Gå til innhold

Flaut?

Gjest anonym

Flaut og spørre foreldene om hjelp til å betale bryllupet?  

2 stemmer

1. 1. Flaut og spørre foreldene om hjelp til å betale bryllupet?

• Ja
      37
    • Nei
      28

Fremhevede innlegg

Skrevet
Flere som har svart at det ikke er flaut' date=' men få av oss som virkelig legger inn innlegg her

Det var absolutt ikke ment slik. Tror du misforstår meg litt. Jeg stemte på "ikke flaut" men før jeg la inn innlegg var det vel kun meg og en til som la inn innlegg med begrunnelse på hvorfor vi valgte dette, men mange som la inn begrunnelse på hvorfor de syntes det var flaut.

Det var derfor jeg skrev at VI som har svart "ikke flaut" kanskje bør begrunne hvorfor istedet for kun å stemme? For utifra stemmegivningen er fordelingen 50/50, men ikke utifra meningene på innleggene.

Sånn, håper alle forsto hva jeg mente da.... :cry:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

har alerede redusert gjestelista. og har fått som hint om at hvis vi trenger litt hjelp så stiller de med litt...

men er det frekt å minne dem på dette?

synes ikke d er frekt, heller flaut...

vil jo ikke "loppe" foreldrene for penger heller da.

men gjester skal jo ha mat og plass og være..+ ha en hyggelig stund..

Skrevet
Mine foreldre tilbød seg å betale en del, samme som hans foreldre.

Hadde ikke vært flau over å spørre rett og slett fordi jeg er såpass trygg på foreldrene mine at jeg vet at ; har de sjans til å hjelp gjør de det, og har de ikke sjans så har de ikke sjans. Ingen sure miner verken fra den ene eller andre siden. Enkelt og greitt for min del altså. :wink:

Jeg signerer denne jeg...

Gjest Madam Felle
Skrevet

skal vi spare inn på mer, så blir d burgersjappa stedet for middagen og kjole+kirke er bare å glemme...

ja, jeg synes det er dritflaut å spørre om mamma kan hjelpe litt, men skal gjestene få d konfortabelt nok så trenger vi litt hjelp.. så skal jeg heller gå å hinte da?

Da er dere ikke klar for å ha et sånt bryllup. Sett en dato lengre frem, sånn at dere kan spare penger til det. For det blir for dumt å tro at en skal kunne få noe uten å spare til det selv.

Eller så kan dere gifte dere hos befogden, og ta festen når dere har økonomi til det. For det er jo tross alt ekteskapet som er det viktigste.

Skrevet

men gjester skal jo ha mat og plass og være..+ ha en hyggelig stund..

Det synes du.. Dersom du synes at det er slik du vil ha det er det opp til deg... Men det er mange som har blitt godt gift uten verken gjester eller mat.. ;)

Selv synes jeg det er både frekt og umodent å forvente at foreldre skal betale noe som helst av noe når man er så voksen at man gifter seg.. (hva de tilbyr og man kommer fram til er selvfølgelig noe helt annet)

Skrevet

Jeg kan ikke helt forstå argumentet ditt med å være trygg på foreldrene sine eller ikke. At mine foreldre støtter og har støttet med trenger vel ikke bety at jeg skal kalkulere med økonomisk støtte til et dyrt bryllup. Blir budsjettet så stort at en ikke har råd til å stå for alt selv, slik at foreldre faktisk er nødt til å hjelpe til, og det faktisk blir forventet av brudeparet, ja da er brudeparet skikkelig kravstore.

Vet ikke helt om foreldrene setter pris på at barna tar hjelpen som en selvfølge og ikke som en flott gest og gave. Jeg syns fortsatt at det er litt vondt at de betalts så mye som våre foreldre gjorde, og de ba om å få betale. Å ta andre som en selvfølge er noe av det verste jeg vet.

Har foreldrene sagt at de vil støtte, men ikke med hvor mye, ja da er det greit å spørre etter kroner og øre slik at en har noe konkret å forholde seg til. Ikke ellers.

Men, det er nå min mening om dette.

vel..er man trygg på foreldra sine så burde det ikke være vanskelig å forstå det argumentet etter min mening!

Jeg for min del har ALDRI forventa noe som helst av økonomisk støtte fra mine foreldre, og kan uten problemer betale mitt eget bryllup.

Men hvorfor i all verden må det være FREKT å spørre om økonomisk hjelp. Noen HAR faktisk ikke nåla i veggen og med økonomisk hjelp MÅ ikke det bety tusenvis av kroner!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Har en ikke nåla i veggen, så har man faktisk ikke økonomi til å ha et storslagent bryllup heller. Og en voksen person forstår dette.

Om en ikke har økonomi til å servere gjestene mat, så ahr en ikke økonomi til å invitere de heller. Da bør en ikke sette seg som mål å ha så mange gjester.

Invitere de man har økonomi til å feire dagen med.

Skrevet

Hvem snakker om storslagent bryllup???? Du snakker tydlighvis om, som jeg har nevnt tidligere, tusenvis av kroner! Er ikke alle som er så kravstore.

For meg høres det ut som at de uten god økonomi ikke har samme "rett" til stort bryllup fordi de ikke har råd, og å spørre foreldre er flaut!

Og kan noen gi meg 1 god grunn til at det er flaut og spørre??

Skrevet

Å jada, de fins! Jeg gjorde bl.a. det-frekk som jeg er :wink:

Visste jo på forhånd at de ville det, og det var greit å vite på forhånd at dette var en selvfølge for dem uten at vi hadde nevnt det, MEN.....jeg synes allikevel ikke dette er frekt. Det må jo gå an å spørre på en pen/ydmyk måte...?En trenger jo ikke planlegge kjempebryllup hvis en ikke har penger til det selv. Det er vel ikke verre enn at foreldrene kan si at det ikke er rom for å bidra, det hadde vært helt greit for meg, og da hadde jeg funnet på en annen løsning, evt. hatt stor fest seinere.

Jeg er kanskje litt omvendt i forhold til alle andre her som synes det er dumt hvis penger skal stå i veien for kjærligheten....

En annen ting er at jeg synes det høres litt sprøtt ut at det ikke går an å snakke med sine egne foreldre om dette.....og ikke minst takle å få et ærlig svar...

Siden du visste at foreldrene dine kom til å betale en del av bryllupet, hvorfor ikke si; -Vi skal gifte oss, og holder på å planlegge. Da hadde de helt sikkert kommet til å tilby seg, istedet for å spørre de rett ut. Fortsatt frekt, synes jeg.

Skrevet

Viss dette er så flaut eller frekt som de vil ha det til - så ta opp eit forbrukslån viss det er så vanskeleg å få endane til å møtast vel...?!

Mange har gjort det, kanskje tilogmed foreldra dykkar, når det kjem til stykket.

Me har ganske spesielle forhold til foreldra våre, så hos oss blir det uaktuelt å spørja om økonomisk stønad. Men om det er "frekt" eller "flaut" har lite å sei for vår del. Det blir berre for "rart" å spørja liksom.

Så de me gjer i staden, er å ta med foreldra i førebuingane, slik at dei kan få bidra med sitt på andre ting enn det økonomiske. Og blir det nødvendig, får me ta oss ein tur i banken...

Skrevet

Hmm...tror det virker litt ukomfortablet aa spoerre i de situasjonene der det er litt uklart om foreldrene har lyst/mulighet til aa bidra oekonimisk. Vi trengte aldri aa spoerre, det ble sett paa som helt naturlig at mine foreldre skulle betale. Kanskje ganske gammeldags, men saann er det i mitt miljo - foreldrene betaler, med mindre man gifter seg for annen gang eller har kjempebra oekonomi og kanskje er over 30. Jeg hadde ventet at de skulle betale, kun fordi det er tradisjon, men ble selvsagt veldig takknemlig og glad for det. Svigerforeldrene mine hjalp ogsaa til, det er ikke tradisjon i England, og desto hyggeligere at de gjorde det.

Skrevet

Ja, så absolutt, både flaut og frekt.

Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å betale min egen bryllupsfest så hadde jeg enten forblitt samboer eller laget en fest som jeg hadde hatt råd til selv. En ting er hvis foreldre tilbyr seg å betale for bryllupet i stedet for å gi gave - det måtte være det eneste jeg hadde akseptert.

Gjest Anonymous
Skrevet

Madame Felle, hvorfor skal ikke vi kunne ha et hyggelig bryllup?

ja, det er frekt å spørre, men som du tydeligvis ikke leste så har de tilbyd seg og betale, men har nok glemt det. (bare sånn de er)

er litt flaut da å spørre på nytt mente jeg..

vi skal ikke ha stort bryllup. har redusert gjestelista MYE pga økonomi, og d blir nær familie og venner.

men ifølge deg og enkelte andre har vi vist ikke "rett" til å dele dagen med dem vi ønsker og ha rundt oss siden vi har dårlig råd...

skal gjøre mye selv for og spare penger, slik som skaffe råvarer til maten, lage den og servere. foreldrene mine har heldigvis supre naboer som stiller opp til dette.

og pga karantene på lån, så får vi ikke dette.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Har de tilbudt seg, så hadde jeg ikke hatt noen rpoblemer med å ta det opp med de. Sett deg ned og si at dere nå går over budsjettet, og lurer dermed på hvor mye de ønsker å bidra med. Eller noe sånt.

Skrevet
Madame Felle, hvorfor skal ikke vi kunne ha et hyggelig bryllup?

ja, det er frekt å spørre, men som du tydeligvis ikke leste så har de tilbyd seg og betale, men har nok glemt det. (bare sånn de er)

er litt flaut da å spørre på nytt mente jeg..

vi skal ikke ha stort bryllup. har redusert gjestelista MYE pga økonomi, og d blir nær familie og venner.

men ifølge deg og enkelte andre har vi vist ikke "rett" til å dele dagen med dem vi ønsker og ha rundt oss siden vi har dårlig råd...

skal gjøre mye selv for og spare penger, slik som skaffe råvarer til maten, lage den og servere. foreldrene mine har heldigvis supre naboer som stiller opp til dette.

og pga karantene på lån, så får vi ikke dette.

Jeg syns du vrir ganske mye på ting her. "Å ikke ha rett til å ha bryllup?" Skjønner ikke hva du mener, jeg. Det er da ingen menneskerett å ha bryllup. Har du ikke råd til å kjøpe bilen du ønsker deg mest av alt i verden, hadde du da snakket om at det er urettferdig at du "ikke har rett" til bilen du ønsker deg?

Har en ikke råd, så har en ikke råd. Har foreldrene dine derimot tilbudt seg å betale, så er det en helt annen sak. Det går an å spørre hvor mye de har sett for seg i kroner og øre, for det har jo veldig mye å si for planleggingen.

Skrevet

Det er da ingen menneskerett å ha bryllup. Har du ikke råd til å kjøpe bilen du ønsker deg mest av alt i verden, hadde du da snakket om at det er urettferdig at du "ikke har rett" til bilen du ønsker deg?

Å sammenligne biler med bryllupsfest var en litt tynn sammenligning.

Ingen av dere som synes det er frekt, har tenkt på at noen faktisk av enkelt grunner må gifte seg for å være sammen i det hele tatt. og kjærlighet..det å få være med den man elsker, ER faktisk en menneskerett. Er det DA fortsatt like flaut å spørre om noen fattige kroner!

Og fotsatt ingen som kan forsvare HVORFOR det er så frekt!

Skrevet

Synes det virker på enkelte her som om det er negativt dersom foreldrene er med på å betaler?

Mine foreldre blei faktisk fornærmet når vi la fram et busjett hvor vi hadde lagt opp til å betale alt selv.

Vi hadde måttet kuttet litt ned på gjestelisten, og på enkelte andre ting, men fikk strengt beskjed om at det skulle de ikke ha noe av. De skulle vær med å betale, for når deres døtre skulle gifte seg, skulle de få en drømmedag. Punktum.

Jeg veit jeg har snille foreldre, og er enormt taknemlig for det, men tviler på at det bare er mine foreldre som tenker sånn....?

Nå veit jeg at mine foreldre har relativt god økonomi, så jeg veit de har råd til å betale. Hadde de ikke hatt det, hadde jeg nok ikke tatt imot. Ingen skal måtte spare seg til fant for at jeg skal få bryllupet mitt.

Konklusjon: Jeg synes ikke det er frekt å spørre, men man må ta hensyn til økonomien til den man spør, og godta det svare man får.

Skrevet

Siden du visste at foreldrene dine kom til å betale en del av bryllupet, hvorfor ikke si; -Vi skal gifte oss, og holder på å planlegge. Da hadde de helt sikkert kommet til å tilby seg, istedet for å spørre de rett ut. Fortsatt frekt, synes jeg.

Javel...er uenige du og jeg da :wink:

Skrevet

Har alltid visst at min familie ville betale deler av bryllupet. For oss var det faktisk helt naturlig at de ville bidra, men hvor mye visste vi jo ikke.

For meg vil det også være helt naturlig å bidra når min datter evnt. gifter seg.

Dette har selvsagt med økomoni å gjøre. Hadde aldri tenkt at våre forelde ville bidra dersom de ikke hadde mulighet.

Våre foreldre syntes det er stas å hjelpe til, og de vil at alle våre ønsker for dagen skulle bli slik vi drømmer om.

Skrevet

Etter min mening er det både frekt og flaut. Jeg hadde ikke tillatt noens foreldre å betale for noe som helst som har med bryllup å gjøre. Vi skal ikke gifte oss før vi har penger til å betale for alt selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...