Gå til innhold

Vi som skal bli pensjonister i utlandet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor jeg skal bo når jeg blir pensjonist, men jeg vet en ting: Jeg skal ikke bo i Norg. Kaldt og jævlig og dyrt. Elendig eldreomsorg. 

Jeg skal vekk, men spørsmålet er hvor. Hvor er det behangelig klima for seniorer? Hvor er det mye for pengene? 

Anonymous poster hash: ef21b...41f
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare ikke bli en av dem som sitter i Spania og stemmer FrP, mens de krever at de ansatte overalt de ferdes i Spania skal lære seg norsk og at de skal ha norske forhold overalt de er, annet enn litt varmere klima. 

Anonymous poster hash: 7a067...99d
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stemmer ikke Frp og jeg skal ikke til Spania. Ser etter et bra land med mye for pengene, fint klima. 

Skrevet

Hvor man får mye for pengene når man blir pensjonist avhenger vel av kursen på det tidspunktet så det er ikke godt å si pr dags dato.

Jeg er også en av de som kommer til å søke til varmere strøk vinterstid som pensjonist men jeg tenker at det er mange steder man kan være og det er ok å flytte litt rundt på seg.

Jeg trives veldig godt på cruise og kommer nok til å benytte meg av de mange gode tilbudene som finnes. Det er et behagelig pensjonistliv.

Så til forskjellige vinterdestinasjoner.

Kanariøyene er nærme og med helt greie vintertemperaturer og jeg kommer sikkert til å tilbringe endel vintrer på disse øyene. Jeg har vært på 5 av de og vil nok varierer mellom de også som pensjonist.

Thailand er varmt og rimelig og at jeg bruker 4 uker her en vinter av og til er det stor mulighet for. Spesiellt da så er det endel nordmenn i Cha Am ikke så langt fra Hua Hin men også Phuket og Krabi er ok.

Så har man Florida. 3 måneder her er fint om vinteren og her kan man kombinere med cruise i karibien, fly til Bahamas , Aruba, Cuba og Mexico.

Charterselskapene har stadig nye destinasjoner og når den tid kommer så blir jeg med også på andre steder i Asia og Karibien som har godt vær.

Drar man på motsatt side av landet så kan man også fly videre til Hawai. Fint vintervær der også.

Så kan man bli med på turer arrangert av Vi over 60. Her er jo turene tilrettelagt for eldre og det er mye bra turer på menyen her.

Fordelen som pensjonist er jo at man er fleksibel og kan dermed reise på tur når det er rimelig. Og med så mange fine steder å oppleve så synes jeg det vil være vanskelig å slå seg ned på ett sted i alle fall de første årene.

Men om jeg skulle velge så tror jeg at jeg ville satset på Florida, Fort Lauderdale kombinert med Varadero på Cuba eller Aruba eller Playa del Carmen i Mexico. Og så hadde jeg blitt med på noen cruise i karibien.

Det høres ut for meg som et fint vinterpensjonistliv. ☺

Og om jeg fremdeles kan reise når alderen og dårligere helse siger på, så vil jeg dra til disse anleggene på fastlands Spania og Lanzarote som er tilrettelagt for eldre som trenger litt ekstra tilsyn og oppfølging.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor jeg skal bo når jeg blir pensjonist, men jeg vet en ting: Jeg skal ikke bo i Norg. Kaldt og jævlig og dyrt. Elendig eldreomsorg.

Jeg skal vekk, men spørsmålet er hvor. Hvor er det behangelig klima for seniorer? Hvor er det mye for pengene?

Anbefaler Øst-Europa. Ungarn, Polen, Kroatia..

Noen av fordelene er at standarden er bra, været er bra, prisen er hyggelige, og det er ingen ikke-vestlige innvandrere! De vil ikke dit, fordi man kan ikke snylte på staten der. Ulempen er jo at det er mange øst-europeere der, da.

Anonymous poster hash: c1265...18d

AnonymBruker
Skrevet

Hvor varmt må du ha det? Jeg bor i et land som har vinter, men den er ganske kort. Og helt uten is. Det kan komme noen snøfnugg hvert 2.-3. år, men det blir borte på få dager. Aldri is/holke. 

Jeg bor i Sør-Europa, i et av de kriserammede landene. Så prisene på bolig er veldig lave. Og mat og drikke er billig (sett med norske øyne). Strøm er derimot dyrt, samme med bensin/diesel. 

Så kommer det vel også an på hvilken type pensjonistliv du vil leve. Jeg liker å bo her jeg bor, her er det ingen nordmenn i mange, mange mils omkrets. Jeg er ikke typen som må ha nordmenn rundt meg, og jeg trenger ikke norsk tv, kjøttkaker, vafler og VG. 

Anonymous poster hash: ad237...68d
AnonymBruker
Skrevet

De hadde om emnet på "Edel årgang" som går på NRK1, og der var vel konklusjonen Thailand. Der kom man absolutt lengst med norsk pensjon.

Anonymous poster hash: afdd7...ff8
Skrevet

De hadde om emnet på "Edel årgang" som går på NRK1, og der var vel konklusjonen Thailand. Der kom man absolutt lengst med norsk pensjon.

Anonymous poster hash: afdd7...ff8

Må man være i Thailand mer enn to måneder? Krever ikke det landet visum?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...