Gå til innhold

Hvor blir det av pengene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 18 år med foreldre som tjener opp imot 4 millioner årlig(før skatt). Vi har hus, 2 hytter og 2 biler, båt, og jeg mener at alle lån er nedbetalt. 

Likevel skjønner jeg ikke helt hvor alle pengene blir av. Jeg og broren min får ikke store gaver til bursdag og jul, det blir ikke kjøpt inn dyre markevarer eller årlige reiser heller. Selv om jeg er klar over at foreldrene mine har over gjennomsnitet god økonomi skjønner jeg ikke hvor pengene blir av. Selv skulle jeg gjerne likt at et ble brukt mer penger til aktiviteter familien kunne gjort sammen(for eksempel utenlandsferier). Er det normalt å spare opp såpass mye pensjon eller hva slags annet kan pengene bli brukt til?

 

Er fullstendig klar over at foreldrene mine sin økonomi ikke er min sak, men jeg er så nysgjerrig. 



Anonymous poster hash: c03bf...5a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke dine penger, ikke din sak.

Anonymous poster hash: 9ed88...8a8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Selvom du mener at alle lån er nedbetalt, så er det slett ikke sikkert at de faktisk er det.

2. Skatt av 4.000.000. Utgjør en god del.

3. Eiendomsskatt.

4. Kommunale utgifter.

5. Strøm, internett, tv

6. Ipader, smarttelefoner, pcer og andre tekniske dingser som barn forlanger.

4. Mat, klær og utstyr.

5. Sparing: feks buffer, til ungene, pensjon.

6. Utgifter til bil: drivstoff, vedlikehold, forsikring.

7. Forsikring hus, hytter, biler, båt, foreldre og barn.

8. Lege, tannlege, øvrig helse og hygiene.

9. Fritid.

Jeg foreslår at du begynner å jobbe og tjene dine egne penger til ferie og morsomme aktiviteter...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus, 2 hytter, 2 biler og båt. ja.  Ikke rart det ikke er stort igjen da.  De må vel ha mye gjeld!  Hvordan har de greid å betale ned 10-20 mill i gjeld hvis de bare er tidlig i 40 åra?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som fornuftige foreldre som ikke overrøser barna sine med luksus ting og klær. Dette skal du lære noe av :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som fornuftige foreldre som ikke overrøser barna sine med luksus ting og klær. Dette skal du lære noe av :)

Er absolutt takknemlig for de sunner verdiene jeg har blitt oppvokst med! :) Likevel er det noe surt å høre på klassekameraters 18års gave og utenlandsturer når man egentlig ikke får så mye selv. 

 

Dere lengre oppe: Ja, jeg er klar over at det er deres penger og ikke min sak men jeg er likevel nysgjerrig over hva penger faktisk blir brukt til. Foreldrene mine nærmer seg 60 årene, ikke tidlig i 40 årene. Og ja, jeg har planer om å ta høyere utdanning fordi foreldrene mine mener at dette er en bedre investering enn en liten småjobb ved siden av. 

Forresten når det gjelder pengeforbruk: vi får ikke klær av foreldrene våre og vi får ikke "elektroniske dupedingser" av foreldrene våre.

 

Ts

Anonymous poster hash: c03bf...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at vedlikehold av alle disse eiendommene også koster en del i året!



Anonymous poster hash: 8a47b...d3f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de er litt gjerrige, TS? :) At de sparer og sparer?

Se på Olav Thon. Ser jo ikke ut som om han har mer penger enn en 20 år gammel naver, men han er jo en av landets rikeste menn.

Har noen av dem syke/gamle foreldre, kanskje? : )

 

1. Selvom du mener at alle lån er nedbetalt, så er det slett ikke sikkert at de faktisk er det.

2. Skatt av 4.000.000. Utgjør en god del.

3. Eiendomsskatt.

4. Kommunale utgifter.

5. Strøm, internett, tv

6. Ipader, smarttelefoner, pcer og andre tekniske dingser som barn forlanger.

4. Mat, klær og utstyr.

5. Sparing: feks buffer, til ungene, pensjon.

6. Utgifter til bil: drivstoff, vedlikehold, forsikring.

7. Forsikring hus, hytter, biler, båt, foreldre og barn.

8. Lege, tannlege, øvrig helse og hygiene.

9. Fritid.

Jeg foreslår at du begynner å jobbe og tjene dine egne penger til ferie og morsomme aktiviteter...

 

Nesten alt dette er utgifter som alle har :P Også de som ikke tjener mer enn 300.000 kroner i året. Så da sier det jo seg selv at det bør bli mer til overs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig du burde skamme deg og slutte å snakke om dyre gaver, merkeklær og feriereiser som du mener du har et selvsagt krav på... Hva med å faktisk gjøre seg fortjent til alle disse ''gavene'' så får du vite litt hvordan vanlige mennesker har det? Jeg er for eksempel i relativt fattigdom, men jeg klager ikke over slike luksusproblem som ungdommen har nå til dags. Deres penger er deres, og din inntekt er hva du skal ha. Hvis du virkelig ønsker alle disse dyre tingene, så foreslår jeg å skaffe et ærlig arbeide selv. Går du skole kan du også få deltidsjobb ved studiene. Det må vel føles mye bedre å tjene egne penger, som alle oss andre, istedet for å snylte på foreldre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de er litt gjerrige, TS? :) At de sparer og sparer?

Se på Olav Thon. Ser jo ikke ut som om han har mer penger enn en 20 år gammel naver, men han er jo en av landets rikeste menn.

Har noen av dem syke/gamle foreldre, kanskje? : )

Nesten alt dette er utgifter som alle har :P Også de som ikke tjener mer enn 300.000 kroner i året. Så da sier det jo seg selv at det bør bli mer til overs.

Ja men det virker jo ikke som at ts har noe begrep om hvor noen av pengene blir av 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bader da ikke i penger.

 

Med 4 millioner brutto sitter de igjen med betydelig mindre netto. 

 

Av disse skal de betale forsikring på alle boliger de eier, samt diverse personlige forsikringer. Foreldrene mine eier flere boliger og jeg husker en gang som tenåring at mamma fortalte hva de betalte, og det var vanvittig. Om du attpåtil ikke leier ut boligene, står de der og pumper utgifter - både for forsikring, alarmer, vedlikehold, evt. felleskostnader.

 

De har gode inntekter men dette er jo kun relativt til hva slags livsstil en har. De fleste oppjusterer livsstil ettersom de får mer penger, så ens "romslighet" endrer seg ikke mye. Om enn ikke foreldrene dine bruker mye på ferier og god mat, har de brukt det på bolig og båt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bader da ikke i penger.

 

Med 4 millioner brutto sitter de igjen med betydelig mindre netto. 

 

Av disse skal de betale forsikring på alle boliger de eier, samt diverse personlige forsikringer. Foreldrene mine eier flere boliger og jeg husker en gang som tenåring at mamma fortalte hva de betalte, og det var vanvittig. Om du attpåtil ikke leier ut boligene, står de der og pumper utgifter - både for forsikring, alarmer, vedlikehold, evt. felleskostnader.

 

De har gode inntekter men dette er jo kun relativt til hva slags livsstil en har. De fleste oppjusterer livsstil ettersom de får mer penger, så ens "romslighet" endrer seg ikke mye. Om enn ikke foreldrene dine bruker mye på ferier og god mat, har de brukt det på bolig og båt. 

Takk for fornuftig svar. Det er riktig at vi har to hytter pluss enebolig, men det er jo betydelig flere som har dette og som jeg har fått inntrykk av har lavere lønninger.

 

Tibbie: Nei, besteforeldrnee mine lever i beste velgående og har god nok økonomi til å ta vare på seg selv :) Det siste du skrev var det jeg også hovedsaklig stusset over. De fleste betaler jo slike ting pluss gjerne litt mer luksus selv med gjennomsnittlige lønninger. 

 

Cowboy Lotte: Har jeg sagt at jeg vil ha merkeklær? Nei det har jeg ikke, jeg har betalt mine egne klær av bursdagspenger siden jeg var 15 og er økonomisk nok til å vite at merkeklær(med mindre det er turklær osv) ikke er den beste investeringen. Jeg forventer ikke å bli overdrysset og skjemt bort med gaver av foreldrene mine, men når "vanlige" folk som du refererer til får mer enn 250/500 kr i månedslønn på min alder vet jeg ikke hvem som er bortskjemt. Deltidsjobb ønsker som sagt foreldrene mine at jeg ikke skal ha, jeg ønsker ikke masse dyre ting, jeg lurer bare på hvorfor foreldrene mine ikke bruker 40 000 kroner på sommerferie(apropos hvor mye bruker du på sommerferien forumet) som folk flest tydeligvis gjør. 

Anonymous poster hash: c03bf...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 000 på sommerferie, er det vanlig?

kan du ikke spør dine foreldre om hvordan de forvalter pengene sine?

Anonymous poster hash: fda70...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

 

 jeg lurer bare på hvorfor foreldrene mine ikke bruker 40 000 kroner på sommerferie

Anonymous poster hash: c03bf...5a1

 

 

Fordi at de mener det er unødvendig? Fordi at de syns det er sløsing? Fordi at de liker ferie bedre i sitt eget hjem? Fordi at de ikke liker å reise? Fordi at de har høydeskrekk og ikke vil fly? Fordi at det er en annen generasjon, en annen pengebruk og de er vant med høyere rente, mindre forbruk enn dagens generasjon? Eneste måten du kan få ett fornuftig svar er å spørre foreldrene dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wanda Maximoff

Kanskje de er litt gjerrige, TS? :) At de sparer og sparer?

 

Jeg tenker at det er snakk om en annen generasjon som ikke er vant til dagens store forbruk og dermed så sitter vanene igjen. Foreldrene mine har også vondt for å bruke 40.000 på en ferietur selv om de har god økonomi, de trives bedre på hytta. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør dem da, det kan du vel gjøre?

Kanskje de kjøper aksjer?

Anonymous poster hash: 22535...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drifte to hytter er dyrt. Vet du hva det koster å drifte båt?

Kommer an på motor, men svindyrt. Skatt av 4 mill er mye, og når du sier lån er nedbetaling så har de heller ikke de fradragene i skatt. Du vet at lån er nedbetaling, men aner ikke hvor pengene går til? Hva har du lært om økonomi? Gaver gis vel ikke ut i fra hva en tjener? Med alt du ramser opp som de drifter, så kan det hende de ikke har bedre råd enn oss som tjener en mill.ta deg jobb og tjen penger. Da kan du reise hvor du vil. Ikke uvanlig atten på din alder gar nada peiling..og vil at penger skal gå til helt andre ting

Anonymous poster hash: a1b53...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du lurer, TS, og synes det er bra at du er økonomisk bevist og stusser over hvor omtrent 166.000 utbetalte kroner hver eneste måned går til. Feriepengene på en slik lønn utgjør kanskje ca 250.000, så hvorfor dere ikke kan dra på ferie lurer jeg også på!



Anonymous poster hash: 3785b...c18
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...