AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #1 Skrevet 21. juni 2015 Eller hva kan det være for noe? Han er en nervøs type i utgangspunktet, men nå har han begynt å slikke sånn på den ene labben sin at han har mistet pelsen på et området på ca. 5 cm langt og 0.5 cm bredt. Han blir helt manisk og må slikke slikke slikke når han først begynner. Jeg våknet i natt av at han lå der og slikket labben sin. Han er ikke fornøyd hvis jeg sier slutt, han kikker på meg og bare fortsetter. Er redd for at han ikke har det bra og er stressa eller noe. Eller at han ikke får nok oppmerksomhet? Hva kan jeg gjøre? Noen som har vært borti lignende?Anonymous poster hash: 2a0ae...70c
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #2 Skrevet 21. juni 2015 Det første jeg ville gjort er å få ham til veterinæren. Det kan være sår, allergier, kløe, insektbitt... Får du utelukket at det en fysisk årsak så ville jeg hørt med en atferdsspesialist. Tvangstanker hos hunder kan være vanskelig å behandle hvis du ikke vet hvordan det gjøres. Anonymous poster hash: 768d6...332 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #3 Skrevet 21. juni 2015 Forresten, hvor mye trening får han? Fysisk mosjon og mental stimulering. Hvilken rase? Anonymous poster hash: 768d6...332
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #4 Skrevet 21. juni 2015 Forresten, hvor mye trening får han? Fysisk mosjon og mental stimulering. Hvilken rase?Anonymous poster hash: 768d6...332 Det er en japansk spisshund, 4 år gammel. Går tre turer om dagen, 1 lengre og 2 korte. Han får også være en del ute i hagen/terrassen da jeg er hjemme i permisjon og baby sover ute så da får hunden være ute med oss. Han er litt overvektig men vi jobber med det. Kunne sikkert fått litt mer mental stimulering enn han får Anonymous poster hash: 2a0ae...70c
Tabris Skrevet 21. juni 2015 #5 Skrevet 21. juni 2015 (endret) Jeg har også japansk spisshund. Som andre sier ville jeg startet med en tur til dyrlegen for å sjekke nøye om det kan være allergi, utslett, sår eller annet. Er det bare en labb han slikker eller flere? Det vil ikke hjelpe å si "slutt", han bør ha skjerm på seg en uke og to for å bryte vanen. Men det er viktig å komme til bunns i hvorfor han gjør det. Når begynte slikkingen? Virker han stresset eller urolig pga ny baby i hus, f.eks? Mental aktivisering er viktig, ja, selv for en liten selskapshund. Min hund trener LP, rally og nesearbeid. Jeg går spor, trener luktdiskriminering og går toppturer. Endret 21. juni 2015 av Tabris 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #6 Skrevet 21. juni 2015 Jeg har også japansk spisshund. Som andre sier ville jeg startet med en tur til dyrlegen for å sjekke nøye om det kan være allergi, utslett, sår eller annet. Er det bare en labb han slikker eller flere? Det vil ikke hjelpe å si "slutt", han bør ha skjerm på seg en uke og to for å bryte vanen. Men det er viktig å komme til bunns i hvorfor han gjør det. Når begynte slikkingen? Virker han stresset eller urolig pga ny baby i hus, f.eks? Mental aktivisering er viktig, ja, selv for en liten selskapshund. Min hund trener LP, rally og nesearbeid. Jeg går spor, trener luktdiskriminering og går toppturer. Jeg får ta en tur til dyrlegen først og sjekke om det er noe. Med det blotte øye ser det ut som helt fin hud og ingen sår eller utslett men det kan jo være noe jeg ikke ser. Han slikker kun på den ene forlabben. Det begynte for noen dager siden, og babyen er 7 mnd så det er ikke i sammenheng med at han ble født hvertfall. Det har gått helt fint for hunden å tilpasse seg så langt hvertfall. Vi har ikke tid til å drive med så mye aktiviteter annet enn hjemme egentlig, mannen jobber mye i tillegg. Så hvis du har noen tips til mental aktiviteter hjemme eller i hagen så hadde det vært supert. Vi gjemmer godbiter til han som han må lete etter og kaster godbiter utover i hagen for at han skal lete litt (Men siden han er overvektig allerede så skal han ikke ha så mye godbiter heller). I tillegg har vi sånne 'iq leker" i tre som han kan holde på med, men det er jo også godbitbasert egentlig så vi begrenser det og en del. Anonymous poster hash: 2a0ae...70c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #7 Skrevet 22. juni 2015 Det er en japansk spisshund, 4 år gammel. Går tre turer om dagen, 1 lengre og 2 korte. Han får også være en del ute i hagen/terrassen da jeg er hjemme i permisjon og baby sover ute så da får hunden være ute med oss. Han er litt overvektig men vi jobber med det. Kunne sikkert fått litt mer mental stimulering enn han får Anonymous poster hash: 2a0ae...70c Dette er veldig vanlig for japansk spisshund. Min mors japse gjør det samme i perioder han er understimulert. Anonymous poster hash: 04656...922 1
Tabris Skrevet 22. juni 2015 #8 Skrevet 22. juni 2015 Jeg forstår at det er travelt, men når dere har hund så må dere nesten prioritere at han får det han også trenger. Spor og søksarbeid er kjempeflott. Godbitsøk er gøy, men det krever ikke så veldig mye av hunden. Lær ham å gå spor. Det kan også bli gøy når barnet blir litt eldre, da kan barnet løpe og gjemme seg i skogen, også kan hunden gå sporet og finne ham/henne. Søksarbeid, lær hunden å finne f.eks en mynt, binders eller lignende som dere kan gjemme. Den kan gjemmes i hagen, i steinmur på tur osv. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #9 Skrevet 22. juni 2015 Isteden for tradisjonell godbit med masse fett kan du finne ut om hunden liker f.eks. paprika og bruke det istedet Anonymous poster hash: 65be6...ca1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå