AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #1 Skrevet 21. juni 2015 Jeg er ei 21 år gammel jente, er 160 cm og 45 kg. Skal gå opp i vekt, og lurer på om noen kan anslå hvor mye jeg omtrent vil gå opp på f.eks. 1 uke/1 måned eller lignende, dersom jeg spiser følgende: "Vanlig", ordentlig mat som tilsvarer 2300 kalorier per dag. 200 gram yoghurtnøtter og/eller mørk sjokolade hver dag, utgjør litt over 1000 kalorier. Kan noen hjelpe meg? Ønsker ikke kommentarer som at jeg bør heller gjøre sånn og sånn for å gå opp i vekt. Ønsker svar på det jeg spør etter Anonymous poster hash: ff079...03e
Maximillian Cohen Skrevet 21. juni 2015 #2 Skrevet 21. juni 2015 (endret) Det er umulig å svare på uten å vite hvor mye du forbrenner, men jeg vil tippe du vil gå opp rundt 0,5 - 1 kg per uke om du inntar 2 300 kcal per dag. Endret 21. juni 2015 av Maximillian Cohen
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #3 Skrevet 21. juni 2015 Det er umulig å svare på uten å vite hvor mye du forbrenner, men jeg vil tippe du vil gå opp rundt 0,5 - 1 kg per uke om du inntar 2 300 kcal per dag. Oi, det tenkte jeg ikke på… Jeg trener ca. 5 ganger i uken. 8 km jogging og 20-30 minutter lett styrketrening. Er ellers lite aktiv i hverdagen. Anonymous poster hash: ff079...03e
Cata Skrevet 21. juni 2015 #4 Skrevet 21. juni 2015 Enig med Maximilian Cohen, men med litt annen begrunnelse. Med ditt treningsnivå så trenger du sannsynligvis minst de 2300 kaloriene for å beholde den vekta du har, så en evt. vektoppgang vil komme fra de ca. 1000 du inntar ekstra i så fall. Siden 1 kg tilsvarer omtrent 7000 kcal (tommelfingerregel) så vil du altså gå opp snaut 1 kg i uka. I likhet med alt annet som har med vekt å gjøre så er det der bare et grovt estimat.
Maximillian Cohen Skrevet 21. juni 2015 #5 Skrevet 21. juni 2015 Trener du såpass mye tror jeg nok du burde spise noe mer for å gå opp i vekt. Jeg vet du ikke ville høre det, men det vil være en fordel for deg å få i deg mer proteiner enn hva du gjør ved å spise sjokolade og yoghurtnøtter. Da har du sammen med styrketreningen din en mulighet til å legge på deg muskler, i stedet for fett.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #6 Skrevet 21. juni 2015 Trener du såpass mye tror jeg nok du burde spise noe mer for å gå opp i vekt. Jeg vet du ikke ville høre det, men det vil være en fordel for deg å få i deg mer proteiner enn hva du gjør ved å spise sjokolade og yoghurtnøtter. Da har du sammen med styrketreningen din en mulighet til å legge på deg muskler, i stedet for fett. Jeg får i meg mye proteiner gjennom den vanlige maten gjennom dagen Den ekstra kosen er stort sett for å innta enda flere kalorier uten at det tar mye plass i magen. Anonymous poster hash: ff079...03e
FitnessIna Skrevet 21. juni 2015 #7 Skrevet 21. juni 2015 (endret) Det ser ut som en veldig god plan for vektoppgang, synes jeg Når du trener så mye trenger du relativt mange kcal for å velikeholde vekten. Om du har muligheten - vei deg 1x uken, og om det ikke går fremover legger du til ca 100 kcal, men jeg tror du vil legge på deg omtrent 0.7-1kg i uken av dette. Jeg gjorde det slik i høst selv og la på meg omtrent 5kg til sammen. Lykke til! Endret 21. juni 2015 av FitnessIna
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #8 Skrevet 21. juni 2015 Det ser ut som en veldig god plan for vektoppgang, synes jeg Når du trener så mye trenger du relativt mange kcal for å velikeholde vekten. Om du har muligheten - vei deg 1x uken, og om det ikke går fremover legger du til ca 100 kcal, men jeg tror du vil legge på deg omtrent 0.7-1kg i uken av dette. Jeg gjorde det slik i høst selv og la på meg omtrent 5kg til sammen. Lykke til! Hvor lang tid brukte du på å gå opp 5 kg? Hvorfor ønsket du å gå opp i vekt? Har du eventuelt noen andre tips å dele? Anonymous poster hash: ff079...03e
FitnessIna Skrevet 21. juni 2015 #9 Skrevet 21. juni 2015 (endret) Hvor lang tid brukte du på å gå opp 5 kg? Hvorfor ønsket du å gå opp i vekt? Har du eventuelt noen andre tips å dele? Anonymous poster hash: ff079...03e Jeg måtte opp i vekt fordi jeg veide 48kg på mine 165cm - rett og slett fordi jeg hadde liten matlyst og derfor hadde gått ned i vekt uten å egentlig merke det selv. Coachen min sa da at jeg måtte opp i vekt, og at han skulle passe på det for at jeg skulle prestere bra på trening. Startet i august/september, og veide inn på 53.5kg under VM i November. Jeg begynte med 2000kcal dagen, ca, og la til 100kcal i uken til jeg begynte å gå opp ca 0.5kg hver uke. Endte opp på ca 2600kcal. Hadde mye energi på trening, ble mye sterkere og fikk generelt mer energi. Mitt tips er vel å være tålmodig - ofte tar det litt tid før kroppen kommer i gang. Og nyt det! Trening kommer til å bli en skikkelig lek Endret 21. juni 2015 av FitnessIna
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #10 Skrevet 21. juni 2015 Jeg måtte opp i vekt fordi jeg veide 48kg på mine 165cm - rett og slett fordi jeg hadde liten matlyst og derfor hadde gått ned i vekt uten å egentlig merke det selv. Coachen min sa da at jeg måtte opp i vekt, og at han skulle passe på det for at jeg skulle prestere bra på trening. Startet i august/september, og veide inn på 53.5kg under VM i November. Jeg begynte med 2000kcal dagen, ca, og la til 100kcal i uken til jeg begynte å gå opp ca 0.5kg hver uke. Endte opp på ca 2600kcal. Hadde mye energi på trening, ble mye sterkere og fikk generelt mer energi. Mitt tips er vel å være tålmodig - ofte tar det litt tid før kroppen kommer i gang. Og nyt det! Trening kommer til å bli en skikkelig lek Så bra å høre! Jeg har et mål om å komme over 50-tallet på vekta, da skal jeg være fornøyd! Men det merkelige er at jeg føler jeg har mye energi på trening, selv om jeg er så undervektig som jeg er. Merker ikke at det er noe galt med meg, annet enn at jeg ser tallet på vekta, og i tillegg synes jeg ser spinkel ut i speilet. Ingenting er i veien med matlysten min, folk rundt meg kommenterer til og med hvor mye jeg spiser! Men mulig det har vært for lite kalorier likevel, siden jeg er såpass fysisk aktiv. Anonymous poster hash: ff079...03e
FitnessIna Skrevet 21. juni 2015 #11 Skrevet 21. juni 2015 Så bra å høre! Jeg har et mål om å komme over 50-tallet på vekta, da skal jeg være fornøyd! Men det merkelige er at jeg føler jeg har mye energi på trening, selv om jeg er så undervektig som jeg er. Merker ikke at det er noe galt med meg, annet enn at jeg ser tallet på vekta, og i tillegg synes jeg ser spinkel ut i speilet. Ingenting er i veien med matlysten min, folk rundt meg kommenterer til og med hvor mye jeg spiser! Men mulig det har vært for lite kalorier likevel, siden jeg er såpass fysisk aktiv. Anonymous poster hash: ff079...03e Jeg hadde også energi på trening da jeg gikk ned i vekt og var undervektig - men når man trener mye og gir kroppen lite mat vil man til slutt gå på veggen. Kroppen trenger ofte mer mat enn det man tror. Om du har lite fett på kroppen vil du også få høyere risiko for osteoporose, spesielt om du mister menstrasjon - det er en god pekepinne mot at du har så lite fett at det forstyrrer hormonbalansen. Lykke til! Bare å sende melding om det er noe du lurer på, eller om du trenger noen å snakke med etter hvert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå