Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Christ, det dundrer i mitt blonde hode etter nattas begivenheter, men jeg må spørre allikevel.

Hvorfor er det slik at de politiske partiene, som alle er veldig opptatte av og engasjerte rundt dette med likestilling, riktig kvotering etc, fremdeles opererer med egne kvinnebevegelser og kvinnefløyer. Tenker på AP's kvinnebevegelse, Høyrekvinner, KrFK etc. Og når skal menn komme på banen for å eventuelt bli kvotert inn i disse fløyene icon_wink.gif

12

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

når det gjelder høyre og frp driver de ikke med kvotering i partiet og vil ikke ha det ellers heller. poenget med disse kvinneutvalgene er vel å ha damer til å jobbe spesielt med kvinnespørsmål, de som vet best hvor skoen trykker vel?

Skrevet

Jeg vet at ikke alle ønsker kvotering som virkemiddel. Poenget er at de fleste partiene er opptatte av dette, samt likestillingsdebatten, med ulike virkemidler.

Derfor synes jeg det blir litt paradoksalt at de skal ha egne fløyer for kvinnene i partiene. Bidrar ikke dette til å skape et skille? Hva er egne kvinnespørsmål da? Om ikke akkurat dette med likestilling? Hvordan ville dere reagert hvis f.eks Høyre opprettet en egen del av partiorganisajonen sin som de kalte Høyremenn og skulle debattert mannesaker?

12

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er relativt lenge siden kvinnene hadde sin egen organisasjon i Høyre, husker ikke når den ble nedlagt, men det var lenge før jeg ble aktiv for 5 år siden, i allefall. Så der var det visst noen som ikke visste helt hva de snakket om.....

Det som derimot finnes i de fleste lokallags- og fylkesstyrer er en med særlig ansvar for å dra i gang aktiviter o.l som kan være med på å fremme poitisk aktivitet blant kvinner, og særlig yngre kvinner, som dessverre ofte er mangelvare i politikken. (ref. debatten om gubbeveldet i AP)

Hilsen Hjemmemamma (svoren Høyrekvinne..)

Skrevet

Ups, det har gått 14 år siden jeg selv var aktiv i ungdomspolitisk arbeid , og har ikke fått med meg at Høyrekvinner har endret navn til Høyres Kvinnenettverk...

Men dette er jo samme sak da...

*Maiken*

[ Dette Innlegg er endret av: Maiken den 2002-03-03 22:07 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: Maiken den 2002-03-03 22:08 ]

Gjest Anonymous
Skrevet

Kvinner HAR!

Menn SKAL IKKE HA!

Likestilling?????

Tja..........

Gubbevelde???????

Hvor er det kvinner har fått ordet "gubbevelde" fra?

Nårtid skal kvinner innse at det ikke finnes noe "gubbevelde"?

I den vestlige verden er samfunnet styrt av kvinner. Er det vestlige samfunnet bedre enn andre?

NEI!!!

Nullet

Gjest Anonymous
Skrevet

Nullet, for det første så er det ikke flertall av kvinner som styrer i Vesten, men Vesten er tross alt vellykket i forhold til andre deler av verdenssamfunnet. Hvordan vil du ellers forklare at flyktningstrømmen går TIL Vesten

Anne

Gjest Anonymous
Skrevet

Fordi der er der all matriell rikdom finnes. Men er det det matrielle det som egentlig betyr noe?

Det er i allefall viktig for kvinner tydeligvis. Hva skal de gjøre uten pelskåpa og BMW'n?

Nullet

Gjest Kinga
Skrevet

Veldig synd om disse kvinnegruppene skal virke som en hemsko på seg selv!

Vi har kommet langt i Norge når det gjelder likestilling, takk og pris, vi kvinner har mer eller mindre samme valgmuligheter som menn når det gjelder det meste (og de som oss).

Likevel er det forskjell på andel kvinner og menn i ledende stillinger, vi har lønnsforskjeller når det gjelder typiske kvinne- og mannsyrker for å nevne noe. Dessuten er Norge en av de flinke i likestillingsklassen; langt fra alle land tilbyr kvinner og menn like kår.

Fortsatt bevisstgjøring både på hjemmebane og sånn litt utenfor lille Norges grenser er absolutt på sin plass selv i vår likestillingsæra. Bevisstgjøring rundt like og ulike muligheter, benytting av mulighetene, hvorfor vi velger som vi gjør, hvordan velge og gjøre bedre, er viktig og konstruktiv for både kvinner, menn og samfunnet som sin helhet. Om det er noe av dette kvinnegruppene griper fatt i, mener jeg de fortsatt er liv laga den dag i dag.

Hva er det står på agendaen til disse kvinnegruppene vet jeg ikke. At kvinner og menn skal være fullstendig make er heller ikke et mål i seg selv. Men jeg synes faktisk det er trist om vi skal si oss fornøyd allerede nå når det gjelder likestillingsspørsmål. Mulig kvinnegrupper ikke er veien å gå for å nå dette målet, men er vi ellers bevisste nok til å komme dit uten?

Du Maiken; rød leppestift matcher jo røde strømper da! icon_wink.gif12

Gjest Anonymous
Skrevet

Morn.

Når det kommer til disse nettverkene (la oss kalle dem det) av kvinner, så reagerer jeg negativt på at det i politiske partier overhodet skal være nødvendig med slike. Jeg er ikke noen stor beundrer av nettverk som skal domineres av og være forbeholdt ett kjønn.

Man kan ikke på en side være kritisk til f.eks frimurerorganisasjoner hvor opptakskrav er at du er mann, og samtidig applaudere et kvinnenettverk med den begrunnelse at dette kan fremme typiske kvinnespørsmål. Det blir litt selvmotsigende.

Jeg synes heller man skal jobbe for å avskaffe slike, ihvertfall og først og fremst i våre politiske partier, og heller la dette med tilrettelegging og rekruttering av kvinner være en kjernesak for moderpartiene.

Skulle jeg velge å engasjere meg i et politisk parti, så ville jeg faktisk ha tatt det som en selvfølge at disse problemstillingene ble drøftet og jobbet med i partiet, og ikke på egne kvinnemøter.

*har byttet ut de røde sokkene med kvinnelige nylonstrømper i dag, så kanskje sjefen gir meg rett i alt jeg sier fordi han får lock-on på bena mine.*

Skrevet

oisann, glemte å logge inn.

Innlegget over var da fra Maiken icon_smile.gif

Gjest Kinga
Skrevet

For at problemstillingene skal komme så langt at det blir drøftet og jobbet med i partiet - hva må til før den tid? Trygg Trafikk har gjort sitt for trafikksikkerhet, NAF for veibygging, Naturvernforbundet for miljøspørsmål, LO for lønns og arbeidsvilkår. Osv. Listen er uendelig. Kvinnebevegelsen har gjort sitt vedrørende likestilling; det sitter til og med kvinnepolitisk våkne kvinner innenfor flere av våre politiske partier. De har dannet kvinnenettverk for å belyse viktige saker der kvinner fremdeles ikke stiller på lik fot med mannen. Den dagen mannen ikke har samme kår som kvinnen, men må stille bak i køen - eller stiller seg bak i køen og ikke burde være der, den dagen bør mannen starte sitt mannenettverk.

Maiken; har absolutt tatt poenget ditt med at likestilling ikke samsvarer med kjønnsgrupper der man diskrimineres som medlem pga feil kjønn. Og at kvinnespørsmål skulle vært selvsagt på det politiske programmet, partiene trenger ikke og er ikke tjent med særgrupper innenfor slike felt (håper jeg ikke tillegger deg meninger du ikke har nå).

Men sammenligningen med f.eks. Frimurerlosjen er ikke helt reel etter mitt syn. Frimurerne er igrunnen et fascinerende og interessant fenomen. Har ikke særlig imot denslags grupperinger, ei heller er jeg noen stor tilhenger. Men Frimurerlosjen har i alle tider stort sett operert med hemmelige medlemslister, “broderskap” og lojalitetskrav som krysser vanlige demokratiske lover og regler. Utrolig smart påfunn; farlig smart og mektig til tider. Kvinnenettverkene har til gode å operere med samme strategi og har vært fullstendig åpne i det politiske landskapet. Veldig smart og langt mer “ufarlig”.

Uansett: for at gapet ikke skal bli for stort mellom liv og lære - Kvinnenettverkene kan leve i beste velgående utenfor de politiske partiene, eller hur? Så lenge vi ikke har 100% likestilling her i verden er slike interessegrupper absolutt forsvarlig. Jeg synes ikke målet skal være å avskaffe slike nettverk, men nødvendigheten av dem.

(Tipper du ikke er helt ufarlig selv med smekre nylonben, Maiken icon_smile.gif ) Grepa dame, du!12

Skrevet

Du fikk sagt det du, Vibeke. (typisk bergenserkvinnfolk, altså. Som får sagt det, mener jeg icon_smile.gif )

Målet bør vel være å avskaffe nødvendigheten.

Når det er sagt, så mener jeg fremdeles at det ikke blir helt riktig med egne kvinnenettverk innad i en partiorganisasjon. Eksterne pressgrupper blir noe helt annet, og er tross alt et virkemiddel som er vanlig, i praksis i form av lobbyvirksomhet.

Når en kvinne velger å engasjere seg i politisk arbeid, så bør hun være engasjert i politisk arbeid, synes jeg. Når jeg leser at enkelte av disse kvinnefløyene bedriver egen kursing, egen seminarvirksomhet, har egne møter og egne årsmøter, så skurrer dette litt. Jeg har skjønt det slik at ideologien bak er den at kvinner innad i partiorganisasjonene skal stimuleres til egenutvikling, ansvarstaking, debattering etc. Er ikke dette en selvsagt greie for samtlige som er politisk aktive da? Og bør ikke dette være en agenda for samtlige?

Jeg synes det virker litt søkt å sentrere slike ting for kvinner i egne kvinnenettverk, og føler nesten at dette bidrar til å gi et inntrykk av at disse kvinnene trenger mer drahjelp enn moderpartiene er i stand til å gi dem. Ris til egen bak.

Hvorvidt selvstendige, upolitiske kvinnenettverk har noe for seg har jeg ikke tenkt så mye over. Enda.

Savner vel litt mer kjøtt på bena fra høyrekvinnen lengre oppe som tross alt sikkert vet mer enn mange av oss andre om dette. Jeg er som sagt litt skeptisk, for ideologien bak kan ofte høres mye flottere ut enn det slike grupperinger i praksis greier å gjennomføre.

12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, Maiken!

Begynte på et svar for noen dager siden, men ble avbrutt av mine søte små, det er jammen ikke lett å rekke alt icon_smile.gif

Mange av tankene dine er jeg helt enig i, det blir unaturlig hvis et kvinnenettverk fungerer ved siden av, i stedet for i partiet, og dersom noen har egne årsmøter o.l. høres det helt absurd ut. Jeg må selvfølgelig ta utgangspunkt i Høyre, og slik som jeg opplever det der, er kvinnenettverkets viktigste arbeidsoppgave å stimulere til økt politisk aktivitet blant kvinner, særlig yngre kvinner.

Det ville være problematisk for meg dersom jeg følte at ved å ha et kvinnenettverk hadde partiet fritatt seg selv fra å engasjere seg i likestillingsspørsmål. Det opplever jeg ikke. De mennene jeg møter er generelt veldig opptatt av å få med flere yngre kvinner i politikken, og det er ikke BARE for å få noen å danse med på årsmøtene icon_smile.gif For meg er kvinnenettverket et sted jeg får nyhetsbrev om et interessefelt fra, akkurat som jeg får nyhetsbrev om andre interessefelt fra andre utvalg. Og kvinnepolitisk ansvarlig i styret har et ansvarsområde, andre har sine ansvarsområder.

Debatter om politiske saker tas i partiet, ikke i kvinnenettverket, det var grunnen til at Høyrekvinnene ble lagt ned. Jeg har ikke opplevd problemer med å bli tatt på alvor, verken i Høyre eller i lokalpolitikken generelt, på tross av ung alder og liten erfaring. Og det er bra. Men det er forsatt for få kvinner i politikken, særlig på min alder, og det viktig at det jobbes spesielt med dette, av kvinnenettverket og partiet ellers. Men vi skal passe oss for å danne sutreklubber - vi vil delta i politikken og næringslivet fordi vi er flinke, og fordi har erfaringer og egenskaper som trengs der. Mangfold i et parti er viktig, dvs. at vi skal ikke bare ha fokus på antallet kvinner og menn, men på sammensetningen av unge og gamle, kulturbakgrunn, yrkeserfaring osv. En bredt sammensatt gruppe gir stort erfaringsgrunnlag og mange perspektiver. Det er det viktigste...

Hjemmemamma

Gjest Tristessa
Skrevet

Nullet, jeg vil bare si deg en ting.

Det vestlige samfunnet er ikke kvinnedominert. Men det betyr ikke at kvinner ikke har makt her. Det vestlige samfunnet er rikt på materielle goder, men det betyr ikke at alle har pelskåper og bmw'er- meg for eksempel... Men det som er problemet er at ikke alle kan forstå at det er opp til en selv å lykkes i denne verden. Fordi vi er født i et rikt land, betyr ikke dette at vi alle kommer til å multimillionærer! Vær du glad for at du bor i en del av denne verden hvor demokrati er vanlig, ikke bare noe som høres ut som en del av et godnatteventyr!

Lily

(Som ikke er en rik, suksessfull yrkeskvinne enda, kun en høyrevridd gymnasiast med tro på seg selv)

Skrevet

Heisann, hjemmemamma.

Takk for et mer avklarende svar icon_smile.gif

Hvis dette nettverket fungerer slik du sier, så skjønner jeg litt mer av ideologien bak, og jeg ble faktisk beroliget.

Når du sier at politiske saker nå kun blir drøftet i partiet, så er jo alt slik det skal være, spør du meg.

Forresten så har akkurat Høyres kvinnenettverk en ganske avklarende hjemmeside. Skal sjekke litt rundt de andre partiene.

Som tidligere knallengasjert UHleder så er det godt å se at akkurat dette partiet har utviklet seg på også dette området, for med hånden på hjertet så må jeg si at jeg aldri skjønte dette Høyrekvinner-forumet. Jeg takket pent nei til denne delen, og opplevde aldri noe diskriminering i moderpartiet fordi jeg var jente.

Hilsen Maiken, som pr i dag er partiløs icon_smile.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, Maiken!

Kanskje ikke så rart at vi har tilhørt samme parti, jeg ser vi har like holdninger på noen områder. Var forresten også ihuga UH´er for 14 år siden, det må jo ha vært i Børge Brendes glansdager? (Tok en lang pause fra politikken etter det, det er ganske lurt å være litt ute i den virkelige verden også

icon_smile.gif)

Synd at du er partiløs nå da, politikken kunne virkelig trenge oppegående damer som deg... Men jeg må si akkurat i dag, når mitt kjære parti har gått inn for å kvotere inn kvinner i styrene i alle aksje selskap, er jeg ikke like stolt som ellers...

Hjemmemamma

Skrevet

*tsk tsk*

Skal aldri si aldri...

Husker du Kåres lille blå icon_smile.gif

Maiken

Skrevet

Høyre ja...Jaja...Skal ikke si noe jeg...icon_rolleyes.gif...

Hilsen en svoren sosialistisk 15 åring.....:12

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for et meningsfylt og viktig bidrag, Yvonne icon_smile.gif

Hjemmemamma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...