Gå til innhold

Hvor mye bør jeg betale i leie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Solgte leiligheten min i våres og har vært med i utallige budrunder, men med begrenset budsjett og mange som vil ha den type leilighet jeg søker har jeg ikke fått napp. Har fått bo på gjesterommet til en venninne. Først trodde vi vel at det var midlertidig, men har blitt nesten 3 mnd til nå og frykter det er like lenge til jeg kan flytte inn i noe eget...

Saken er at jeg ikke betaler noe for å bo her, og for hver dag kjenner jeg på det. Har spurt hva hun vil ha i leie, men hun svarer liksom ikke.... Føler litt at jeg er på besøk og ved å betale leie vil jeg få det bedre... Men hva bør jeg tilby meg å betale?? Er en ny oppusset 3 roms svært sentralt beliggende. Har eget stort soverom og Internett. Nabo leiligheten leies ut for 15.900 og den er sliten.... Er jo deilig å kunne spare mye pr. mnd, men blir jo ikke rettferdig. Rommet jeg bor på bruker hun ikke til noe uansett da...

Hva synes dere jeg skal foreslå???

Anonymous poster hash: 22b71...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Solgte leiligheten min i våres og har vært med i utallige budrunder, men med begrenset budsjett og mange som vil ha den type leilighet jeg søker har jeg ikke fått napp. Har fått bo på gjesterommet til en venninne. Først trodde vi vel at det var midlertidig, men har blitt nesten 3 mnd til nå og frykter det er like lenge til jeg kan flytte inn i noe eget...

Saken er at jeg ikke betaler noe for å bo her, og for hver dag kjenner jeg på det. Har spurt hva hun vil ha i leie, men hun svarer liksom ikke.... Føler litt at jeg er på besøk og ved å betale leie vil jeg få det bedre... Men hva bør jeg tilby meg å betale?? Er en ny oppusset 3 roms svært sentralt beliggende. Har eget stort soverom og Internett. Nabo leiligheten leies ut for 15.900 og den er sliten.... Er jo deilig å kunne spare mye pr. mnd, men blir jo ikke rettferdig. Rommet jeg bor på bruker hun ikke til noe uansett da...

Hva synes dere jeg skal foreslå???

Anonymous poster hash: 22b71...2c6

5-6000,-?

Anonymous poster hash: da455...08f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Solgte leiligheten min i våres og har vært med i utallige budrunder, men med begrenset budsjett og mange som vil ha den type leilighet jeg søker har jeg ikke fått napp. Har fått bo på gjesterommet til en venninne. Først trodde vi vel at det var midlertidig, men har blitt nesten 3 mnd til nå og frykter det er like lenge til jeg kan flytte inn i noe eget...

Saken er at jeg ikke betaler noe for å bo her, og for hver dag kjenner jeg på det. Har spurt hva hun vil ha i leie, men hun svarer liksom ikke.... Føler litt at jeg er på besøk og ved å betale leie vil jeg få det bedre... Men hva bør jeg tilby meg å betale?? Er en ny oppusset 3 roms svært sentralt beliggende. Har eget stort soverom og Internett. Nabo leiligheten leies ut for 15.900 og den er sliten.... Er jo deilig å kunne spare mye pr. mnd, men blir jo ikke rettferdig. Rommet jeg bor på bruker hun ikke til noe uansett da...

Hva synes dere jeg skal foreslå???

Anonymous poster hash: 22b71...2c6

2500kr ville vært greit syns jeg. Virker som hun har nok av penger, men for at du skal føle bedre så burde du ikke oppfordre til og betale masse.

Anonymous poster hash: 0d7e6...e0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler du ikke for strøm heller?

Maten regner jeg selvfølgelig med at dere deler eller har hver deres? 



Anonymous poster hash: 19a3f...56d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør faktisk se deg om etter noe annet å leie. Stakkar venninnen din - var så grei at hun lånte ut gjesterommet for en kort tid, og plutselig har hun fått en leietaker hun ikke har spurt etter! Jeg skjønner helt ærlig ikke at du har hatt frekkhet til å bli boende der utover en måned, jeg.



Anonymous poster hash: f071a...289
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke betalt noe for noen ting nei... Prøver å ta ekstra mye av husarbeidet da...

Mat handler vi stort sett selv, vi Har veldig forskjellig døgnrytme, så skjelden vi spiser sammen. Men når vi gjør det handler vi ca annen hver gang... Prøver også å være tidlig ute når det gjelder å kjøpe inn dopapir, såpe ol.

Er jo ikke at jeg ikke vil betale, men vet bare ikke hva og hun vil ikke/tør ikke si hva hun vil ha. Redd hun plutselig bare kaster meg ut. Når hun sa jeg kunne bo her så trodde vi vel begge det bare var snakk en uke eller to...

Anonymous poster hash: 691da...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen

Bodd så lenge uten å betale? Du burde allerede etter en mnd lagt penger på bordet. Siden dere er venner så kanskje hun syns det er vanskelig. Du sier det kanskje blir like lenge til du får noe selv. Man bor ikke så lenge til snille venner. Du bør betale fra dag 1.

Du bør dele på fellesutgifter på leiligheten. Strøm skal deles. Tv og nett skal deles. Forsikring skal deles.vet ikke hva fellesutgifter er. Du kan se på nett hva tilsvarende hybel koster. Her koster en hybel på 13 kvadrat 6000 kr og det er en billig by. La oss si du betaler 5000 for hybel..så legger du til de andre utgifter. Du skylder allerede 15000.du bør ikke tenke på din egen sparing når du bor sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Solgte leiligheten min i våres og har vært med i utallige budrunder, men med begrenset budsjett og mange som vil ha den type leilighet jeg søker har jeg ikke fått napp. Har fått bo på gjesterommet til en venninne. Først trodde vi vel at det var midlertidig, men har blitt nesten 3 mnd til nå og frykter det er like lenge til jeg kan flytte inn i noe eget...

Saken er at jeg ikke betaler noe for å bo her, og for hver dag kjenner jeg på det. Har spurt hva hun vil ha i leie, men hun svarer liksom ikke.... Føler litt at jeg er på besøk og ved å betale leie vil jeg få det bedre... Men hva bør jeg tilby meg å betale?? Er en ny oppusset 3 roms svært sentralt beliggende. Har eget stort soverom og Internett. Nabo leiligheten leies ut for 15.900 og den er sliten.... Er jo deilig å kunne spare mye pr. mnd, men blir jo ikke rettferdig. Rommet jeg bor på bruker hun ikke til noe uansett da...

Hva synes dere jeg skal foreslå???

Anonymous poster hash: 22b71...2c6

Du bør betale halve hennes husleie og ellers halvparten av strøm, tv, internet, matregningen også, såklart

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du bør betale henne for de tre mnd du allerede har bodd der. Sett deg i hennes situasjon, hva hadde du ønska hun hadde sagt og gjort?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde se etter et annet sted å bo - kvikt. Evt. krasje hos foreldre en periode, eller velge korttidsleie et sted der du kan flytte inn umiddelbart. 

 

Om hun ville leie ut mot betaling hadde hun jo gjort det - dvs. lagt ut det ekstra soverommet til leie på Finn. Men det har hun ikke, nettopp fordi hun ikke vil ha leietakere. 

 

Det rette er at du kommer deg ut og i tillegg gir henne en sum for siste tiden du har bodd der. Se hva ett rom i tilsvarende standard/nabolag går for, samt legg på for internett osv. Det er bare et regnestykke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at jeg bør betale for å bo her, både for det jeg har gjort og den tiden som kommer fremover. Tror nok hun synes det er ubehagelig å si en sum, derfor jeg prøver å finne ut av hva jeg skal tilby, uten at det blir for lite eller for mye...

Min mor er død, og etter å ha passet på min svært alkoholiserte far hele ungdomstiden er det helt uaktuelt å flytte til han. Tror heller ikke hun plages av at jeg bor her. Hun er ikke så mye hjemme og når hun er her har vi det veldig hyggelig med mat, vin og skravling. Hun har også ved flere anledninger sagt at det er bedre å bo her litt lenger enn å kjøpe en leilighet jeg egentlig ikke vil ha.

