Gå til innhold

Fremmedfrykt og stigmatisering ovenfor innvandrere

Anbefalte innlegg

Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet

Det har blitt en trend i det siste å stigmatisere innvandrere, spesielt da de med bakgrunn fra Afrika, Midtøsten, og noen deler i Asia. Media har bidratt med å stigmatisere, da de har klart å skape et bilde som illustrerer at hvite mennesker som tilhører Kristendommen er fredelige og gode, mens andre er en fare for samfunnet. Ordet terrorist blir også brukt som et moteord ovenfor handlingene til enkeltindivider med utenlandsk bakgrunn, og er det en religion mange bærer hat ovenfor så er det Islam og hva det representerer.

Ett nylig eksempel er da terrorhandlingene som ble utført i USA, hvor en hvit mann drepte 9 mennesker i en kirke i USA.  Dette blir sett som en gal individ, ordet terrorisme blir såvidt brukt, og mange mener at man ikke skal generalisere basert på handlingene til en individ. På den andre siden så ser jeg at med en gang noen med etnisitet fra Afrika, Midtøsten, eller Asia begår grusomme handlinger så er både media, og mange mennesker raske med å være innvandrerkritisk, særlig hvis det er en person som både tilhører de ovennevnte regionene og er muslim. Disse blir da brukt som en mal for de fleste innvandrere (og muslimer).

Terrorisme er både skummelt og feil måte å formidle sin politisk ideologi på. Det bør ikke spille noen rolle hvilket rase/etnisitet, religion, eller politisk ideologi terrorister innehar, men ser jo gjentatte ganger at dobbeltmoralen er stor både i media og på nettforumer slik som KG. Det jeg ikke forstår er hvordan så mange mennesker kan generalisere andre basert på handlingene til enkeltindivider som ikke skal representere dem. Har jo nesten blitt en trend å gå aktivt imot innvandrere, spesielt hvis de er muslimer i tillegg og jeg mener at det blir vist stor fremmedfrykt ovenfor dem, særlig på nettet. Dette er utrolig synd og teit, og jeg mener at mange må slutte å bruke Aftenposten eller VG som troverdige kilder, da deres hovedmål er å sørge for økt vekst for organisasjonen og inntekter. Det gjør de ved å lage artikler som vekker interessen til folk ved å ofte manipulere hendelser slik at de kan selge så mye som mulig.

Viktig å understreke at jeg ikke forsvarer grusomme handlinger, men at alle dårlige handlinger skal kategoriseres sammen. Det skal ikke spille noen rolle hvilket religion, etnisitet eller ideologi de har. Terrorisme er terrorisme, uavhengig om det er en hvit eller svart mann som utfører handlingene. Handlingene til enkeltindivider bør heller ikke brukes som et mal som skal representere flere titalls millioner mennesker. Vi må alle slutte å være så dobbeltmoralske.

Kom gjerne med saklige argumenter slik at jeg bedre kan forstå ditt perspektiv og hvorfor du mener som du gjør. 

AnonymBruker
Skrevet

For min del handler det om at jeg er en tiltrekkende, hvit jente som faktisk får føle det på kroppen om jeg befinner meg på steder med tett innvandring eller når jeg går forbi disse i gjenger. Har hørt og opplevd så mye trakasserende at jeg har blitt redd dem, og får vondt i magen når jeg skal gå forbi slike gjenger alene nå, stirrer ned i bakken og tenker "nå kommer det". Så her er det personlig, og det ødelegger for min hverdag. Men viktig å påpeke at i min hjembygd hvor antallet er såpass lite kontra her i Oslo er at de er integrert og oppfører seg normalt, så er jeg faktisk for innvandring. Syns det er mange gode mennesker der ute fra Midtøsten og Afrika så å kalle det fremmedfrykt eller rasisme blir feil her. Er ekstremt imot Norges innvandring per dags dato og mener vi er på vei mot slutten når du ser de stadig blir i majoritet flere steder i Oslo (Furuseth, Grorud, Grønland) men ville heller hatt litt innvandring enn ingenting, er norske politikere som har ødelagt for både nordmenn og innvandrere ved å ta inn alt for mange kombinert med den dårlige integreringen.

Anonymous poster hash: cc35c...4ad

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vanskelig for å se at media, som du sier: "Media har bidratt med å stigmatisere, da de har klart å skape et bilde som illustrerer at hvite mennesker som tilhører Kristendommen er fredelige og gode, mens andre er en fare for samfunnet" Jeg må ærlig tatt si det er det motsatte, media er usedvanlig flink til å trekke fram positive saker angående innvandrere.

Det er kun 2-4 innvandrerskeptiske skribenter som slipper til i media, du har Carl i Hagen, Christian Tybring-Gjedde, Hege Storhaug. Disse blir sablet ned av Antirasistisk senter, og en haug av NGO`ere samt lederskribenter og kommentatorene fra løssalgsavisene.

For du mener ikke at kommentatorfeltet skal være gjeldene for de media du nevner. Der kan jeg være enig i det kan forekomme sterke uttallelser.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Media i vestlige land er absolutt ikke anti innvandring eller utenlandske på noen måte. Faktisk direkte det motsette. Om en svart person, muslim eller hva det skal være blir det blåst opp til det tusendoble av hva det blir når hvite blir drept. Vi av den originale befolkningen er ikke så viktig, noe som skaper mer såkalt fremmedhat.

Du kan for øvrig ta det med ro, årsaken til at mange ikke vil ha innvandring er ikke at folk blir betegnet som terrorister. Men det at vi vil beskytte landet for våre etterkommere og at de skal komme fra våre forfedre og mødre. Ikke at du er mørk i huden eller ser ut som en av de gale folkene fra midtøsten. Det er ingen ting personlig.

Det er også negativt økonomisk, sosialt og på de fleste andre måter.

Såkalte rasister i dag hater ikke innvandrere eller andre pga hudfarge, men på grunn av selvbeskyttelse. Som er forståelig for en hver.

Endret av Andre01
Skrevet

Det har blitt en trend i det siste å stigmatisere innvandrere, spesielt da de med bakgrunn fra Afrika, Midtøsten, og noen deler i Asia. Media har bidratt med å stigmatisere, da de har klart å skape et bilde som illustrerer at hvite mennesker som tilhører Kristendommen er fredelige og gode, mens andre er en fare for samfunnet. Ordet terrorist blir også brukt som et moteord ovenfor handlingene til enkeltindivider med utenlandsk bakgrunn, og er det en religion mange bærer hat ovenfor så er det Islam og hva det representerer.

Ett nylig eksempel er da terrorhandlingene som ble utført i USA, hvor en hvit mann drepte 9 mennesker i en kirke i USA.  Dette blir sett som en gal individ, ordet terrorisme blir såvidt brukt, og mange mener at man ikke skal generalisere basert på handlingene til en individ. På den andre siden så ser jeg at med en gang noen med etnisitet fra Afrika, Midtøsten, eller Asia begår grusomme handlinger så er både media, og mange mennesker raske med å være innvandrerkritisk, særlig hvis det er en person som både tilhører de ovennevnte regionene og er muslim. Disse blir da brukt som en mal for de fleste innvandrere (og muslimer).

Terrorisme er både skummelt og feil måte å formidle sin politisk ideologi på. Det bør ikke spille noen rolle hvilket rase/etnisitet, religion, eller politisk ideologi terrorister innehar, men ser jo gjentatte ganger at dobbeltmoralen er stor både i media og på nettforumer slik som KG. Det jeg ikke forstår er hvordan så mange mennesker kan generalisere andre basert på handlingene til enkeltindivider som ikke skal representere dem. Har jo nesten blitt en trend å gå aktivt imot innvandrere, spesielt hvis de er muslimer i tillegg og jeg mener at det blir vist stor fremmedfrykt ovenfor dem, særlig på nettet. Dette er utrolig synd og teit, og jeg mener at mange må slutte å bruke Aftenposten eller VG som troverdige kilder, da deres hovedmål er å sørge for økt vekst for organisasjonen og inntekter. Det gjør de ved å lage artikler som vekker interessen til folk ved å ofte manipulere hendelser slik at de kan selge så mye som mulig.

Viktig å understreke at jeg ikke forsvarer grusomme handlinger, men at alle dårlige handlinger skal kategoriseres sammen. Det skal ikke spille noen rolle hvilket religion, etnisitet eller ideologi de har. Terrorisme er terrorisme, uavhengig om det er en hvit eller svart mann som utfører handlingene. Handlingene til enkeltindivider bør heller ikke brukes som et mal som skal representere flere titalls millioner mennesker. Vi må alle slutte å være så dobbeltmoralske.

Kom gjerne med saklige argumenter slik at jeg bedre kan forstå ditt perspektiv og hvorfor du mener som du gjør. 

Er det ufint å be om litt dokumentasjon, evt bare er par eksempler på noen av dine meget generelle, og stigmatiserende, utsagn?

Du bruker med rund hånd uttrykk som 'fremmedfrykt', 'hat', 'dobbeltmoral' osv.

Siden det åpenbart bryr deg at 'hvite kristne' blir omtalt som gode, så kunne det kanskje også vært på sin plass med et eksempel eller to på dette, eller - i det minste - et eksempel på det motsatte, at 'mørke ikke-kristne' blir omtalt som onde.

Du nevner jo KG som et sted hvor denne stigmatiseringen foregår, så det burde ikke være så vanskelig å finne et par-tre gode eksempler.

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke lyst å følge din egen oppfordring og komme med noen eksempler på dine påstander?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som heter årsak virkning.

Innvandrere stigmatiserer ofte seg selv. Om du synes det er rart forlk er skeptiske til Islam så les gjennom nyheten de siste årene. Jeg tør ikke å tenke på konsekvensene om vi hadde oppført oss slik i Afrika eller Midtøsten.

Anonymous poster hash: c962f...e64
Skrevet

Terrorisme har som regel et politisk motiv. For bekjempelse og forebygging av terrorisme spiller da selvfølgelig ideene som danner motivet, og hva som kjennetegner de som brygger på dem, en svært sentral rolle.

Eksempelet du trekker fram fra USA er ikke særlig relevant for forholdene i Norge. Men når du først har bragt det på bane, så har ikke norske medier lagt skjul på terrorisme som motiv for handlingene, så her mener jeg du bommer litt på skiven.

Det står mye rart i bibelen, men jeg har selv aldri opplevd kristne her til lands som bruker bibelens tekster til å skape noen form for motsetninger mellom folk. Kanskje med unntak av ivrige abortmotstandere. Bibelens oppfordringer til drap og annet grums legges ikke vekt på av kristne. De virker heller forsøke å skyve disse delen av bibelen under teppet og fremheve kun positive budskap fra bibelens tekster. Mange muslimer gir et ganske annet inntrykk. Jeg har selv gått i klasse med pakistanske muslimer som ikke var spesielt tilbakeholdne med å utbasunere hatpropaganda med basis i en forståelse av islams religiøse skrifter i salig blanding med sjåvinisme, påtatt offermentalitet og konspirasjonsteorier. Grumset deres har jeg sett gjentatt av mange andre muslimer rundt omkring på Internett, så jeg vet med sikkerhet at de er alt annet enn alene om slike holdninger. Jeg finner det derfor ikke så rart at muslimer blir uglesett av veldig mange nordmenn som har samme erfaringer. Innlegget ditt gir meg inntrykk av at du også er preget av en påtatt offermentalitet, tunnelsyn og en noe virkelighetsfjern forståelse av mediebildet som grenser til konspirasjonsparanoia.

Skrevet

Jeg ser like mye rasisme blant mørkhudede som hvite, spesielt i USA. Jeg mener svarte må ta et oppgjør med sine egne først og fremst.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og innlegg med hetsende innhold.

pinar, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan være litt fordomsfull selv. Som noen nevnte lenger oppe, har jeg også fått føle det på kroppen av noen innvandrere, det at jeg bare er en "ting" fordi jeg er norsk jente. Det har skjedd så ofte at jeg blir fortere skeptisk ovenfor utlendinger jeg ikke kjenner enn nordmenn jeg ikke kjenner. Det er jo kulturforskjell.

Samtidig kjenner jeg jo mange som har innvandret hit, og stort sett har jeg absolutt ingenting imot å innlede en samtale med en som ikke er etnisk norsk. Men i visse settinger kan jeg være litt skeptisk, og jeg ønsker ikke flere av disse folka med merkelige menneskesyn.

Anonymous poster hash: 07ef9...abb
  • Liker 1
Skrevet

Problemet med ikke-vestlige innvandrere fra Afrika og Vest-Asia, er at de ikke jobber (kun 25-50% jobber). Det betyr at resten av skattebetalerne må forsørge de. 

Skrevet

Det er fordi ikke-vestlige er overrepresentert til det ekstreme når det gjelder f.eks. voldskriminalitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...