Gå til innhold

Autopilot - spiser drittmat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har siden 2012 gått ned fra 82 kg til 60 kg. Det har vært mye opp og ned, men har vært på 60-tallet i over ett år, ca på 64 kg gjennomsnittlig. Nå veier jeg 60 kg og har 5 kg igjen til jeg sier meg fornøyd. Jeg er 168 cm høy. De siste fem kiloene sliter jeg med, jeg takker litt for ofte ja til pizza/pasta/usunne alternativer generelt når det kommer til middag. Hvordan klarer dere å si nei eller lage sunne middager? Jeg går nærmest på autopilot.. Angrer fælt etterpå også.. Vil så gjerne nå målet. Flere i min situasjon? :-)

Takk for innspill!

Anonymous poster hash: dda9a...a78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke 55kg veldig tynt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke 55kg veldig tynt?

"Veldig tynt"? Nei, det er helt normalt. 

Anonymous poster hash: f5b50...bbd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har siden 2012 gått ned fra 82 kg til 60 kg. Det har vært mye opp og ned, men har vært på 60-tallet i over ett år, ca på 64 kg gjennomsnittlig. Nå veier jeg 60 kg og har 5 kg igjen til jeg sier meg fornøyd. Jeg er 168 cm høy. De siste fem kiloene sliter jeg med, jeg takker litt for ofte ja til pizza/pasta/usunne alternativer generelt når det kommer til middag. Hvordan klarer dere å si nei eller lage sunne middager? Jeg går nærmest på autopilot.. Angrer fælt etterpå også.. Vil så gjerne nå målet. Flere i min situasjon? :-)

Takk for innspill!

Jeg spiser ikke middag... antakeligvis ikke lurt, da... Spiser bare små måltider gjennom hele dagen, yoghurt/brødmat

Anonymous poster hash: ecdac...1b9

Skrevet

"Veldig tynt"? Nei, det er helt normalt. 

Anonymous poster hash: f5b50...bbd

Jeg er 170, og veier litt over vekten jeg skal ned på, som er 65kg. Jeg synes da jeg ser veldig bra ut. Hadde jeg gått ned 10kg hadde det jo ikke vært mer igjen  :laugh: Men det varierer vel fra person til person, jeg synes det bare hørtes veldig lite ut.

Et godt tips er å ikke handle inn sunn mat, og å planlegge i forveien og ikke handle på tom mage. Da har du bare "sunn mat" hjemme, og ingen fristelser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 168 og veier 67. Jeg er IKKE feit, men veltrent og muskuløs. Om du veier 55 kg har du en bmi på 19,5, som er helt i nedre grense for hva som er normalt. Jeg synes det høres betenkelig ut å slanke seg ned til det. Jeg veide på mitt minste 57 kg, og da var jeg forferdelig tynn og spinkel.. Det så ikke bra ut. Jeg ville heller fokusert på å legge på meg muskelmasse, om jeg var deg. Det slankeprosjektet ditt høres ut til å ha gått litt for langt...

Ellers. 

Sett opp ukemeny. Ikke når du er sulten, men når du er god og mett. Planlegg sunne middager for hele uken, og handle inn til det. Har du en plan er det lettere å si neitakk, for du har jo middag hjemme. 

Anonymous poster hash: 70e5b...5de
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, dere!

Selv så er jeg heller IKKE feit, men jeg føler jeg likevel har litt å ta av - slik min kropp er i dag. Jeg løper en del, men burde kanskje også se litt mer på styrketrening for å stramme opp. Føler meg litt kvapsete! Men dette er slik jeg føler min kropp er - og jeg kjenner folk som både veier mer og mindre enn meg men som ser mye mer fit ut!

Gjerne kom med flere tips - her er alt gull :-)

Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Om du føler deg kvapsete er det en veldig god idé å heller satse på tung styrketrening enn å prøve å slanke seg enda mer. Muskler gjør deg fast i fisken, og er i tillegg veldig bra for kroppen å ha... Med tanke på å unngå beinskjørhet og muskelsvinn i alderdommen. 

Jeg synes det er lettest med absolutte regler. Desicion fatigue er en stygg sak. Jo færre valg du må ta, jo bedre. Du kan for eksempel ha en regel om at du ikke har lov å spise drittmat i uka. Når spørsmålet kommer, skal jeg spise pizza i dag, så er svaret automatisk nei, for det er jo ikke helg nå. Ikke noe "kanskje denne ene gangen", "ja, om jeg bare tar litt", osv. Eller du kan ha en regel om antall ganger i uken du "får lov", eller antall stykker. Har du spist to stykker, så er det ikke lenger et valg å ta et stykke til, for regel er 2 stk, punktum. 

Jeg har også funnet ut at det er mye lettere for meg å ikke spise noe enn å spise litt. Får jeg først sjokoladesmaken i munnen tar suget etter mer helt av, med hjertebank og kaldsvette. Det er bedre å ikke spise noe enn å bare ta én bit, og så sitte og kjempe med et helt vanvittig søtsug som som oftest ender med at jeg knekker helt og går amok i godteskåla. Så jeg har absolutt regel: bare lov å spise sjokolade om lørdagen. Da kan jeg spise så mye jeg vil. 

Anonymous poster hash: 70e5b...5de
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...