Jeg er på masse visninger, men uansett så er det noen som byr over eller har lengre ansenitet en meg. Og jeg ser etter typ 2 roms Oslo øst....

Skal prøve å snakke med henne i kveld, jeg vil jo gjerne betale for meg. Og at der er vinn-vinn for begge. Jeg bor litt billigere og hun får noen ekstra tusenlapper i mnd på ett rom hun ellers bare bruker til lager.

Anonymous poster hash: 691da...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er rimelig frekk syntes jeg. "Skal prøve å prate med henne i kveld??"

Når du vet hun syntes det er kleint å si en sum???!

Hadde heller lagt 5-10 000 på bordet og sagt tusen takk for at jeg får bo her. Og handle mat annenhver gang? Herregud, du er ukoselig. Burde betalt hver gang når du bor der gratis.

Sikker på at venninna di irriterer seg noe grusomt over deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig i at jeg bør betale for å bo her, både for det jeg har gjort og den tiden som kommer fremover. Tror nok hun synes det er ubehagelig å si en sum, derfor jeg prøver å finne ut av hva jeg skal tilby, uten at det blir for lite eller for mye...

Min mor er død, og etter å ha passet på min svært alkoholiserte far hele ungdomstiden er det helt uaktuelt å flytte til han. Tror heller ikke hun plages av at jeg bor her. Hun er ikke så mye hjemme og når hun er her har vi det veldig hyggelig med mat, vin og skravling. Hun har også ved flere anledninger sagt at det er bedre å bo her litt lenger enn å kjøpe en leilighet jeg egentlig ikke vil ha.

Jeg er på masse visninger, men uansett så er det noen som byr over eller har lengre ansenitet en meg. Og jeg ser etter typ 2 roms Oslo øst....

Skal prøve å snakke med henne i kveld, jeg vil jo gjerne betale for meg. Og at der er vinn-vinn for begge. Jeg bor litt billigere og hun får noen ekstra tusenlapper i mnd på ett rom hun ellers bare bruker til lager.

Anonymous poster hash: 691da...00b

Det er bra, si du har vært usikker på hvor mye som er riktig. Jeg tenker du bør betale ca fire tusen i mnd. Men hør hvor mye hun betaler i strøm og fellesutgifter og renter på boligen, (ikke avdrag) :)

Anonymous poster hash: 19a3f...56d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er bra, si du har vært usikker på hvor mye som er riktig. Jeg tenker du bør betale ca fire tusen i mnd. Men hør hvor mye hun betaler i strøm og fellesutgifter og renter på boligen, (ikke avdrag) :)

Anonymous poster hash: 19a3f...56d

 

 

 

Det er bra, si du har vært usikker på hvor mye som er riktig. Jeg tenker du bør betale ca fire tusen i mnd. Men hør hvor mye hun betaler i strøm og fellesutgifter og renter på boligen, (ikke avdrag) :)

Anonymous poster hash: 19a3f...56d

 

Og del det på to :)

Anonymous poster hash: 19a3f...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du bør betale rundt 4000/mnd for å bo der samt all egen mat/husholdning. Jeg går ut fra at du vet hva du brukte i mnd da du bodde for deg selv og da får du legge 2/3 av dette på toppen av husleien så du er sikker på at du dekker alle kostnader ved å ha deg i hus.

Det er ikke sikkert venninnen din synes det er en ulempe å ha deg der, men ingen synes det er behagelig å mase om penger til bekjente. Så her må du foreslå, og spørre etter kontonummeret hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du visste vel at det antakeligvis tok mer enn et par uker å finne egen leilighet? Det å finne den perfekte bolig tar tid, og om man så finner noe er det ikke gitt at man vinner budrunden. Boliganskaffelse er et langsiktig prosjekt, spesielt når markedet er på topp, som nå. 

 

Det å "krasje" hos en venninne mens man ser etter bolig er ikke vanlig og en veldig dårlig ide. Da kan man i hvert fall ikke si at det er midlertidig over en kort periode. Det er vanlig at man bor i egen bolig til man har anskaffet noe nytt, eller i det minste leier noe i mellomtiden. Bor man midleritidig hos en venn så er det snakk om scenario der man allerede har en fastsatt innflytningsdato et annet sted.

 

Jeg påpeker dette fordi jeg selv har en venninne boende hos meg som ser etter egen leilighet. Hun betaler riktignok, så det er jo flott, men ting ser ut til å ta lenger tid enn planlagt. Vi har en god tone og alt det der, men jeg ser for meg at tiden kommer da jeg gjerne vil ha leiligheten for meg selv og for de fleste voksne mennesker sitter det langt inne å signalisere dette til en venninne. I min situasjon ble det lagt ekstra press på meg fordi hun hadde en vanskelig bosituasjon i utgangspunktet. Egentlig visste jeg jo at dette ikke kom til å bli "midlertidig", utifra hvor lang tid det tar å finne seg leilighet. Men nå er jeg altså stuck med denne situasjonen. 

 

Jeg synes ikke du skal teste din venninnes tålmodighet - når man er gjest i noens hus så drar man heller en dag for tidlig enn en dag for sent. Betale skal man selvsagt, men selv om du betaler henne har hun likevel fått en leietaker mot sin vilje. Jeg synes du skal se etter et annet sted å bo, et rom i et kollektiv el.l.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Kan hende hun svarer unnvikende på spørsmål om hva du bør betale fordi hun helst ser at du hadde flyttet ut for lengst...

Slik du beskriver boforholdene, burde du betale 5-6000 pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at jeg bør betale for å bo her, både for det jeg har gjort og den tiden som kommer fremover. Tror nok hun synes det er ubehagelig å si en sum, derfor jeg prøver å finne ut av hva jeg skal tilby, uten at det blir for lite eller for mye...

Min mor er død, og etter å ha passet på min svært alkoholiserte far hele ungdomstiden er det helt uaktuelt å flytte til han. Tror heller ikke hun plages av at jeg bor her. Hun er ikke så mye hjemme og når hun er her har vi det veldig hyggelig med mat, vin og skravling. Hun har også ved flere anledninger sagt at det er bedre å bo her litt lenger enn å kjøpe en leilighet jeg egentlig ikke vil ha.

Jeg er på masse visninger, men uansett så er det noen som byr over eller har lengre ansenitet en meg. Og jeg ser etter typ 2 roms Oslo øst....

Skal prøve å snakke med henne i kveld, jeg vil jo gjerne betale for meg. Og at der er vinn-vinn for begge. Jeg bor litt billigere og hun får noen ekstra tusenlapper i mnd på ett rom hun ellers bare bruker til lager.

Anonymous poster hash: 691da...00b

Gud bedre. Det er vinn for deg. Ulempe for venninna di.

 

Jeg har også en tre-roms leilighet. Ja, jeg har en god del lagret på det ekstra rommet. Skulle det bodd noen der, så måtte jeg faktisk funnet annet sted til tingene mine.

 

Jeg bruker også rommet til syrom og andre hobbyaktiviteter, da slipper jeg rot i stua, og trenger ikke å rydde sammen alt hver dag. Og ikke minst så fungerer rommet som gjesterom. Venner utenbysfra overnatter noen ganger i helgene for å slippe og ta siste tog hjem ved midnatt, familie fra andre deler av landet bor der når de er på besøk.

 

Og jeg lurer på - når venninna di skal ha overnattingsbesøk, som jo gjerne er en av grunnene til at man investerer i et ekstra soverom, må gjestene bo på stua, da? Bare fordi du ikke gidder å fire litt på kravene ift. boligkjøp og heller ikke gidder å leie ditt eget sted å bo?

 

Det skal du ha, TS. Du er virkelig født med frekkhetens nådegave...

Anonymous poster hash: f071a...289

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkeltee tror det er greit å bo til andre. For det ser ikke ut som de plages, de er lite hjemme, de har et ledig rom. For en mentalitet. Greit med helgebesøk, men å ha folk boende på uviss tid er direkte uhøflig overfor din venninne



Anonymous poster hash: 2fb53...d8b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...