AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #1 Skrevet 21. juni 2015 har veldig dårlig selvtillit og er usikker på meg selv... Vil veldig gjerne lære meg å opptre selvsikker, hvert fall virke sikker på meg selv, selvom jeg egentlig ikke er det. Fake it til you make it Snakker veldig fort og tror jeg har litt løpsk tale, setningene mine gir i hvert fall ikke alltid mening... Dette plager meg skikkelig, føler meg så innmari idiotisk hver gang jeg snakker, men klarer ikke endre det:( Anonymous poster hash: 5b972...37a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #2 Skrevet 21. juni 2015 I hvilke situasjoner har du dårlig selvtillit? Det er vel ingen som har kronisk lav selvtillit og ikke tror at de mestrer en dritt. Anonymous poster hash: ad895...026
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #3 Skrevet 21. juni 2015 I hvilke situasjoner har du dårlig selvtillit? Det er vel ingen som har kronisk lav selvtillit og ikke tror at de mestrer en dritt. Anonymous poster hash: ad895...026 I sosiale sammenhenger... Anonymous poster hash: 5b972...37a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #4 Skrevet 21. juni 2015 Dårlig til å sjekke gutter, holde taler? Anonymous poster hash: ad895...026
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #5 Skrevet 21. juni 2015 Dårlig til å sjekke gutter, holde taler? Anonymous poster hash: ad895...026 prøver meg ikke så ofte på sjekking... Taler/foredrag er jeg faktisk overraskende god på. Det handle igrunnen mest om samtaler i grupper, eller på tomannshånd... Anonymous poster hash: 5b972...37a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #6 Skrevet 21. juni 2015 At du ikke tør ta ordet, eller at du skjelver i stemmen og sånn? Anonymous poster hash: ad895...026
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #7 Skrevet 21. juni 2015 At du ikke tør ta ordet, eller at du skjelver i stemmen og sånn? Anonymous poster hash: ad895...026 Nei, mest at setningene mine "ikke gir mening," blir på en måte dårlig til å ordlegge meg, ordene kommer i feil rekkefølge. I tillegg snakker jeg veldig fort, og hver gang jeg tar ordet blir jeg avbrutt. Kanskje jeg er veldig dårlig på timing.. Anonymous poster hash: 5b972...37a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #8 Skrevet 21. juni 2015 Nei, mest at setningene mine "ikke gir mening," blir på en måte dårlig til å ordlegge meg, ordene kommer i feil rekkefølge. I tillegg snakker jeg veldig fort, og hver gang jeg tar ordet blir jeg avbrutt. Åja, ja jeg kan være litt sånn selv. Mye flinkere til å ordlegge meg skriftlig. Kanskje vi burde trene sammen. Anonymous poster hash: ad895...026
Gjest Uchiha Madbrah Skrevet 21. juni 2015 #9 Skrevet 21. juni 2015 Snakk gjerne saktere. Slapp av, prat sakte og tydelig, vis autoritet, både i stemmen og ved øyekontakt. Det viktigste av alt er å tro mer på seg selv. Selvtillit kommer ikke automatisk en dag, men du må bestemme deg for å være mer bestemt, og sakte, men sikkert så vil du selv merke at du blir mer selvsikker. Selvtillit bør fremheve personligheten din, og at du er glad i og sikker på deg selv. Finnes ingen fasit, dermed bør du bare prøve hva som passer deg best. Kroppspråk er også viktig. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #10 Skrevet 21. juni 2015 Det viktigste av alt er å tro mer på seg selv. Ja, men spørsmålet er hvordan man oppnår dette. Og da tror jeg man må fokusere på det du sier. Snakke sakte og tydelig, ikke være redd for blikkontakt og pauser. Øvelse og fokus gjør mester, I guess. Anonymous poster hash: ad895...026
gjest 321 Skrevet 21. juni 2015 #11 Skrevet 21. juni 2015 har veldig dårlig selvtillit og er usikker på meg selv... Vil veldig gjerne lære meg å opptre selvsikker, hvert fall virke sikker på meg selv, selvom jeg egentlig ikke er det. Fake it til you make it Snakker veldig fort og tror jeg har litt løpsk tale, setningene mine gir i hvert fall ikke alltid mening... Dette plager meg skikkelig, føler meg så innmari idiotisk hver gang jeg snakker, men klarer ikke endre det:( Anonymous poster hash: 5b972...37a Selvtillit er noe man bygger opp. På samme måte som du opparbeider deg tillit til et annet menneske, må du opparbeide deg tillit til deg selv. Jo mer du mestrer, jo høyere vil også selvtilliten bli i den settingen du mestrer noe. Hvis du hovedsaklig mangler selvtillit innenfor det sosiale, så har du to alternativer: 1. Du kan "fake", som du selv sier. Da vil du egentlig bare imitere kroppsspråk til en person du ser er selvsikker. Hermegåsa. Da er det viktig å fokusere på at du har en bra holdning, et åpent kroppsspråk, snakker rolig, har blikkontakt og ikke er redd for pauser i samtalen. 2. Du kan trene deg opp til å mestre mer og mer, så du rett og slett gradvis bygger selvtillit. Da må du nesten trene så mye som mulig. Vær så sosial som mulig, og vær bevisst på at du skal pushe grensene dine. Er du redd for å snakke, så kan du sette deg en utfordring som: Du Skal prate med to nye personer på festen. Eller: Du skal si noe mer enn "Hei"og "takk" på butikken. Du må altså gradvis utfordre deg selv utenfor komfortsonen i sosiale settinger, når du ser at du mestrer dette vil også selvtilliten din øke. Det handler egentlig bare om å tørre. Du kan selvsagt kombinere nr 1 og 2.
Miklo Velka Skrevet 21. juni 2015 #12 Skrevet 21. juni 2015 Det er vel ingen som har kronisk lav selvtillit og ikke tror at de mestrer en dritt. Anonymous poster hash: ad895...026 Å jo da, vi finnes.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #13 Skrevet 21. juni 2015 1) Bli obs på når du snakker fort. 2) Positive opplevelser, bli flinkere til å legge merke til positive tilbakemeldinger. Bli flinkere til å "ignorere" negative tilbakemeldinger(går selvsagt an å ta dette for langt, men det skal sikkert mye til for en med dårlig selvtillit. Finnes sikkert mye informasjon om triks for å sette det ut i praksis på nett. 3) Husk at det er vanlig å være sjenert, ha dårlig selvtillit, osv. Selv føler jeg at det gir meg et overtak siden jeg ikke lenger snakker med en selvsikker person, men en som er sjenert og har lyst til å bli likt av meg. Anonymous poster hash: 5ad59...4d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå