Pip Skrevet 4. september 2004 #1 Del Skrevet 4. september 2004 ...kvifor? Ho tygg på blada både på striperennaren og på begge palmene. Er det nokon grunn til dette, eller gjer ho det berre fordi ho er nyskjerrig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 4. september 2004 #2 Del Skrevet 4. september 2004 Jeg vet altså ikke, men katter spiser gress når de er urolige/har vondt i magen, kan det hende hun spiser planter fordi hun ikke har tilgang til gress? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 4. september 2004 #3 Del Skrevet 4. september 2004 Fra "Hvorfor oppfører katten min seg slik" av Sarah Heath: Spising av planter og gress er antakelig langt mer alminnelig for katter enn vi tror, men heldigvis er de viltvoksende, de fleste av plantene som kattene våre velger å spise, så vi vet ikke hva som foregår. Det er mulig at disse vegetabliske stoffene blir spist som en kilde til fiber i kosten, eller at de gir visse mineraler og vitaminer som ikke finnes i annen mat. En annen mulig årsak er at plantene virker som brekkmiddel og hjelper katten med å kaste opp hårballer. Bruken av aversjonsteknikk ved hjelp av en vannpistol kan være effektiv for å gjøre spising av planter til en ubehagelig opplevelse, men for å hindre katten i å spise hele samlingen av potteplanter, vil det fornuftigste være å gi den dens egne planter.. Mange dyreutstyrsforretninger selger små plastbokser med spirende gress og/eller hvete som er spesielt framstilt for dette formålet (kattegress). Slike gresskasser er fordelaktige også fordi man kan være helt sikker på at de ikke er giftige, noe som dessverre er tilfelle med mange potteplanter. Spør veterinæren eller blomsterhandleren om en liste! De fleste katter finner gressspirene mye mer fristende enn en vanlig potteplante, og blir imponert over eierens omtanke når han skaffer dem en slik delikatesse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 4. september 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 4. september 2004 Aha - synst å hugse at eg hadde høyrt noko sånt! Katten vår heime (hos mamma og pappa) tygg av og til på graset i plenen òg - sikkert av same grunn. Kan me ikkje berre hente inn ei grastue utefrå og plante i potte til katten, då? Trur me prøver det, eg - tusen takk for hjelp, ~Viva~! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 6. september 2004 #5 Del Skrevet 6. september 2004 katten spiser gress for å få folat. en katt som lever inne og ikke har tilgang til gress, vil gjerne tygge på andre planter. katter er generelt flinke til å holde seg unna planter de blir syke av så sant de har bedre alternativer. å ha litt vanlig gress eller kattegress inne høres ut som en god ide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 6. september 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 6. september 2004 Jepp - på laurdag henta eg inn ein stor grastust med rot som vart sett i ei eiga potte, og fekk plass ved sida av korga til katten. Dette var svært populært, og ho knaskar no i seg gras titt og ofte - har måtta skifte ut grastua to gonger allereie! (Ho prøver seg litt på potteplantene enno, men mykje mindre!) Så igjen - takk for hjelpa! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. september 2004 #7 Del Skrevet 7. september 2004 De fleste katter har visstnok aversjon for giftige planet... men ikke pusen vår. Han spiste i seg ei halv julestjerne, og ble forgifta. Spiste ikke på ukevis og endte opp hos dyrlegen med dialyse. Men han har levd i mange år etter det... på spesialfor riktignok, men likevel i beste velgående Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå