Gå til innhold

Flaut?

Gjest anonym

Flaut og spørre foreldene om hjelp til å betale bryllupet?  

2 stemmer

1. 1. Flaut og spørre foreldene om hjelp til å betale bryllupet?

• Ja
      37
    • Nei
      28

Fremhevede innlegg

Skrevet
Etter min mening er det både frekt og flaut. Jeg hadde ikke tillatt noens foreldre å betale for noe som helst som har med bryllup å gjøre. Vi skal ikke gifte oss før vi har penger til å betale for alt selv.

Mener ikke å være frekk nå, men hvorfor det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er vi som skal gifte oss, ikke foreldrene hans eller mine.

Skrevet

Men hvis de ønsker å hjelpe til, er det fortsatt like galt i dine øyne?

Jeg klarer ikke for mitt bare liv å se at det er noe galt i det, ei heller noe frekt eller flaut i det...

Skrevet

Helt greit for meg hvis du vil at noen andre skal betale for deg, men jeg hadde ikke tillatt noen andre å betale for mitt bryllup.

Skrevet

Vi visste at foreldrene våre ville bidra til vårt bryllup, men vi ville aldri spurt. Vi er voksne og uavhengige, og vil aldri spørre om å få penger av foreldrene våre hvis ikke vi kommer i en økonomisk krise.

Når foreldrene våre tilbød seg å bidra, var vi selvfølgelig både glade og takknemlige for det.

Å ha et bryllup med familie og venner er ingen menneskerett. Det er noe man gjør når man har råd til det. Det koster ikke noe å feire kjærligheten.

Skrevet

Siden alle dere som ALDRI hadde spurt, er så voksne og selvstendige og ansvarlige. Hva er vi andre da...uansvarlige drittunger??

Dere er nok selvstendige og ansvarlige, men det er ikke det samme som å være voksen. Sånn som noen av dere nesten prakker ned på de som faktisk kanskje ville spurt, så vitner ikke det om særlig voksen oppførsel i mine øyne.

Og det her er da ikke et spørsmål om å være verken voksen, ansvarlig, eller omvendt.

Det handler om to mennesker som elsker hverandre. Å ha et storslått bryllup er ingen menneskerett, men det er en rett å kunne gifte seg i det hele tatt når man først har funnet kjærligheten!

Så kan noen av dere flaue mennesker der ute nå gi meg 1 god grunn for hvorfor det er flaut!!!

Skrevet
Så kan noen av dere flaue mennesker der ute nå gi meg 1 god grunn for hvorfor det er flaut!!!

Jeg ville synes det var flaut å "tigge" penger av foreldrene mine så lenge jeg ikke er i økonomisk krise. Jeg jobber og tjener egne penger, og mener at da bør jeg klare meg selv. Jeg blir takknemlig når jeg får ting/økonomisk støtte fra foreldrene mine, men jeg forventer ikke å få det.

I mine øyne er det frekt å be om å få en gave.

Skrevet

Jeg ville synes det var flaut å "tigge" penger av foreldrene mine så lenge jeg ikke er i økonomisk krise. Jeg jobber og tjener egne penger, og mener at da bør jeg klare meg selv. Jeg blir takknemlig når jeg får ting/økonomisk støtte fra foreldrene mine, men jeg forventer ikke å få det.

Er helt enig i dette jeg, men jeg har fortsatt ikke fått noen god forklaring på hvorfor det er så forferdelig feil å få hjelp dersom foreldrene ønsker det!

Skrevet

Stor forskjell på å tigge om penger og å be om penger....

Skrevet

Jeg synes ikke man bør planlegge et bryllup hvis man ikke har råd til det. Penger først, så bryllup. Hvis foreldre da tilbyr seg å være med å betale, er det en stor bonus, og man kan bruke ekstra mye penger på bryllupsreise ;)

Skrevet
Er helt enig i dette jeg' date=' men jeg har fortsatt ikke fått noen god forklaring på hvorfor det er så forferdelig feil å få hjelp dersom foreldrene ønsker det![/quote']

Jeg synes ikke det er noe galt i å få hjelp, dersom foreldrene tilbyr seg å bidra (det har våre gjort). Jeg sier jeg aldri ville spørt foreldrene mine om de ville betale mitt bryllup. Det ser jeg på som å tigge penger. Bryllup er koselig - javel, men det er ikke noe man må feire der og da dersom man ikke har råd til det.

Skrevet

Mye uenighet her, ser jeg :-)

Jeg synes ikke det var flaut å spørre foreldrene mine om penger, av flere grunner:

1: De har nok penger

2: De betalte da søstera mi gifta seg

3: Vi skulle ikke ha dyrt bryllup (det ble 12000 kroner på hver av foreldreparene)

4: Vi var enige om at dette var gaven fra dem

Jeg synes det er rart at det skal være frekt å spørre om dette. For det første er det tradisjon at foreldrene betaler, for det andre vil vel alle foreldre gi en eller annen gave i forbindelse med bryllupet? Dessuten må vel foreldre være voksne nok til å si nei hvis det ikke lar seg gjøre!

Jeg tror nok det vil føles annerledes om man har vært samboere i mange år, tjener mer enn foreldrene gjør osv.

For vår del var foreldrene veldig glade at vi valgte å spør om penger til et større bryllup - deres store skrekk var at vi bare skulle reise bort og at de ikke fikk være med på fest!

Skrevet
Jeg synes ikke man bør planlegge et bryllup hvis man ikke har råd til det. Penger først' date=' så bryllup. Hvis foreldre da tilbyr seg å være med å betale, er det en stor bonus, og man kan bruke ekstra mye penger på bryllupsreise ;)[/quote']

Vi startet ingen planlegging før etter samtale med foreldre. Deretter visste vi hva vi hadde å forholde oss til. Høres kanskje kynisk ut, men vi visste at vi ville få hjelp, men ikke hvor mye.

Skjønner ikke hvorfor det er så negativt at foreldrene hjelper til jeg? Helt vanlig i vår familie. Våre foreldre syntes det er utrolig hyggelig å bidra til at vi får dagen vi drømmer om. Slik ser jeg på det når evnt. våre barn gifter seg også.

Vi er selvsagt utrolig takknemlige, og kommer helt sikkert til å gjengjelde dette den dagen våre foreldre blir 70 år eller noe sånt :ler:

Skrevet
Å ha et storslått bryllup er ingen menneskerett' date=' men det er en rett å kunne gifte seg i det hele tatt når man først har funnet kjærligheten!![/quote']

Hva i alle dager har det med penger å gjøre?? Det å gifte seg er fullstendig gratis! Det er en evt feiring som koster penger..! (og evt nye klær, fotograf osv.. men ikke noe av dette har egentlig noe med det å gifte seg å gjøre)

Jeg har da også mottatt (mindre!) pengegaver av mine foreldre, men å BE om penger har jeg ikke gjort siden jeg var 15-16 år gammel.. Det er jeg alt for stolt til!

For meg er det milevis forskjell på det å ta i mot penger om foreldre tilbyr seg til det å faktisk selv spørre om å få penger.

Personlig ville jeg ikke være komfertabel med å gjennomføre et bryllup jeg selv ikke klarte å betale for.. men det betyr ikke at jeg har noe i mot at andre velger andre løsninger.

Gjest Anonymous
Skrevet

nå synes jeg det ble mye snakk om frekkhet og umodenhet her..

for å få ordnet litt på ting.

vi skal ikke ha stort bryllup. håper på at naboer stiller opp å hjelper til under middagen og festen. slik har det bestandi vært i bygda jeg kommer fra. ønsker de noe for den jobben, greit. da får de d, hvis ikke så er de nok like glade fordi.

skjønner ikke hvorfor det skal være frekt. man tigger ikke, man SPØR! liksom"dere må betale så jeg får stort bryllup ellers hyler jeg"-person er ikke jeg.

jeg spør dem om de vil hjelpe til, vil/kan de ikke så sier de d..

synes heller det er flaut og spørre.

Skrevet

Vi spurte foreldrene våre og jeg synes ikke det er flaut! Foreldrene våres tok det som en selvfølge at de skulle være med å betale, så det var ikke noe problem.

Skrevet

Synes ikke det er frekt å spørre, hvis man gjør det ydmykt, godtar svaret man får og tror det er en sjanse for å få ja.

Selv spurte vi ikke, for de tilbød seg.

Skrevet

Kommer ann på hvordan man spør. Om man eks sier: "Nå har vi pbegynt å planlegge, go vi lurte på om dere hadde gjort dere noen tanker mht hvordan det skal ordnes økonomisk?" så synes jeg absolutt ikke man er frekk.

Mange foreldre HAR gjort seg slike tanker, i den ene eller andre retningen.

Skrevet

Flaut og frekt? Det kommer vel an på hvilke forhold man har til sine foreldre og ikke minst hvilke økonomisk status en selv og foreldrene har!

Hvis jeg hadde vært samboer og veletablert i mange år, var voksen, med gode jobber og høy levestandard, ville jeg vel ikke bedt foreldre om å dekke bryllup. Og i allefall ikke hvis jeg visste at de hadde dårligere råd enn meg.

Men, da jeg giftet meg, var vi en student og en nyutdannet med et halvt år i jobb bak seg. Vi hadde massevis av studielån og eide ingen ting. Jeg fortalte pappa at vi hadde bestemt oss for å gifte oss, og han sa at de med glede ville holde bryllupsfest for oss. Jeg tok faktisk dette for gitt på den tiden. Hadde det vært i dag, som jeg er etablert og har egen inntekt ville jeg belaget meg på å betale selv, men ville ikke kvidd meg for å be om hjelp dersom jeg virkelig trengte det.

Skrevet

Synes egentlig det er mer frekt enn flaut å spørre foreldrene om penger til bryllupet... Noe annet erom de tilbyr seg å betale selvsagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...