Gå til innhold

Ta med seg ufør til annet land


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man for eksempel flytte til USA som ufør og beholde denne der nede? Noen som vet hvordan dette funker?

Anonymous poster hash: 6bc44...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring nav. Kanskje det står på nettsiden deres

Anonymous poster hash: 2908c...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke USA står på listen over land Norge har skatteavtaler med. Hele EU, Thailand, Israel og en par andre land mener jeg Norge har avtaler med. Men kontakt NAV, de vet det med sikkerhet.

Anonymous poster hash: dbf7d...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente trygdeavtale. Ikke skatt.

Anonymous poster hash: dbf7d...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Hvis det virkelig er så enkelt så er det jo bare tragisk... Ser for meg nordmenn leve i sus og dus i Thailand, og alle innvandrere flytte hjemover så straks de har klar å karret seg til uføretrygd. Hehe plutselig så var man ikke så syk likevel...  :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukk. Hvis det virkelig er så enkelt så er det jo bare tragisk... Ser for meg nordmenn leve i sus og dus i Thailand, og alle innvandrere flytte hjemover så straks de har klar å karret seg til uføretrygd. Hehe plutselig så var man ikke så syk likevel... :vetikke:

Hva med å sette seg inn i ting før du uttaler deg? Enhver ufør må ha bodd i Norge i 20 år før de kan flytte til utlandet med uføretrygda.

Ops, da ble det vist ikke så mange utenlandske uføre allikavel..

Anonymous poster hash: dbf7d...42b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra hva jeg har skjønt kan man ta med seg uføretrygden ut av landet ja. Men man må betale en ekstra trygdeavgift for å fortsette å være medlem av folketrygden i Norge. Og så tror jeg at man ikke får pensjonspoeng om man bor i utlandet.

Har ikke satt meg helt 100% inn i reglene enda, men må snart finne ut av ting da vi pga min mans karriere vurderer å flytte til USA for noen år

Anonymous poster hash: 08d9b...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i 20 årene.. Ser man må bo i Norge i minimum 20 år etter fylte 16 :(

Ts

Anonymous poster hash: 6bc44...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bare flytte  til USA uten videre, man er ganske heldig om man får green card.  Dessuten regnes uføretrygden om igjen, så du får mindre. 



Anonymous poster hash: 3246c...f0d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...