Gå til innhold

Ny på telttur, luksuscamping? Hvilket telt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er alene med et barn, og har i noen år fått låne en gammel, delvis råtten campingvogn. Den er brukt på tur to ganger med barn, og hvert år på festival for min del. 

Har ikke råd til å kjøpe ny vogn, og den er ikke noe særlig å dra på tur med lenger.

Vi har pleid å oppholde oss mest i forteltet, vogna egnet seg ikke til noe annet enn å sove, og det var hyggelig å ta ned vegger og snakke med folk som gikk forbi, samtidig som man hadde ly for regn og sterk sol. 

Jeg har hele tiden nektet å bruke telt (pga insekter/ikke bruke ordentlig madrass etc), men pga økonomien vurderer jeg det nå. Har googlet litt om luksuscamping, og ser jo at det er det som passer oss. Vi har alltid betalt for strøm med vogna, og det er greit å kunne bruke pc for film på regnværsdager, kaffetrakter, vifteovn etc. 

Teltet skal altså brukes både til familietur og til festival, hvor jeg lever uten strøm i det hele tatt og deler telt med flere. 

Jeg har valgt meg to telt på Jysk som jeg tenker er fint siden jeg ikke vet om vi vil like det. 

1. http://jysk.no/hage/telt/telt-mossemarka-6-personer-open-air

+ Billigst

+ To rom i hver ende, dvs mer privatliv 

+ Tar mindre plass

- Må isåfall sy fast presenning til bunnen, uaktuelt med løs bunn. 

- Mindre oppholdsrom (mulig å ta bort det ene soverommet om det bare er oss på tur, da vil jo plassen bli vesentlig større. 

- Litt lavere takhøyde enn det andre

- Vannsøyle 3000mm

2. http://jysk.no/hage/telt/telt-lillomarka-6-personer-open-air

+ Stort oppholdsrom

+ Soverommet kan deles i to med en gardin, eller beholdes som et stort rom

+ Fast bunn i hele teltet

+ Vannsøyle 4000mm

- Ligger rett ved siden av hverandre i soverommet (problematisk på festival, er heller ikke ordentlig avdeling av rommene)

- Tar veldig stor plass

- Dyrere enn det andre

Har dere noen tanker? Husk at jeg ikke er vant til telt-tur, men er vant til å sette opp fortelt selv. Vi pleier aldri å være et sted i mindre enn tre dager, så tid for å sette opp teltet spiller egentlig ikke noen rolle. 

Anonymous poster hash: e8b11...ed5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville lagt stor vekt på vannsøylen.

Den bør være på minst 5000mm tenker jeg, med tanke på at det raskt kan komme store regnskyll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den bør være på minst 5000mm tenker jeg, med tanke på at det raskt kan komme store regnskyll...

Men billige telt selges jo ofte med 2000mm? Vi har ikke penger til å legge i kvalitetstelt uansett, og ville heller aldri gjort det siden vi aldri har sovet i telt før. Så store telt med høyere vannsøyle er jo oppe i 8-10.000 kr... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det forresten helt andre tall folk snakker om, og det er det jeg fikk inntrykk av også, at 4000mm var kjempebra? Her nevnes det jo at det bør være 1500!

http://www.fjellforum.no/topic/31845-telt-vanns%C3%B8yle/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Punkt 3:

Ikke kjøp telt på Jysk. 

Anonymous poster hash: 97780...2e4
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Punkt 3:

Ikke kjøp telt på Jysk. 

Anonymous poster hash: 97780...2e4

Har du noen begrunnelse for det? Open range-merket er ganske kjent som billig-merke, og jeg har ikke lest særlig negative opplevelser med det. 

Her fant jeg ei norsk dame som har brukt telt fra jysk i flere år før hun oppgraderte. http://reisegalskaper.blogspot.no/2013/05/et-bra-budsjett-telt-fra-open-air.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

5000 mm vannsøyle er da ganske så ekstremt? 

Hos en anerkjent teltleverandør som Helsport er det bare bunndukene som har denne ytelsen. Selve teltdukene yter gjerne ikke mer enn 2000 - 3000 mm. 

Anonymous poster hash: b484d...c4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støtter kommentaren om minst 5000 i vannsøyle. Og en fastsydd bunn er helt nødvendig om du vil ha det lunt, tørt og relativt insektsfritt. Vi brukte teltet vårt med løs bunn bare én gang før vi solgte det, nettopp fordi det ble så rått, møkkete og trekkfullt inni.

Har du sjekket finn.no? Mange selger tilnærmet ubrukte telt til en rimelig penge. Feks er outwell sine telt veldig gode, Coleman også.

Anonymous poster hash: ed3be...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støtter kommentaren om minst 5000 i vannsøyle. Og en fastsydd bunn er helt nødvendig om du vil ha det lunt, tørt og relativt insektsfritt. Vi brukte teltet vårt med løs bunn bare én gang før vi solgte det, nettopp fordi det ble så rått, møkkete og trekkfullt inni.

Har du sjekket finn.no? Mange selger tilnærmet ubrukte telt til en rimelig penge. Feks er outwell sine telt veldig gode, Coleman også.

Men hvorfor 5000, ekstremteltene for ekspedisjoner er jo ofte på 3000mm? (og høyere i bunnen) Outwell-teltene har mellom 3000-5000mm, det er jo ikke noen stor forskjell på 4000 og 5000. 

Og de teltene ligger laaangt over vår prisklasse, de brukte er jo på rundt 4-5000. Veldig få som selges nå før sommeren ihvertfall. 

Tror også noen misser litt av poenget her, vi har aldri teltet før, og skal nå se OM det er noe for oss :) Det er forferdelig dumt å legge mange tusen i dette da, om vi etter en natt finner ut at vi ikke liker det. Hvis vi trives godt med dette sparer vi heller et par år og oppgraderer til et nytt outwell-telt etterhvert. 

Her er litt info om vannsøyle, og jeg kan ikke skjønne at noen mener det skal være så mye? 

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article463251.ece(Les boksen til høyre, 1500mm regnes som vanntett av EU-standard, men andre ting spiller inn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig dumt at en teltopplevelse blir ødelagt av for dårlig telt også...

Men jeg sier bare hva jeg ville valgt, så får du avgjøre selv for ditt bruk og behov.

Ikke sikkert det regner mye der du bor? Ikke sikkert du drar på tur om det er meldt regn? Osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er dumt, er å legge 2000 kr i et telt som ikke tilfredsstiller kvalitetskravene dine. Et brukt telt av god kvalitet kan du eventuelt videreselge for tilsvarende som du ga for det dersom opplevelsen ikke falt i smak. Noe som er mer sannsynlig at det gjør i et godt telt.

Du nevnte luksuscamping, det var det jeg baserte svaret mitt på. Luksuscamping for meg er romslige telt med gode oppholdsrom, gjerne med vinduer som gir litt lys og utsyn. Plass til bord og stoler bør det også være, og høyt nok under taket til at man ikke er nær.

Når det gjelder vanntetthet er det for barneklær ikke anbefalt under 5000mm. Da skal du riktignok opp i ganske ekstreme vannmengder, men det er ingenting som er kjipere enn å få ferien sin ødelagt av en skikkelig regnskyll som gjør alt bløtt. I den lenka du vistr til står det egentlig godt forklart hvorfor fjellteltene har mindre vannsøyle, der er de mer avhengig av fleksibilitet i vinden. Store, stabile familietelt man bor i i uker av gangen er derimot noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er dumt, er å legge 2000 kr i et telt som ikke tilfredsstiller kvalitetskravene dine. Et brukt telt av god kvalitet kan du eventuelt videreselge for tilsvarende som du ga for det dersom opplevelsen ikke falt i smak. Noe som er mer sannsynlig at det gjør i et godt telt.

Du nevnte luksuscamping, det var det jeg baserte svaret mitt på. Luksuscamping for meg er romslige telt med gode oppholdsrom, gjerne med vinduer som gir litt lys og utsyn. Plass til bord og stoler bør det også være, og høyt nok under taket til at man ikke er nær.

Når det gjelder vanntetthet er det for barneklær ikke anbefalt under 5000mm. Da skal du riktignok opp i ganske ekstreme vannmengder, men det er ingenting som er kjipere enn å få ferien sin ødelagt av en skikkelig regnskyll som gjør alt bløtt. I den lenka du vistr til står det egentlig godt forklart hvorfor fjellteltene har mindre vannsøyle, der er de mer avhengig av fleksibilitet i vinden. Store, stabile familietelt man bor i i uker av gangen er derimot noe annet.

Ja, det er jo dette vi har tenkt til å ha :) Teltet jeg har linket til i toppen er jo gedigent! Og forskjellen i vannsøyle på det og andre telt er 4000mm vs 5000mm. Alt annet jeg har lest om telt sier jo at det er mer enn nok med 3000mm i vannsøyle, om man bare skal være en helg borte så nevner folk helt ned i 1500-2000. 

Så det er derfor jeg spør, for de som telter mye (friluftsfolk og jaktfolk) sier at vannsøyle ikke er noe big deal så lenge det er over 1500, mens dere her inne sier 5000, noe jeg ikke har lest noe annet sted. Jeg har bare på følelsen av at de som ligger i telt i fjellet kanskje vet mer om det her? 

Og teltet til 2000 tilfredsstiller jo kvalitetskravene mine, jeg var bare usikker på hvem av dem jeg skulle ta. Det minste er det mer jobb med siden jeg da må sy fast bunnen, fordi jeg nekter å ha løs bunn. 

Brukte telt koster dessverre dobbelt så mye som det nye her på jysk, og folk som har hatt det har jo anbefalt det videre. Er det ingen her som har prøvd telt fra det merket? Har lest en negativ tilbakemelding på det i et engelsk forum, ellers har folk stort sett sagt at det har vært supert førstegangs-telt. Men nå virker det som at ingen tror det her, da blir jeg litt usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er jo dette vi har tenkt til å ha :) Teltet jeg har linket til i toppen er jo gedigent! Og forskjellen i vannsøyle på det og andre telt er 4000mm vs 5000mm. Alt annet jeg har lest om telt sier jo at det er mer enn nok med 3000mm i vannsøyle, om man bare skal være en helg borte så nevner folk helt ned i 1500-2000. 

Så det er derfor jeg spør, for de som telter mye (friluftsfolk og jaktfolk) sier at vannsøyle ikke er noe big deal så lenge det er over 1500, mens dere her inne sier 5000, noe jeg ikke har lest noe annet sted. Jeg har bare på følelsen av at de som ligger i telt i fjellet kanskje vet mer om det her? 

Og teltet til 2000 tilfredsstiller jo kvalitetskravene mine, jeg var bare usikker på hvem av dem jeg skulle ta. Det minste er det mer jobb med siden jeg da må sy fast bunnen, fordi jeg nekter å ha løs bunn. 

Brukte telt koster dessverre dobbelt så mye som det nye her på jysk, og folk som har hatt det har jo anbefalt det videre. Er det ingen her som har prøvd telt fra det merket? Har lest en negativ tilbakemelding på det i et engelsk forum, ellers har folk stort sett sagt at det har vært supert førstegangs-telt. Men nå virker det som at ingen tror det her, da blir jeg litt usikker. 

Du vil aldri få dette tett på egen hånd, med mindre du har mulighet til å få sveiset sømmene.

Mitt råd: Kjøp et telt, prøv det ut en sesong eller to, få erfaring. Jeg har lagt masse i telt, men da i små, koselig fjelltelt. Har ingen erfaring med de store, som du linker til. Min påstand er at alt er bedre enn å tilbringe sommeren i en råtten campingvogn, som du beskriver øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler å se på teltene her (de kan sendes). Flere bekjente kjøpte herfra og jeg har brukt disse teltene selv. Derfor anbefaler jeg kvaliteten.

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Friluft/Telt-og-lavvo/Campingtelt

Vi kjøpte vårt outwell herfra. De har veldig god service!

Jeg ville ikke sammenlignet fjelltelt og luksuscampingtelt. I fjellet er ikke selve teltet essensielt, men når teltet skal være "hytta di" i mange dager i slengen er det det. Feks vil du oppleve at telt av dårlig kvalitet vil lekke hvis du er nær duken på innsiden.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du avfeier rådene våre, men fremhever råd fra fjellteltfolk. Det er ikke samme bruk og dermed ikke samme kvalitetskrav. Jeg er aktiv i flere glampingforum på nett og hører mer på erfaringene derfra enn erfaringer med telt man bare sover i mens man trasker søkkvåt i fjellet.

Men klart, det er jo helt opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Anbefaler å se på teltene her (de kan sendes). Flere bekjente kjøpte herfra og jeg har brukt disse teltene selv. Derfor anbefaler jeg kvaliteten.

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Friluft/Telt-og-lavvo/Campingtelt

De ligger langt over vår prisklasse dessverre. Det billigste av sånn type campigntelt er 400 mer enn det vi har funnet, og bare 150cm bredt i forteltet, selv om det har overbygg ute blir det ikke særlig plass til bord og stoler inne. 

Du vil aldri få dette tett på egen hånd, med mindre du har mulighet til å få sveiset sømmene.

Mitt råd: Kjøp et telt, prøv det ut en sesong eller to, få erfaring. Jeg har lagt masse i telt, men da i små, koselig fjelltelt. Har ingen erfaring med de store, som du linker til. Min påstand er at alt er bedre enn å tilbringe sommeren i en råtten campingvogn, som du beskriver øverst.

Da kjøper jeg med fast bunn ja :) 

Og ja, det er det vi har funnet ut også. ;) Selv om det er korte turer vi er på, så var jeg pottetett ifjor sommer, så tror det var pga vogna. 

Vi kjøpte vårt outwell herfra. De har veldig god service!

Jeg ville ikke sammenlignet fjelltelt og luksuscampingtelt. I fjellet er ikke selve teltet essensielt, men når teltet skal være "hytta di" i mange dager i slengen er det det. Feks vil du oppleve at telt av dårlig kvalitet vil lekke hvis du er nær duken på innsiden.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du avfeier rådene våre, men fremhever råd fra fjellteltfolk. Det er ikke samme bruk og dermed ikke samme kvalitetskrav. Jeg er aktiv i flere glampingforum på nett og hører mer på erfaringene derfra enn erfaringer med telt man bare sover i mens man trasker søkkvåt i fjellet.

Men klart, det er jo helt opp til deg.

Jeg bare synes det høres så ekstremt ut å skulle kjøpe telt for 5000 kr for å prøve ut første gang. Finner ikke telt i denne størrelsen for under det brukt med over 5000mm i vannsøyle. Vi har lyst til å prøve telting, og grunnen til det var fordi det dukket opp et telt vi faktisk kunne hatt råd til. 

Spørsmålet jeg stilte var jo også hvilke av de to vi burde velge, og det er fordi vi har ikke råd til mer. Det billigste brukte på finn ligger der til 4500 kr.. Jeg har ikke råd til andre enn de to, og det jeg trengte hjelp til var å finne ut hva jeg skulle prioritere av størrelse og fast bunn (men dyrere) vs privatliv (og billigere). 

Jeg spør gjerne igjen om noen år om vi trives og har spart opp til et dyrere telt, da kan jeg legge mer penger i det også :) 

Men nå var spørsmålet i hovedinnlegget hvilket av disse to vi burde velge. 

http://www.finn.no/60898208

Hvis du bor i nærheten av Bergen, er feks dette en mulighet.

Dessverre for dyrt, og vi bor på andre siden av landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde valgt telt nummer to, det største til 2000,-

Jeg ser jo at du har undersøkt på forhånd, sjekket erfaringer, og funnet de teltene som passer deg og ditt budsjett, så da ER det disse to du vil velge mellom. 

Vi kjøpte et telt for noen år siden i omtrent samme prisklasse (tror jeg ga 2.300,-), og hadde samme ønsker som deg; mer luksuscamping. Og for meg betyr det først og fremt stor plass, med full takhøyde. 

Vårt telt er mer som det første du hadde der, og jeg liker ikke at det ikke er fast gulv i hele, og at det kun er full takhøyde på midten. 

Vannsøyle aner jeg ikke, men det er sikkert ikke mye. Første gangen var vi to uker i Danmark, med regn hver eneste dag, og det holdt tett, det! Vi passet bare på å ikke ta på veggene. Ikke noe problem.

Senere har vi vært på tur med barn og hund, og det funker også fint, greit med to soverom, men jeg synes det blir litt trangt. 

Så jeg ville valgt telt nummer to! (Fikk faktisk lyst på det selv)

Anonymous poster hash: 48819...489
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...