Gjest gjest1 Skrevet 4. september 2004 #1 Skrevet 4. september 2004 Hei! Jeg skal male soverommet siden det er signalgrønnt Men først skal jo veggene vaskes og derfor lurer jeg på hva jeg skal vaske med? Har hørt at det er salmiakk pga det er fettløslig, men på et soverom? Er det en lite sjanse for at det holde r å vaske med grønnsåpe? Det er olje maling.. Blir veldig glad for svar, hadde tenkt å overraske gubben med påbegynnt prosjekt
~umulia~ Skrevet 4. september 2004 #2 Skrevet 4. september 2004 Vask med et mildt salmiakk vann du. Lukten blir borte med en gang du maler uansett. Men husk å lufte godt. Hvis det er oljemaling på veggen fra før ville jeg fortsatt og ha det. Oljemaling gasser mer med en gang, men gasser fra seg i løpet av kort tid. Vannmaling kan du risikere at gasser i flere år, og da spesielt på varme dager.
Lula Skrevet 4. september 2004 #3 Skrevet 4. september 2004 Salmiakk eller spesialvask for dette formålet er det beste. Det fjerner fett og matter ned veggen litt slik at ny maling sitter bedre. Grønnsåpe etterlater gjerne en tynn film, så det ville jeg absolutt ikke brukt. Hvis du mener at det ikke er så støvete/møkkete at du trenger å bruke salmiakk, er det bedre å bare gå over veggene med microfiberklut med varmt vann enn å bruke grønnsåpe.
Gjest gjest1 Skrevet 4. september 2004 #4 Skrevet 4. september 2004 Takk for tipset! Det blir ikke grønnspåevask her nei Har kjøpt oljemaling... Hva skulle jeg gjort uten dere på kvinneguiden?!
'Lilly' Skrevet 4. september 2004 #6 Skrevet 4. september 2004 Hvis du skal male med lys maling, sies det at du ikke bør bruke salmiakk, da malingen lettere kan "gulne". Du kan kjøpe spesialvask der de selger maling - husker ikke hva det heter akkurat nå.....
Gjest Paff Skrevet 4. september 2004 #7 Skrevet 4. september 2004 Vi bruker KRAFTvask til sånt, en flaske du får kjøpt i malebutikken. Hvit med blå logo, forvekslende lik Whitespritflasken Den har vi brukt både innendørs og på terassen, funker bra.
Gjest heksa Skrevet 4. september 2004 #8 Skrevet 4. september 2004 bruk klorin du, like bra som kraftvask, den eneste forskjellen er at klorin er billig
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2004 #9 Skrevet 4. september 2004 vet dere, jeg har aldri vasket vegger før vi har malt. ikke hatt problemer av den grunn.
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #10 Skrevet 29. februar 2008 hva er kraftvask?? er det mildt til veggene?
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #11 Skrevet 29. februar 2008 hva er kraftvask?? er det mildt til veggene? Jotun Kraftvask er såpass sterkt at det matter overflaten. Det er bra, men du får tilsvarende og like gode produkter på Biltema og Clas Ohlson for en brøkdel av prisen.
sebra Skrevet 3. mars 2010 #12 Skrevet 3. mars 2010 Jeg spør her jeg, istedenfor å lage en ny tråd!jeg har bodd i leiligheten i noen år, og har egentlig aldri tenkt på å vaske veggene, men nå mens jeg vaska vinduet ble det litt søl på veggen og når jeg tørka bort det så virka det som at jeg dro med meg mye av malinga.tror dere dette egentlig bare er shit?eller er det malinga?
Gjest Gjest_P_* Skrevet 3. mars 2010 #13 Skrevet 3. mars 2010 Hvis det er malt med vannbasert maling, er det muliga t du har fått med litt av den. Og har du ikke vasket veggene på flere år, bør du gjøre det nå, uansett om malingen løsner. Mal over etterpå heller enn å bo i årevis med skitt.
sebra Skrevet 3. mars 2010 #14 Skrevet 3. mars 2010 jeg vet ikke hva det er malt med.det var nytt når jeg flytta inn så er ikke jeg som har pusset opp.ja blir nok en vask og en ansiktsløftning nå, eller snart.
pittie Skrevet 5. mars 2010 #15 Skrevet 5. mars 2010 Nå har TS sikkert fått vasket veggene og malt, men jeg anbefaler rødsprit Til sebra så er det litt vanskelig for oss å vite, men det høres lite sannsynlig ut å dra med seg herdet maling med mindre du bruker veldig sterke vaskemidler eller gnidde. Nå har ikke jeg prøvd Biltema maling feks, med slik maling kan det kanskje hende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå