Gå til innhold

Betalingsfrist på regninger, kan man betale samme dag som datoen på regningen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg bare lurer på om det f.eks står betalingsfrist 25.06.15 på en regning som det er veldig viktig blir betalt innen fristen, kan jeg da betale den 25.? Altså samme dag? Og innen hvilket klokkeslett? Jeg får nemlig ikke penger før den 25. litt ut på dagen, tror dere dette går greit? 



Anonymous poster hash: 32953...5da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jajaja. Det er jeg ganske sikker på!

Hvorfor er denne mer viktige enn andre, forresten? Er det noe som går direkte til andre mennesker, eller er det en bedrift du skylder penger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an hvem regningen kommer fra. Noen oppretter purringer dagen etter betalingsfristen (bare vært borti et firma hittil som gjør det), mens andre venter en uke før de oppretter purring (dette gjelder f.eks canal digital).



Anonymous poster hash: 8fe7e...34e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Går helt fint. Om du skulle få purring er det bare å se bort fra den (står som regel på purringen).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajaja. Det er jeg ganske sikker på!

Hvorfor er denne mer viktige enn andre, forresten? Er det noe som går direkte til andre mennesker, eller er det en bedrift du skylder penger? :)

Det er penger jeg skylder til Lånekassen. Om jeg ikke betaler innen fristen så må jeg betale tilbake hele lånet og beløpet (ca. 200 000)  Så denne er veldig viktig :) 

Takk for svar til alle sammen :) 

Men kanskje jeg bør ringe Lånekassen og forsikre meg om at det går 100% OK at jeg betaler den 25.... 

Anonymous poster hash: 32953...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker, men jeg tror de tar høyde for et par dager over fristen. Er det ikke mulig å låne penger sånn at du kan betale før? En viktig regning ville jeg ikke gamblet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det er penger jeg skylder til Lånekassen. Om jeg ikke betaler innen fristen så må jeg betale tilbake hele lånet og beløpet (ca. 200 000)  Så denne er veldig viktig :) 

Takk for svar til alle sammen :) 

Men kanskje jeg bør ringe Lånekassen og forsikre meg om at det går 100% OK at jeg betaler den 25.... 

Anonymous poster hash: 32953...5da

 

Åååååja! Men DET er nok helt innafor å betale litt over tiden. Det er jo ikke snakk om flere dager.

 

Det er jo til og med 25. Ikke 24 :) Jeg hadde i hvert fall ikke vært bekymret for dette, så her skal du bare betale når du får lønninga di.

 

Til fremtidige saker, så er det veldig vanlig å ringe for å spørre om man kan få flyttet betalingsfristen til du får lønn, selv om det er et par uker. Jeg har gjort dette et par ganger med Lånekassen og en gang med strømregningen, og det har aldri vært noe problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Til fremtidige saker, så er det veldig vanlig å ringe for å spørre om man kan få flyttet betalingsfristen til du får lønn, selv om det er et par uker. Jeg har gjort dette et par ganger med Lånekassen og en gang med strømregningen, og det har aldri vært noe problem ;)

Smart :) 

Brimi: Jeg har ikke noen jeg kan låne av, dessverre, men takk for tips! 

Jeg betaler jo samme dag som fristen på regningen, men sånn generelt, gjelder fristen for å betale regningen, eller når pengene er inne ? 

Ringer Lånekassen i morgen uansett jeg... 

Anonymous poster hash: 32953...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtalegiroene jeg har blir alltid trukket på forfallsdato, så det bør jo gå fint. Men siden det er såpass viktig ville jeg ringt allikevel.

Om de mot formodning skulle si nei ville jeg betalt med kredittkort eller tatt opp forbrukslån for å betale den, og så selvsagt betalt den regningen med en gang du får lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtalegiroene jeg har blir alltid trukket på forfallsdato, så det bør jo gå fint. Men siden det er såpass viktig ville jeg ringt allikevel.

Om de mot formodning skulle si nei ville jeg betalt med kredittkort eller tatt opp forbrukslån for å betale den, og så selvsagt betalt den regningen med en gang du får lønn. 

Uff, jeg har ikke kredittkort.. 

Men om de skulle si nei (må si jeg blir overrasket da, men som sagt, så vet jeg jo ikke hvordan dette fungerer) og om jeg skulle være så uheldig å få et krav på ca 200.000 , så vil jeg jo kunne dokumentere at den er betalt på datoen. Det står ikke på regningen og skrivet at det må være inne den datoen...

Hvordan fungerer det egentlig? Jeg har forsøkt å søke etter informasjon om dette med betaling og datofrist på regninger, men finner ikke noe relevant informasjon om det eller noe lovverk rundt det. 

Takk for svar : ) 

Anonymous poster hash: 32953...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uff, jeg har ikke kredittkort.. 

Men om de skulle si nei (må si jeg blir overrasket da, men som sagt, så vet jeg jo ikke hvordan dette fungerer) og om jeg skulle være så uheldig å få et krav på ca 200.000 , så vil jeg jo kunne dokumentere at den er betalt på datoen. Det står ikke på regningen og skrivet at det må være inne den datoen...

Hvordan fungerer det egentlig? Jeg har forsøkt å søke etter informasjon om dette med betaling og datofrist på regninger, men finner ikke noe relevant informasjon om det eller noe lovverk rundt det. 

Takk for svar : ) 

Anonymous poster hash: 32953...5da

 

 

Min erfaring er at lånekassen ikke prøver å være vrange :) Men om de sier nei så er det nei, og da må du skaffe deg kreditt, det er dessverre veldig lett. Det er ikke skummelt så lenge du betaler med en gang og du kan klippe og kaste kortet med en gang du er ferdig med det. Bedre enn å miste lånet hos lånekassen hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at lånekassen ikke prøver å være vrange :) Men om de sier nei så er det nei, og da må du skaffe deg kreditt, det er dessverre veldig lett. Det er ikke skummelt så lenge du betaler med en gang og du kan klippe og kaste kortet med en gang du er ferdig med det. Bedre enn å miste lånet hos lånekassen hvertfall. 

Så bra du har god erfaring med Lånekassen og sier det :) Æsj, får krysse fingrene skikkelig! Jeg får nok ikke kredittkort på to dager... 

Anonymous poster hash: 32953...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frist 25.06 = innen 25.06, dvs. dvs. før eller på den dagen. Senest 25.06 kl. 23.59, for å være nøyaktig. Men du må jo få kvittering som beviser innbetalingsdatoen, så for å være sikker ville jeg gå i banken eller på posten (i åpningstiden!) og betale. Koster litt, men pytt.

Telefon til kreditor er helt unødvendig. Har du kvittering for aktuell dato, er du brennsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det står 25.06 på regningen så holder det å betale den dagen. 

 

Du trenger ikke gå i banken for å få kvittering, dette får du også når du betaler med nettbank. 

 

Det du kan gjøre er å ringe Lånekassen og ordne en annen forfallsdato til neste mnd (mulig du også kan endre dette på 'mine sider'), jeg har for eksempel betalingsfrist den 12 hver mnd, fordi det passer best med når jeg får utbetalt lønn. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde uansett at lånet går til inkasso. Du må ikke betale 200 000,- med en gang, men du må betale til inkassoselskapet i stedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det vanlige er at det vil dukke opp purring på regningen to uker senere hvis betaling ikke er registrert senest to dager etter fristen. Så om purringen ikke blir betalt innen fristen på purringen, først da går det til inkasso.

Så å betale den 25 går helt fint. :)

Anonymous poster hash: bcb46...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så bra du har god erfaring med Lånekassen og sier det :) Æsj, får krysse fingrene skikkelig! Jeg får nok ikke kredittkort på to dager... 

Anonymous poster hash: 32953...5da

 

 

Men du kan få forbrukslån på en dag. Det ordner seg helt sikkert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint. Når fristen er 25. sjekker de tidligst på morgenen den 26. om beløpet er betalt. Som regel om man får en purring eller inkassovarsel vil det stå nederst "se borti fra denne om beløpet er betalt de siste dagene".

 

Når det går ut og inn kommer jo an på banken. Ulike banker har ulike overførings- og godskrivingstidspunkt. Har man samme bank som den man betaler til går det som regel med en gang.

 

Jeg er uansett aktivert straksbetaling hos DNB for å være sikker på at ting går så raskt som mulig.

 

 



Anonymous poster hash: 5f252...02b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler alltid på forfallsdato, null problem.

Gjør vi på jobb også, penger går ikke ut før forfallsdato, ligger bare klare i forfallsmappe.

Anonymous poster hash: e143e...510

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...