Gå til innhold

Flytte ut?

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown
Skrevet

Hva synes dere om å flytte ut som 16 1/2 åring?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit om man har jobb og kan betale for seg selv :-)

Anonymous poster hash: 3fb84...7ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du, ok på hvilken måte?

Jeg flytta ut da jeg var 15,5 og har ikke hatt noen problemer med det. 

Anonymous poster hash: a9f80...29d
Gjest Unknown
Skrevet

Hva mener du, ok på hvilken måte?

Jeg flytta ut da jeg var 15,5 og har ikke hatt noen problemer med det. 

Om folk mener det er for tidlig.

Skrevet

Om folk mener det er for tidlig.

Det kommer jo helt an på ungen....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at med mindre man flytter ut pga studier, så kommer man fra en merkelig familie om man flytter ut så tidlig og foreldrene godtar det.

Anonymous poster hash: 3e513...405
AnonymBruker
Skrevet

Jeg NØT å flytte ut så tidlig, og likevel har jeg et godt forhold til mine foreldre! :)

Kan ikke huske at jeg spurte mine foreldre om dette heller, jeg sa bare at "jeg har fått meg hybel på xx, så jeg må skaffe depositum og flytter om en mnd". De syns dette var helt ok, og helt ærlig har jeg ingen tro på at det vil hjelpe forholdet mellom barn/foreldre dersom foreldre prøver å tviholde. 

Som 15+ er det ikke lenge igjen til man er myndig, og da kan jeg love at det er en fordel å vite litt om "voksenlivet". :) Noen ønsker tydeligvis å være barn til de er langt over myndighetsalder, men dette er en annen sak..

AnonymBruker
Skrevet

Vil legge til at jeg flytta ikke SÅ langt unna første gang... Ca 40 min kjøring. :) 

Men foreldre må for all del ikke tro at barna er "barn" til de blir 18 år, og så er de voksne. Det er sunt å få mer ansvar jo eldre man blir, på alle måter. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg NØT å flytte ut så tidlig, og likevel har jeg et godt forhold til mine foreldre! :)

Kan ikke huske at jeg spurte mine foreldre om dette heller, jeg sa bare at "jeg har fått meg hybel på xx, så jeg må skaffe depositum og flytter om en mnd". De syns dette var helt ok, og helt ærlig har jeg ingen tro på at det vil hjelpe forholdet mellom barn/foreldre dersom foreldre prøver å tviholde. 

Som 15+ er det ikke lenge igjen til man er myndig, og da kan jeg love at det er en fordel å vite litt om "voksenlivet". :) Noen ønsker tydeligvis å være barn til de er langt over myndighetsalder, men dette er en annen sak..

Mener du at jeg burde ha flyttet ut for lenge siden?

Mann 57

Anonymous poster hash: 22055...0f2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mener du at jeg burde ha flyttet ut for lenge siden?

Mann 57

Anonymous poster hash: 22055...0f2

Ha ha.... Ja, det ville jeg anbefalt!  ;)

Skrevet

Flyttet ut da jeg begynte vg1, det passet iallfall meg perfekt. 

Gjest Unknown
Skrevet

Flyttet ut da jeg begynte vg1, det passet iallfall meg perfekt.

Vurderer selv! Fortell om det! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en god grunn så er det jo greit. Fks pga vgs. Å flytte ut fordi man syns det hadde vært kult/er lei foreldrene blir litt dumt. Det positive med å bo hjemme en stund er jo mye om det er greit for foreldre:)

Anonymous poster hash: 499f5...1aa

Skrevet

Jeg flytta da jeg var 16 for å gå på skole. Alle gjorde det. Viktig å fortsatt ha åpent hus for ungen, og tilby hjelp og støtte der det trengs. Er jo ikke ferdig modnet på alt, mye igjen å lære. Men det gikk helt fint.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på en internatskole på vgs. Begynte der da je var 16. Hadde ansvar for å vaske egne klær, vaske eget rom 1 gang i uka (det ble sjekket og gitt karakter), handle inn mat som jeg ønsket utenom fastsatte måltider etc. Super overgang til voksenlivet!

Om man er 16 1/2 og skal flytte ut til et sted som ikke er en internatskole kommer mye an på hvor moden den aktuelle personen er. Har man blitt opplært i å tenke budsjett? Har man vasket sine egne klær før, og betalt egne regninger? Klarer man å holde en hybel ren? Kommer mye an på hvor ansvarsbevisst man er mener jeg.

Anonymous poster hash: cd718...cdb
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på en internatskole på vgs. Begynte der da je var 16. Hadde ansvar for å vaske egne klær, vaske eget rom 1 gang i uka (det ble sjekket og gitt karakter), handle inn mat som jeg ønsket utenom fastsatte måltider etc. Super overgang til voksenlivet!

Om man er 16 1/2 og skal flytte ut til et sted som ikke er en internatskole kommer mye an på hvor moden den aktuelle personen er. Har man blitt opplært i å tenke budsjett? Har man vasket sine egne klær før, og betalt egne regninger? Klarer man å holde en hybel ren? Kommer mye an på hvor ansvarsbevisst man er mener jeg.

*jeg skulle det selvsagt stå. Knappen reagerte ikke på g i første omgang på dataen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er folkehøyskole, internatskole, utvekslingsstudentår eller lignende, er det glimrende. Ellers er det for tidlig for de fleste, tror jeg. Det spørs jo på barnet(jeg ser en 16-åring som et barn), årsaken til at man flytter og forholdene rundt/dit man flytter til og flytter fra. Jeg syns å bli samboer for eksempel, med en eldre person er altfor tidlig, men hvis man opplever omsorgssvikt hjemme... og kan bo på en hybel hos en slektning/forsette på skole osv. Det spørs også på hvordan denne flyttingen blir finansiert.

Anonymous poster hash: 15168...f36
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye bra AB over her skriver. Det spørs nok litt på personen.

Jeg flyttet som sagt ut tidligere, men jeg klarte meg veldig fint! :)

Jeg leide en leilighet med en annen jente. Vi hadde tre etasjer (små etasjer, sådan) og det gikk for det meste greit, så ikke så mye til hverandre.

Man lærer mye om seg selv når man flytter ut. For min del var det beste å komme hjem, være alene og kjenne på stillheten. Frihet til å gjøre hva jeg ville, handle hva jeg ville, spise hva jeg ville og se hva jeg ville på TV o.l.

Samtidig maste ingen om at jeg måtte være inne til da og da - men jeg forsto raskt hvorfor det var smart å legge seg til rett tid. Man lærer av konsekvenser (trøtt, skittent hus, ingen tallerkner osv, noe jeg fikk oppleve en del da medleietakeren min var en uansvarlig unge) men nå som jeg har flyttet og bor alene, er det en drøm. Veldig glad for at jeg fikk denne erfaringen først!

Hun er forøvrig gift og har alltid rent hus nå, så jeg tror dette var en fin erfaring for henne også. ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere om å flytte ut som 16 1/2 åring?

Har jo forstått at miljøet du henger i (jf "Livredd"-tråden din) er veldig belastende. Dersom du har mulighet til å flytte til et annet sted for å gå på en annen VGS og komme deg ut av det destrutkive miljøet så støtter jeg det 100 %. Og hadde jeg vært forelderen din ville jeg ha flyttet sammen med deg i en leilighet på det nye tettstedet de to årene til du var helt ferdig med VGS (pendlet til min egen jobb om det ikke ble så altfor vanskelig).

Anonymous poster hash: 501e3...d0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...