Duckie Skrevet 21. juni 2015 #1 Skrevet 21. juni 2015 Jeg fant ingen tråder om denne saken fra før, så jeg lager en ny. De fleste har sikkert fått med seg bloggposten om jenta som søker en familie. Hun har vært under barnevernets omsorg i 14 av sine 16 år, og ønsker seg ett fosterhjem, som kan hjelpe henne ut i livet som voksen. I lokalavisen for Asker og Bærum har de nå belyst saken ytterligere. Det viser seg at hun i senere tid har kommet i kontakt med sin far, og hun har mulighet for å bo hos han. Men han bor i Nord-Norge, og derfor ønsker hun ikke å flytte til han, selv om han er familie. Nå vet jeg jo ikke så mye detaljer her, men i artikkelen står det at hun og faren har et godt forhold. Det må være ufattelig trist for faren å se datteren gå ut over hele landet og proklamere at hun ønsker seg en familie, men ikke hans. Og når hun har familie å bo hos, er det da riktig at hun skal ta plassen ett av de andre fosterbarna som står i kø kan få bruk for? Er det riktig at barnevernet skal bruke midler og kapasitet på å oppfostre barn som har familie de kan bo hos? 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #2 Skrevet 21. juni 2015 Leste gjennom avisen, og noe på nett. Hun vil IKKE, er vel noe som går igjen. Bv er bekymret for alt som hun legger ut, og at det kan være noe hun angrer på senere i livet. Hun har kjæreste og venner i Asker. Hun er 16. Umoden for alt jeg vet. Godt forhold til far. Så står det....hun vil vite at hun har noen å feire neste jul med. Kan hun ikke feire med far og hans fam? Må julen være på østlandet? Selv om du står frem i avisen, på blogg, fb , så trenger vi ikke sluke alt rått.hun vil bestemme selv, så jeg vet ikke hva som skjer. Om du kun har far og hans fam så kanskje tankeendring må til? Anonymous poster hash: 0f74d...bfa
Biloba Skrevet 21. juni 2015 #3 Skrevet 21. juni 2015 Hun har fått egen hest, hvilket vil si at det er lagt ressurser i jenta, men har gått på 8 ungdomsskoler og ergo blitt flyttet en del. Det har nok skåret seg i flere fosterhjem og det er ikke sikkert det er et brukbart alternativ for jenta å miste miljøet sitt, eller at faren skal være rustet til å ta seg av et barn som har flyttet rundt under barnevernet fra hun var 2, bare fordi han en gang har hatt sex og det ble barn av det.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #4 Skrevet 21. juni 2015 En god far ville ha bosatt seg nær barnet!!Anonymous poster hash: 2cb51...069 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #5 Skrevet 21. juni 2015 Det er ikke lett å reetablere seg som tenåring, man er veldig sårbar. Og denne jenta er vel allerede rotløs nok, om hun ikke skal måtte flytte fra Østlandet til Nord-Norge. Anonymous poster hash: d9719...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #6 Skrevet 21. juni 2015 Det er ikke lett å reetablere seg som tenåring, man er veldig sårbar. Og denne jenta er vel allerede rotløs nok, om hun ikke skal måtte flytte fra Østlandet til Nord-Norge. Anonymous poster hash: d9719...9fd Enig. Ser ingen grunn til å kritisere ønsket hennes om å få bo der hun endelig føler seg hjemme. Og selv om hun og faren har et godt forhold så betyr det ikke at hun ser på han som en far i den forstand. Anonymous poster hash: 75ea6...e76 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #7 Skrevet 21. juni 2015 En god far ville ha bosatt seg nær barnet!!Anonymous poster hash: 2cb51...069 Joda, men nå har de nylig fått kontakt kan jeg lese, og det er vel mulig at far har etablert seg på nytt der oppe med kone og barn? Evt at han har delt omsorg for barn der oppe. Anonymous poster hash: 17efc...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #8 Skrevet 21. juni 2015 Forsåvidt skjønner jeg ikke helt poenget hennes. Hun sier hun hovedsaklig ønsker noen å feire jul med, ringe når hun vil, noen voksne å snakke med. Og det kan hun da får av sin far. Jeg synes ikke det er unaturlig å bo alene fra man er 16 (det gjorde jeg selv, mange timer unna familien), og hun vil da ha en far i nord som hun kan dra til på juleferie, sommerferie, påske etc. Om han overtar omsorgsansvaret så får hun jo i pose og sekk vil jeg mene, han er jo allerede vergen hennes. Anonymous poster hash: 17efc...2f0 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #9 Skrevet 21. juni 2015 Forsåvidt skjønner jeg ikke helt poenget hennes. Hun sier hun hovedsaklig ønsker noen å feire jul med, ringe når hun vil, noen voksne å snakke med. Og det kan hun da får av sin far. Jeg synes ikke det er unaturlig å bo alene fra man er 16 (det gjorde jeg selv, mange timer unna familien), og hun vil da ha en far i nord som hun kan dra til på juleferie, sommerferie, påske etc. Om han overtar omsorgsansvaret så får hun jo i pose og sekk vil jeg mene, han er jo allerede vergen hennes. Anonymous poster hash: 17efc...2f0 Kanskje de ikke passer så godt sammen? Kanskje hun ønsker noen nærmere som hun kan stikke innom av og til, dra på søndagsmiddag til og sånt? Når hun har vært uten familie så lenge så fortjener hun noen som står henne nært selv om hun er 16 år. Anonymous poster hash: 75ea6...e76 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #10 Skrevet 21. juni 2015 En god far ville ha bosatt seg nær barnet!!Anonymous poster hash: 2cb51...069 Hva vet du om grunnen til at han bor i nord og hun i sør? En temmelig bastant uttalelse du kommer med her. Anonymous poster hash: 56ac8...a2c 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #11 Skrevet 21. juni 2015 Forsåvidt skjønner jeg ikke helt poenget hennes. Hun sier hun hovedsaklig ønsker noen å feire jul med, ringe når hun vil, noen voksne å snakke med. Og det kan hun da får av sin far. Jeg synes ikke det er unaturlig å bo alene fra man er 16 (det gjorde jeg selv, mange timer unna familien), og hun vil da ha en far i nord som hun kan dra til på juleferie, sommerferie, påske etc. Om han overtar omsorgsansvaret så får hun jo i pose og sekk vil jeg mene, han er jo allerede vergen hennes. Anonymous poster hash: 17efc...2f0 Nå ble jo jenta plassert i fosterhjem da. Det er mulig far er en oppegående og fin kar, men han klarte/ønsket ikke å ta vare på sitt eget barn. At de nå har et "godt" forhold betyr ikke nødvendigvis at han er en god pappa, eller burde være pappa. Hun er fremdeles under barnevernet, regner med de hadde prøvd å plassere henne det om han var egnet til å være omsorgsperson. Siden hun faktisk ønsker en vilt fremmed familie å feire jul sammen med fremfor sin biologiske far sier vel mye om forholdet dem i mellom. Hun liker han tydeligvis, og har et hyggelig forhold med han, men han er ikke familie i den forstand som vi andre tenker på familie. Slik oppfatter i alle fall jeg situasjonen ut fra det jeg har lest. Anonymous poster hash: fd463...965
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #12 Skrevet 21. juni 2015 En god far ville ha bosatt seg nær barnet!!Anonymous poster hash: 2cb51...069 Godt du kjenner han personlig... Anonymous poster hash: 5cfc8...f81
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #13 Skrevet 22. juni 2015 Uff, jeg har lest om denne jenta, og jeg synes så synd på henne. Hun må være fryktelig rotløs. Grunnen til at hun ikke har bodd hos far er ikke opp til oss å spekulere i, og at hun, som har venner og kjæreste her sør (et slags rotfeste for en som ikke har kjent så mye av sånt), er god grunn til ikke å flytte langt nordover. Hun har jo heller ingen garanti for at ting vil fungere hos far, selv om de er familie. Mye av det hun søker kunne vi sikkert gitt henne. Vi bor på småbruk, har hester, er vant med både egne og andres ungdommer gjennom jobb, er stabile voksne, har god plass, osv. Det som skremmer meg er hennes mange flyttinger. Jeg lurer på hvorfor hun er flyttet så mange ganger, hva er det som ikke har fungert? Hun er i en vanskelig og sårbar alder, og bildet hun har lagt ut i blogginnlegget gir noen dårlige vibber. Håper ting ordner seg for henne. Anonymous poster hash: 94755...a85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå