Gå til innhold

"Nytt" barn og baby. Søskensjalusi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har tenkt fram og tilbake om jeg skulle poste dette, men for meg er dette en sårbar situasjon og jeg trenger råd fra dere på "utsiden".

For 2,5 år siden ble jeg sammen med verdens herligste mann. Vi ble etter hvert samboere og nylig ble vi foreldre.

For et års tid siden fikk samboeren beskjed om at han var pappa til en gutt på 2 år. Det ble en del styr i begynnelsen, men det gikk seg til og gutten er hos oss annen hver helg, kun på dagtid. Vi fikk altså vite om denne gutten like etter at jeg fant ut om graviditeten. Jeg og samboeren gledet oss veldig til at gutten skulle bli storebror. Gutten gledet seg selv også, og var veldig interresert i min voksende mage. En herlig, god og trygg gutt.

Men etter fødselen ble alt snudd på hodet. Første dagen han skulle få se sin lillebror hev han en leke i ansiktet hans. Både jeg og samboer har brukt masse tid på eldste for at han ikke skal føle seg utenfor. Inkluderer ham i baby de helgene han er her. Samboer tar han med på ting for bare de to. Likevel sier han stygge ting om broren sin, hiver leker på ham, søler drikke på ham med vilje og legger dyne, pledd, bamser over hodet hans. Jeg tør ikke la gutten være med lillebroren uten å følge med lengre.

Vet virkelig ikke hva vi kan eller skal gjøre for at gutten skal slutte. Forklarer gang på gang at han ikke må legge dynen over babys hode osv. Forstår jo at gutten har det vanskelig, han har nettopp fått vite om sin far og plutselig skulle han få et søsken også. Jeg ønsker så inderlig at gutten skal ha det bra hos oss.

Har pratet med guttens mor om dette, men hun bare avfeier det og sier at det går over. Jo da, det gjør det sikkert, men det kan ikke fortsette som det gjør nå.

Er familievernkontoret eneste utvei?

Anonymous poster hash: f6893...823

Anonymous poster hash: f6893...823

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fikk faren vite om at han var blitt pappa først etter 2 år??!!

Anonymous poster hash: 1f7fa...e26

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fikk faren vite om at han var blitt pappa først etter 2 år??!!

Anonymous poster hash: 1f7fa...e26

Det er ikke relevant for saken. Gjort er gjort og vi ønsker å gjøre det beste ut av det.

Noen med gode råd?

Anonymous poster hash: 7b38a...30c

Skrevet

Snakk med helsesøster på helsestasjon, hun har sikkert litt erfaring med søsken sjalusi fra før, og kan gi noen gode tips! Lykke til! 😊

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips :)

Anonymous poster hash: 7b38a...30c
Skrevet

1. En toåring (eller treåring) skal uansett ikke være alene/uten oppsyn med en baby., så du må passe på. Nettopp på grunn av hendelser du nevner.

2. Reaksjonene er normale sjalusireaksjoner, der er forsovit sundt at han reagerer.

3. Fortsett å sette av tid til han, og prøv å skape gode situasjoner mellom dem :-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...