Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal gjøre med kattene...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 4 katter.

Gråpus og Svarten er eldst, og kullsøsken. Typiske huskatter. Er veldig gode venner.

Frank og Bobby er rasekatter. Og yngst. Er veldig gode venner.

Gråpus, Frank og Bobby går veldig fint overens. Svarten bryr seg ikke så mye om Bobby.

Men... Svarten og Frank takler ikke synet av hverandre. I tillegg har Svarten alltid vært problemkatt, før vi fikk Frank. Svarten tisser inne. Har alltid gjort det, og ja, har vært hos dyrlegen flere ganger.

Frank er heller ikke "normal". Han er veldig skvetten av seg, særlig mot menn. Han kommer heller ikke frem om vi har besøk, og mesteparten av kontakten vi får med han er når vi ligger i senga eller sofaen. Det er eneste gangene han kommer for kos.

Bobby er fremdeles kattunge, og vi fikk han i håp om å forbedre Frank. Og det virket til en viss grad. Frank og Bobby stortrives sammen, sover sammen og leker sammen. Frank har fått større selvtillitt mot mennesker og vi får kost med han mer, men han ypper seg mer mot Svarten som konsekvens...

Det beste hadde vært å fått omplassert Frank og Bobby sammen. Men Frank er krevende og trenger mye lek og oppmerksomhet. Og han er redd menn... Er redd Frank hadde endt opp som "villkatt" i et annet hjem...

Hva bør jeg gjøre?

Anonymous poster hash: b5d8e...674

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er Svarten? Iom at dere ikke har funnet noe feil på han fysisk, og han alltid har vært urenslig hadde jeg vurdert å avlive han. Å ha en urenslig katt er fryktelig slitsomt, og det er et klart tegn på at han sliter med et eller annet. Og siden det er så mange hjemløse katter der ute er det mest hensiktsmessig å ta vare på de som i det minste er velfungerende. Å omplassere to unge katter som fungerer fremfor en eldre som ikke fungerer er bare dumt, dessverre. 

Anonymous poster hash: b2989...651
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er Svarten? Iom at dere ikke har funnet noe feil på han fysisk, og han alltid har vært urenslig hadde jeg vurdert å avlive han. Å ha en urenslig katt er fryktelig slitsomt, og det er et klart tegn på at han sliter med et eller annet. Og siden det er så mange hjemløse katter der ute er det mest hensiktsmessig å ta vare på de som i det minste er velfungerende. Å omplassere to unge katter som fungerer fremfor en eldre som ikke fungerer er bare dumt, dessverre.  Anonymous poster hash: b2989...651

Har i frustrasjon noen ganger tenkt slik selv, men det er uaktuelt... Svarten er ellers en veldig elskverdig katt, og jeg er blitt vandt til å vaske.. En del ting har dog blitt ødelagt. Men blir bare oppgitt nå istedenfor sur.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er Svarten? Iom at dere ikke har funnet noe feil på han fysisk, og han alltid har vært urenslig hadde jeg vurdert å avlive han. Å ha en urenslig katt er fryktelig slitsomt, og det er et klart tegn på at han sliter med et eller annet. Og siden det er så mange hjemløse katter der ute er det mest hensiktsmessig å ta vare på de som i det minste er velfungerende. Å omplassere to unge katter som fungerer fremfor en eldre som ikke fungerer er bare dumt, dessverre.  Anonymous poster hash: b2989...651

4,5 år.

Skrevet

Hadde et liknende problem med mine tre. Kullsøskenpå 10 sloss så pelsen flagget og den ene tisset i sko og vesker, mens lillebror på 7 syntes kos var helt unødvendig.

Fikk et råd om å prøve Feliway. Det er en diffuser  til å sette i stikkontakten. Merket stor bedring etter en drøy uke! Flasken holder ca 1 mnd og her merket vi at det var på tide å skifte flaske ved at de begynte med uønsket adferd igjen. Etter å ha brukt Feliway i 3-4 mnd var ny adferd etablert. 

Nå er det ca et halvt år siden vi avsluttet behandlingen. Lillebror er kosegutt, tissing foregår kun på kassa og slåssing er det veldig lite av. 

Det er visstnok ikke alle katter som responderer på dette. Noen klarer seg med en kur på noen mnd og andre trenger å ha diffuser permanent. Uansett verdt et forsøk før avlivning eller omplassering. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde et liknende problem med mine tre. Kullsøskenpå 10 sloss så pelsen flagget og den ene tisset i sko og vesker, mens lillebror på 7 syntes kos var helt unødvendig.

Fikk et råd om å prøve Feliway. Det er en diffuser  til å sette i stikkontakten. Merket stor bedring etter en drøy uke! Flasken holder ca 1 mnd og her merket vi at det var på tide å skifte flaske ved at de begynte med uønsket adferd igjen. Etter å ha brukt Feliway i 3-4 mnd var ny adferd etablert. 

Nå er det ca et halvt år siden vi avsluttet behandlingen. Lillebror er kosegutt, tissing foregår kun på kassa og slåssing er det veldig lite av. 

Det er visstnok ikke alle katter som responderer på dette. Noen klarer seg med en kur på noen mnd og andre trenger å ha diffuser permanent. Uansett verdt et forsøk før avlivning eller omplassering. 

Har brukt Feliway, sånn man har i stikkkontakten. Men Burde kanskje hatt flere for å spre det bedre? Skal gjøre et forsøk i flere innkjøp av slike dispensere, og spray i tillegg. Takk for ideen :-)

AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo fantastisk ut!

Anonymous poster hash: 55fd9...c0d

Gjest Seajewel
Skrevet

Hvor kan man kjøpe Feliway?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kan man kjøpe Feliway?

Dyrebutikker, ebay og apoteket. Jeg kjøpte på apotek 1. De så rart på meg og visste ikke hva jeg spurte etter fordi de ikke hadde hørt om det før. Men på Apotek 1 kostet en dispenser 250 kr, og 400 kr for den samme i den ene dyrebutikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...