Gå til innhold

Er "redd" for å gå på treningssenter...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt støttemedlemsskap lenge nå, og sier til meg selv at jeg skal på senteret, men så blir jeg kylling og holder meg hjemme. Jeg har noen kilo for mye (65kg på 168cm, jeg var mest fornøyd med meg selv da jeg veide rundt 55kg) og er i dårlig form både på kondis og styrke (derav treningsmedlemsskap), men jeg er derfor redd for å dumme meg ut, ikke få det til ++. Er litt sånn "jeg må ned i vekt slik at jeg kan gå på treningssenter for å gå mer ned i vekt". Vet ikke hva jeg vil med dette, men kanskje noen oppmuntrende ord? Jeg har alltid likt å være i aktivitet, men etter skade og etterfølgende treningsstopp la jeg så mye på meg at jeg ikke er komfortabel rundt andre mennesker, særlig i situasjoner som har med trening og kropp å gjøre...

Anonymous poster hash: 10993...f80
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lover at du ikke har noe å være redd for - det finnes alle typer mennesker på treningssentret. Folk med for få kilo, for mange kg, de som trene for større muskler og de som løper. Felles er jo at man skal trene, uansett mål og mening med treningen. Det kan godt hende du føler at noen ser på deg i begynnelsen - men jeg kan også love at dette bare er noe du tror :) Alle på sentret er opptatt av sin egen trening, og vil vie deg lite oppmerksomhet - frem til du blir en gjenganger og man starter å hilse på hverandre. Det kan også være en idee å ta i bruk timer med personlig trener (SatsElixia gir 2x45min gratis når man starter å trene), slik at du lærer å trene riktig! Lykke til, er sikker på at det blir kjempebra når du kommer deg litt inn i det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har helt normal BMI, og føler at du må gå ned i vekt før du kan gå på treningsstudio for å gå mer ned i vekt?

Unnskyld trådstarter, hadde du vært svært overvektig hadde jeg kunnet forstå denne usikkerheten, en større person er mer selvbevisst på synligheten grunnet størrelsen.

Men når du som normalvektig, og mest sannsynlig normalt slank også, har disse tankene lurer jeg bare på hvilken verden vi lever i i dag.

Ingen bryr seg om overvektige på treningsstudio, og ingen vil bry seg om deg, alle har nok med sitt.

Er du usikker, ta med deg en venninne eller noen andre du er trygg på første gangen.

Avtal veiledningstime me instruktør for å få satt opp treningsprogram, og få innføring i apparatene.

Dette vil gå kjempebra!

Anonymous poster hash: aeca2...163
  • Liker 4
Skrevet

Det første du gjør er å gå på treningssenteret og snakke med personen i resepsjonen. Si at du er nybegynner og ønsker at en av de ansatte veileder deg om hvordan de forskjellige apparatene virker og viser deg rett teknikk så du ikke skader deg selv.

Når du er kjent med apparater og teknikk så kan du tenke på hva du vil oppnå med treningen. De fleste nybegynner burde starte med tungt fullkroppsprogram 3 ganger i uka og gjerne et par økter med kardio, gjerne intervaller for å øke oksygenopptaket.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, ts her!

Jeg vet jeg har noenlunde normal BMI på papiret, men jeg bærer ikke de ekstra kiloene mine bra dessverre. Jeg har smal beinbygning, så utrente 65kg viser kjempegodt på meg. Jeg liker ikke å vise armene, bena, og jeg går ikke i tettsittende klær, og jeg har ikke vært på stranda på 7 år...har det ganske enkelt ikke fint med meg selv :( Problemet er at jeg er veldig selvbevisst fordi jeg alltid har vært slank, men da jeg begynte å legge på meg gikk selvtilliten rett til bunds.

Jeg vet jo alt folk egentlig er opptatt med seg selv, men så er det da den dumme stemmen i bakhodet. Kanskje jeg bare skal benytte meg av de PT-timene, prøve å fokusere på dette....

Anonymous poster hash: a2b27...e28
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å melde seg på et Grete Roede Aktiv kurs:

http://www.greteroede.no/roede-kurs/kursderdubor/aktiv/

Der jeg gikk var de fleste ikke veldig overvektige, bare trengte å få bort sånn ca 5 kg og få strammet opp litt. Hovedfokuset var på å få til trening en gang pr. uke sammen og lære å være i aktivitet ellers. Lærte mye på det kurset, spesielt om meg selv. Og kom fra ingen trening til å nå trene 2-3 ganger pr. uke. Og at jeg gikk ned 5kg var også bonus :-)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 4ff06...657
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt støttemedlemsskap lenge nå, og sier til meg selv at jeg skal på senteret, men så blir jeg kylling og holder meg hjemme. Jeg har noen kilo for mye (65kg på 168cm, jeg var mest fornøyd med meg selv da jeg veide rundt 55kg) og er i dårlig form både på kondis og styrke (derav treningsmedlemsskap), men jeg er derfor redd for å dumme meg ut, ikke få det til ++. Er litt sånn "jeg må ned i vekt slik at jeg kan gå på treningssenter for å gå mer ned i vekt". Vet ikke hva jeg vil med dette, men kanskje noen oppmuntrende ord? Jeg har alltid likt å være i aktivitet, men etter skade og etterfølgende treningsstopp la jeg så mye på meg at jeg ikke er komfortabel rundt andre mennesker, særlig i situasjoner som har med trening og kropp å gjøre... Anonymous poster hash: 10993...f80

Du trenger ikke beskymre deg. Jeg er 173 cm og veier 110,9 kg og jeg går dit to ganger i uken. Gå på tider der det ikke er så mye folk. Jeg bryr meg ikke om de andre som er der.

Anonymous poster hash: 0dc38...f1e

AnonymBruker
Skrevet

Sliter litt med den samme angsten. Skulle gjerne dratt på treningssenter, og fått veiledning av personlig trener til å begynne med, men har aldri våget meg inn på et. Hater å se kroppen min i speil, og har inntrykk av at treningssentre har speil i alle retninger, stemmer dette? 

Er også redd for å bli glodd på, føler meg stor og klumsete. 

Anonymous poster hash: 57594...da9
AnonymBruker
Skrevet

Sliter litt med den samme angsten. Skulle gjerne dratt på treningssenter, og fått veiledning av personlig trener til å begynne med, men har aldri våget meg inn på et. Hater å se kroppen min i speil, og har inntrykk av at treningssentre har speil i alle retninger, stemmer dette? 

Er også redd for å bli glodd på, føler meg stor og klumsete. 

Anonymous poster hash: 57594...da9

Treningssenteret mitt har speil kun i frivektsavdelingen. 

Der er det nesten nødvendig å ha det, fordi det er viktig at du hele tiden passer på riktig teknikk når du løfter (tunge) vekter.

Men jeg ser i alle fall ikke på ansikt og kropp når jeg kikker i speilet, fordi jeg er så fokusert på å se på det jeg skal se etter.

Anonymous poster hash: aeca2...163

Skrevet

De har en del speil ja, men det er viktig for å se at man har riktig teknikk. Ingen tenker på andre enn seg selv på treningsstudioet så dette går bra! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg veide 118kg når jeg første gang gikk inn på et treningsstudio, ikke kunne jeg noe om teknikk heller. Veldig usikker på meg selv, men fast bestemt på å gjøre noe med det. Merket fort at ingen brøy seg om at jeg var der og lærte teknikk gjennom veiledningstimer og YouTube ;) nå veier jeg 50-60kg mindre og trener hard styrke 4 ganger i uka (fire år etter første møte med treningsstudioet) :)

• Liker 5
Skrevet

Ta en tur innom treningssenteret og gjør noe du vet du kan og er komfortabel med, feks en kort joggetur/gåtur på tredemølla. Joggeturen trenger ikke være lang. Ikke vits å presse seg eller ta seg vann over hodet, hvis du er utrent og i dårlig form. Gjør dette et par uker, så du blir litt kjent med lokalene og fjesene som er der, før du utvider komforsonen litt etter litt. Du finner nok fort at det ikke er så skummelt.

Skrevet

Det finnes så mange ulike mennesker på treningssentret, så du har ingen ting å bekymre deg for! Jeg gruet meg også kjempemasse første ganger, siden jeg var helt amatør og ikke kunne noen øvelser og visste ikke hvordan maskinene fungerte. Men man må jo starte et sted! Det tar ikke lang tid før du venner deg til det :) De som er der ser ikke på deg uansett, men er opptatt med å trene selv.

Skrevet

Mine første ganger var og skremmende, jeg ikke skjønte mølla en gang.. Men nå er jeg nærmest fast inventar. Og du kommer til å se at det er alle typer mennesker der, fra store til bittesmå, alle er like velkomne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det alle typer kropper på et senter. Jo mer du er der, jo mindre skummelt blir det. Du kommer ikke til å angre!

Jeg har sosial angst, har mistet vekter i gulvet, dunket borti ting når jeg har reist meg opp, løftet altfor tungt, løftet for lett, blir sett på, sett på andre, men jeg kommer alltid tilbake. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 9038f...510
Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

TS du er ikke alene - husker jeg hadde det på samme måte når jeg skulle starte opp med trening etter svangerskapene mine. Helt grusomt. Tok meg faktisk 2 år før jeg orket å sette fot på studio igjen,men når jeg kom over den milepælen så gikk det bra. kom fort inni det. Få noen til å vise deg apparatene og for all del få et program som du trener etter. Det er gull verdt. Ingenting er kjedeligere enn å gå på studio uten mål og mening ( da tenke rjeg om du skal trene frivekter) 

Lykke til med treninga!

AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt. Jeg viser meg aldri i tights og andre stramme klær. Trente i joggebukse og t-skjorte, selv om jeg selfølgelig (utenom noen menn da :P) var den eneste i slike klær så gikk det greit... 

Anonymous poster hash: bed53...ce4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på treningssenteret i går kveld, og kan ikke huske en eneste av de jeg trente sammen med. Og det var ikke særlig mange der, så jeg burde kunne huske hvert eneste fjes, strengt tatt. Jeg tror de aller fleste er som meg, de er der for å trene og bryr seg mest om seg selv :)

Dessuten; om du så drar dit og trener i 10 minutter så er det mye bedre enn ingenting! Det er ikke sånn at hvis du ikke skal løpe halvmaraton på tredemølla så har du ingenting der å gjøre, all innsats teller! Istedenfor å få dårlig selvtillit når du er på treningssenteret, fokuser heller på at du faktisk ER på treningssenteret, at du er en sprek og frisk person som ikke bare sitter i sofaen :)

Anonymous poster hash: 301c5...802

Skrevet

Ingen kommer til å tenke det MINSTE over deg! Ta på deg musikk på øret og bare tren! Hvis jeg tenker over andre folk på treningen er det disse: bolere med stygge singleter som viser alt for mye (gjerne unge menn) eller skikkelig jålete damer som trener med utslått hår, push up og masse sminke. Men dette er jo ren underholdning ;)

Og hvis noen er ekstremt overvektige kan jeg tenke "sinnsykt kult at du trener" og så har jeg glemt personen i det samme jeg snur meg. Vanlige småtjukke folk er normalen, så TS kommer til å drukne i mengden.

AnonymBruker
Skrevet

Sliter litt med den samme angsten. Skulle gjerne dratt på treningssenter, og fått veiledning av personlig trener til å begynne med, men har aldri våget meg inn på et. Hater å se kroppen min i speil, og har inntrykk av at treningssentre har speil i alle retninger, stemmer dette?  Er også redd for å bli glodd på, føler meg stor og klumsete.  Anonymous poster hash: 57594...da9

Jeg trener på fresh fitness ullevål. Der er det ingen speil. Deilig å slippe å se seg selv og bli selvbevisst. På fitness24seven er det heller ikke speil, bare på dameavdelingen, men det er ikke stort. Men det er vinduer der så du ser deg selv i speilet fra vinduene.

Anonymous poster hash: 0dc38...f1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...