Arielle Skrevet 4. september 2004 #1 Skrevet 4. september 2004 Lurer på om noen har oppskrift på brød som blir luftige? :klø: De må ikke ta så lang tid å lage, og vi har ikke sånn kjøkkenmaskin som kan elte deigen. Vet at den pleier å bli luftigere da. Har kommet til det punktet at jeg ikke klarer kjøpbrød, og synes at hjemmelaga brød er skikkelig traust å spise, for det er så innmari KOMPAKT! Blir glad for alle forslag!
Gjest LoisLane Skrevet 4. september 2004 #2 Skrevet 4. september 2004 Har ikke noen oppskrift, det pleier å være greie oppskrifter på melposen. Jeg bruker halvt om halvt grovbakstmel og hvetemel, putter oppi linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner, potetrester e.l. hvis jeg har. Poenget er å bruke TID, deigen og brødet må få heve skikkelig, da blir det luftig. Du kan også minske på det grove melet, da hever det lettere. Maskin eller ikke spiller ikke så stor rolle, spør du meg.
Nasseline Skrevet 5. september 2004 #3 Skrevet 5. september 2004 Maskin har ikke noe å si for mitt tilfelle. Får som regel alltid luftige brød. Jeg har en halv pakke med sammalt grovt hvete, og resten hvetemel, litt salt og en liter vann. Deigen hever først en time, deretter i vel 20-30 min over ovnen i formene. Stekes i 50 min til en time, alt avhengig av hva slags komfyr man har.
Gjest Anonymous Skrevet 5. september 2004 #4 Skrevet 5. september 2004 Mulig du har eltet den for mye?+for mye mel i? her er gode saftige brød. Holder seg hel uke. jeg har ikke noen mål. Bruker bare slump. Ca halv kilo sammalt hvete. 250 gr rug 125 gr havregryn ca 1 kilo hvetemel en neve solsikkekjerner 1.5 dl olje 5 ss lys sirup. 2 poser gjær. bruk hvetemel til å få passe kosistens. Ikke elt deigen altfor mye. hev godt. Form til brød som du har i former. De blir saftige og gode brød.
Arkana Skrevet 5. september 2004 #5 Skrevet 5. september 2004 Disse blir gode, og ikke kompakte i det hele tatt. Enkel oppskrift også (det enkle er ofte det beste ). Grovbrød 6 dl vann 50 g gjær 1 kg grovbakstmel 2 ts salt 2 ts sukker 2 ss margarin/soyaolje Løs opp gjær i lunkent vann. Hell i bakebollen sammen med de andre ingrediensene. Elt kraftig til deigen blir smidig og glatt. Hev deigen ca 30 minutter. Rull til en pølse som deles i to og legges i smurte former. Hev i 40-45 minutter. Stek på nederste rille ved 225-250 grader i 40-45 minutter.
Gjest Anonymous Skrevet 5. september 2004 #6 Skrevet 5. september 2004 Mulig du har eltet den for mye?+for mye mel i? her er gode saftige brød. Holder seg hel uke. jeg har ikke noen mål. Bruker bare slump. Ca halv kilo sammalt hvete. 250 gr rug 125 gr havregryn ca 1 kilo hvetemel en neve solsikkekjerner 1.5 dl olje 5 ss lys sirup. 2 poser gjær. bruk hvetemel til å få passe kosistens. Ikke elt deigen altfor mye. hev godt. Form til brød som du har i former. De blir saftige og gode brød. Himmel, jeg glemte jo vesken i oppskriften og salt. Slik er det når en skal gå etter hodet. Når du har blandet alt det tørre, så blander du oljen og sirup i vesken. Spe på med det mens du får den kjørt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå