Enilorac Skrevet 23. juni 2015 #1 Skrevet 23. juni 2015 Er på hytta med familien med to tisper på 2 år som er gode venner, bortsett fra at den ene er veldig dominant og det går nesten ikke an å ha leker og hvertfall ikke mat fremme da den ene klikker. Tror ikke det er noen av de som biter på ordentlig men de flyr på hverandre og det er skikkelig fæle lyder. Synes det er ganske skremmende, og det går heller ikke an å holde de igjen eller gå imellom da de bare blir enda mer opphisset av dette. Jeg pleier å brøle høyt og da skvetter de noen ganger litt, men det funker ikke SÅ bra. Hva er det beste vi kan gjøre når dette skjer? Er det for eksempel en høy lyd vi kunne spilt av? Eller et annet triks? Hjelper virkelig ikke å ta tak i dem.
Thalassos Skrevet 23. juni 2015 #2 Skrevet 23. juni 2015 Spyle vann på de, ta de i hver sin hale, ta de i bakbena osv. Så lenge de ikke biter hverandre til blods ville jeg latt de bli ferdige, vi skal ikke blande oss inn i alt - men det forutsetter selvfølgelig at det ikke er fare for noen av de. Men tips nummer én vil selvfølgelig være å trene bort dette, eller finne årsaken din at den er usikker/dominant.
Tabris Skrevet 23. juni 2015 #3 Skrevet 23. juni 2015 Det høres ut som om den ene har ressursforsvar. Ikke la mat og leker ligge fremme. Hvis dette ikke hjelper så ville jeg vurdert å f.eks ha dem begge bundet i hagen slik at ingen av dem når hverandre. Så det er mye bedre å være forut enn å forsøke å finne måter å slukke brannen på når den først har startet. 3
Enilorac Skrevet 23. juni 2015 Forfatter #4 Skrevet 23. juni 2015 Det høres ut som om den ene har ressursforsvar. Ikke la mat og leker ligge fremme. Hvis dette ikke hjelper så ville jeg vurdert å f.eks ha dem begge bundet i hagen slik at ingen av dem når hverandre. Så det er mye bedre å være forut enn å forsøke å finne måter å slukke brannen på når den først har startet. Vi har akkurat gjerdet inn 5 mål med hage til dem, det er ikke aktuelt å binde dem fast, de leker kjempe fint sammen og er gode venner, er bare noen utbrudd som vi må stoppe. Vi har ikke lenger leker eller mat fremme, bare ved uhell i blant, men den ene hunden er så ille at den kan forsvare menneskemat som står på kjøkkenbenken, min hund får nesten ikke beveget seg rundt når vi er innendørs.
Tabris Skrevet 23. juni 2015 #5 Skrevet 23. juni 2015 Vi har akkurat gjerdet inn 5 mål med hage til dem, det er ikke aktuelt å binde dem fast, de leker kjempe fint sammen og er gode venner, er bare noen utbrudd som vi må stoppe. Vi har ikke lenger leker eller mat fremme, bare ved uhell i blant, men den ene hunden er så ille at den kan forsvare menneskemat som står på kjøkkenbenken, min hund får nesten ikke beveget seg rundt når vi er innendørs. Du sier det ikke er så alvorlig - finner de ut av det selv hvis ingen blander seg? Evt kan du rope den ene til deg når du ser at stemningen blir litt anspent, også belønne masse for det. Hvis hundene får god aktivisering på dagtid, så ville jeg passet på dem inne og bedt dem om å ligge på hver sin plass når de er inne.
Enilorac Skrevet 23. juni 2015 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2015 Spyle vann på de, ta de i hver sin hale, ta de i bakbena osv. Så lenge de ikke biter hverandre til blods ville jeg latt de bli ferdige, vi skal ikke blande oss inn i alt - men det forutsetter selvfølgelig at det ikke er fare for noen av de. Men tips nummer én vil selvfølgelig være å trene bort dette, eller finne årsaken din at den er usikker/dominant. Skal prøve med vann ! Skulle gjerne visst hva vi kan gjøre for å trene bort dette
Enilorac Skrevet 23. juni 2015 Forfatter #7 Skrevet 23. juni 2015 Du sier det ikke er så alvorlig - finner de ut av det selv hvis ingen blander seg? Evt kan du rope den ene til deg når du ser at stemningen blir litt anspent, også belønne masse for det. Hvis hundene får god aktivisering på dagtid, så ville jeg passet på dem inne og bedt dem om å ligge på hver sin plass når de er inne. Ja det beste er å la de ordne opp selv på en måte, de gir seg hvis vi går unna, men er ikke så lett at alle i familien bare skal løpe ut når hundene kommer i fight inne, og jeg vil ikke risikere at slåsskampen plutselig blir så ille og de plutselig en gang ikke gir seg.. Derfor vil jeg stoppe det selvom de sikkert ordner opp selv, er bare ikke helt trygg på at det alltid går bra
Tabris Skrevet 23. juni 2015 #8 Skrevet 23. juni 2015 Da er det bedre å stoppe dem FØR de ryker sammen. Rydd unna alt av mat og leker og rop til deg den hunden som er aggressiv med en gang den begynner å vise tendenser til å bli stiv. Belønn masse når hunden kommer. 4
Sugerøret Skrevet 23. juni 2015 #9 Skrevet 23. juni 2015 å gi leker eller annet som kan trigge forsvar ,synes jeg er feil. Følg rådene til Tabris !
Enilorac Skrevet 24. juni 2015 Forfatter #10 Skrevet 24. juni 2015 å gi leker eller annet som kan trigge forsvar ,synes jeg er feil. Følg rådene til Tabris ! Det er ingen som gir leker
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #11 Skrevet 24. juni 2015 Når 2 tisper først har begynt å slåss, skal det veldig mye til å få de til å bli venner igjen. Tisper er dessverre grusomme der- de gir seg ikke før den ene er vekk eller død. Som Tabris nevnte-følg med på signalene og få stoppet de FØR de braker sammen. Personlig hadde jeg ikke gitt noen godbit i denne situasjonen, eller en klar tekst om at de får jammen oppføre seg! Anonymous poster hash: 5d473...cfb
Tabris Skrevet 24. juni 2015 #12 Skrevet 24. juni 2015 Personlig hadde jeg ikke gitt noen godbit i denne situasjonen, eller en klar tekst om at de får jammen oppføre seg! Anonymous poster hash: 5d473...cfb Hva legger du i "en klar tekst om at de får jammen oppføre seg"? Hunder har ingen forståelse for hva vi anser som å "oppføre seg", og å påføre en hund ubehag når den allerede er spent og stresset tror jeg ikke vil være særlig gunstig. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #13 Skrevet 25. juni 2015 Hva legger du i "en klar tekst om at de får jammen oppføre seg"? Hunder har ingen forståelse for hva vi anser som å "oppføre seg", og å påføre en hund ubehag når den allerede er spent og stresset tror jeg ikke vil være særlig gunstig. "hey, skjerpe deg, slutt, eller nei," ! med litt mørk kjefte stemme. hva man sier er ikke vesentlig men at man viser at dette ikke er ok.. Uansett så er det viktigste å få avbryte det hunden er i på vei inn i ( slåsskamp) men godbiter og ros, i denne situasjonen hører ikke hjemme synes jeg da. For meg blir det litt sånn "klapp påskulderen- flink gå å slåss litt til du".. Anonymous poster hash: 5d473...cfb
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #14 Skrevet 25. juni 2015 Hunden med ressursforsvaret må trenes for å få dempet dette, og dette bør startes med uten den andre hunden i nærheten. Mest effektive for vår del var å trene på å bytte ting. Gi hunden noe den forsvarer, og så tren på "slipp" eller lignende, og så bytter man maten/tingen i en annen kul ting. Ros hunden for å gi fra seg gjenstanden. Dette vil etterhvert senke graden av forsvar, og man kan trene videre med den andre hunden i samme rom osv. Når hunden blir flinkere kan man også trene enkle triks som sitt, ligg, bli, med godbit, mens den andre hunden spiser eller leker med en kul leke i samme rom, hvor da hunden i praksis vil bli belønnet for å ignorere den andre, selv om den har noe kult. Anonymous poster hash: ee879...fbc
Tabris Skrevet 25. juni 2015 #15 Skrevet 25. juni 2015 "hey, skjerpe deg, slutt, eller nei," ! med litt mørk kjefte stemme. hva man sier er ikke vesentlig men at man viser at dette ikke er ok.. Uansett så er det viktigste å få avbryte det hunden er i på vei inn i ( slåsskamp) men godbiter og ros, i denne situasjonen hører ikke hjemme synes jeg da. For meg blir det litt sånn "klapp påskulderen- flink gå å slåss litt til du".. Anonymous poster hash: 5d473...cfb Hvis hunden kommer til deg når du roper selv når den står stivbeint og er sekunder fra å utagere mot en annen hund, så er det definitivt oppførsel jeg ønsker å forsterke. Da har man en bra innkalling, og belønner man den så vil man øke sjansen for at hunden kommer neste gang du roper i en slik vanskelig setting. 2
Enilorac Skrevet 25. juni 2015 Forfatter #16 Skrevet 25. juni 2015 Hva gjør man om leker og mat ikke er største problemet, men at hunden med ressursforsvar har dette ovenfor eieren sin. Jeg føler at hunden "eier" broren min, og han gjør ikke noe med det. Hun knurrer og glefser om min hund kommer bort for å kose samtidig som hun er der, og hunden eier også alle døråpninger, steder og hus.
Portvinpiken Skrevet 25. juni 2015 #17 Skrevet 25. juni 2015 Spruting av vann, kjefting og roping er ihvertfall den sikreste veien til å høyne stressnivået og sjansen for at hundene går på hverandre igjen, og igjen... Jeg forstår ikke helt hvorfor det er uaktuelt å gjøre noe aktivt som binde de eller ikke la alle være løs sammen selvom man har gjerdet inn tomten. Ja det var mye jobb, men det må da være mye bedre at hundene har det bra? Hunder som barker sammen har det ikke spesielt rolig og hyggelig på ferie. En liten matbit eller annet i gresset er tydeligvis en trigger for den med ressursforsvar. Jeg er enig med de som råder til å holde unna triggere som utløser situasjonene og rose for bra atferd FØR noe skjer. For hver gang de barker i hop vil dette bare bli værre. Ingen hyggelig sommerferie for disse hundene med andre ord.
Tabris Skrevet 25. juni 2015 #18 Skrevet 25. juni 2015 Hva gjør man om leker og mat ikke er største problemet, men at hunden med ressursforsvar har dette ovenfor eieren sin. Jeg føler at hunden "eier" broren min, og han gjør ikke noe med det. Hun knurrer og glefser om min hund kommer bort for å kose samtidig som hun er der, og hunden eier også alle døråpninger, steder og hus. Ja, noen hunder kan ha ressursforsvar ovenfor folk og hus. Det trenger ikke bare være mat og leker. Slikt er svært vanskelig å jobbe med, og jeg vil anbefale å ta kontakt med en dyktig atferdsspesialist for å få hjelp til dette. Sjekk gjerne www.nafs.no og se om de har noen i nærheten av deg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå