AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #1 Skrevet 22. juni 2015 Leste en annen tråd. Studio, undervisning i gitar.En som var ufør. Jeg tenkte på mitt eget virke, og ikke sett på det som inntekt. Jeg har jobb. Jeg har en uvanlig hobby. Kaller det foreløbig hobby. På sikt skal det bli en del av min ekstrainntekt. De som driver med dette ( få av de) tjener gode penger. Utstyr jeg kjøper er veldig dyrt. Jeg betaler bla toll da det ikke selges i Norge. Da jeg er selvlært selger jeg det som er produsert for 1100 kroner stykke. Dette for å kjøpe inn varer igjen. Og for å ikke bruke min vanlige arbinntekt på dette. Uansett, så går regnestykket sterkt i minus. Jeg gjør det for at det skal bli kjent osv. Jeg har ikke noen plass å holde på med dette, så det foregår i leiligheten. Det medfører slitasje osv. Noen skrev at grensen var 15000 kr for slik salg? Hvordan blir det skattemessig når jeg går sterkt i minus?Anonymous poster hash: dba02...b1f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #2 Skrevet 22. juni 2015 Gå inn på NAV så står det oversikt over hva du kan tjene før du må melde det inn. HUSK at uansett om du har utgifter så må du føre regnskap over inntekter før du gjør innkjøp. Anonymous poster hash: e1ab4...ecf
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #3 Skrevet 22. juni 2015 Hvis dette på sikt skal bli en ekstrainntekt, betyr det at det er en aktivitet som er egnet til å gå med overskudd, og da skal det nok være næringsvirksomhet. Det er ikke noe fast inntektsnivå som gjør at det blir næringsvirksomhet (det er det til gjengjeld for hvorvidt man er momspliktig), det er aktivitetens karakter. Fordelen med å drive næringsvirksomhet er at du får fradrag for underskudd i årene før du får overskudd, og det er jo bare en fordel for deg. Når du får overskudd, betaler du selvsagt skatt av det. Anonymous poster hash: aa773...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #4 Skrevet 22. juni 2015 Les mer her: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Planlegge/Nar-blir-det-naringsvirksomhet/Anonymous poster hash: aa773...7f1
Gjest pelikanen Skrevet 22. juni 2015 #5 Skrevet 22. juni 2015 Nav? Trodde ikke de drev med skattesaker.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. juni 2015 #6 Skrevet 23. juni 2015 onsetningsgrensen for mva er kr 50.000, så når du passerer den grensen på et år må du betale mva.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå