AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #1 Skrevet 22. juni 2015 I august skal jeg flytte ut av leiligheten jeg leier, jeg har leid den i tre år. Jeg har betalt depositum direkte til huseier. Her gjelder andre regler en hvis beløpet sto på vanlig depositumskonto. Altså er det tre år siden jeg betale depositumet. Iht loven er det tre års foreldelsesfrist. Jeg risikerer når jeg krever tilbake depositumet mitt etter jeg flytter ut at han kan nekte å betale ut å ha loven på sin side. (Huseier er en vanskelig fyr) Jeg vet jeg kan sende et krav for å få forlenget foreldelsesfristen, det koster 890 kroner og er for en student ganske mye penger. Jeg leste litt å så at foreldelsesfristen også kan forlenges ved at huseier vedkjenner seg at han skylder meg beløpet. Jeg sendte en e-post til ham om depositumet og fikk e-post tilbake om at jeg skulle få det utbetalt når jeg flyttet med renter. Jeg er ikke jus-student og har ikke peiling på juss. Men betyr dette at foreldelsesfristen er forlenget eller MÅ jeg sende inn krav?! Anonymous poster hash: d4122...e35
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #2 Skrevet 22. juni 2015 Ville tatt kontakt med Leieboerforeningen og spurt. Anonymous poster hash: e05f0...4e0
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #3 Skrevet 22. juni 2015 Tror nok du kan se langt etter de pengene. Men da har du vel hvertfall lært til neste gang. Er det ikke en depositumskonto så betaler du ikke noe depositum Anonymous poster hash: 18d71...e76
SiMa Skrevet 22. juni 2015 #4 Skrevet 22. juni 2015 (endret) Foreldelsesfristen begynner ikke å løpe før han er pliktig til å betale ut depositumet, dvs. når leieforholdet opphører. Hadde foreldelsesfristen begynt å løpe allerede da du overførte pengene ville hans epost være nok til å avbryte foreldelsesfristen, og en ny 3-års frist ville begynne å løpe. Edit: Bruk i fremtiden alltid depositumskonto, da er det enklere å få depositumet utbetalt. Endret 22. juni 2015 av SiMa 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #5 Skrevet 22. juni 2015 Depositum som ikke står på depositumkonto er ikke lovlig. Hvordan du blander inn foreldesesfristen i foreldesesloven i depositum er nokså ubegripelig. Både du og ikke minst utleier kan få problemer om det blir oppdaget hos skattemyndigheter m.m. om det blir kjent at du har betalt depositum til utleier privat. Anonymous poster hash: 4ec80...bc9
Neeli00 Skrevet 22. juni 2015 #6 Skrevet 22. juni 2015 Jeg har betalt depositum direkte til huseier. Her gjelder andre regler en hvis beløpet sto på vanlig depositumskonto. Altså er det tre år siden jeg betale depositumet. Iht loven er det tre års foreldelsesfrist. Anonymous poster hash: d4122...e35 Hvor har du dette fra? Hvilken lov/paragraph refererer du til? Husleieloven pålegger utleier å ha en separat depositumskonto, men den sier da ingenting om foreldelse.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #7 Skrevet 22. juni 2015 Tror nok du kan se langt etter de pengene. Men da har du vel hvertfall lært til neste gang. Er det ikke en depositumskonto så betaler du ikke noe depositumAnonymous poster hash: 18d71...e76 "Dersom leietaker har betalt et depositum på en måte som ikke samsvarer med lovens regler, kan leietaker når som helst kreve hele depositumet tilbakebetalt med tillegg av lovbestemte forsinkelsesrenter." Anonymous poster hash: d4122...e35
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #8 Skrevet 22. juni 2015 Foreldelsesfristen begynner ikke å løpe før han er pliktig til å betale ut depositumet, dvs. når leieforholdet opphører. Hadde foreldelsesfristen begynt å løpe allerede da du overførte pengene ville hans epost være nok til å avbryte foreldelsesfristen, og en ny 3-års frist ville begynne å løpe. Edit: Bruk i fremtiden alltid depositumskonto, da er det enklere å få depositumet utbetalt. Foreldelsesfristen begynner å løpe når pengene er innbetalt. http://www.bt.no/meninger/debatt/Depositumet-som-forsvant-3280765.html Anonymous poster hash: d4122...e35
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #9 Skrevet 22. juni 2015 Takk for svar til deg som faktisk svarer på spørsmålet! Til dere andre: Foreldelsesfristen begynner å løpe når pengene betales til utleierskonto. Å få tilbake denne typen "depositums-peger" er utgangspunktet lett fordi du har loven på din side, det er bare å sende et krav. Du som synes det er ubegripelig hvor foreldelsesfristen kommer i fra kan ikke ha lest innlegget mitt. Siden depositumet ikke er betalt på depositumskonto gjelder ikke husleieloven men allminnelig lov. Det er lett å si at en skal betale depostium på depositumskonto men realiteten er at mange huseiere ikke gidder å opprette en og heller velger en leietaker som går med på å betale på privat konto. Vi må alle ha et sted å bo og noen ganger haster det. Det jeg lurte på var hva som er godt nok som "erkjennelse for kravet". Anonymous poster hash: d4122...e35
kgus Skrevet 22. juni 2015 #10 Skrevet 22. juni 2015 Foreldelsesfristen begynner å løpe når pengene er innbetalt. http://www.bt.no/meninger/debatt/Depositumet-som-forsvant-3280765.html Anonymous poster hash: d4122...e35 Ifølge den artikkelen så er dette ikke avklart, den sier jo bl.a.: Spørsmålet om foreldelse ved tilbakebetaling av ulovlig depositum har vært behandlet i Husleietvistutvalget (HTU), som fungerer som en domstol ved tvister mellom utleier og leier av bolig i Oslo, Akershus, Hordaland og Sør- og Nord-Trøndelag. Utvalget har konkludert med at fristen for foreldelse av depositumet starter å løpe når leieforholdet opphører. Tanken er at leietaker ikke har hatt noen grunn til å kreve depositumet tilbake før det. Husleieutvalget baserer seg på en tolkning av reglene for fristavbrytelse i foreldelsesloven. Jussformidlingen mener at HTUs vurderinger er god. Om tolkningsresultatet vil stå seg ved en rettslig prøving for de alminnelige domstolene, er imidlertid usikkert. Jussformidlingen mener derfor at lovgiver må komme på banen og endre regelverket. Jeg syns også dette er et veldig interessant (og viktig) spørsmål. Det er veldig enkelt å si at man bare alltid skal kreve depositumskonto, men inntrykket mitt er at det er ganske vanlig at utleiere enten krever depositum på egen konto eller at leietakeren dekker kostnadene med depositumskonto. Med mindre det aktuelle leiemarkedet er oversvømt av relevante valgmuligheter så er det ikke alltid så enkelt å være prinsippfast, det å skaffe seg et hjem blir fort litt viktigere.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #11 Skrevet 22. juni 2015 Takk for svar til deg som faktisk svarer på spørsmålet! Til dere andre: Foreldelsesfristen begynner å løpe når pengene betales til utleierskonto. Å få tilbake denne typen "depositums-peger" er utgangspunktet lett fordi du har loven på din side, det er bare å sende et krav. Du som synes det er ubegripelig hvor foreldelsesfristen kommer i fra kan ikke ha lest innlegget mitt. Siden depositumet ikke er betalt på depositumskonto gjelder ikke husleieloven men allminnelig lov. Det er lett å si at en skal betale depostium på depositumskonto men realiteten er at mange huseiere ikke gidder å opprette en og heller velger en leietaker som går med på å betale på privat konto. Vi må alle ha et sted å bo og noen ganger haster det. Det jeg lurte på var hva som er godt nok som "erkjennelse for kravet". Anonymous poster hash: d4122...e35 Litt vanskelig å forstå hvorfor avskjæring av foreldelse eller fristforlengelse framstår som et vesentlig spørsmål for deg i din situasjon. Som det fremgår i avisartikkelen har Husleietvistutvalget fulgt en praksis hvor foreldelsesfristen for irregulære depositum først løper fra husleieavtalens slutt. Samtidig kommer det frem at dette spørsmålet ikke direkte har blitt avklart i domstolene. Noe som innebærer at rettstilstanden om dette spørsmålet ikke er avklart. Derfor er det noe underlig hvordan du allerede har klart å konkludere med at foreldelsesfristen for irregulære depositum starter fra dagen beløpet betales inn. Tvert i mot er det flere ting som trekker i retning av at fristen løper fra den dagen husleieforholdet avsluttes, blant annet HTUs praksis, husleielovens formål og juridisk teori. Selv ikke alminnelige formuerettslige prinsipper kan uten videre tas til inntekt for at fristen begynner å løpet fra innbetalingsdato. Mitt råd er å opprette sak hos HTU, hvor du med stor sannsylighet vil få medhold, basert på de opplysningene du her har gitt. Deretter vil det være opp til utleier å få domstolsbehandlet saken. Med den prosessrisiko dette innebærer og det relativt lave beløpet som er omtvistet, er sannsynligheten veldig stor for at HTUs avgjørelse blir stående og du får pengene dine. Anonymous poster hash: 52a89...07f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå