Gå til innhold

Hva er ok "huslig aktivitet" på en søndag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt inspirert av en annen tråd ang plenklipping på søndager; hva er ok å gjøre hjemme??

Feks; er det ok å henge ut klesvask? Luke i blomsterbed? Vaske/male hus?

Anonymous poster hash: 01e1f...c7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt som ikke lager leven vil jeg si.

• Liker 11
Skrevet

Alt som ikke bråker er vel greit tenker jeg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg bodde før var det ikke populært å henge ut klesvask på søndager/røde dager....

Anonymous poster hash: b8d37...b10

AnonymBruker
Skrevet

Man skal egentlig ikke gjøre noe som naboen ser eller hører, men det er stor forskjell på nabolag. Selv synes jeg alt er greit både lørdag og søndag så lenge jeg ikke blir vekket før ti. Søndag er en ypperlig dag til husarbeid. I borettslaget mitt har vi ikke lov til å vaske klær og støvsuge på søndager, men folk gjør det likevel. Det er ikke så lydt, men jeg hører sentrifugen og støvsugeren over gulvet. Plager meg minimalt.

Jeg vokste opp på landet og der gjorde folk alt mulig bråkete på søndager. I nabolaget der jeg bodde sist, i Oslo med mix av småhus og lavblokker, var det også helt greit med søndagsjobbing. Nå har jeg flyttet til et borettslag i et annet område av byen og her er det strengere på det meste, men likevel ganske avslappet, så lenge folk ikke bråker for mye.

Man må nok se an nabolaget litt.

Anonymous poster hash: 1710a...e41

Skrevet

Jeg synes ikke plenklipping eller ting som bråker hører hjemme på en søndag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hva når man stort sett jobber alle andre dager i uka a? Jeg har ikke noe plen å klippe og har heller aldri fått stygge blikk/klager.

Søndag er i grunn den eneste dagen jeg rekker å gjøre huslige ting.

Dess mer jobber som går utover man-fre, 8-16, dess mindre vil jo folk ha mulighet til å ta hensyn til søndager.

Anonymous poster hash: f8291...1b6
Skrevet

Kommer an på hvor du bor. I mitt boliglag så er vi ikke så nøye på litt bråk på søndager. Er det noen som bytter tak, ja så er ikke det et problem å fortsette jobbingen på en søndag. Er det noen som vil klippe plenen, null problem. Samme med klesvask. Glad for at jeg ikke bor et sted hvor alt skal være så strikt og rigid.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Alt som bråker bør man unngå. Å luke i bed, henge ut klesvask, male o.l. er helt innafor. Synes man derimot bør unngå å klippe gresset, klippe hekken o.l. Høytrykksspylere bråker også mye, mens vanlig vannslange ikke bråker. Er det den eneste dagen uten regn på lenge, så er det greit å klippe gresset, men i utgangspunktet bør man legge dette til en annen dag. 

Setter stor pris på at det er en dag uka hvor det ikke er mye støy.

Redigert: Rettet en feil

Endret av Grønt blad
  • Liker 1
Skrevet

Men hva når man stort sett jobber alle andre dager i uka a? Jeg har ikke noe plen å klippe og har heller aldri fått stygge blikk/klager.

Søndag er i grunn den eneste dagen jeg rekker å gjøre huslige ting.

Dess mer jobber som går utover man-fre, 8-16, dess mindre vil jo folk ha mulighet til å ta hensyn til søndager.

Anonymous poster hash: f8291...1b6

De fleste huslige aktivitetene bråker jo ikke, og akkurat de mest støyende aktivitetene som plenklipping kan man vel ta etter jobb en dag eller på lørdagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt som ikke bråker bør man unngå. Å luke i bed, henge ut klesvask, male o.l. er helt innafor. Synes man derimot bør unngå å klippe gresset, klippe hekken o.l. Høytrykksspylere bråker også mye, mens vanlig vannslange ikke bråker. Er det den eneste dagen uten regn på lenge, så er det greit å klippe gresset, men i utgangspunktet bør man legge dette til en annen dag. 

Enig i dette :) Om man vil male huset, for eksempel, så går det helt fint fordi det er stille arbeid.

Anonymous poster hash: c386f...baf

Gjest Margit Spat
Skrevet

Alt som ikke bråker bør man unngå. Å luke i bed, henge ut klesvask, male o.l. er helt innafor. Synes man derimot bør unngå å klippe gresset, klippe hekken o.l. Høytrykksspylere bråker også mye, mens vanlig vannslange ikke bråker. Er det den eneste dagen uten regn på lenge, så er det greit å klippe gresset, men i utgangspunktet bør man legge dette til en annen dag. 

:fnise:

Enig i det jeg tror du mener ;) Jeg vet at det er enkelte som reagerer på å henge ut klesvask, men det synes jeg er å være i overkant hårsår.

Ellers er jeg tilhenger av å ta hensyn til hverandre, både på søndager og hverdager. Jeg unngår gjerne å male huset på siden mot naboen dersom den nærmeste naboen f.eks har utendørs konfirmasjonsselskap hjemme i hagen sin (avstanden til tomtegrense er et minimum akkurat på den ene siden av huset vårt). Dette også om selskapet skulle være på en lørdag. 

Skrevet

Ting som ikke bråker. Selvfølgelig om noen er uheldig å få noe ødelagt på huset som må repareres med en gang, så må man få lov.

Akkurat nå er det en nabo som hamrer på ett eller annet. Hamret og banket i hele dag og forsåvidt jobber ute alle søndager.

Jeg er ikke religiøs eller noe, men det er kjekt å "holde hviledagen hellig". Deilig å kunne ligge ute å sole seg, nyte middag ute på terrassen en gang i uken uten bråk rundt.

• Liker 1
Gjest chiki
Skrevet

Presten i bygda bor i samme nabolag som meg. Han stod med motorsag i pinsa

Så lenge de ikke bråker lenge bryr jeg meg ikke om plenklipping. Synes det var unødvnendig da naboen startet å male mens vi grillet. 2-mannsbolig, måtte sette oss inn pga lukta

Gjest Mythic
Skrevet

Innendørs gjør jeg akkurat det som passer meg, da jeg bor i enebolig. Utendørs unngår jeg ting som bråker, og jeg henger ikke ut klesvask. Egentlig irriterer det meg at man ikke skal klippe gress på søndager, for det er en dag da jeg har tid til det, men jeg lar det være. 

Gjest Evelynita
Skrevet

Jeg syns det er irritert å bli vekk av gressklipping, men jeg jobber skift så kan ikke klage når naboen klipper kl 10 på en tirsdag :P Jeg bråker aldri på en søndag, men skjønner at flest har fri så da så det plager meg ikke.. er det midt på dagen til ettermiddag syns jeg alle dager er greit..

Gjest Evelynita
Skrevet

Og btw, ikke henge ut klesvask på en søndag? Haha er det seriøst nabolag som ikke tillater det? :P Der hadde jeg aldri bodd!

AnonymBruker
Skrevet

Eg hadde ei nabodama som gjedna hang ut kleda te tørk ein laurdagskveld. Om sundagen henta ho dei inn att rett før kyrkja begynde å ringja inn te gudstjenesta. Når kyrkjefolket var reist hengde ho kledna opp atte.

Reinaste idioti tykjer eg.

Anonymous poster hash: 27a26...6c2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du forstyrrer gudstjenesten på helligdager med "utilbørlig larm", så kan du få bot.

Anonymous poster hash: 1710a...e41

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvor du bor, så gjelder helligdagsfreden.

Støyende gressklippere er faktisk ikke lov. Du kan ringe politiet, og de setter stopper for det.

Endelig søndag, og du setter deg ute med familien, så setter naboen i gang med gressklipper. Ikke mye kjekt. Du vil ikke komme på kant med naboen, så en tåler mye. Og slik fortsetter de å dure frem

Her i nabolaget var et snekkerfirma i gang med å bygge hus. Det var forsinket. En søndag våknet naboer til hamring. Politiet satte stopper for det

Jeg skjønner ikke folk som absolutt må hamre, klippe plen, sette i gang høytrykkspylere på søndagl. Det er lov å tenke selv.

Noen bruker alltid argumentet....ja men vi jobber alle andre dager. Det gjør de fleste av oss. Om du ikke kan klippe plen andre dager en søndag, da bør du flytte i blokk

Jeg bodde i et brl for mange år siden. Vi hadde konfirmasjon. Takk for at det var strålende vær den dagen, for vi hadde ikke god plass inne til alle gjestene. Så vi hadde dekt på terrassen til kaffen. Hva skjedde. Jo da fant naboen i rekkehuset rett over at han skulle klippe plenen. Motorklipper. Sjelden jeg er sint, men da ble jeg det.

Så vis hensyn. Slå opp lovverket om helligdagsfreden

Anonymous poster hash: bffa5...f22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...