Gå til innhold

Flaut?

Gjest anonym

Flaut og spørre foreldene om hjelp til å betale bryllupet?  

2 stemmer

1. 1. Flaut og spørre foreldene om hjelp til å betale bryllupet?

• Ja
      37
    • Nei
      28

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er flaut, det er frekt, og det er totalt unødvendig.

Hvis du har så store tanker om deg sjøl og ditt perfekte bryllup at du ikke kan betale det sjøl, ja da bør du snarest stikke fingeren i jorda og finne ut hvor du er hen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har diskutert dette med både mamma og min kommende svigermor. Begge syntes verken det var frekt eller flaut.

For å sitere dem begge "såpass godt forhold må man ha til foreldrene sine at man kan spørre om hjelp selv om det ikke er livsnødvendige saker."

Men kanskje jeg er veldig heldig som har folk rundt meg som er så "runde".

Personlig synes jeg det er synd at folk har så høye tanker om seg selv og er så høytidlige at de ikke engang kan spørre foreldrene sine om hjelp!!

Helt enig med andre her som sier det kommer an på måten man spør på.

Skrevet
For å sitere dem begge "såpass godt forhold må man ha til foreldrene sine at man kan spørre om hjelp selv om det ikke er livsnødvendige saker."

Klart jeg kan spørre foreldrene mine om hjelp!! Men å spørre dem om å betale utgiftene for mine egene valg.. det er da noe ganske annet.. Det er det etter min mening bare barn som gjør.

Personlig synes jeg det er synd at folk har så høye tanker om seg selv og er så høytidlige at de ikke engang kan spørre foreldrene sine om hjelp!!

Er det selvhøytidelig å anse seg selv som voksen?

Voksne mennesker pådrar seg ikke kostnader de ikke er i stand til å betale!

Skrevet

Vi spurte ikke foreldrene våre, men fikk opplyst med en gang det var klart at vi skulle gifte oss, at de ville betale festen.

Men, jeg ville aldri ha spurt om de ville bidra. Om de derimot hadde sagt det en gang at de ville bidra så hadde jeg ikke hatt problemer med å spørre dem når vi kom igang med planleggingen.

Jeg har kjempeproblemer med å spørre pappa om slike ting jeg for jeg er jo voksen og tjener penger selv...Han kjøpte en parfyme til meg her om dagen og selv det har jeg problemer med å ta imot...Selv om jeg vet at han har råd til det og ønsker å være snill med oss....Hmm, liten avsporing men :-)

Skrevet

Det er fler av dere som sier at dere er voksne og tjener penger selv. Å tjene penger vil ikke si det samme som å være voksen. Og mange av kommentarene deres er langt ifra voksne!

Vi dekker de fleste av kostnadene til bryllupet selv, mine foreldre og svigerforeldre sa selv de ville bidra med å betale noe og det har vi sagt ja til.

Men jeg har uansett ingen problemer med å verken skjønne eller respektere at noen er avhengig av hjelp fra sine foreldre for å kunne feire bryllup slik de ønsker.

Å den respekten betyr MYE mer for meg enn å gi folk inntrykk av at jeg er så innmari Voksen.."stor jente å klarer meg selv"..for det har jeg da uansett bevist i mange år.

Så konklusjonen min er at kanskje folk burde bli litt mer tolerante her!

Jeg sier ikke dere skal være enig, men litt toleranse og forståelse synes nå iallefall jeg er på sin plass.

Skrevet

Når man stiller et spørsmål på et diskusjonsforum, må man tåle få få svar fra personer med mange forskjellige holdninger og meninger.

Skrevet

Selvsagt.

Men da må folk også respektere og tolerere disse meningene. Det er god folkeskikk.

Skrevet
Å tjene penger vil ikke si det samme som å være voksen. .

Man trenger ikke være voksen selv om man tjener penger.. men skal man kunne kalle seg selv voksen må man forsørge seg selv!

Skrevet

Om noen blir hivd ut hjemifra når de er 15 og jobber og forsørger seg selv er de fortsatt ikke voksne.

Eller hva med en arbeidsledig, enslig 45- åring som går på sosialen. Hva er han da?

Men vil ikke ødelegge tråden her.

Jeg mener fortsatt at det verken er frekt eller flaut å spørre foreldre om økonomisk hjelp til bryllupet, men man må kunne takle ett nei.

