Gjest Anonym nå Skrevet 4. september 2004 #1 Skrevet 4. september 2004 Vi har noen naboer som har et barn som våkner hver eneste! natt og hyler og hyler. Dette pågår ihvertfall en halvtime før noe skjer og gråten utvikler seg etterhvert til skikkelig panikkgråt. Har barn selv og mitt barn har aldri grått slik på natten, men nå går jeg også inn til barnet mitt om natten når det gråter. Jeg ligger omtrent og gråter selv for det er så forferdelig å høre på, og jeg gruer meg til å legge meg. Jeg snakket med de i barnehagen og de menter at jeg kunne ta en bekymringstelefon til barnevernet. Barnevernet her vi bor er visst veldig bra. Men, jeg vet ikke..Overreagerer jeg? Jeg vet ihvertfall at jeg ikke orker å høre på dette lenger, det har kanskje pågått i et halvt års tid. Hjertet mitt gråter for dette barnet som må ligge så lenge og gråte... Barnet er mellom 1 og et halvt og 2 år. Hjelp meg vær så snill!
sommerfuglene Skrevet 4. september 2004 #2 Skrevet 4. september 2004 Gå heller og ta en prat med naboen først! Si bare at du har høre hørt mye barnegråt, så får du bare se an reaksjonen deres. Ikke si noe om at du syns det var voldsomt, eller blir bekymra. Så ser du heller an folka, svaret og om dette fortsetter før du ringer barnevernet! Barn gråter da forskjellig og det kan jo ha en naturlig årsak! Jeg syns det er fint at du bryr deg, men jeg syns absolutt du skal prate litt med folka før du tar kontakt med barnevernet!
Gjest Tex Skrevet 4. september 2004 #3 Skrevet 4. september 2004 Hvor lenge har dette vart? kanskje ungen er nyoperert, har grusom ørebetennelse, kanskje de driver med søvnterapi, jeg syns det er tynt å tenke på barnevernet fordi en ungen hyler om natten så lenge du ikke vet noe som helst mer....
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2004 #4 Skrevet 4. september 2004 Hvor lenge har dette vart? kanskje ungen er nyoperert, har grusom ørebetennelse, kanskje de driver med søvnterapi, jeg syns det er tynt å tenke på barnevernet fordi en ungen hyler om natten så lenge du ikke vet noe som helst mer.... Som jeg skrev så har dette vart rundt et halvt år, og jeg tenker da ikke på barnevernet for å være slem mot naboen! Jeg tenker på barnet, og grunnen til at barnehagen foreslo barnevernet er fodi de kjenner litt til dem. Jeg syns det er litt skummelt å snakke med dem først for da vet de jo garantert hvem som har ringt barnevernet om jeg da finner ut at jeg bør ringe senere. Og at de drive med søvnterapi? Det tror jeg ikke, det har jeg selv måtte gjøre med mitt barn og det innebærer da ikke å la ungen skrike i en halvtime før noe skjer så ungen bli helt hysterisk.
birgitte242 Skrevet 4. september 2004 #5 Skrevet 4. september 2004 Hun sier at det har pågått et halvt års tid.. Jeg synes definitivt du burde snakke med naboen først. Kjenner du naboene? Men jeg synes ikke dette høres bra ut i det hele tatt, bra du reagerer!
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2004 #6 Skrevet 4. september 2004 Hun sier at det har pågått et halvt års tid.. Jeg synes definitivt du burde snakke med naboen først. Kjenner du naboene? Men jeg synes ikke dette høres bra ut i det hele tatt, bra du reagerer! Nei, jeg kjenner ikke naboene...Jeg har bare hilst på de et par ganger. Men, jeg vet ikke, det er noe som ikke stemmer med damen. Hun møtte sønnen min i trappa her om dagen som rygget bakover og ropte "pass deg" som er hans nye utrykk om dagen...og da svarte damen "ha'kke tenkt å gå på'rei da vøttø"..Vet ikke jeg, jeg ville aldri ha svart noe sånt til et barn.
birgitte242 Skrevet 4. september 2004 #7 Skrevet 4. september 2004 Ring inn en anonym bekymringsmelding til barnevernet du. På bakgrunn av de opplysningene du gir om foreldrene virker det ikke som om det har noen hensikt at du prater med dem.
Mette Skrevet 4. september 2004 #8 Skrevet 4. september 2004 Det kan høres verre ut på utsiden, enn det er. For alt du vet kan foreldrene trøste dette barnet noe av det verste jeg har opplevd, med min sønn. Vi var på ferie i Syden og poden var vel 7 mnd, han spiste middagsglass som vi hadde med lenge før det har gått den halvtimen, bare det ikke klarer og roe seg. Jeg skal fortelle deg om oss ned, men en av de siste dagene var det slutt og jeg kjøpte et par på butikken der. Kjøpte for 5 mnd, for å være sikker på at han vill tåle det. Samme natten våknet han, han skrek og skrek, vi tok han opp gikk med han og gjorde allt det en foreldre vill gjort for sitt barn. Han skrek like høyt uansett hva vi gjorde, hadde bare ett par minutters pause før han startet på ann igjen. Det viste seg at de brukte løk i maten og han hadde skikkelig vondt i magen. Dett pågikk i mange timer, og til slutt banket det på søren, og inn ville en mor som mente vi mishandlet barnet våres. Hun stod og hylte ute i gangen og samlet flere folk. Ungene skrek høyere og min mann prøvde og forklare situasjonen til de som var utenfor. Det var en grusom situasjon, det skal jeg love deg. Så tenk deg litt om, du vet ikke grunnen til at dette barnet griner om natten, snakk heller med de først og spør fint om de har problemer med nattesøvnen til ungen, så får du kanskje ett riktig svar.
birgitte242 Skrevet 4. september 2004 #9 Skrevet 4. september 2004 Jammen remyline, dette er ikke noe engangstilfelle! Det har pågått i et halvt år. Det er ikke normalt!
Mette Skrevet 4. september 2004 #10 Skrevet 4. september 2004 Er det ikke, hvis barnet er sykt da, man vet ingen ting her. For alt vi vet kan barnet være kronisk sykt.
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2004 #11 Skrevet 4. september 2004 Jammen remyline, dette er ikke noe engangstilfelle! Det har pågått i et halvt år. Det er ikke normalt! Samme tenker jeg, om det hadde vært et par, tre ganger i løpet av et halvt år så hadde jeg selvfølgelig ikke reagert. Men, dette er hver natt....og jeg har ikke så veldig lyst til å snakke med foreldrene for som sagt over om jeg må ringe barnevernet etterpå så vet de jo hvem som har ringt. Kanskje feigt, men jeg har selv et barn som jeg må tenke på og som er i barnehage rett i nærheten hver eneste dag...
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2004 #12 Skrevet 4. september 2004 Er det ikke' date=' hvis barnet er sykt da, man vet ingen ting her. For alt vi vet kan barnet være kronisk sykt. [/quote'] Ok, så du ville ha snakket med foreldrene..og hva ville kvalifisert til godt nok svar så du hadde blitt beroliget? Jeg mener det, det er helt forjævlig å høre på, og jeg kan ikke akkurat putte sov i ro i ørene heller, for tenk om det virkelig er noe som ikke stemmer!
birgitte242 Skrevet 4. september 2004 #13 Skrevet 4. september 2004 Jeg mener at dersom det er en "logisk" forklaring på at barnet bryter ut i krampegråt hver natt, så er det vel heller ikke noe problem å varsle barnevernet. Det vil de jo selv finne ut av. Nei, hensynet til barnet må komme før hensynet til foreldrene!
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2004 #14 Skrevet 4. september 2004 Jeg mener at dersom det er en "logisk" forklaring på at barnet bryter ut i krampegråt hver natt, så er det vel heller ikke noe problem å varsle barnevernet. Det vil de jo selv finne ut av. Nei, hensynet til barnet må komme før hensynet til foreldrene! Tenker slik jeg også, men samtidig så syns jeg jo det er trist om det er en logisk forklaring og kanskje noe de sliter med, også legger jeg til litt problemer ved å ringe barnevernet. Argh, dette er vanskelig.
glaciera Skrevet 4. september 2004 #15 Skrevet 4. september 2004 Vårt barn våknet på natta og hylte og hylte over et par måneder. Vi holdt på å bli gale, og vi var inne hos henne. Lot henne ikke ligge. Det viste seg at hun hadde vondt i ørene. En kjapp telefon til helsestasjonen ga denne mulige forklaringen, og med enkle grep fikk vi hjulpet henne av med ørevondten. Siden har hun sovet som en engel hele natta. Jeg synes det er flott at du bryr deg, og hvis du er tøff nok synes jeg absolutt du kan spørre foreldrene hva som står på - om ikke annet for å vise at andre faktsik bryr seg om. Men jeg tror ikke det er så konstruktivt å henvende seg på en måte som får dem til å tro at du mistenker dem for neglisjering av barnet. Dersom de faktisk neglisjerer barnet vil de gå i forsvarsposisjon, ikke komme på bedre tanker. Dersom barnet har vondt og de gjør så godt de kan vil de sikkert miste besinnelsen fullstendig av en sånn insinuasjon. det går jo an å prøve å finne en anledning til feks å uttrykke medfølelse med dem. Da får du vist at du er oppmerksom på situasjonen uten at du er altfor offensiv, samtidig som du gir dem muligheten til å forstå deg som omtenksom heller enn brysom. Da kan man kanskje komme i en fruktbar dialog. Du kan jo ringe den lokale helsestasjonen anonymt og be om råd før du evt ringer barnevernet. De kan sikkert svare på hvor trolig det er at barnet er sykt eller har smerte, i forhold til hvor sannsynlig det er at barnet blir oversett (Gud forby!). Håper det finnes mange mange flere med din samvittighet der ute!!
Mette Skrevet 4. september 2004 #16 Skrevet 4. september 2004 Det jeg vil fram til er at det kan være mange grunner til at dette barnet skriker om natten. Du hører og du ser naboene det gjør ikke jeg. Men jeg ville hatt litt mer og stå på før jeg kontaktet barnevernet. Hva med andre naboer, har de hørt, sett eller reagert på noe?
Gjest xmm Skrevet 4. september 2004 #17 Skrevet 4. september 2004 Hei. Vi har en gutt som e kronisk syk. Han e nu 4 år.I natt har vi vært oppe 5 gang,på skift. Han illskreik!!!!! -Og vi aner ikke grunnen.Det kan være tennene,de diverse kroniske lidelsene han har,lengt etter mamma og pappa osv. Det æ alltid har synes va fælt-e det du beskrive. Æ va hos en venninne og overnattet med gutten min.Ho leier en kjellerleilighet.Da våknet gutten min kl.2 på natta og gråt skikkelig krakisk i to tima!! Æ tenkte at huseieran trudde æ mishandla han,fordi æ hørte dæm gikk der oppe.Ergo vi vekte dem.Dæm sa dagen etterpå når æ unnskyldte oss for å ha vekket dæm-at æ måtte jo ikke tenke på dæm-æ som hadde mer enn nok med mitt syke barn!!! Det va fælt fælt og atter fælt. Så det kan ligge mer bak.Kanskje har ongen en sykdom du ikke vet om.Kolikk?Epilepsi? Allergi? Evt andre ting. Du kan jo heller spørre koffår ongen gråter sånn i stede for å ta kontakt med barnevernet først.
koldbruna Skrevet 4. september 2004 #18 Skrevet 4. september 2004 I dette tilfellet tror jeg at jeg hadde kontaktet helsestasjonen og spurt hva jeg skulle ha gjort. Som mange skriver her kan det være mange grunner til at barnet skriker,men jeg må si at jeg reagerte på at barnet har skrevet hver natt i 1/2 år.Det er ikke normalt. koldbruna
Gjest xmm Skrevet 4. september 2004 #19 Skrevet 4. september 2004 Vel,min sønn sov ikke en hel natt før han var 1 år og 7 mnd gammel!!!!! Fordi han hadde sykdommer som ingen visste om.Han gråt hver natt!!!! Er enig i at helsestasjonen nok kan svare på der. Men alt er ikke sort hvitt!!!
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2004 #20 Skrevet 4. september 2004 Broren min gråt(hylskreik) hver natt til han var 2-3 år gammel. Min mor fortalte at de var til legen, men man kunne ikke finne noe galt. Så plutselig var det slutt. Når det gjelder selve saken så minner det litt om et angiversamfunn om man går til Barnvernet uten å ha tatt kontakt med foreldrene først. Som mange har påpekt kan det være en helt naturlig forklaring på dette - det er faktisk ganske naturlig for barn å skrike, også om natten. Spør dere selv om dere ville synes det er riktig av naboer å sende barnevernet hjem til dere. Hadde dere syntes det hadde vært OK å få dem på døra fordi en nabo hadde en svak mistanke om at noe var galt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå