Gå til innhold

Å farge håret på barn

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nå sier(skriver) du mye dumt Tule. Har du barn?? Er du frisør også??? I så tilfelle VET du at det du nå sier er feil!!!

hei

jeg ser jeg svarte litt rart i går hva er det du egentlig svarer på i dette inle

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns at barn skal se naturlig lengst mulig jeg. 11 åringer med farget hår og sminke ser ikke bra ut etter min mening. Har ikke sansen for piercinger heller. Syns ikke barn under ca 10 år (?) kler piercing i ørene engang.

Mulig jeg er veldig konservativ....

hei

er egentlig litt enig med deg men når jeg voste opp var det ganske vanlig at elleve åring tok permanent og da lo an bare litt mer av di sauene farging synes jo litt mer men jeg syns ikke at det er verre at de gjør det men jeg syns ikke foreldre skal ha noe plikt til og dekke det jeg syns barnet kan vente til det kan gjøre det selv når det gkjelder striper så syns jeg det er annerledes detsyns jeg er moro

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonyma20

Niesen min hadde striper i håret allerde da hun var 5 år, hun. Fikk morens rester.

Men det blir fort glemt. Hun var barn. Ville ha sånn som mamma.

Håret er ikke det den jenta tenker over til daglig akkurat.

Syns det er verre med mødre som lar barna gå nakne på stranda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

??? Er det så ille??? Eller har du sett mange store barn på stranda nakne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky
Niesen min hadde striper i håret allerde da hun var 5 år, hun. Fikk morens rester.

Men det blir fort glemt. Hun var barn. Ville ha sånn som mamma.

Håret er ikke det den jenta tenker over til daglig akkurat.

Kjemikalier og dritt (somkan være allergifremkallende) er ok, men ikke å være NAKEN?? hallooo.. håper ikke du får barn.. :roll:

(svarer like flåsete som denne skriver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heisann...må si jeg er helt UENIG med dere her inne som mener det er greit å la ungene farge håret sitt...

har selv to barn,der sønnen min på 9 har lyst å farge håret sitt litt mørkere(han synes det er finere enn lyst)...men det kan han bare glemme,han får vente til han blir 18,da kan han bestemme selv...barn i dag er altfor opptatt av å se kul og stilig ut..synes vi som voksne skal lære våre barn å være fornøyd med slik som vi er skapt,og ikke gi barna lov til dette...ka blir så det neste...piersring i øyenbrynet!!????

Nei,våkt opp,foreldre!!!

Å farge håret på barn er ikke noen stor sak synes jeg.

Greit nok at det ikke skal gjøres for ofte, men jeg kommer til å synes at det greit hvis min datter kommer til meg når hun er 11-12 år og vil farge håret. Dette har jeg ikke noe som helst problemer med.

Jeg ble selv nektet å farge håret før jeg fylte 18 år. Jeg synes det er litt urettferdig at en 16-17 åring ikke kan bestemme dette f eks.

For for meg så virker ikke dette noe som man gjør et stort nummer av. Det er jo tross alt bare farging av håret.

Klær som "viser alt" og piercinger her og der er noe helt annet. Det kommer jeg til å nekte barna mine å få til de fyller 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la små barn gå naken på stranden er helt naturlig faktisk.

Det plager ikke meg om mine barn går nakne på stranden eller at andres barn gjør det. Mine barn er relativt små, men etterhvert som de blir større så tror jeg at de sier i fra når de ikke lenger vil gå nakne på stranden. Men jeg er ikke så inkompetent at jeg ikke finner dette ut selv.

Nei, farging av håret og barn som er naken på stranden kan ikke sammenlignes synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tule, jeg mente naturligvis ikke at foreldre skal bestemme alt om hvordan en f.eks åtteåring skal se ut på håret. Men jeg har en treåring... og hadde jeg latt det være opp til han hadde han aldri vasket håret og aldri klippet seg. Så dermed tar jeg meg friheten å bestemme over håret hans...

Jeg bestemmer når han skal klippe seg og jeg bestemmer at de skal ta en del... spesielt ved ørene og i nakken... fordi da tar det en stund før han må gjennom det hele en gang til.

Jeg har vært stemor i ni år, og da han var sju - åtte år hatet han inderlig å klippe seg (og å dusje) men han måtte gjennom det likevel. Avtalen vi gjorde var at vi bestemte at han skulle klippe seg... mens frisøren og han bestemte hva som ville bli fint.

Om han hadde bedt om å farge håret er det mulig vi hadde sagt ja... eller vi kunne sagt nei fordi vi hadde syntes det ble vel dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tule, jeg mente naturligvis ikke at foreldre skal bestemme alt om hvordan en f.eks åtteåring skal se ut på håret. Men jeg har en treåring... og hadde jeg latt det være opp til han hadde han aldri vasket håret og aldri klippet seg. Så dermed tar jeg meg friheten å bestemme over håret hans...

Jeg bestemmer når han skal klippe seg og jeg bestemmer at de skal ta en del... spesielt ved ørene og i nakken... fordi da tar det en stund før han må gjennom det hele en gang til.

Jeg har vært stemor i ni år, og da han var sju - åtte år hatet han inderlig å klippe seg (og å dusje) men han måtte gjennom det likevel. Avtalen vi gjorde var at vi bestemte at han skulle klippe seg... mens frisøren og han bestemte hva som ville bli fint.

Om han hadde bedt om å farge håret er det mulig vi hadde sagt ja... eller vi kunne sagt nei fordi vi hadde syntes det ble vel dyrt

hei

jeg skjønner va du menr jeg ener bare at når barn får meninger om vordan de vil se ut på håret så bør de respekteres og jeg syns og at en frisør bør kan få bestemme va en treåring kler også jeg syns ikke entreåring slkal vere stygg på hår fordi foreldrene skal spare penger nå er jo snart alle fasonger så det gjør jo ikke noe om en treåringer lang på håret heller men jeg mener at derosm et barn ikke har interesse av og bestemme vordan det skal se ut på håret så syns jeg frisøren og foreldrene skal bestemme det jeg og lurte på var det du sa om at vis jeg var frisør så viste jeg at det jeg sa ikke var sant jeg slkjønner ike va du mener

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Lykkelig

Jeg har en datter på 10 og en sønn på 12. Hver vår striper jeg håret på dem begge, og det har jeg gjort i flere år nå. Synes det er helt greit, og så er det fint med litt lysere striper i sommerhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe for Annas innlegg:

Jeg er helt enig med de som mener at "barn skal få være barn lengst mulig". Men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom striper i håret og det å være barn. Som kjent liker barn å "leke voksen". Det gjorde de vel i gamledager også? Barn leker med miniatyrutgaver av voksenting (lekekjøkken, dukkebabyer, lekebiler, etc).

Så om barn syns det er morsomt å sminke seg, stripe håret, gå i string; Hva gjør det? De blir ikke voksne av den grunn. Og jeg skjønner ikke hvordan et barn kan bli seksualisert av at underbuksa er string istedenfor gigantisk rosa med barnslige motiver på (for all del, jeg ville ikke ivret etter at min datter skulle ha string, men det jeg prøver å si er at barndommen ligger ikke i størrelsen på trusene!!).

Hvis det er så at farging/striping kan medføre allergi og lignende ville jeg betenkt meg for å la mitt barn gjøre dette. På samme vis som jeg vil vente i det lengste med hull i ørene. Men dette er som sagt helsemessig betinget og har ikke noe med at barnet blir fortere voksent.

Og hvorfor skal foreldre på død og liv bestemme hvilke sveis barnet skal ha? Greit når de er små eller hvis de er lite bevisste dette. Men hvis et barn har en egen mening om hva som er fint eller stygt, syns jeg det er merkelig at foreldre skal trumpe gjennom noe annet. Det blir for meg veldig gammeldags og litt sånn "barn er ikke en egen person men ett tilbehør til foreldrene". Er det sånn at vi er fornøyd hvis vi selv syns barnet ser fint ut, uavhengig av hva barnet selv syns?

Jeg er så enig med Poriot; man bør velge sine kamper! Noen ting betyr mer enn andre ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest :-) anna ikke pålogga

det jeg og lurte på var det du sa om at vis jeg var frisør så viste jeg at det jeg sa ikke var sant jeg slkjønner ike va du mener

hilsen

Det var det ikke jeg som sa.

Men jeg er igrunn enig med deg.

:-) anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyway.......

*trommer med fingrene*

Hold dere til temaet!

:ler: Tex er søt når hun er sint :wink:

Har du farget mer nå? Ble det fint, ble hun fornøyd?

Kom til å tenke på da jeg gikk på barneskolen. Guttene i klassen klipte hockeysveis og hadde striper i. Noen av de anskaffet også permanent (dette gjaldt selvfølgelig også jentene!! bæææ :oops: ) Ergo er dette ikke noe helt nytt fenomen. Jeg følte ikke at jeg ble seksualisert eller "frarøvet" min barndom med striper og permanent, en annen ting er om det så bra ut :tunge1::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi kom ikke så langt igår. Håper hennes er at vi rekker det nå før vi skal møte mormor.... Men jeg regner med at vi gjør det ikveld. Skal komme med full rapport! Har forresten sett meg litt rundt på skolen hennes, og det er mange mange både jenter og gutter der som har både farget og stripet håret. Og hun går på en 1. - 7. klasse skole.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har forresten sett meg litt rundt på skolen hennes' date=' og det er mange mange både jenter og gutter der som har både farget og stripet håret. Og hun går på en 1. - 7. klasse skole.......[/quote']

Skremmende :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Hvorfor det?

Og kom ikke å si at barna blir så mye fortere voksne pga litt farger i håret og at alt var så mye bedre før. Som sagt, da jeg gikk i 6. klasse, hadde halvparten av guttene hockeysveis med striper i, den andre halvparten (+ alle jentene ) hadde puddelpermanent. Vi lekte også "nødt og sannhet" der det hendte vi måtte kysse under teppet og det hendte at guttene fanget inn og befølte de mest utviklede jentene, noe vi som ikke var så tidlig ute, bivånet med dårlig skjult missunnelse.. Dette var på 80-tallet.

Hvis du går enda lenger tilbake i tid, måtte barn arbeide sammen med foreldrene, noen barn ble holdt hjemme fra skolen fordi de måtte jobbe for å brødfø familiene.

Å påstå at barn frarøves barndommen i "våre dager" i forhold til "sånn det var før" syns jeg blir tullete. Barn har vel aldri vært så ansvarsløse og barnslige som nå?? Og det med eller uten striper i håret!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden sier mye. Jeg er enig!

Synes det er trist at barn "lærer" at de må sminke seg eller farge håret for å være PENE!

De lærer ikke å bli glad i seg selv og kroppen sin på en naturlig måte. De lærer at alt "må" fixes på - at vi skal være like for å bli akseptert.

Det skal også være forskjell på barn og voksne. Det er også vi voksne som må sette grenser!

Tenk om vi heller kunne lære barna våre at vi er alle unike - og vi er alle viktige - uansett hvilken hårfarge vi har, om puppene er små eller store, om vi er lange eller korte osv....... At de indre kvalitetene er det viktigste!

Jeg synes kroppshysteriet er skremmende....... og det er enda mer skremmende at den kommer tidligere og tidligere inn i barns liv!!!! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...