AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #1 Skrevet 22. juni 2015 Hei! Jeg har for tiden ett mellomnavn og ett etternavn. Mellomnavnet er min mors etternavn. Jeg elsker selvsagt min mor, men hun har også min fars etternavn og sitt eget som mellom navn akkurat som meg. Hvis dere skjønner hva jeg mener, beklager hvis det er tungvindt skrevet. Saken er at jeg virkelig forakter min mors familie av flere grunner. Mine besteforeldre på den siden var jeg glad i, men de er desverre døde. Når folk spør om min familie, snakker jeg bare om familien på min fars side, og sier at min mor ikke har noen familie. Jeg hater dem virkelig som følge av flere problemer mellom dem og min mor. Vi har aldri hatt noe særlig kontakt med dem og nå som jeg har blitt litt voksnere unngår jeg dem så godt som jeg klarer. Har ikke snakket med noen av dem på flere år. Så nå er saken at jeg har et virkelig brennende ønske om å fjerne min mors pikenavn som mellomnavn, og kun ha fornavn + fars etternavn. Så er det det at jeg har lest at jeg bare kan bytte navn i pass en gang. Jeg skal jo forhåpentligvis gifte meg en gang, og vil jo ha muligheten for å ta min fremtidige manns etternavn dersom jeg vil det. Så, er det sant at vi bare kan bytte en gang? På forhånd takk, dersom noen har peiling på dette. Anonymous poster hash: c04ca...a4a
Vox_populi Skrevet 22. juni 2015 #2 Skrevet 22. juni 2015 (endret) Du kan fritt endre namn ikkje oftare enn kvart 10. år, men ektemannens etternamn kan du ta når som helst. Meir utfyllande om å endre tilbake o.a., i Navneloven Endret 22. juni 2015 av Vox_populi
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #3 Skrevet 22. juni 2015 Du kan fritt endre namn ikkje oftare enn kvart 10. år, men ektemannens etternamn kan du ta når som helst. Meir utfyllande om å endre tilbake o.a., i Navneloven Tusen takk! Denne siden fant jeg ikke mellom all googlingen min TS Anonymous poster hash: c04ca...a4a
Glitnir Skrevet 22. juni 2015 #4 Skrevet 22. juni 2015 Det er uansett ikke passet som er poenget - i passet får du det som måtte være ditt faktiske navn til enhver tid, men hva som er ditt folkeregistrerte navn.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #5 Skrevet 22. juni 2015 Navnerendringer gjøres hos Folkeregisteret/Skatteetaten. Når du har fått endret navnet der, må passet endres, dvs. Du må ha nytt pass med nytt navn. Noe passkontoret ordner. Når du sletter navn, kan du fint endre navn senere til ektefelles navn. Anonymous poster hash: 2033a...8b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå