få dokumentert eller så kunne de puttet kravet en viss plass der solen aldri skinner.
Gjest Evans Skrevet 23. juni 2015 #13 Skrevet 23. juni 2015 (endret) Det jeg har lært er som beskrevet over, ti års foreldelse. Derfor "våkner" krav som ikke er innfridd opp igjen 1 til 2 år før ti årsfristen går ut. Renter og gebyrer løper til siste krone er innfridd.Anonymous poster hash: b75b8...7eb Er ikke 10 års kravet kun for avgjørelsene? Mener at jeg har lest dette med tre årsfristen for renter, så må se om jeg finner tilbake. Kan ikke si noe sikkert merker jeg Her står det at foreldelsesfristen for renter på gjeldsbrev er på 3 år, men om det samme gjelder for avgjørelser fra retten vet jeg ikke. Sikkert utansett ikke så farlig i dette tilfellet! Endret 23. juni 2015 av Evans
Gjest Evans Skrevet 23. juni 2015 #14 Skrevet 23. juni 2015 La oss for et øyeblikk late som at inkassobyrået er helt på bærtur, kravet er fullstendig fri diktning og trådstarter har en sak. Hva skjer hvis kravet bestrides? Er det virkelig tilfelle at inkassobyrået kan komme unna med at de, i en aktiv sak, ikke har krav om å dokumentere et fremsatt krav? Hvis noen hadde prøvd dette "trikset" på meg skulle de sannelig få dokumentert eller så kunne de puttet kravet en viss plass der solen aldri skinner. Hvis de ikke hadde hatt noen registere på dette ville de aldri kunne sendt ut et krav 8 år etter. Så noe har de helt klart
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #15 Skrevet 23. juni 2015 La oss for et øyeblikk late som at inkassobyrået er helt på bærtur, kravet er fullstendig fri diktning og trådstarter har en sak. Hva skjer hvis kravet bestrides? Er det virkelig tilfelle at inkassobyrået kan komme unna med at de, i en aktiv sak, ikke har krav om å dokumentere et fremsatt krav? Hvis noen hadde prøvd dette "trikset" på meg skulle de sannelig få dokumentert eller så kunne de puttet kravet en viss plass der solen aldri skinner. Inkassobyråer er ikke perfekte, men jeg tviler på at de vil sette i gang en slik prosess ved en feiltakelse. Skal vi spinne videre på den tanken, så vil jeg gjerne vite om vi har med et stort firma eller et lite inkassofirma å gjøre her. Jeg vil og avvente til ts har fått svar fra Tingretten/Forliksrådet på om der foreligger en uteblivelsesdom på henne. Anonymous poster hash: b75b8...7eb 1
Gjest Blondie65 Skrevet 23. juni 2015 #16 Skrevet 23. juni 2015 Hvis de ikke hadde hatt noen registere på dette ville de aldri kunne sendt ut et krav 8 år etter. Så noe har de helt klart Inkludert dom og nummeret på den, f.eks.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. juni 2015 #17 Skrevet 23. juni 2015 Inkassobyråer er ikke perfekte, men jeg tviler på at de vil sette i gang en slik prosess ved en feiltakelse. Skal vi spinne videre på den tanken, så vil jeg gjerne vite om vi har med et stort firma eller et lite inkassofirma å gjøre her. Jeg vil og avvente til ts har fått svar fra Tingretten/Forliksrådet på om der foreligger en uteblivelsesdom på henne. Anonymous poster hash: b75b8...7eb Så, inkassobyrå har lov å påberope seg at de ikke er perfekt og derfor påstå seg at de ikke kan FREMSKAFFE dokumentasjon fra for eksempel sin klient? Eller det påståtte domsnummeret? La oss utvikle dette: jeg starter inkassoselskapet Svindel og Luremus Eftf AS. Min eneste inntekt er lettlurte "skyldnere" som gladelig går på det meste bare ikke kravet er for stort. Hvis noen stiller spørsmål henviser jeg enten til at jeg ikke kan dokumentere kravet eller brannen i 2008 som tok aaaaalle papirene - gjerne i en sånn lett nedlatende, overbærende, allvitende tone. Tror dette kan bli en suksess, spesielt hvis jeg klarer å sortere ut noen litt naive sjeler med rot i papirene og redsel for øvrigheta.
Gjest Evans Skrevet 23. juni 2015 #18 Skrevet 23. juni 2015 Inkludert dom og nummeret på den, f.eks. Absolutt! For det må de sende til namsfogden om TS ikke betaler og saken går dit.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #19 Skrevet 23. juni 2015 Som andre har foreslått: Siden det henvises til en rettskraftig dom, ville jeg startet med å få tak i informasjon om/kopi av denne. Her vil jeg tro det er ganske godt dokumentert hva kravet omfatter. Og inkassoselskapet eller kreditor må de i det minste kunne oppgi nummeret på dommen, om de ikke har resten av dokumentasjonen på kravet lenger. Siden du var uten fast adresse kan du ha fått en uteblivelsesdom du ikke vet om, siden forkynnelser, rekommanderte brev etc. antakelig ikke kom frem til deg. En litt mer søkt mulighet: Hvor mye personopplysninger står det i brevet? Er det noen som helst mulighet for at kravet egentlig gjelder en annen person med samme navn som deg, eller er fødselsnummer e.l. oppgitt? Anonymous poster hash: 4fe1e...d9b
Leo Skrevet 23. juni 2015 #20 Skrevet 23. juni 2015 Foreldesesfristen er 10 år på saker hvor kravet er stadfestet ved at det f.eks. foreligger en dom, men da plikter også inkassoselskapet å oppbevare all dokumentasjon like lenge. Så her hadde de ikke fått noe av meg før de kunne komme med mer informasjon! Helt greit at man skal gjøre opp for seg, men feil forekommer bl.a. fordi inkassoselskaper av og til tar noen sjanser nå de ikke får oppgitt fødsels- og personnummer fra kreditor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå