Daiquiry Skrevet 22. juni 2015 #1 Skrevet 22. juni 2015 Vi skal gifte oss i høst og har fått priser på 4 retters med 5 glass vin. Vi skal også ha apretif før maten, samt kaffe. Ikke avec, ingen som drikker dette lenger. Det blir 43 mennesker hvor alle drikker alkohol. Jeg ønsker fri bar etter maten, men det gjør ikke min kjære, han mener det er meningsløst å bruke så mye penger på folk som har meget god råd. Han vil heller bruke pengene på bryllupsreisen vår. Jeg orker ikke krangel om dette, og har gitt etter, men syns det er flaut, rett og slett. Hva tenker dere? Med apretifen og drikke til maten får gjestene over en flaske vin hver, han mener at detter er nok. Det er et sted med bar og egne bartendere.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #2 Skrevet 22. juni 2015 Jeg er enig i at en flaske vin til sammen til middag er nok og at de kan betale for det selv hvis de vil ha mer. Hadde ikke reagert på det som gjest heller. Syns 5 glass vin og aperitiff er ganske mye jeg. Anonymous poster hash: 2c19a...b65 21
Glitnir Skrevet 23. juni 2015 #3 Skrevet 23. juni 2015 Her får du helt sikkert veldig enten/eller-svar. Jeg personlig synes det er en selvfølge med gratis mat og drikke under hele arrangementet når man inviterer til bryllup. Når jeg inviterer noen hjem på middag mm ber jeg dem ikke akkurat ta med lommeboka for å få drikke etter middag, og jeg synes ikke det er noe bedre å gjøre det i et bryllup. Men vet at mange er uenige med meg. 20
Sannerlig Skrevet 23. juni 2015 #4 Skrevet 23. juni 2015 Her får du helt sikkert veldig enten/eller-svar. Jeg personlig synes det er en selvfølge med gratis mat og drikke under hele arrangementet når man inviterer til bryllup. Når jeg inviterer noen hjem på middag mm ber jeg dem ikke akkurat ta med lommeboka for å få drikke etter middag, og jeg synes ikke det er noe bedre å gjøre det i et bryllup. Men vet at mange er uenige med meg. Jeg har vert i bryllup hvor man betaler i baren etterpå. Synes det er kjedelig og skaper litt snakk bryllupsgjestene i mellom.. Men folk tar seg vel ca fem drinker pr pers i løpet av kvelden/natten, fordelt på gjestene blir det en anseelig sum om brudeparet skulle betale. Allikevel, det blir jo dette de blir husket for, sogar kanskje også bli kalt gjerrige, stigmatisert med "billigbryllup osv, så jeg ville gjort meg bryet med investeringen i drikke til gjestene, og heller håpe på litt cash i gavene til denne bryllupsreisen. 4
skruf Skrevet 23. juni 2015 #5 Skrevet 23. juni 2015 (endret) Jeg har vært i flere brylluper der det ikke har vært fri bar, og aldri reagert på det selv. Tar uansett med lommebok. I alle de bryllupene så har vi også fått oppgitt om at det ikke blir fri bar etter middagen. I et bryllup vi skal i nå i sommer har de kjøpt inn polvarer der gjestene kan kjøpe drinker/vin/øl til sterkt reduserte priser (type 20kr for et glass vin), helt greit det også, jeg skjønner at brudeparet ikke har råd til å holde 150 gjester med gratis alkohol. Vi hadde lignende som dere da vi giftet oss, velkomstdrikk, vin/øl under middagen (opptil 3 glass), dessertvin, kaffe/avec. Men, i tillegg la vi to bonger (forhatt her på forumet etter hva jeg har lest ) under hver tallerken som kunne brukes i baren etterpå (dette opplyste toastmaster om). Etter hva jeg fikk høre så var det bare et fåtall som kjøpte seg mere drikke etter bongene, de var rett og slett nok alkohol. Og, de som ikke drakk alkohol ga bongene gjerne videre (mineralvann var gratis). Må redigere litt etter å ha lest et svar til som er kommet på: Jeg har aldri overhørt snakkis gjestene i mellom om at brudeparet er gjerrige! Har heller aldri sett på bryllupene som lavklasse og billige bare pga jeg må ut med noen kroner for egen drikke. Endret 23. juni 2015 av skruf 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #6 Skrevet 23. juni 2015 Var i bryllup i helgen. Der fikk vi først apertif. Under maten fikk vi jevnlig påfyll med vin (usikker på hvor mange glass det ble til slutt). Og så fikk alle to bonger hver. For de som var på nach (jeg..) var det masse gratis drikke, men jeg tror det stod igjen mye. For min del var det mer enn nok drikke og jeg hadde ikke behov for fri bar. Skal i et annet bryllup senere i sommer og der tror jeg vi får et par glass vin til middagen og om vi vil ha mer så må vi kjøpe selv. Deler av familien er kristne og avholds. Anonymous poster hash: 404e1...47e
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #7 Skrevet 23. juni 2015 Åjeg synes også det er en selvfølge at man betaler det hele når man inviterer til fest. Er man vert, er man vert. Blir det for dyrt, inviterer man færre eller sparer mer. Men TS, er dere sikre på at det blir så dyrt? I min omgangskrets går ihvertfall ikke folk bananas i baren bare fordi det er gratis, og har man allerede fått en del vin, er det slett ikke sikkert folk drikker noe mer enn ett glass. Det er litt teit å være gjerrige på dette hvis det bare er snakk om et par tusenlapper totalt, men dere vet jo best selv hva slags folk dere inviterer. En annen mulighet er kanskje at du betaler baren, hvis du har mulighet til det? Og for guds skyld, ikke si til noen at dere heller skal bruke pengene på bryllupsreise. Det får dere bare til å virke som elendige verter, for da blir det så tydelig at man bare prioriterer andre ting enn gjestene. Anonymous poster hash: 2df6b...df2 8
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #8 Skrevet 23. juni 2015 Synes det høres helt greit ut slik dere gjør det. Det er da ganske vanlig med bonger og at man må kjøpe ekstra om man absolutt vil ha mer. Og en hel flakse vin hver burde da virkelig holde! Med mindre det er et fyllekalas du ønsker deg. Jeg hadde ikke reagert på dette i det hele tatt som gjest. Anonymous poster hash: d4588...b44 2
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 23. juni 2015 #9 Skrevet 23. juni 2015 Bonger er helt vanlig. Vi hadde 3 pr person i vårt bryllup. Deretter betalte gjestene det de skulle ha selv. De fikk også vin til maten som vi stod for.
Poserose Skrevet 23. juni 2015 #10 Skrevet 23. juni 2015 Jeg ville inngått kompromiss hvor dere gir hver gjest 1-2 bonger. Så dyrt som alkohol er syns jeg det blir veldig teit å kalle folk gjerrige fordi de ikke vil betale alkoholen for gjestene. Det er faktisk snakk om veldig mye penger for dere, og ikke så veldig mye penger for hver enkelt gjest. 6
Wildstar Skrevet 23. juni 2015 #11 Skrevet 23. juni 2015 Jeg får sånn barnebusdagsfølelse av å måtte gå rundt med bonger.. Nå drikker jeg ikke i bryllup, så personlig ville hverken det ene eller det andre plaget meg. Men får følelsen av billigbryllup om man skal betale for egen drikke, uansett hvor flott resten er. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #12 Skrevet 23. juni 2015 Når dere skal spandere såpass mye under middagen så ser jeg på det som helt usannsynlig at det vil gå med mer enn to drinker på gjest etter maten i gjennomsnitt. Det høres ut som dere har råd til det. Det virker litt rart å være så rundhåndet med drikke til maten og så skal det være bråstopp etterpå. Jeg ville heller ha servert en halv flaske til hovedretten og så fri bar. Anonymous poster hash: 68480...0c3 7
Illuminatum Skrevet 23. juni 2015 #13 Skrevet 23. juni 2015 Vi skal gifte oss i høst og har fått priser på 4 retters med 5 glass vin. Vi skal også ha apretif før maten, samt kaffe. Ikke avec, ingen som drikker dette lenger. Det blir 43 mennesker hvor alle drikker alkohol. Jeg ønsker fri bar etter maten, men det gjør ikke min kjære, han mener det er meningsløst å bruke så mye penger på folk som har meget god råd. Han vil heller bruke pengene på bryllupsreisen vår. Jeg orker ikke krangel om dette, og har gitt etter, men syns det er flaut, rett og slett. Hva tenker dere? Med apretifen og drikke til maten får gjestene over en flaske vin hver, han mener at detter er nok. Det er et sted med bar og egne bartendere. Jeg er helt enig med deg. Selskapet avsluttes når det er slutt på servering. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #14 Skrevet 23. juni 2015 Hva med alkoholfri drikke, er det gratis? Anonymous poster hash: d0063...495 1
Gjest O.G. Skrevet 23. juni 2015 #15 Skrevet 23. juni 2015 Her får du helt sikkert veldig enten/eller-svar. Jeg personlig synes det er en selvfølge med gratis mat og drikke under hele arrangementet når man inviterer til bryllup. Når jeg inviterer noen hjem på middag mm ber jeg dem ikke akkurat ta med lommeboka for å få drikke etter middag, og jeg synes ikke det er noe bedre å gjøre det i et bryllup. Men vet at mange er uenige med meg. Jeg er ikke uenig med deg.
Nevian Skrevet 23. juni 2015 #16 Skrevet 23. juni 2015 Enig med mannen din - ville ikke hatt fri bar. Ville aldri forventet det som gjest heller. 6
Sirah Skrevet 23. juni 2015 #17 Skrevet 23. juni 2015 Jeg har vært i både bryllup med fri bar, og bryllup uten. Min personlige erfaring er at de med fri flyt utviklet seg til heidundrandes fyllefester, mens de uten var mye koseligere. Jeg kommer ikke til å ha fri bar i mitt bryllup. Det gjør meg INGENTING å betale for et par drinker etter maten, dog vil jeg veldig gjerne vite om det på forhånd. Jeg har vært i et bryllup der ikke en gang et glass vann var gratis, og uten å ha fått beskjed om det på forhånd. Det ble en lang kveld da jeg hadde klart å reise fra kortet hjemme og kunn hadde en hundrelapp i lommeboken.... 2
Eolin Skrevet 23. juni 2015 #18 Skrevet 23. juni 2015 høres fint ut! man får jo masse alkohol til maten + alkoholfri drikke er det vel hele tida? 1
Maleficenta Skrevet 23. juni 2015 #19 Skrevet 23. juni 2015 Vi skal gifte oss i høst og har fått priser på 4 retters med 5 glass vin. Vi skal også ha apretif før maten, samt kaffe. Ikke avec, ingen som drikker dette lenger. Det blir 43 mennesker hvor alle drikker alkohol. Jeg ønsker fri bar etter maten, men det gjør ikke min kjære, han mener det er meningsløst å bruke så mye penger på folk som har meget god råd. Han vil heller bruke pengene på bryllupsreisen vår. Jeg orker ikke krangel om dette, og har gitt etter, men syns det er flaut, rett og slett. Hva tenker dere? Med apretifen og drikke til maten får gjestene over en flaske vin hver, han mener at detter er nok. Det er et sted med bar og egne bartendere. Er enig med gubben din jeg altså.
Maleficenta Skrevet 23. juni 2015 #20 Skrevet 23. juni 2015 Jeg har vert i bryllup hvor man betaler i baren etterpå. Synes det er kjedelig og skaper litt snakk bryllupsgjestene i mellom.. Men folk tar seg vel ca fem drinker pr pers i løpet av kvelden/natten, fordelt på gjestene blir det en anseelig sum om brudeparet skulle betale. Allikevel, det blir jo dette de blir husket for, sogar kanskje også bli kalt gjerrige, stigmatisert med "billigbryllup osv, så jeg ville gjort meg bryet med investeringen i drikke til gjestene, og heller håpe på litt cash i gavene til denne bryllupsreisen. Jeg har vært i brryllup der man måtte ta med alkoholen selv. Det slipper man ihvertfall her. Og gjestene må jo ikke betale for drikken de får under middagen i dette tilfellet så jeg syns det er jelt innafor at dersom de vil ha mer alkohol til festen etterpå at de kan betale selv 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå