Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anne og Ola har tre barn. Det har blitt flere barnebarn etter hvert.

Det ene barnebarnet ble til etter et kort forhold mellom foreldrene

De har alltid bestrebet seg å ha god kontakt med barnebarn.

Det ene barnebarnet har mor og morsiden gjort alt for at det ikke skal ha kontakt med far og hans familie.

De har sendt gaver i alle anledninger osv. De har aldri blitt invitert til store dager som dåp, konfirmasjon osv.

De har reist nordover på ferie i håp om å få treffe barnet. De har gitt beskjed om at de skal dit, og tatt det som ferie samtidig med bobil.

Når de har ankommet så har de alltid fått beskjed om at det ikke passer. Slik har årene gått.

Barnet er i dag voksen. De har fortsatt å sende gaver til bursdager osv. Kort fra feriereiser osv. Aldri hørt noe.

De har vel innsett at det aldri vil bli noen kontakt der. Nå har de sluttet å sende gaver, sende kort. Barnet er ferdig med skole, og er i jobb. Noe mer vet de ikke

Far har heller ikke oppnådd kontakt.

De føler de har gjort det de kan, og nå har de begynt å tenke på arv.

De er klar over at om det skulle skje noe med far til barnet, så vil arv gå til dette barnet.

Dette er noe de ikke ønsker lengre.

De ønsker at arv skal gå til deres egne barn. Kan de på forhånd bestemme dette?

De har tidligere sendt en del penger til dette barnet. Det er ikke intr i kontakt, men heller ikke sagt fra at pengene er uvelkommen.

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 8979c...d7b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anne og Ola har tre barn. Det har blitt flere barnebarn etter hvert.

Det ene barnebarnet ble til etter et kort forhold mellom foreldrene

De har alltid bestrebet seg å ha god kontakt med barnebarn.

Det ene barnebarnet har mor og morsiden gjort alt for at det ikke skal ha kontakt med far og hans familie.

De har sendt gaver i alle anledninger osv. De har aldri blitt invitert til store dager som dåp, konfirmasjon osv.

De har reist nordover på ferie i håp om å få treffe barnet. De har gitt beskjed om at de skal dit, og tatt det som ferie samtidig med bobil.

Når de har ankommet så har de alltid fått beskjed om at det ikke passer. Slik har årene gått.

Barnet er i dag voksen. De har fortsatt å sende gaver til bursdager osv. Kort fra feriereiser osv. Aldri hørt noe.

De har vel innsett at det aldri vil bli noen kontakt der. Nå har de sluttet å sende gaver, sende kort. Barnet er ferdig med skole, og er i jobb. Noe mer vet de ikke

Far har heller ikke oppnådd kontakt.

De føler de har gjort det de kan, og nå har de begynt å tenke på arv.

De er klar over at om det skulle skje noe med far til barnet, så vil arv gå til dette barnet.

Dette er noe de ikke ønsker lengre.

De ønsker at arv skal gå til deres egne barn. Kan de på forhånd bestemme dette?

De har tidligere sendt en del penger til dette barnet. Det er ikke intr i kontakt, men heller ikke sagt fra at pengene er uvelkommen.

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 8979c...d7b

Vedkommende må få sin del, pliktdelsarven. Ut over det kan besteforeldrene gjøre hva de vil.

Anonymous poster hash: 5c8f6...8a8

• Liker 4
Skrevet

Enkel sak, arveloven gjelder, uansett. Så barna arver minst 2/3 deler, oppad begrenset til 1 mill(tror jeg) siste 3djedelen kan testamenteres fritt.

Hvis far til denne ungen dør før foreldrene, så arver ungen farens andel. 

alternativt, kan besteforeldrene gi vekk alt mens de lever, og det samme kan far gjøre. Da blir det ingenting på denne ungen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnebarn er ikke arvebrettiget, så dette er et ikke-tema.

Anonymous poster hash: 07986...296
AnonymBruker
Skrevet

Barnebarn er ikke arvebrettiget, så dette er et ikke-tema.

Tror du misset en del av innlegget:

om det skulle skje noe med far til barnet

Anonymous poster hash: 336ef...f25

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De som allerede har svart i tråden har rett.

Man kan ikke gjøre noen arveløse, men man kan skrive testamente og fordele det som ikke er pliktdel, eventuelt overføre alt av verdier til egne barn før man dør.

Når det er sagt synes jeg at besteforeldrene tenker rimelig kynisk. Far til barnet er ikke engang død, dette blir for hypotetisk og usmakelig for min del.

Anonymous poster hash: 2a143...d85
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror du misset en del av innlegget:

Anonymous poster hash: 336ef...f25

Du har rett, jeg misset den delen.

Da er saken grei, en livsarving kan ikke gjøres arveløs, og enten må arvelatere da fordele alt som livsdisposisjoner, slik at det ikke blir noe igjen til barnet, eller så må de akseptere at barnet får sin andel.

Men jeg har lite sympati for noen som straffer barn, voksne eller ikke, for noe en eller begge av foreldrene er ansvarlige for.

• Liker 4
Gjest pelikanen
Skrevet

Til anonym 13.13

Vil du eks som voksen i dag....du har fraskriver deg din biofam. Du vil ikke ha kontakt. Selv om de prøver, så fraskriver du de. Så kommer arveoppgjør....da stiller du opp? Sier litt om deg. Jeg har ikke turt å møtt biofam i et arveoppgjør når jeg vet at alle vet at jeg har fraskriver de.

AnonymBruker
Skrevet

Til anonym 13.13

Vil du eks som voksen i dag....du har fraskriver deg din biofam. Du vil ikke ha kontakt. Selv om de prøver, så fraskriver du de. Så kommer arveoppgjør....da stiller du opp? Sier litt om deg. Jeg har ikke turt å møtt biofam i et arveoppgjør når jeg vet at alle vet at jeg har fraskriver de.

Jeg har allerede fraskrevet meg min arv fra min far, så det argumentet der kan du bare glemme.

Vi vet ingenting om årsaken til at barnebarnet ikke vil ha kontakt i voksen alder, men bakgrunnen er garantert foreldrerelatert.

Dette skal ikke barnebarnet straffes for, da får det heller være opp til barnebarnet å fraskrive seg arven deg dagen dette blir aktuelt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva besteforeldrene har med den saken å gjøre? Det er altså far til barnet som tenker han ikke skal gi noe til barnet sitt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva besteforeldrene har med den saken å gjøre? Det er altså far til barnet som tenker han ikke skal gi noe til barnet sitt?

Dette trodde jeg også først, men det er besteforeldrene som vil sikre seg at sønnens/barnebarnets fars andel ikke går til dette barnebarnet dersom han dør før besteforeldrene.

• Liker 2
Skrevet

Dette trodde jeg også først, men det er besteforeldrene som vil sikre seg at sønnens/barnebarnets fars andel ikke går til dette barnebarnet dersom han dør før besteforeldrene.

Oki da forstår jeg.  Ikke særlig pent  :sjokkert:  De kan nok ikke forhindre det da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La meg gjette, kona til faren?

Anonymous poster hash: 15cc8...78b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enkel sak, arveloven gjelder, uansett. Så barna arver minst 2/3 deler, oppad begrenset til 1 mill(tror jeg) siste 3djedelen kan testamenteres fritt.

Hvis far til denne ungen dør før foreldrene, så arver ungen farens andel. 

alternativt, kan besteforeldrene gi vekk alt mens de lever, og det samme kan far gjøre. Da blir det ingenting på denne ungen.

Og da kommer spørsmål vedr. om dette er dødsdisposisjon eller ei inn i bildet. Skikkelig komplisert (og ofte stygg) arverett...

Anonymous poster hash: 15bca...518

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til anonym 13.13

Man må ikke møte i et arveoppgjør for å motta arv, men det blir litt på siden av temaet som diskuteres.

Anonymous poster hash: 2a143...d85
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...