Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en egentlig en klagetråd om økonomi, selv om jeg objektivt sett har grei råd. 

Jeg relativt nyutdannet med en ok stilling i staten med hva som er en grei lønn. Men det er så vidt lønnen strekker til og det er så kjedelig. Etter at alle kostnader som boliglån, mat, studielån, øvrig lån, internett og mobil, mat osv. er trukket fra, sitter jeg igjen med 700 kroner. I disse utgiftene er det også lagt inn en sparesum. Jeg er opptatt av å bygge en bufferkonto som er øremerket uforutsette ting. 

Denne summen skal dekke fysioterapeutbehandlinger, frisør, klær og sparing til ferie. Det sier seg selv at klær blir nedprioritert. 

Jeg så frem til tiden som ferdigutdannet der jeg hadde råd til å kunne gå i sportsbutikken og kjøpe meg en allværsjakke til 5000 uten å ha dårlig samvittighet (bare et eksempel) og ha en romslig økonomi. 

I løpet av en måned fremover kommer det inn 30 000 utenom vanlig lønn. Dette går rett i gjeldssluket eller etableringskostnader som jeg kaller det. Det er så kjedelig! 

Innerst inne vet jeg at dette er en overgangsfase, for om et års tid vil økonomien min ha forandret seg drastisk. 

Anonymous poster hash: 8d0d2...a9f
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan eg få spørre hva du legger i "grei råd" ? Hva har du utbealt, og er du alene,og eventuelt hvor bor du?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en egentlig en klagetråd om økonomi, selv om jeg objektivt sett har grei råd. 

Jeg relativt nyutdannet med en ok stilling i staten med hva som er en grei lønn. Men det er så vidt lønnen strekker til og det er så kjedelig. Etter at alle kostnader som boliglån, mat, studielån, øvrig lån, internett og mobil, mat osv. er trukket fra, sitter jeg igjen med 700 kroner. I disse utgiftene er det også lagt inn en sparesum. Jeg er opptatt av å bygge en bufferkonto som er øremerket uforutsette ting. 

Denne summen skal dekke fysioterapeutbehandlinger, frisør, klær og sparing til ferie. Det sier seg selv at klær blir nedprioritert. 

Jeg så frem til tiden som ferdigutdannet der jeg hadde råd til å kunne gå i sportsbutikken og kjøpe meg en allværsjakke til 5000 uten å ha dårlig samvittighet (bare et eksempel) og ha en romslig økonomi. 

I løpet av en måned fremover kommer det inn 30 000 utenom vanlig lønn. Dette går rett i gjeldssluket eller etableringskostnader som jeg kaller det. Det er så kjedelig! 

Innerst inne vet jeg at dette er en overgangsfase, for om et års tid vil økonomien min ha forandret seg drastisk. 

Finn deg en rik, gammal mann! :)

Anonymous poster hash: 66f55...a5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Har ca 28K utbetalt, er alene og har leilighet i Bærum (det var billigere å kjøpe her enn i Oslo-gryta)  

AnonymBruker
Skrevet

Ah ja, det er den klassise startet-i-jobb-smellen. Man tror man får så mye mer penger og bedre råd enn som student, men man får jo bare mange flere utgifter, skal gjerne kjøpe bolig og møbler, behøver en jobbgarderobe og må bruke mer penger på å se ordentlig ut, betaler studielån, osv. Og så slutter folk å gå på billige studentsteder, så bare en øl koster dobbelt så mye som det gjorde før.

Det er en nedtur, men det går over og så blir det bedre. Men hva med å skru litt ned på sparingen så du heller kan ha litt mer å bruke? Så kan du heller bruke et par måneder ekstra på å spare opp det du har tenkt. 700 er ikke mye å leke med. Nå får du sikkert masse svar fra folk som aldri bruker en krone på noen verdens ting, men det er viktig å ha råderom til å hygge seg også, spesielt når man akkurat har startet i jobb, for det kan være en slitsom affære.

Anonymous poster hash: c6954...43d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Åja så du har 28 000 utbetalt, egen leilighet i Bærum, også sitter du på KG og syter?

Anonymous poster hash: b894b...807
  • Liker 16
Skrevet

Jeg må leie leilighet med venner nå som jeg er ferdigutdannet, så jeg kan spare til egen leilighet. Dette kommer til å ta flere år.

Jeg synes virkelig ikke du har noen grunn til å klage. Du har valgt å kjøpe dyr leilighet, da får du leve med konsekvensene. Dessuten har du 28.000 utbetalt i mnd, det er mye.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Med 28 000 utbetalt i måneden ville jeg hatt råd til en veldig lukseriøs sydenferie i måneden. Altså bruker du for mye om du vil sitte igjen med mer. 

Anonymous poster hash: 1b159...d21
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i huleste H klarer du å bruke 27 300 på en måned!?? Dette er ikke å ha dårlig råd. Luksusfellen next eller no? :S

Jeg har 16 000 mindre enn deg, betaler 8500 i leie og har likevel mer "sparepenger" enn deg etter mat og regninger er betalt..

Anonymous poster hash: 8d8e9...fb5
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS, jeg skjønner hva du mener. MEN. Det kan virke som at du med fordel kan kutte her og der i budsjettet ditt. Det er jo selvsagt helt umulig for oss å mene noe om, siden du ikke har skrevet noe om det, men det er en tanke.

Anonymous poster hash: 4d15a...44f
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av. Selv hadde jeg virkelig dårlig råd i over 20 år før det ble bedre.

Anonymous poster hash: fbd3b...430

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å syt. Over 20 000 er ikke DÅRLIG råd. Herlighet! 

Anonymous poster hash: 6d072...d38
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde så lite igjen etter alle nødvendige utgifter, ville du aldri i verden fått boliglån da du ikke tåler noe renteøkning. Men det har du fått, altså må du ha et veldig stort forbruk. Så da er det bare en ting å gjøre. Sett opp en detaljert oversikt over hva du har brukt penger på i løpet av de to siste månedene - kan du ikke det så start i morgen med å samle kvitteringer på absolutt alt du kjøper og bruker penger på i løpet av de neste par månedene. Du finner garantert masse tull som du fint kan prioritere bort.

Du nevner forresten "øvrig lån". Hva er det, og hvilke crazy renter har du eventuelt der? Sjekk i så fall om du kan bake det inn i boliglånet.

Anonymous poster hash: 2af9f...515
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å syt. Over 20 000 er ikke DÅRLIG råd. Herlighet! 

Anonymous poster hash: 6d072...d38

TS sier jo heller ikke det.

Anonymous poster hash: 4d15a...44f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har romslig økonomi. Par med ett barn, etter at det faste er betalt har vi cirka 40 000 igjen hver måned. MEN: En god del av grunnen til at vi har det romslig, er likevel at selv om jeg har råd til det hadde det ikke falt meg inn å kjøpe en allværsjakke til 5 000 kroner. Dyreste jakka jeg eier er en varm vinterkåpe, den kostet 2 000 og jeg synes det var alt for masse - den holder i flere år. Poenget mitt er at noe av grunnen til at vi har det økonomisk romslig er rett og slett at det ikke hadde vært aktuelt for oss å gjøre den typen kjøp. Vi kan, men gjør det ikke, altså har vi det godt og romslig.

Anonymous poster hash: e6d6e...709

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at du har dårlig råd er at du har skalert utgiftene til inntektene. Så lenge du fortsetter å gjøre det vil du selvsagt aldri sitte igjen med noe til overs.

Anonymous poster hash: 7cfd8...ed3
  • Liker 4
Skrevet

Da har du ganske enkelt lånt for mye penger da?

Øvrige lån er jo bare tull å ha, så de må du finne en måte å bli kvitt.

Kanskje avdragsfrihet på boliglån mens du betaler ned tullegjeld fort som bare det?

Og trolig har du lånt alt for mye til bolig også. 

En grei tommelfingerregel om man ønsker å ha penger til annet (leve, investere) kan være at boliglånsbetaling ikke skal utgjøre mer enn 1/4 av netto utbetalt. Hvor mye utgjør ditt boliglån?

Siden du trolig har kjøpt mye mer bolig enn du har råd til må du velge å se det slik at du prioriterer å bo, fremfor å gjøre andre ting. Og det er jo helt frivillig, og ingen grunn til å klage :)

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Her ble jeg nysgjerrig på hva du har i utgifter - hva pokker bruker du 27.300 på hver måned? Hva er øvrige lån? Har du tatt opp forbrukslån? Hva betaler du for boligen? Hva bruker du på mat? Spiser du mye ute?

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Med 28 000 utbetalt i måneden ville jeg hatt råd til en veldig lukseriøs sydenferie i måneden.

Anonymous poster hash: 1b159...d21

Samme her.

AnonymBruker
Skrevet

28 000 utbetalt i måneden? Og du synes du har dårlig råd??!?!? På tide å komme tilbake til virkeligheten?

Da jeg begynte som stipendiat for 10 år siden fikk jeg utbelalt 18 000 i måneden, og jeg hadde det helt glimrende! Jeg bor i Bergen, hvor det også er høye boligpriser. Jeg satt igjen med flere tusen kroner etter at alt var betalt. Hvordan i alle dager du klarer sutle vekk så mye at du bare sitter igjen med 700 kr fatter jeg ikke. Hva slags dyre vaner har du lagt deg til?

Jeg har utbetlat 30 000 i måneden nå, og jeg sitter igjen med 10- 15 000 hver eneste måned! Og jeg driver ikke med spinking og sparing og flaskesamling og makaroni med ketchup på. 

Anonymous poster hash: 97a82...611

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...