Skrevet
Det er fler av dere som sier at dere er voksne og tjener penger selv. Å tjene penger vil ikke si det samme som å være voksen. Og mange av kommentarene deres er langt ifra voksne!

Vi dekker de fleste av kostnadene til bryllupet selv, mine foreldre og svigerforeldre sa selv de ville bidra med å betale noe og det har vi sagt ja til.

Men jeg har uansett ingen problemer med å verken skjønne eller respektere at noen er avhengig av hjelp fra sine foreldre for å kunne feire bryllup slik de ønsker.

Å den respekten betyr MYE mer for meg enn å gi folk inntrykk av at jeg er så innmari Voksen.."stor jente å klarer meg selv"..for det har jeg da uansett bevist i mange år.

Så konklusjonen  min er at kanskje folk burde bli litt mer tolerante her!

Jeg sier ikke dere skal være enig, men litt toleranse og forståelse synes nå iallefall jeg er på sin plass.

For å være helt ærlig så syns jeg ikke dine kommentarer er så veldig voksne heller. Jeg har svart på hva jeg utifra mitt ståsted syns om saken, og jeg syns det er frekt å spørre. Men, det betyr da ikke at jeg ikke tolererer at andre ikke syns det, og de at spør sine foreldre. Ha litt forståelse andre veien også!

Skrevet

Å sammenligne biler med bryllupsfest var en litt tynn sammenligning.

Ingen av dere som synes det er frekt, har tenkt på at noen faktisk av enkelt grunner må gifte seg for å være sammen i det hele tatt. og kjærlighet..det å få være med den man elsker, ER faktisk en menneskerett. Er det DA fortsatt like flaut å spørre om noen fattige kroner!

Og fotsatt ingen som kan forsvare HVORFOR det er så frekt!

Å gifte seg trenger ikke koste mange kronene. Mange kirker tar ikke betaling og pene klær har en som regel hengende i skapet. Byfogden aner jeg ikke hvor mye koster, men det er sikkert ikke så mange kronene det heller. Å gifte seg er ikke det samme som å ha et bryllup. Jeg mener du blander kortene. En _må_ ikke ha stort bryllup selv om en gifter seg.

Hvorfor det er frekt å spørre?

Fordi det ikke er dine penger. Punktum.

Men, som sagt, jeg er ikke så egen at vi ikke tok i mot nesten hele festen av foreldre og svigerforeldre. Men da tilbød de seg. I første planleggingsfase, da vi innså hvor dyrt et bryllup faktisk er, da hadde vi tenkt å utsette planene eller ha et bittelite bryllup. Men at vi likevel hadde 70 gjester på en flott plass, det kan vi takke andre for. Det er ikke flaut å ta imot, men det burde være flaut å spørre selv og regne med at foreldre og svigerforeldre skal betale noe de ikke har planlagt selv.

Skrevet
Å gifte seg trenger ikke koste mange kronene. Mange kirker tar ikke betaling og pene klær har en som regel hengende i skapet. Byfogden aner jeg ikke hvor mye koster, men det er sikkert ikke så mange kronene det heller. Å gifte seg er ikke det samme som å ha et bryllup. Jeg mener du blander kortene. En _må_ ikke ha stort bryllup selv om en gifter seg.

Hvorfor det er frekt å spørre?

Fordi det ikke er dine penger. Punktum.

Men, som sagt, jeg er ikke så egen at vi ikke tok i mot nesten hele festen av foreldre og svigerforeldre. Men da tilbød de seg. I første planleggingsfase, da vi innså hvor dyrt et bryllup faktisk er, da hadde vi tenkt å utsette planene eller ha et bittelite bryllup. Men at vi likevel hadde 70 gjester på en flott plass, det kan vi takke andre for. Det er ikke flaut å ta imot, men det burde være flaut å spørre selv og regne med at foreldre og svigerforeldre skal betale noe de ikke har planlagt selv.

:klappe:

Skrevet

lest igjenom noe her nå

trodde spm var er det flaut, ikke er det frekt.

Ser ikke helt hva som er flaut eller frekt med det, foreldrene skal man kunne komme til med alt.

Hos oss er det slik at det skal aldri være flaut å spørre foreldrene sine om hjelp.

Det gjelder både på morsiden av familien og farsiden av familien.

"Det er ikke voksent fordi ........"

"Men dette her er det fordi ....."

Blir litt

- Pappan min er sterkere en pappan din så.

- Neei fordi pappan min er sterkere en supermann.

- Men pappan min slo ihjel døde havet..

Skrevet

Vi lot våre foreldre betale store deler av bryllupet. Betaler kun 1/4 av totalkostnader (+ bryllupsreisen) - de andre 3 foreldreparene betaler resten. Kjempe flott for vårt vedkommende, ellers så måtte vi ha ventet med bryllup dersom vi skulle få gjennomført "drømmebryllupet". Våre foreldre er av den oppfatning at de ønsket å støtte oss denne dagen - slik at vi får den dagen vi drømmer om.

Tror noen av dere ikke helt klarer å se at foreldre faktisk ønsker å bidra?

Dere som ikke ønsker å motta hjelp fra foreldre, ønsker dere heller ikke selv å hjelpe evnt. barn som skal gifte seg?

Jeg føler det ikke er flaut/frekt å spørre foreldre om penger, men det kommer helt ann på hvordan. I vårt tilfelle visste vi at de ville bidra, vi måtte bare undersøke "hvor mye".

Våre foreldre har god råd, og har ingen problemer med å bidra.

Voksne er vi, og ja vi tjener egne penger. Men vi har også en del gjeld. Å ta opp lån for å gifte oss, var uaktuellt.

Å få penger av våre foreldre til bryllupet føles faktisk helt naturlig....sånn er det bare. Men for andre der foreldrene ikke har gitt uttrykk for at de ønsker å støtte, blir situasjonen en helt annen sikkert.

Til dere som ikke ønsker hjelp til bryllupet: Hadde dere virkelig takket nei om foreldrene deres ønsket å bidra med 20 000,-??

Skrevet

For å være helt ærlig så syns jeg ikke dine kommentarer er så veldig voksne heller. Jeg har svart på hva jeg utifra mitt ståsted syns om saken, og jeg syns det er frekt å spørre. Men, det betyr da ikke at jeg ikke tolererer at andre ikke syns det, og de at spør sine foreldre. Ha litt forståelse andre veien også!

Nå har jeg heller ikke "skrytt" så mye av at jeg er så kjempevoksen. Er voksen i alder, men håper jeg aldri blir heeelt voksen i hodet, jeg trur det er godt å beholde litt av barnet i seg, selv om det er kjempeviktig å være både ansvarsbevisst og respektfull.

Å jeg respekterer såklart at folk synes dette er frekt og flaut, men skjønner ikke hvorfor! men, men folk er forskjellige..(heldighvis :wink: )

Skrevet
lest igjenom noe her nå

trodde spm var er det flaut, ikke er det frekt.

Ser ikke helt hva som er flaut eller frekt med det, foreldrene skal man kunne komme til med alt.

Hos oss er det slik at det skal aldri være flaut å spørre foreldrene sine om hjelp.

Det gjelder både på morsiden av familien og farsiden av familien.

"Det er ikke voksent fordi ........"

"Men dette her er det fordi ....."

Blir litt

- Pappan min er sterkere en pappan din så.

- Neei fordi pappan min er sterkere en supermann.

- Men pappan min slo ihjel døde havet..

Er det flaut fordi det er frekt? Slik tolker jeg spørsmålet.

Jeg skjønner virkelig ikke argumentet med at en skal kunne gå til foreldrene med alt. Det betyr vel ikke at en skal regne med at de skal legge ut for bryllup når det skulle passe herskapet. Så, Maki, jeg er ikke enig med deg.

Skrevet

Er helt enig i at det er frekt å regne med, eller kreve om du vil.

Men det er i mine øyne ikke det samme samme som å spørre, eller å ta i mot hvis man blir tilbudt.

Jeg ser en kjempeforskjell der!!

Klarer heller ikke å se at dette har noe med voksenhet å gjøre..

Skrevet

Er det flaut fordi det er frekt? Slik tolker jeg spørsmålet.

Jeg skjønner virkelig ikke argumentet med at en skal kunne gå til foreldrene med alt. Det betyr vel ikke at en skal regne med at de skal legge ut for bryllup når det skulle passe herskapet. Så, Maki, jeg er ikke enig med deg.

Sa heller ikke at man skulle regne med det. Sa det skulle være noe problem å spørre. Men det varierer vel fra familie til familie da.

Skrevet

Å jeg respekterer såklart at folk synes dette er frekt og flaut, men skjønner ikke hvorfor! men, men folk er forskjellige..(heldighvis :wink: )

Ja, heldigvis :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...